Mijn Betta nestjes


patty776

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2015
Berichten
2,313
Locatie
Noord-Brabant
na een slechte start met ons eerste nest waarvan papa (MR Smurf)een veiltail overleed en de jonkies een tijdje in een ronde bloemvaas hebben gebivakkeerd,
heb ik nog steeds van dat nest 6 jonkies over deze hebben inmiddels een nieuw onderkomen
434791patty776_0_82_20150114_1730481.jpg

deze jonkies doen het goed groeien redelijk en laten zich regelmatig zien als ik foto's kan maken van de kleintjes komen deze er zeker op.


Elliot
nu had mijn dumbo ear al een paar dagen een schuimnest dus ik netjes een vrouwtje uitgezocht Luna genaamd en in een drijvend kweekbakje erbij gehangen, deze heb ik na een uurtje terug ondergebracht in haar eigen habitat want dat ging helemaal fout, vrouwtje kroop weg en was helemaal gestrest verstopte zich achter de waterpest die ik erbij had gedaan in het bakje, Elliot was zeer agressief ten opzichte van haar.
de volgende dag StarLight op dezelfde manier ge�ntroduceerd en ja hoor dit klikte StarLight showde haar verticale strepen en Elliot was lang niet zo agressief tegenover haar na een uurtje heb ik haar losgelaten,
nu na 1,5 dag het opjaag spelletje maar zonder 'kleerscheuren', StarLight die zich gewillig toont en Elliot die zijn nest nog niet afdoende vond, is nu zoals ik dit vertel de paring begonnen.
:stom: ik wou de bodem van de bak nog schoonmaken maar had me verslapen en wilde dit doen als ik thuis kwam van het wegbrengen van mijn dochter,
Helaas zal dit even moeten wachten want ze zijn druk bezig met het paren en oprapen van de eitjes Elliot en StarLight vertoeven nu in een soortgelijke bak als de kleintjes nu inzitten.

even een vraagje,
Wat kan ik nu het beste doen IVM het schoonmaken van de bodem van deze bak er ligt behoorlijk wat op de bodem moet ik dit nu even met rust laten of toch even heel voorzichtig met een slangetje de bodem afzuigen?
Ik wacht iig tot ze klaar zijn met hun paringsritueel.
Hier 1 foto als ze aan het paren zijn

938279patty776_0_82_20150117_114242.jpg
 
Even een kleine up-date, we werden opgebeld dat we de kinderen van mijn broer moesten gaan halen, met het gevolg dat we niet hebben kunnen wachten tot het liefdes koppel klaar was met het afzetten van de eieren.
Nu eenmaal thuisgekomen zit het vrouwtje lekker tussen de plantjes in het hoekje verstopt en is Elliot op patrouille,
dan gaat hij weer even bij zijn kroost kijken en jaagt mams weg bij het nest.
Hoogste tijd om mams eruit te halen.
Onbegrijpelijk het eerste vrouwtje had meneer zo snel in de stress (terwijl ze verticale strepen toonde) en StarLight heeft meneer niet eens in de vinnen gehapt (ben ik wel erg blij om),
Starlight zwemt alweer lekker tussen de andere in de gezelschap bak waar onze Betta-man een rode veiltail genaamd Shiney met nog 2 dames rond darteld,
Shiney is ruim 2 jaar oud en toont geen intresse in mijn dames hij was onze eerste betta,
dus durf ik ze daar gerust bij te laten,
in onze andere gezelschapbak zit onze crowntail culmun met 3 dames deze toont wel intresse in de dames maar maakt tot nu toe nog geen nesten.

zoals ik hier aan het typen ben zie ik in mijn ooghoek Elliot zo nu en dan de bak patrouileren en dan snel weer terug naar zijn kroost toe gaan ik heb net heel voorzichtig diepvries cyclops naast hem laten vallen wat hij met smaak opeet.
Dat deed Mr Smurf niet nadat hij eieren in zijn nest had.
Morgen maar even de bak uitzuigen want dat durf ik nu niet zo goed.
Zoals het er nu uitziet hebben we een superpa
 
Goede morgen,

Ik ben bang dat ik vannacht een foutje gemaakt heb,
Ik had de lamp uitgemaakt maar nu liggen er een hoop eitjes op de bodem van de bak,
paps haalt er wel enkele op maar het merendeel laat hij liggen.
Kan ik hier nog iets aan doen?
 
