Mijn gevecht tegen blauwalg


En...gaat het nog steeds de goede kant op? Ik hoop het echt! Fijn om te lezen (na mijn vakantie) dat het de goede kant op lijkt te gaan.
 
Ik heb geen ervaringen met een bodem die zo dik is en je hebt gelijk dat je die in sommige scapes vaker ziet voorbij komen. Maar hoe gat het nu met de blauwalg in je bak?
 
Ik heb geen ervaringen met een bodem die zo dik is en je hebt gelijk dat je die in sommige scapes vaker ziet voorbij komen. Maar hoe gat het nu met de blauwalg in je bak?
Vorige week was het weer wat verslechterd. Ik moet nu ontzettend goed oppassen met reinigen want ik heb eindelijk weer eens jonge garnalen. Zoals te zien op de foto zie je op de blaadjes ook een andere alg, lijkt een beetje op draadalg, alleen dan een heel stuk korter. Ik denk dat ik zaterdag bij het onderhoud weer een keer flink moet gaan snoeien. De nieuwe bladeren van de planten zien er wel fris en fruitig uit, maar ja, die worden zaterdag weer weggeknipt...
IMG_8637.JPG
 
9DED233D-CAE1-4417-A780-99D40165D7D3.jpeg
Weer een paar weken verder maar de blauwalg verdwijnt niet. Ook blijft er veel vuiligheid terug komen. Even flink gewapperd in de bak en zie hoeveel vuil er nu rondzweeft.
D30E2CCE-8E04-42DA-A5B5-D9DB63405B6E.jpeg

Dus nu voor de voorlaatste optie gegaan: black-out voor 3 dagen. Ben benieuwd!
 
Vorige week was het weer wat verslechterd. Ik moet nu ontzettend goed oppassen met reinigen want ik heb eindelijk weer eens jonge garnalen. Zoals te zien op de foto zie je op de blaadjes ook een andere alg, lijkt een beetje op draadalg, alleen dan een heel stuk korter. Ik denk dat ik zaterdag bij het onderhoud weer een keer flink moet gaan snoeien. De nieuwe bladeren van de planten zien er wel fris en fruitig uit, maar ja, die worden zaterdag weer weggeknipt...
Bekijk bijlage 81936
Nou ja, Staurogyne woekert in de bodem uit en houdt ook vuil vast. Het mooie is, het laat zich gemakkelijk herplanten, ik doe dat ook, van tijd tot tijd, om verwildering tegen te gaan. Afknippen en uitplanten geeft in ieder geval nieuwe frisse plantjes. Ik laat er dan een zo'n lang mogelijk steeltje onder aan de stek zitten. Bij mij zit in een week alles weer vast.
 
E3264949-6900-4F40-B615-41FF500F5966.jpeg
4A75F9C0-1450-4500-BFC2-A56CC7DC6A38.jpeg
Zo, donkere dagen zijn voorbij. 1 vis heeft het niet overleefd, ik mis er 1.
Maarrrrrrrrr ik zie geen blauwalg. Hopelijk komt het goed.
 
Ziet er weer mooi uit!! Petje af voor jouw doorzettings vermogen!! Hoop voir je dat het weg blijft
 
Lijkt een goede zet te zijn geweest! Hopen dat het goed komt.

Om de dichte beplanting goed te kuisen zou je een gravel cleaner kunnen proberen. Een tuinslang met een flesje eraan, zodat je ook het gravel een beetje kunt leegzuigen.

Dat brengt enorm veel bagger mee omhoog in mijn akadama bodem (kleibodem met gebakken korrels, vergelijkbare structuur als aquasoil)

Met zo'n gravel cleaner kan je ook je HC en staurogyne kunnen leegzuigen door hem gewoon bovenop de mat te zetten.
 
Lijkt een goede zet te zijn geweest! Hopen dat het goed komt.

Om de dichte beplanting goed te kuisen zou je een gravel cleaner kunnen proberen. Een tuinslang met een flesje eraan, zodat je ook het gravel een beetje kunt leegzuigen.

Dat brengt enorm veel bagger mee omhoog in mijn akadama bodem (kleibodem met gebakken korrels, vergelijkbare structuur als aquasoil)

Met zo'n gravel cleaner kan je ook je HC en staurogyne kunnen leegzuigen door hem gewoon bovenop de mat te zetten.

Ik heb een gravelcleaner, maar
1) het bakje is daarvoor te klein
2) de kleikorrels te licht
3) kan er niet goed bijkomen zonder de planten te beschadigen.
 
Wat leuk om te lezen dat het eindelijk onder controle lijkt! Ziet er weer goed uit!
 
95A5BC2F-44AF-4428-8126-AC7428F35C86.jpeg

Weer een week verder. Geen spoor meer te vinden van de blauwalg. Het lijkt erop dat wij gewonnen hebben. Ik denk er zelfs al over om andere planten te planten, want nu is het bij a alleen S. Repens. Iemand suggesties?

In ieder geval één ieder hartelijk dank voor de tips om de blauwalg te lijf te gaan!
 
Fantastisch dat je na al dat werk gewonnen hebt! Het bakje ziet er weer keurig uit :)
 
mag hopen dat het weg blijft en nieuwe planten tja houd altijd weer een risico in immers de nieuwe planten moeten weer wennen aan het onderwater leven
dus zijn ze kwetsbaarder voor de blauw bacterie en algen
als ik zo naar de stenen kijk en je hout vrees ik het ergste :sorry:
vind je water spiegel ook niet echt proper stof en een vet/algen film er op :juggle:
 
Zelf zou ik de bak nu even wat langer tot rust laten komen.
Nieuwe planten betekend ook weer rommelen in de bodem.

Een paar drijfplantjes zou wel een goed idee zijn, om meerdere redenen.
 

Terug
Bovenaan