Maestro Cygni's zee in huis.


Ik heb besloten om in deze bak alleen maar "mushrooms" (discosomas en ricordeas) en vissen te houden, want ik heb nog een aqua 40 staan en daar wil ik zoanthus in doen.a
 
Ik heb 3 weken geleden 2 anemoonvisjes gekocht, alles ging goed tot ik deze week op vakantie ging en het voeren aan mijn moeder had overgelaten, maar ik werd woensdag gebeld omdat het mannetje was verdwenen. Vrijdag kreeg ik te horen dat ze allebei waren verdwenen.
Ik nam dus aan dat deze waren overleden en dat ik ze vandaag dood zou vinden tussen de stenen, maar toen ik thuis kwam, zocht ik bijna een uur, en kon ze niet vinden. Daarna heb ik alles uit elkaar gehaald, stenen verplaatst enz. maar ik heb niks gevonden, geen levende maar ook geen dode nemo's. Heeft iemand een idee waarom ze helemaal zijn verdwenen?Ze zijn niet uit het aquarium gesprongen.
 
Enige wat ik me kan voorstellen is dat ze in het filter zijn gekomen, toch ergens tussen het steen zitten of ergens buiten de bak zijn gesprongen..
 
Ze zijn niet naar buiten gesprongen en zitten ook nergens tussen de stenen.
De enige bewoners zijn ganzenvoetjes, ophiura's en glasanemonen.

Ik denk dat ik de bak opnieuw ga starten, door eerst flap af te zuigen, daarna de bak 2-3 dagen zonder licht te laten draaien (ook vuilniszakken of en deken over de bak heen) om alle mogelijke flap- andere soort algen te laten sterven en 1 keer in de week 10% water te verversen tot ik op een totaal uit kom van 120-130 % water verversd, zo kunnen de bacteri�n zich vermenigvuldigen en hoef ik de opstart niet weer te doen. Ik zal ook voorlopig geen nemo's meer nemen, maar gewoon een goby en een paaar leders/mushrooms
 
Dode vis lost vanzelf op.. Dit zal een piekje geven waardoor je mogelijk flap zou kunnen krijgen.

Gooi die test strips aub weg en schaf als je iets wil weten een salifert testje aan (niet de po4 van salifert.. Die is niet te lezen)

Glas anemonen zal je 90% van alle bakken krijgen... Ik ben volledig opnieuw gestart met uitsluitend dood steen.. En verwacht ze ook ooit wel weer te krijgen.. Maar iig ben ik van mantissen /borstelwormen/ eunicide en andere elende af..

Flap kan je afzuigen.. Waterwisseltje en wat bacteri�n toevoegen.. Mocht dit niet werken kan je het biologisch te lijf gaan met cyanoclean van kz..
Werkt dit niet of niet voldoende kan je altijd naar zwaardere medicatie kijken ofnopnieuw starten
 
Nadat ik de topic van mini-fred heb gelezen, heb ik wat meer opgezocht over Dinoflaggelaten, en die dinoflaggelaten heb ik dus ook in mijn bak. Ik heb het wel eens geprobeerd om de dino's uit mijn zand te zuigen, en na ongeveer 6-7 uur had ik er net zoveel als voor het zuigen.
Daarnaast ook een gigantisch rode flap probleem, ik heb het overal. Ook is het zo, dat ik eigenlijk het enthousiasme verloor nadat mijn nemo's waren verdwenen. Ik heb dus ook lang overlegd met mijn moeder, en er is 99% kans dat ik met deze zoutwaterbak stop, en dat ik er weer een zoetwaterbak van maak. Ik zal het in de toekomst zeker nog een keer proberen, maar dat gebeurt pas als ik een 300l+ bak heb.
Ik heb dus even geen budget/zin om opnieuw te beginnen.
Ik wil toch iedereen bedanken die mij heeft geholpen met het opstarten van deze bak.
 
Zonde man..
Ik had dino's. Na 3 weken behandelen ook flap.. Toen dat weg was begonnen de dino weer op te steken
Bij afhevelen van de bodem kwam ik er pas achter hoe enorm diep het kan zitten.

Ik ben opnieuw gestart, dit zoi jij ook kunnen doen, of zoet malen kan ook.. Zo heeft ieder zijn keuze
 
Tja... Om eerlijk te zijn heb ik de moed niet meer om weer met zoutwater te starten. Ik wil het zeker nog een keer proberen, alleen dan wel met een grotere bak. Ik vind het nu een beetje zonde om weer 200 euro weg te gooien om daarna maximaal 2 nemo's en een paar leders te houden.
 
Ik zou het zonde vinden.
Appingedam, waar ligt dat ongeveer?? Wonen we niet bij elkaar in de buurt?
Ik heb nog wel dood steen over.. 60l osmose in de ton.. Pas scheppen zout.. Als je in de buurt woont kan ik je dat wel langsbrengen, kostenloos.

