Maestro Cygni's zee in huis.


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,114
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Hoi allemaal.
Blijkbaar was ik dronken en heb ik dit gekocht:
total%20equipacion_zpsmp7efpyy.jpg



Ik weet het.
Ik zou een zuidoost azi� biotoop maken, maar ja....
IK wist niet precies wat en hoe ik het wou doen.......
En eindelijk heeft het zoute mijn hart gestolen.
 
Het gaat om een superfish Panorama 60 bak.
Ik gebruik een Sera marin precision afschuimer, een voyager nano (2000l/u) circulatie pomp, een SuperFish combi heater 75w,
2kg reef crystals zout, 6,75 kg Caribsea Ocean Direct levend zand (ik wou een 9kg zak maar die hadden ze bij frits kuiper niet, dus heb ik deze 3 zakken voor 30 euro gekregen ipv 36 euro). En een SeaTest. Ik ga nog andere tests kopen, maar deze is voor opstart wel genoeg.
 
is dat de sera 130?

ziet er best goed uit, ik hoop dat je osmose water gaat gebruiken?
als dit EVEN kan, zeker doen.

die test is genoeg voor de opstart inderdaad, daarna gewoon salifert testjes, mooie, betaalbare testen.

als het even kan , is het wel mooi als je zelf een osmose apparaat met DI filter aan kan schaffen, een instap model kost je ongeveer 65 /70 euro, maar dan ben je VOORLOPIG wel klaar

zand pas na opstart toeboegen he ;)
 
HEt is een superfish panorama 60, ik gebruikte inderdaad osmose water, gewoon bij een vriend gehaald die een osmose apparaat heeft, maar ik ben van plan om die zelf aan te schaffen.
Heb met het steen ook een paar ophiuras, sponzen en koraaltjes meegekregen, maar ook asterinas (die de koralen opeten) en vuurwormen.... Dat deed dus even zeer (en nogsteeds).
HEt zand moet dus nadat de bak is ingedraaid? Maar daar is levend zand toch voor, om de bak sneller te laten draaien, toch?
 
je hebt zoiezo 7 weken nodig voor je opstart, zand kan je erin stoppen alleen zal het helemaal kapot algen, en dat vind ik zonde!

Om op te starten gebruik je levend steen.. of dood steen en een bavterie preparaat, of dood steen en een scheutje amoniak , hoewel de laatste vrij radicaal is
 
Maar ganzenvoetjes kunnen geen kwaad zolang ze nog genoeg te eten hebben, toch?
Zal zo ff een foto uploaden, ik moet maandag nog 2kg steen halen bij frits kuiper.
 
Ganzevoetjes kunnen uitgroeien tot een plaag. Ik heb er zelf ook wel wat in zitten. Als het er te veel worden verwijder ik in 1x een hele zooi.

Frits Kuiper, woon je in het noorden? Zou mooi zijn want hier is een te kort aan zeebakken.
 
ik ken niemand die ganzen voetjes als een plaag heeft gehad.
Meestal zie je ze.overdag niet..

Lekker laten zitten joh
 
Ja, ik woon in Appingedam.
En ja hier zijn ook bijna geen zeebakken, komt denk ik omdat er te weinig winkels zijn die een mooie zeewater voorraad hebben, we hebben frits kuipers en dutch coral farm, een paar jaan geleden hadden we nog Het Aquariumhuis, hier in appingedam, die had ook een voorraad zeewater spullen,nu moet ik 30 km rijden om bij me LFS te komen... Nou, als ik 30 km moet rijden om bij me LFS te komen, is het niet echt "local", en dus vinden de mensen het niet waard om 30 minuten te rijden om even visvoer te halen. (Aquariaveldhuis levert volgen mij koralen en vissen, maar telt niet echt als LFS).


