Mijn RIO 180 van TLS


TLS

Well-known member
Lid geworden
13 augustus 2022
Berichten
487
Vrije dag dus waarom niet.
Nog steeds een beginneling in de aquaristiek dus blij dat de vissen het goed doen, de planten groeien en de bak weinig alg heeft.
(Met serie op TV + snurkende hond op de achtergrond)
Groetjes, Stijn.
 

Bijlagen

  • IMG_0893.MOV
    38.5 MB
Bakje ziet er lekker groen uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
mooie felle kleurencombi!
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Onderhoud gedaan, de vissen tevreden en ik ook.

Fijne avond aquaria-genoten !
 

Bijlagen

  • IMG_1106.mov
    80.6 MB
Leuke visjes heb je! Lekker nieuwsgierig en sociaal zijn ze 😄
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Mooie video weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Leuk gesprek van die vissen en ze maken ook mooie muziek. :)

Mooie vissen en kraakhelder water.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Leuke video 👍. Onderwatercameratje?
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Fijne avond allen !
 

Bijlagen

  • IMG_1138.mov
    109 MB
Goeiemorgen even een update maar alles loopt hier eigenlijk. De Lotus vorig weekend gesnoeid (hopelijk overleefd die het) want de andere planten kregen geen licht meer door alle bladeren aan het wateroppervlak en ook voor de vissen leek het me op den duur lastig. Ik las dat de plant zijn eisen heeft maar in dit aquarium groeide hij als kool. Voor de rest doen de vissen het goed. Ik bekijk nog eens wat ik met de snelgroeiende planten zal doen want nu de alg overwonnen is, is het soms een wildernis... Ik merk ook wel dat er van de bladeren van het Belgisch Groen gegeten wordt. De platy's? De diamantzalmen? Iemand ervaring mee?
 

Bijlagen

  • tempImageRC8jXt.jpg
    tempImageRC8jXt.jpg
    3.5 MB · Weergaven: 66
Ondertussen ziet het er zo uit. Ik had veel Belgisch Groen kunnen uitzetten maar plots werden de stengels kaalgevreten (de platy’s?) Heb die er dan maar voor het grootste deel uitgehaald en wat anders bijgehaald. Alles blijft verder lopen zoals het moet voor de rest. De visjes doen het goed. Geen uitval. Weinig alg. Helder water. Hopelijk blijft het zo.
 

Bijlagen

  • IMG_1828.jpeg
    IMG_1828.jpeg
    3.7 MB · Weergaven: 68
Mooie bak en mooie bewoners!
En even een tipje: als je wilt dat je lotus meer opvalt en beter 'uitkomt', dan wissel je die om met het groen dat er rechts van staat (voor de steen). Hij valt nu wat weg tegen dat fijne rood dat er achter staat.
 
Mooie bak en mooie bewoners!
En even een tipje: als je wilt dat je lotus meer opvalt en beter 'uitkomt', dan wissel je die om met het groen dat er rechts van staat (voor de steen). Hij valt nu wat weg tegen dat fijne rood dat er achter staat.

De Lotus groeide vroeger constant met verschillende bladeren tot aan het wateroppervlak. Ik heb hem dan eens serieus gesnoeid en nu blijven de bladeren plots sterk tegen de grond. Dat was nu ook niet meteen de bedoeling maar zou niet weten hoe ik de plant terug naar de eerste toestand krijg ? Nu hij zo laag blijft is het inderdaad beter om hem te verplaatsen. Ik houd me daar bij het volgende onderhoud mee bezig. Dank je wel voor de tip !
 
Via jouw filmpjes, hehalve het laatste dat niet werkt, zie ik duidelijk wat bij jou beter is. Ik heb te weinig, lees geen, oppervlak beweging met de gaatjes wat naar beneden.
 
Een Lotus begint altijd met lage bladeren. Snoei je deze niet dan produceert hij steeds langere bladeren om een weg te vinden naar het wateroppervlak. Wil je hem laag houden dan dien je de langere bladeren weg te halen. Al wil je dat niet dan is het enige wat je nodig hebt is tijd (en geduld 😉).
 
Via jouw filmpjes, hehalve het laatste dat niet werkt, zie ik duidelijk wat bij jou beter is. Ik heb te weinig, lees geen, oppervlak beweging met de gaatjes wat naar beneden.

Ik heb destijds een ander stuk op de uitlaat van de filter gezet omdat ik de circulatie niet goed kreeg. Nu moet ik opletten om de Valisineria geregeld uit te dunnen want die plant houdt ook serieus de beweging aan het oppervlak en ook in de bak tegen. Eens die met uitlopers begint is daar geen houden aan.
 
Een Lotus begint altijd met lage bladeren. Snoei je deze niet dan produceert hij steeds langere bladeren om een weg te vinden naar het wateroppervlak. Wil je hem laag houden dan dien je de langere bladeren weg te halen. Al wil je dat niet dan is het enige wat je nodig hebt is tijd (en geduld 😉).