Dan gaat het alleen om een schepje zand (aquamedic coral sand klein zakje heb j zat)

En een flesje of 2 azijn.. Dan draait je bak voor 20� maximaal, dat zijn hele andere bedragen als je naar 600l gaat
 
Volgens mij wonen we ongeveer 180 km van elkaar af. Toch erg bedankt voor het aanbod. Alleen nu dat je het zo zegt, ik heb nog een zak zand over, dood steen is niet zo heel erg duur en zout heb ik ook nog liggen.Demi water kan als het goed is ook gebruikt worden voor een zeebak het is ook niet zo duur. Het kan zijn dat je deze bak hebt gered.
 
Ik was 7.50 de kilo kwijt.. Je hebt zat aan 3 a4 kg.. Mocht het daar echt aan liggen kan ik die eventueel opsturen naar een kiala punt in de buurt..

Zoek anders een hobbyist in de buurt op zeewater forum.info , met de vraag of je ergens water kan ophalen, hier worden ook weleens emmertjes gehaald..

Zand en zout zijn de duurste delen
 
Ik zal even kijken bij die forum. waarschijnlijk ga ik gewoon door meet zoutwater in de aqua 40. Dan een paar buttons en heel misschien een kleine gobiodon soort. En een onderhoudsploeg. Ik heb dit gezien http://www.reef-center.nl/webshop/minir ... p-228.html en het ziet er best goed uit. Is ook niet te duur. Of misschien met real reef rock starten, en als ik toch maar3-4 kg nodig heb ook niet zo duur.



Ik heb toch wel erg zin om de aqua 60 als Zuidoost azi� biotoop te starten.
 
Rifkeramiek is goed te gebruiken. Ik denk dat je in eerste instantie iets te snel wilde gaan.
Flap krijg je vanzelf wel onder controle. Afzuigen, waterwissel en bacterieen toevoegen. Een nano is gewoon lastig om goed te houden. Hoe groter hoe makkelijker.


Mocht er wat zijn kan je altijd hier kijken (woon in de stad Groningen).
 
Ik wilde inderdaad te snel gaan. toch heb ik de bak 10 weken laten opstarten en pas toen ik de nemos (a. ocellaris) kocht begonnen de algen hard te groeien. Voor de mini nano (als 60l nano is, dan is 27 mini nano :D) wil ik dus rifkeramiek gebruiken of dood vulsteen (raar genoeg kan ik deze nergens vinden, dus het zal dan wel rifkeramiek worden). Ook zal ik beter opletten op de waarden en zal ik meer geduld hebben. Gelukkig ben ik wat meer gemotiveerd om mijn aqua60 weer te gebruiken als zoetwater bak en om mijn aqua 40 om te toveren in een zoutwater bak.

En dankje voor je aanbod! miss ooit...
 
Nou, ik heb nu mijn aqua 40 uiteindelijk vrij staan, en gelukkig zag mijn moeder bij Vivarium koralen en zei zo van "Ik kan geen koralen in mijn betta bak doen he?". Dus waarschijnlijk ga ik de bak binnen een aantal weken opstarten, met real reef rock en zand die ik nog thuis heb. Het worden vooral zoanthus en ricordea's. Voor andere soorten koralen is de bak helaas te klein. Hangt er van af wat mijn moeder wil (ze vond vooral de SPS mooi, aangezien deze vrij hoog worden, is mijn aqua40 te klein), dus misschien komt er een zelfbouw 50x50x50 bak met ingebouwde sump.
 
@mini-fred, tof dat je hem nog eens hebt kunnen aanmoedigen om opnieuw te beginnen en ook aardig dat je hem zo wou helpen opstarten. :petjeaf:
maar al het begin is inderdaad moeilijk, ik zou zeker niks overhaasten, zou niet alleen zonde zijn voor het geld, maar ook de dieren :) .

Ooit schaf ik me ook nog een zeewaterbak aan maar momenteel kan en mag er nog geen komen :oops:

Met vriendelijke groeten,
Gerben Debruyn
 
Ja hoor, dit project gaat door! Nieuw bureau is nieuw aquarium, en daarom komt mijn Aqua40 op mijn bureau.
Een paar feitjes op een rij:
Superfish Panorama 40
75w nano heater van superfish
Sicce stromingspomp 2000l/h (is dit teveel?)
Real Reef Rock
Dood, opvulsteen.
Blue/white verlichting, van Superfish (11w)
Blauwe ledstrip voor nachtverlichting.
2kg CaribSea ocean direct zand
En that's it voorlopig.
Ik ga deze weeek de real reef rock halen.
 
Ik zou tussen het real reef rock toch wat echt levend steen leggen om het wat diverser te enten .
Het levend steen zal ook veel sneller echt opstarten . Real reef zet wel snel de stikstofcyclus op gang , maar ik meen dat dit niet genoeg is .
Je stromingspomp zal wel gaan , die sicce blaast niet zo hard .
Ik zou wel een zwakkere thermostaat nemen , als die blijft hangen ...
Of een temperatuurcontroller erop zetten , eigenlijk wel belangrijk , scheelt je ineens ook veel extra onnodig stoken .
 
