Mijn planten worden opeens aangegeten


Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Berichten
185
Leeftijd
27
Beste mede aquarianen,

Ik ben sinds kort overgegaan van een Lido 200 naar een juwel Rio 350 . Dit bevalt mij erg goed en al het vis en plantenbestand is netjes overgegaan zonder problemen .. blij mee zou je zeggen maar toch heb ik een probleem waar ik me aardig druk om maak . Het visbestand wat ik heb overgebracht naar mijn nieuwe bak zijn een aantal kardinaaltjes , 2 goeramis , 1 borstelneus en 2 Siamese algeneters , niet die gele maar die met een donkere streep . En 5 octos . (Kleine algeneters) . Nu heb ik 2 weken geleden 3 L nummers erbij gekocht , L181 en L201 . Schitterende vissen !
Maar nu komt het probleem waar ik best wel mee zit … mijn planten , die ik al zeker anderhalfjaar heb , worden helemaal kaal gegeten . Gaten in de bladeren en noem het maar op . Ik voer elke avond 3 wafels en een stuk komkommer of courgette want ik er in de ochtend weer uithaal . Ik vermoed dus , omdat ik in mijn oude bak hier nooit last van had , dat het de L nummers zijn die mijn planten mollen . Maar zeker weten doe ik dit natuurlijk niet . Ik ben inmiddels de wanhoop nabij en ga vandaag een quarantaine bak opstarten en alle planten overzetten . Het is namelijk voor mij geen beginnen aan om de L nummers nu uit te vangen . Ze zitten overdag heel erg goed verstopt en komen waarschijnlijk in de nacht tot leven om lekker van mijn planten te genieten . Nu wil ik dus alle planten gaan overzetten plus al het kienhout omdat ik dan makkelijker de L nummers kan vangen . Nu zijn jullie eigenlijk mijn laatste redmiddel, hebben jullie nog een idee of tip wat ik t beste kan doen ? Zijn het echt mijn L nummers ? Wat wel voor de hand ligt , of zouden mijn Siamese , die ik al 2 jaar heb , de daders kunnen zijn ? Ik hoor graag of jullie nog wat weten . Alvast heel erg bedankt !

P.s ik heb geen last van slakken !
 
En om welke soort planten gaat het?
Echinodorus (zwaardplant) is bijvoorbeeld erg lekker voor planten eters.
 
De L181(Waarlijk L071) eet voornamelijk rottende plantenresten, maar eet inderdaad bij tekort ook zachtere planten zoals echinodorus.

De L201 is voornamelijk carnivoor (aaseter) en eet nagenoeg nooit planten.

Dus de L201 is sowieso de dader niet, en de L181 zou normaal gesproken eerst de courgette eten alvorens aan gezonde planten te gaan knabbelen.

Mijn theorie: Je planten zijn aan het terugsmelten omdat ze zijn omgepoot. Daar eet de L181 graag van. Mogelijk is een aantal weken wachten genoeg en laten ze gezonde nieuwe groei met rust.

Geef je L201 in ieder geval wat meer dierlijke voeding, anders zal hij het moeilijk krijgen. Denk aan muggenlarven of dierlijke zinktabletten.
 
En om welke soort planten gaat het?
Echinodorus (zwaardplant) is bijvoorbeeld erg lekker voor planten eters.
Het gaat voornamelijk om crypto soorten en valisneria. Heb tijd geleden ook een stengelplant gekocht en die is ook niet best . Ik geef de all in one plantenvoeding van plantedbox. En uiteraard voeding bij de wortels .
 
Ik zal vanavond eens wat foto’s uploaden !
 
Dit is momenteel even de enige foto die ik nu heb , zal vanavond wat meer posten.
 

Bijlagen

  • IMG_2438.png
    IMG_2438.png
    11.8 MB · Weergaven: 49
Dan denk ik dat je echt tekorten in planten voeding/lucht/co2 hebt door het overzetten.
 
ja zal vanavond meer foto’s maken , is overduidelijk dat er van gegeten word , misschien toch maar planten tijdelijk overzetten naar een ander bakje en L nummer uitvangen . Of zouden de Siamese het nog kunnen zijn ? Wat betreft voeding te kort zou mij verbazen . Is altijd goed gegaan . Zou kunnen dat de planten moeten wennen maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt en ben al 4 keer verhuist naar een ander aquarium .
 
Bij elke verhuizing hebben je planten even nodig om te overwennen. Mogelijk isnhet je niet werder opgevallen omdat er toen nog geen dieren in zaten die er gebruik van konden maken. Als je de planten verwijderd zal dat niet op het lamge termijn een oplossing zijn.
 