Ik durfde het plantje destijds bijna niet komen omdat ik een eenvoudige set-up heb zonder co2 bijvoorbeeld maar die maakt wekelijks een nieuw blad aan. Hij verliest ook zijn rode kleur niet ook al heb ik de standaard verlichting (weliswaar gedempt met bakpapier). Dank je voor je uitleg.
 
Mooie bak en mooie bewoners!
En even een tipje: als je wilt dat je lotus meer opvalt en beter 'uitkomt', dan wissel je die om met het groen dat er rechts van staat (voor de steen). Hij valt nu wat weg tegen dat fijne rood dat er achter staat.

De verhuisdienst is langs gekomen. Ik vind het geslaagd !
 

Bijlagen

  • IMG_1845.jpeg
    IMG_1845.jpeg
    3.5 MB · Weergaven: 69
Prachtige bak (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Dank je allemaal.

De klimop moet het gat nog wat dicht groeien achteraan. Heb die net bijgevoegd omdat ik die echt geslaagd vond in jouw bak, Marc.

Prachtige bak (y)
 
Dank je allemaal.

De klimop moet het gat nog wat dicht groeien achteraan. Heb die net bijgevoegd omdat ik die echt geslaagd vond in jouw bak, Marc.
De braziliaanse klimop is idd een mooie plant,en hij groeit hard.
Ik heb hem er bij mij vorige week grotendeels uitgehaald,
allemaal mooie stengels ervan geknipt en terug geplant.
 
Ik heb wel een probleempje in de bak. Er zaten een 10-tal diamantzalmen in (ongeveer anderhalf jaar geleden). Wanneer die volwassen waren kwam er altijd een dominant mannetje. Die jaagt dan op de rest tot er letterlijk sneuvelen. Ook is er eens een
dominant mannetje in een gevecht gebleven maar dan wordt een ander visje dominant. Heb er zopas weer een uitgevist. Ik had vanmorgen al gezien dat zijn borstvinnen eraf waren. Heb er nu nog 5 over denk ik maar toch zie ik weer dit gedrag: jagen tot de rest in de beplanting blijft. Overal staat beschreven dat dit vreedzame vissen zijn. Bij mij alleszins niet. Iemand anders ervaringen mee ? Ik zou ze nooit meer nemen… hoewel ze prachtig zijn als ze volwassen zijn.
 
Ik heb geen ervaring met diamantzalmen, maar wel met Xyphophorus (Zwaarddrager). Bij dergelijke vissen wil het vergroten (klinkt tegenstrijdig, maar is het niet) van de groep nog weleens helpen. Dan hebben ze het te druk met iedereen te imponeren/ vrouwtjes achterna te jagen en kunnen ze zich niet focussen op één en hebben ze te druk om iemand de dood in te jagen.
 
Ik heb geen ervaring met diamantzalmen, maar wel met Xyphophorus (Zwaarddrager). Bij dergelijke vissen wil het vergroten (klinkt tegenstrijdig, maar is het niet) van de groep nog weleens helpen. Dan hebben ze het te druk met iedereen te imponeren/ vrouwtjes achterna te jagen en kunnen ze zich niet focussen op één en hebben ze te druk om iemand de dood in te jagen.

Mogelijk maar ik had er destijds 10 en ze worden gemakkelijk 6, 7 cm dus vind ik de bak al flink vol ermee. Ik bekijk het nog even wat ik er verder mee zal doen. Soms lijkt het alsof het cichliden zijn door al dat jagen.
 
Ik heb diamantzalmen gehad en ik herken het dagelijks jagen en imponeren. Ik had een grote groep, stuk of 25 en dan ook nog jongen.

Bij mij hadden de mannen dagelijks hun gekke kwartiertje. Dan joegen ze elkaar dwars door de bak. Doordat er hout en planten in de bak zaten konden mannen zichzelf in veiligheid brengen door te vluchten. De vrouwen en jongen waren op die momenten de mannen uit de weg aan het zwemmen.

Ik herken niet het tot de dood najagen, wel af en toe een kleine beschadiging aan de vin.
Het is denk ik wat lysia zegt: in een grote groep wordt de agressie verdeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Mooi ingericht aquarium lekker veel snelgroeiende plantjes.
Je oude te lange valisneria kun je afknippen net boven de bodem als deze teveel worden.
Diamantzalmen en vele andere soorten die als vriendelijk omschreven worden durven de dominante zonder echt te vechten de zwakkere soortgenoten kapot te pronken of najagen .
Grotere groepen helpen dan wel om de agressie te verdelen maar vroeg of laat word de groep ouder/kleiner en zit je mogelijk terug met dit gedrag
Ps:
probeer eens de temperatuur enkele graden verlagen of zelfs de verwarming volledig uitzetten indien je vissen het toelaten.
.
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor alle tips en complimenten !
Er komt inderdaad een moment dat je met een oudere groep zit die verkleint. Dan is het een beetje dubbel of het wel zin heeft om weer aan te vullen. Nu zijn de lichten nog uit en hangen ze allemaal nog rustig.
 
Je zou ook kunnen kijken of je ze kan herplaatsen en dan zelf een vriendelijker soort erin doen.
Misschien heeft iemand wel een school waar ze bij kunnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS

Terug
Bovenaan