Hoi patty,

Je licht uit, Is geen fout hoor, als je hem met rust laat dan raapt hij alles wel op, tenzij hij ook wat onervaren Is maar bijde meesten komt het vanzelf goed.
Watvoor bodem heb je? Zandbodem als je kweekbak? Je eitjes komen dan waarschijnlijk gewoon uit.
 
ik heb niets op de bodem liggen Jootje
dank je ik wacht wel ff af
was al bang dat alles nu weg is alles ligt namelijk op de grond inmiddels
 
Ja dat heb ik krijgt 3 soorten droogvoer betta vlokken, microwaffers (voor tropische vissen) en granulaat ( voor Discussen) afgewisseld en 1 soort diepvries voer cyclops en dat heb ik voor 2 wkn op een rij gedaan, 3x daags afgewisseld
blijkt dat hij de eitjes toch niet opeet, maar ze blijven niet in het nest hangen,
als hij ze terug brengt vallen ze er ook weer net zo snel uit.
Wel zie ik op de bodem teken van leven enkele jongen spartelen op de bodem.
 
Ik heb paps ontslagen van zijn taak, hij heeft ruim 3 uur verstopt gezeten in zijn grotje en heeft niet meer naar zijn nest omgekeken, in die tijd hij leek wel apathisch ik kon hem zo uit de bak halen met mijn hand zowat, ik denk dat ik op dit moment de juiste keuze heb gemaakt, ik wil niet nog een paps verliezen om eerlijk te zijn verlies ik dan liever het nest.
Nu maar zien of er kleintjes zijn die het overleven.
nu na een half uurtje in zijn andere habitat gezeten te hebben lijkt ook paps weer happy te worden en eet een lekker portie cyclops naar binnen komende weken zal hij even sollitair doorbrengen om zeker te zijn dat hij weer goed op krachten komt daarna zien we wel weer.
 
Kleine update ben nog steeds in afwachting wat de kleintjes van Elliot zullen gaan doen,
Gisteren zal ik er nog een spartelen op de bodem maar die is inmiddels onvindbaar.
de tijd zal het leren.
paps daarnet lekker verwent met rode bloedwormen die zwemt inmiddels lekker rond in zijn eigen verblijf druk op zoek naar nog een wormpje (die inmiddels allang op zijn) de kleintjes van MR Smurf zijn ook op jacht geweest ik had een wormpje in hun bakje laten vallen ik weet dat die nog te groot zijn maar zo klein als ze zijn nieuwsgierig zijn ze wel. Ze hebben in elk geval 5 minuten lol gehad waarna de anderen ook heerlijk hebben lopen smullen van hun avond maal. Morgen hoop ik meer neiuws te kunnen melden omtrent de kleintjes van Elliot.
 
Helaas vandaag met een loep boven de bak gehangen maar alle eitjes van Elliot waren verschimmeld. ;(
wel heb ik 2 van de kleintjes van Mr Smurf tijdens het verschonen van de bak op de foto kunnen zetten zie hier het resultaat :foto:


368883patty776_0_82_20150120_212752.jpg


555588patty776_0_82_20150120_212804.jpg
 
ja leuk h�,
na de teleurstelling vandaag vrolijken die kleintjes je toch weer op.
 
Helaas van weer een kleine teleurstelling een van de 6 smurfjes is gaan hemelen ;(

wel heb ik een mooie jachtpartij kunnen aanschouwen op de artemiafry en de fry zelf was een mooi gezicht :smitten:
de 5 overgeleven smurfjes doen het goed dus blijf hopen dat dit goed komt.

het nestje van Elliot is helemaal verloren gegaan ben langs de persoon waar ik hem vandaan heb gegaan en die wist me te vertellen dat dit onervarenheid is geweest hij blijkt nog maar 7 a 8 mnd te zijn.
volgende keer beter
 
leuk bakje.

ik zit er aan te denken om een bak voor mijn aquarium neer te zetten met schotten.

man in winkel hier had het er over dat dit van marina was nu kan ik het nergens vinden op internet :(
 
Jammer Patty.
Hoe oud was die smurf inmiddels??
Mijn 7 hebben het overleefd en zijn nu rond de 2 a 3cm en de mannen heb ik inmiddels al moeten scheiden.
 
