Mascha&Ivo in Zuid-Amerika


Prachtig om te zien, die kleintjes en zorgzame mama.
Ja, dan zijn ze wel pittig als het om hun kroost gaan.
 
Mascha&Ivo zei:
Dankjullie :)
astrid j zei:
Mooi hoor, dat zorgzame, zo zou je toch zeggen dat vissen wel degelijk gevoel hebben, mooi gezicht !
Hahaha, twee dingen:
- natuurlijk heb ik er een zwijmelmuziekje onder geklust;
- ik ben benieuwd of je hetzelfde nog zegt als je zou zien hoe mevrouw iedereen die te dichtbij komt hardhandig verjaagt.

;)

Ja, maar ze bewaakt haar jongen, die zijn nu haar prioriteit, dus kom niet aan haar kinderen, dan kom je aan ...
Bijna menselijk hahahahaha
 
Nu ze al zo 'groot' beginnen te worden (dooierzak is inmiddels verschrompeld) en ze nog steeds leven na al meer dan een dag zonder dooierzak, kunnen we kijken hoe ver we komen ;) Weet niet of we ze actief gaan bijvoeren (kunnen artemiakweekje opzetten, hebben eitjes in huis), maar er ligt bij ons behoorlijk wat rotzooi in de bak waar allerlei klein grut inzit wat prima te eten is voor deze ukjes. Anders waren ze denk ik al wel grotendeels dood geweest inmiddels. :)

Dus ben benieuwd!

- Mascha
 
Nou, mevrouwtje heeft inmiddels het midden van de bak tot haar terrein verklaard - lekker niet praktisch, maargoed - maar ze doet wat ze kan. Er zijn veel minder larfjes over dan de afgelopen dagen, ik denk zo 15 stuks, maar dat is eigenlijk niet gek in een gezelschapsbak (want we kunnen het best een biotoop noemen qua inrichting en bewoners, maar het is geen kweekbakje en de wijze Mike Wise (what's in a name ;-)) zegt dan 'a community tank is not a breeding tank').

Misschien dus voorlopig het laatste filmpje met de broedzorg van mama - geniet ervan

[video]https://www.youtube.com/watch?v=C7r_ACDTVH8&feature=related&hd=1[/video]

PS: de larfjes zijn lastig zichtbaar. Voor een duidelijker beeld even in youtube openen, op 1080p zetten en in full-screen bekijken.

~ Ivo
 
Ik zit bijna te huilen zeg, wat muziek onder zo'n filmpje al niet kan doen, en het is al sneu genoeg je kinderen te moeten verliezen aan een stelletje vraatzuchtige medebewoners, en dan zo'n dramatisch muziekje eronder ;( ;)
 
Wat zijn het toch prachtige vissen. Heel mooi!
 
Wat is het toch een prachtige bak!
Hebben jullie trouwens geen L-nummers erin zitten?
 
spijtig :( maar volgens mij zullen er veel nestjes volgen
en daar zullen er wel wat van overleven
 
Het sprookje is afgelopen, maar aan ieder verhaal komt een eind.
Vrouwtje zwom gisteren alweer rond alsof niets aan de hand is. Zaterdag waren het nog ca. 15 larfjes, zondag nog 6. Zal wel een combinatie zijn tussen zelf opgegeten worden en niet genoeg te eten kunnen vinden. De larfjes zijn ook extreem klein en te klein om direct artemia nauplii te nemen als hun dooierzakje op is. Ze moeten het dus dus met allerlei detritus in de bak en micro-organismes. Misschien dan nog niet genoeg van geweest.

Hoe dan ook leuk om de broedzorg zo ruim 10 dagen van dichtbij mee te maken.
Bijkomend voordeel voor ons is dat we wel op ons gemak even kunnen verversen een der komende dagen. Mayaca steeltjes (er is niet veel meer uit) eruit en Sagittaria ervoor in de plaats. Ook de drijfplanten eens flink uitdunnen en misschien zelfs de bleheri eens flink verkleinen. Storen we daar in ieder geval geen broezorg gevend vrouwtje mee.

@Timo: geen L-nummers: ongunstige combi met dwergjes, ook in dit formaat bak ;)

~ Ivo
 
Jammer maar helaas. En genieten van de broedzorg is ook wel erg leuk. Het klopt dat de larfjes te klein zijn om artemia nauplii te eten.Daarom heb ik altijd een flesje Liquifry nr.1 op voorraad.Doe ik in soort injectie en spuit het los in de buurt van de jongen meerdere dagen.En anders eten ze azijn of micro aaltjes.

Ik verschoon het water gewoon zoals normaal, ook als ik nesten heb.
 
Ja, zo gaat dat, maar het was zeker leuk om te zien!
 
:foto: :foto: :foto: :foto:

De bak weer eens onder handen genomen:
- De Mayaca is eruit, staat nu Sagittaria subulata voor in de plaats.
- Kleine aanpassingen aan de stapeltjes hout, er ligt nu ook wat hout in het midden.
- De Echinodorus bleheri was enorm, eigenlijk te groot voor de bak met bladeren van ca. 40cm op bladstelen tot 20cm. Die is er dus uit en naar Anja.
- Echindorus amazonicus gescoord. Twee mooie plantjes uit het potje kunnen halen, staan rechtsachter. Moeten wel nog wat groeien.

Goede reden voor een totaal en wat sfeerplaatjes.