Dus real reef rock is niet geschikt om de bak op te starten, of duurt het gewoon wat langer? Ik wil anders wel wat langer wachten als het nodig is.

Dus de stroming zal de koralen niet verhinderen? Het is wel waar dat ik eerst kan proberen, mocht het teveel zijn, haal ik wel een sicce van 1000l/u of een hydor koralia 900 l/u.

En, voor dat tientje zal ik ook een 50w verwarmingselement kopen, liever wat meer geld kwijt dan dat er straks dieren dood gaan.
 
Er worden maar zat bakken opgestart met enkel real reef rock , wordt veel gekocht .
Ik heb er zo mijn twijfels bij , maar dat is echt persoonlijk .
Ik heb dat eens bekeken en vergeleken met echt steen qua structuur .
Met reel reef lijkt het dat je snel kan starten , je meet echt bijna geen nitriet , pieken in je waterwaarden zul je niet hebben .
Dat steen is zo proper met geen ballast en extra leven . Ik heb daar 0,0 extra beestjes uit zien komen , klein beetje wier zat erop .
Leg er gewoon een extra echt steentje bij . Is nog goedkoper ook . Wel supervers pakken .
Is ideaal om geen plagen binnen te halen , dat is altijd gokken met levend steen .
 
Mijn idee is om een "bommie reef" na te maken, of wat wel eens "bonsai reef" wordt genoemd. ��n groot stuk steen rechts achter (of links, maar ik wil het rechts) en een klein stukje steen links voor in de bak. Ik ga morgen naar Frits Kuiper en ik zal kijken of het levend steen er goed uitziet, zo wel, haal ik die, zo niet, pak ik ongeveer de helft levend en de andere helft van real reef rock, of misschien dood opvulsteen.
 
De bewoners worden waarschijnlijk:

Vissen:
Gobiodon oceanops
Trimma Tevegae

--------------------------------

Garnalen.
Pepermunt garnalen
Thor Amoitensis
--------------------------------
Koralen:
Veel Zoanthus
Ricordea's
Euphyllia glabrescens
Caulastrea
Montipora's
En als het goed gaat proberen met acropora's.
 
De gobiosoma oceanops heb ik ook , als zijnde poetsvis , 2 stuks .
Zijn mooie beestjes en poetsen ook echt !
Mijn dokter biedt zich zo af en toe eens aan bij die kleintjes en dan wordt hij even schoongemaakt .
 
Ik vind die Trimma er wel echt prachtig uitzien zeg. Ben benieuwd hoe het gaat worden!
 
@erwin2 Ja, had je al gezegd, eerder in dit topic, daarom ben ik zo benieuwd of deze soort mij ook bevalt!

----------------------------------

@Biologist Klopt, vooral wanneer ze wat paarser kleuren zijn ze prachtig, heb ze in de kerstvakantie mogen bewonderen in Barcelona, en daarom ook een van mijn keuzes. Om eerlijk te zijn ben ik ook erg benieuwd.

----------------------------------

@KGR Je bent niet de enige!

----------------------------------

Ik ga morgen (het is over middernacht, dus technisch gezien is het vandaag) naar Frits Kuiper, mijn moeder moet er toch morgen heen, dus dan bespaar ik 15 euro aan OV. En dan heb ik vandaag al osmose water klaar kunnen leggen voor morgen. Iemand nog adviezen over zouten? Zit te twijfelen tussen Red Sea en reef crystals.
 
Heb net het zout gemengd, maar nu is het water ineens heel erg troebel, terwijl het 30 minuten geleden nog heel helder was, ik weet niet of dit nog zal zakken, ik hoop het wel....
 
Het was goed opgelost. Toen besloot ik de stenen erin te doen, maar toen ik zag dat er erg veel troep uit kwam heb ik ze snel eruit gehaald. Maar het blijft troebel. Ik ga vannacht osmose water maken, en als ik zie dat het morgenmiddag nog zo troebel is zal ik opnieuw zeewater aanmaken.
 
Uhh , ik herken dat niet hoor , stenen plaatsen en troebel water .
Daar komt wel wat van af , maar om nu te zeggen dat je water er echt troebel van wordt .
Als je water circuleert en je afschuimer volle bak draait is zo weg .
Heb je het RRR nu liggen ?
Dan zal je afschuimer niet veel doen (omdat er niks valt te schuimen)
 
Ik heb 100% levend steen. Het kan komen door zout, hoor maar het lijkt me gek.
Ik heb er nu een interne filter in draaien met sponzen.
 
Gek ja , als je zoutwater aanmaakt wordt het eerst troebel bij het roeren , afhankelijk van de rijkheid van het zout varieert het van enkele minuten tot een kwartier .
Je doet toch wel het zout toevoegen aan het water en niet andersom .
 
Ja, water had ik al in de bak, daarna heb ik zout toegevoegd en daarna steen, nadat de stenen waren toegevoegd werd het troebel. Anyways, de stenen zitten erin en ik wacht erop dat het helderder wordt. De "mist" begint al weg te trekken.
Ik heb een spons ontdekt tussen het steen!
 

Terug
Bovenaan