Bij elke verhuizing hebben je planten even nodig om te overwennen. Mogelijk isnhet je niet werder opgevallen omdat er toen nog geen dieren in zaten die er gebruik van konden maken. Als je de planten verwijderd zal dat niet op het lamge termijn een oplossing zijn.
Ik begrijp wat je bedoeld . Ga er nog even over nadenken . Ben er wel bang voor als ik dit nog 2 weken zo laat dat ik geen plant meer heb , en dat vind ik doodzonde . Wat is nu het beste om te doen ?
 
Kijkend naar de foto hierboven denk ik toch aan vraat. Met name Cryptocorynes houden niet van wijzigingen in je bak, welke dan ook, en reageren daar vaak op door volledig weg te "smelten" maar komen veelal wel terug. Maar dat beeld zie ik niet echt op je foto. Meer en misschien wat duidelijker plaatjes kunnen helpen?
 
Kijkend naar de foto hierboven denk ik toch aan vraat. Met name Cryptocorynes houden niet van wijzigingen in je bak, welke dan ook, en reageren daar vaak op door volledig weg te "smelten" maar komen veelal wel terug. Maar dat beeld zie ik niet echt op je foto. Meer en misschien wat duidelijker plaatjes kunnen helpen?
Ik ga zo snel mogelijk foto’s plaatsen hier . Maar @benvo stel het is vraat , wat is dan t beste om te doen ?
 
Hierbij de foto’s , het word steeds erger …
 

Bijlagen

  • IMG_2447.jpeg
    IMG_2447.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 46
  • IMG_2446.jpeg
    IMG_2446.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 44
  • IMG_2445.jpeg
    IMG_2445.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 44
  • IMG_2444.jpeg
    IMG_2444.jpeg
    1.9 MB · Weergaven: 43
  • IMG_2443.jpeg
    IMG_2443.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 45
  • IMG_2442.jpeg
    IMG_2442.jpeg
    2.2 MB · Weergaven: 46
  • IMG_2441.jpeg
    IMG_2441.jpeg
    2 MB · Weergaven: 41
  • IMG_2440.jpeg
    IMG_2440.jpeg
    2 MB · Weergaven: 45
Ik heb 2 maanden geleden ook een Eheim filter overgenomen van iemand , zou het misschien met het filter te maken kunnen hebben ? Dat daar iets qua media in zit wat niet goed is
 
Planten vindt ik nog steeds het moeilijkst om gezond te houden in een aquarium, het zal naar mijn idee ook te maken hebben met de verhuizing, meestal is zoiets een combinatie van verschillende factoren.

Mijn oplossing is altijd om wat nieuwe planten te kopen, de bestaande planten haal ik eruit, krijgen een grote knipbeurt en dan met echt alleen nog maar gezonde bladeren weer terug erin, dat past ook wel bij het 'feest' dat een nieuwe tank zou moeten zijn ;-)
 
PH = 7.0
Ammonia = 0
Nitriet = 0,5

Meer waardes volgen
 
Volgens mij is mijn nitriet te hoog ? En de aangetaste bladeren maar weghalen denk ik ?
 
Beschadigd blad is slim om te verwijderen, want dan kan de plant geen energie meer toeweiden aan reparatie van slecht blad. Als je maar er voor waakt niet te veel te snoeien. Als er helemaal geen blad meer aan zit komt er soms niets meer terug.

Hoge nitriet is voor planten alleen maar goed, dus daar ligt het niet aan. Maar toch moet je water wisselen, want nitriet is giftig voor dieren.
 
Waarschijnlijk komt je nieuwe bak vanzelf wel in een evenwicht als eerder.
Die planten groeien toch wel terug wat je er ook voor doet, soms kwijnen ze ff en erna weer als een tierelier.
Ook zonder toevoegingen.
 
Ben maar aan het verversen , weet ff niet wat ik moet , slechte bladeren weggehaald , blijft vrij weinig over zo
 
20ppm nitraat is voor veel planten perfect. Nitriet is degene die je niet wil.

Houdt moed. Waarschijnlijk komt alles vanzelf wel goed. Mocht de situatie uiteindelijk toch hopeloos blijken zijn er hier altijd wel wat leden die plantjes kunnen en willen doneren!
 
Doe ik er slim aan om de L nummers gewoon te houden of beter weg. ?
 
De L201 is sowieso prima om te houden, want die eet niet of nauwelijks plantaardig voedsel. De L181 moet goed gevoed blijven, dan kan je hem ook gewoon met planten houden. Ik raad voor hen de spirulina plaktabletten van Sera aan. Dat is topspul voor ze.
 
Het probleem van de L181 is dat ik hem nooit zie , hij leeft echt in de nacht . Doe ik er dan goed aan om voor dat ik naar bed ga wat tabletten erin te doen en komkommer ? Elke avond ?
 

Terug
Bovenaan