2014-04-14-01_zpsbcd445b4.jpg


2014-04-14-02_zpsffa219dc.jpg


2014-04-14-03_zps1248d223.jpg


2014-04-14-04_zps7549327e.jpg


2014-04-14-05_zps689b7eb1.jpg


2014-04-14-06_zps454bb9f3.jpg


2014-04-14-07_zps5090b833.jpg


2014-04-14-08_zpsa743dd74.jpg


M&I
 
prachtige foto's weer!!
jij ben wel erg trots op je mooie alg he :p
 
Erg mooi zo!
Mooi algje, ben stiekem wel een beetje jaloers daarop :p
 
tjah wat moet ik hier nou op zeggen???????
 
Blijft een schitterende bak. Heb ook wel zin in een harempje Dicrossus (filamentosus of maculatus), maar ben bang dat in mijn bak ze in de knel komen met de Apisto's.

Ps. Als Zuid-Amerika-kenners wil ik jullie eens vragen om een kijkje te nemen bij sub-forum "Identificatie bewoners", omdat ik daar zo goed en kwaad als mogelijk een topic heb opgestart om de identiteit van een Zuid-Amerikaantje te achterhalen
 
Erwin1982 zei:
Blijft een schitterende bak. Heb ook wel zin in een harempje Dicrossus (filamentosus of maculatus), maar ben bang dat in mijn bak ze in de knel komen met de Apisto's.

Ps. Als Zuid-Amerika-kenners wil ik jullie eens vragen om een kijkje te nemen bij sub-forum "Identificatie bewoners", omdat ik daar zo goed en kwaad als mogelijk een topic heb opgestart om de identiteit van een Zuid-Amerikaantje te achterhalen
Of de gladicauda?
 
En ziet er weer heel goed uit!!
En bij jullie doen de drijfplantjes het wel :p
 
Erwin1982 zei:
Blijft een schitterende bak. Heb ook wel zin in een harempje Dicrossus (filamentosus of maculatus), maar ben bang dat in mijn bak ze in de knel komen met de Apisto's
Ik denk zomaar dat dit wel eens mee kan vallen en het moet lukken.

Visser1997 zei:
Erwin1982 zei:
Blijft een schitterende bak. Heb ook wel zin in een harempje Dicrossus (filamentosus of maculatus), maar ben bang dat in mijn bak ze in de knel komen met de Apisto's.

Ps. Als Zuid-Amerika-kenners wil ik jullie eens vragen om een kijkje te nemen bij sub-forum "Identificatie bewoners", omdat ik daar zo goed en kwaad als mogelijk een topic heb opgestart om de identiteit van een Zuid-Amerikaantje te achterhalen
Of de gladicauda?
Zie die maar te vinden ;)

De 'gladicauda' die via de groothandel Glaser kwamen blijken gewoon filamentosus uit de R�o Atabapo te zijn. Daarnaast zijn er een aantal kenners die behoorlijke twijfels hebben bij de wetenschappelijke beschrijving van de gladicauda. Ze vragen zich af of deze wel terecht als een een aparte soort is beschreven of het gewoon een eigenaardige 'variant' van de filamentosus is.

Visser1997 zei:
En ziet er weer heel goed uit!!
En bij jullie doen de drijfplantjes het wel :p
We nemen wel een portie mee als we eindelijk eens langskomen ;)

~ Ivo
 
Ok� ze zeiden dat ik de gladicauda had :p
En het langskomen duurt Miss nog wel even...
Concentreer me nu vooral op mijn eendenperk.
Maar heel graag ;)
 
Ziet er goed uit hoor! Mooi ook dat gecontroleerde alg wat er in de bak zit!
 
Onze nieuwe twee mannetjes filamentosus mistten toen ze bij ons kwamen ook beide de onderste 'spike' van hun staartvin, wss door gevechtjes ofzo. Dus toen noemde ik ze ook gladicauda :p Maar inmiddels zijn ze weer mooi aan het aangroeien!
Hoe zagen jouw gladicauda's eruit? :)

- Mascha
 
Eerst gewoon als een jonge filamentosus. Omdat ze nog geen "uitsteeksels " hadden bij hun staartvin.
Had ze trouwens bij Utaka gehaald.
Had er eerst 5 maar de inlaat kapje van mijn filter was afgezakt waardoor er 2 naarbinnen werden gezogen...
En later heeft volgens mij mijn man ancistrus ze een behandeling gegeven tijdens voertijd en toen had hij er ook 2 toegetakeld.
En heb er nu dus maar 1 dus vind het sneu.. En weet niet goed wat te doen...
 
Mooi sfeervol bakje zeg
 
Nog wat kijkplezier:

2014-04-22-01_zps41454441.jpg


2014-04-22-02_zps7161522f.jpg


2014-04-22-03_zps0b860041.jpg


2014-04-22-04_zps922308ef.jpg


~ Ivo
 
Mooi weer, prachtige Dicrossus man(nen)!
 
Zoals altijd staat de bak er weer perfect bij! Mooie plaatjes :)
 
Heel mooi zijn de Dicrossusen weer indd!
En mooie fotos de kleuren komen er mooi op uit. :)
 
Wow, wat een kleuren! Vooral dat oranje, dat zie je bij mij een stuk minder.
Hoe bevalt het groepje nu?
De bak staat er in iedere geval prachtig bij, dat Sagittaria moet ik ook eens voor kijken, toen ik het bij Ren� zag vond ik het al gaaf, en bij jullie komt het ook al zo mooi uit tussen het hout.
Hoe heb je die dode kikker :p eigenlijk voor elkaar gekregen?
 
Kunnen ze dat goed,he.
Zo in Rotterdam, Zo in Amerika.
Hoe Doen ze dat,he?
 
sodeknetters wat zijn ze toch mooi

hahaha yeah ben ik niet de enige die het een dode kikker vind lijken hahahaha
 

Terug
Bovenaan