Ok, dus al mooi gegroeid begrijp ik.
Tja het is en blijft zonde maar je doet er niks aan.
Ik hoop dat de rest het goed zal doen.
 
tot mijn vreugde kan ik jullie vertellen dat Ook Elliot nu weer een nestje heeft, hij was niet meer te houden, de vrouw zat in de bak naast hem en hij bleef haar het hof maken dus heb ik haar vanmiddag erbij gezet dit heeft geen 10 minuten geduurd of ze begonnen te paren.
Waarschijnlijk ook de onervarenheid geweest de eerste keer want toen liet hij zijn vrouwtje de eitjes oprapen nu doet hij dat zelf.
De Crowntail heeft hetzelfde probleem als Elliot de eerste keer alle eitjes vallen uit zijn nest maar hij raapt ze wel op dus heel voorzichtig heb ik zijn waterlevel terug gebracht naar 10 cm zodat hij niet zover hoeft het stond op een 13 a 14 cm.
Misschien dat dit hem helpt.
 
om 19.30u vanavond heb ik mijn vrouwtje bij Elliot weggehaald hij had haar in 5 min tijd nog ff snel in haar zij gehapt ze heeft nu een badje voor haar alleen en zit naast onze oude sukkel zodat ze toch het gevoel heeft dat ze gezelschap heeft we zullen haar eerst eens een paar dagen lekker tot rust laten komen en lekker verwennen cyclops is toch wel haar favoriete voer en Biofish Food Aloe vind ze ook smakelijk dus komt wel goed
 
tot mijn vreugde zag ik vandaag al wat kleintjes onder het catappablad bij de crowntail vandaan schieten waarop pa ze snel achterna zwemt en ze terug brengt naar het nest hij heeft het er maar druk mee met al zijn kids
ben benieuwd wat hiervan over zal blijven al lijken het er nu heel veel
Elliot heeft weer al zijn eitjes op de bodem liggen maar dit keer gaat hij ze braaf oprapen dus daar moeten we nog even afwachten.
de artemia staat hier aan voor de 4 smurfjes dus dat komt helemaal goed.
 
11 tankjes

2 x 30 ltr tankjes met de 6 vrouwen en de jonge man in elk 2 appelslakken en in elk een algeneter
6 x 10 tot 15 ltr tankjes voor de mannen en de nestjes 3 voor de mannen en 3 voor de nestjes
2 x 60 cm tanks voor het uitgroeien van de kleintjes waarvan 1 vandaag opgestart en in de andere 6 panda's en 2 slakken
en voor vriend staat nu een tankje in te draaien voor garnaaltjes of kreeftjes dat weet ie nog niet
verder hebben we nog 2 pitbulls onder de vogels en een doggie dat in mijn binnenzak past (yorkXchihuahua kruising)
dat is zo ongeveer mijn hele dieren bestand
 
Oeps John ik kom aardig bij jou in de buurt
oja heb ook nog 2 kapotte bakken dus mocht iemand intresse hebben!!
 
Ja wat aantal betreft wel al ja. Ik zit met mijn 12 bakken op zo n 750 liter aan inhoudt.
Leuke beestenboel bij je Patty.
 
Hihihihihahahah Patty begint aardig op een kweekstelling te lijken :) ben benieuwd als alles straks uitgroeit en dan ook benieuwd hoe de kleurtjes worden.
Bettaholic komt al in de buurt :p
 
YESSS er is leven in de dumbo bak

zag zet 2 kleintjes moeite doen om van de bodem terug omhoog te komen:D :koffie: dat nu eerst dan weer het verplichte ziekenhuisbezoek met mams
 

Terug
Bovenaan