Sowieso is zoetwater populairder, omdat er altijd wordt verteld dat zeewater (en al helemaal Nano reefs) moeilijk en prijzig is, waar mensen dus bang van worden. Ik heb tot nu toe geen problemen gehad. (BAk draait nu ook maar net 3 dagen, maar goed.). Het zou bijvoorbeeld leuk zijn dat er meer tussen aquarianen word geruild, of voor mensen die weinig hebben, misschien gratis wordt gegeven. Als mijn bak straks volgroeid is en als ik meer "stekjes" koraal heb, zal ik waarschijnlijk wel een paar stekjes weg geven voor mensen die het willen.
 
Nou zijn mijn plannen voor deze bak:
-x Zoanthus (ook wel buttons genoemd, maar ik houd het liever op zoanthus.)
-1 Caulastrea, van die knalgroene.
1-2x Euphyllia soort, (Glabrescens en ancora waarschijnlijk)
Xenia
Discosoma's, verschillende kleuren.
2x Amphiprion (ocellaris of percula, hangt er vanaf wat Frits kuiper heeft)
1-2x gobiosoma oceanops, of evelynae (hopelijk evelynae maar hangt er vanaf wat ik kan krijgen.)
En dan waarschijnlijk typisch zoiets dat je naar LFS gaat om voer te kopen, je kijkt ff bij de vissen/planten/koralen, en je gaat terug naar huis met van alles behalve voer (in mijn geval geen vissen of planten, maar worden het waarschijnlijk koralen)
 
MaestroCygni zei:
Nou, als ik 30 km moet rijden om bij me LFS te komen, is het niet echt "local", en dus vinden de mensen het niet waard om 30 minuten te rijden om even visvoer te halen.

Zie het maar meer als een meevaller voor uwe portemonnee (iets verder weg van huis)
Hier zit er eentje op 4-5 km en dat is net ietske te dichtbij ...
Voor elke scheet zit je al in de auto voor dat je het zelf doorhebt .

De gobiosoma's zijn leuk hoor (en ze poetsen!), ik heb er 2 en ze maken nog geen ruzie . Eten vrij makkelijk , droogvoer , mysis , artemia , lobster eggs . Ge staat er van te kijken hoe zo een klein visje zulke grote happen binnenkrijgt .

Overigens ik stond er in het begin van te kijken , dat er net veel meer met zeewater bezig zijn als ik voordien dacht .
De winkel waar ik ga is het dikwijls gewoon druk,druk druk .
In andere zeezaken in de buurt ben je dikwijls de enige klant .
 
Misschien een beetje of topic, maar ik heb een dubai 100 staan die ik wel zou willen ombouwen in de toekomst naar zee. Maar wat heb je nou echt nodig, bij me handtekening staat een link naar de bak daar staat ook alle techniek al die ik al heb. Ik zie af en toe de bomen door het bos niet meer, de een zegt wel een sump de andere zegt niet, enz.. Zou er wel koralen en anemonen in willen dan.
 
@gerritn

Je kan beter gewoon een zoutwaterbak kopen.(Advies van veel forumleden van een zoutwaterforum) Qua afmetingen zijn er meestal verschillen tussen zout en zoetwater. Denk ook aan je verlichting, aan je verlichting van je zoetwateraquarium heb je vrij weinig omdat het te weinig is :p. Overloop zit ook niet in een zoetwateraquarium (sump?!)
 
Zat ik ook al over te denken en denk dat het ook leuker is qua maten deze is niet heel diep en voor zee lijkt diep me mooier, eerst nog even sparen ;)
 
Gerrit, om een "normale"bak in een zoutwaterbak om te bouwen heb je een skimmer (afschuimer) nodig,een circulatiepomp( 20-30x zoveel l/u als de inhoud van je bak), verlichting (actinisch en 10.000k) en verwarming, maar dat heb je volgens mij al. En dan levend/dood steen en levend/dood zand, ik ben gegaan voor allebei levend, dat vind ik ook het beste eigenlijk.
Erwin, dat nou weer wel. Hoeveel liter is je bak? Mischien dat ze daarom geen ruzie maken. En inderdaad zijn er steeds meer mensen met zeebakken.
 
@gerritn.
Ik zou zelf nooit meer levend steen halen.
1: het is duur, jr bent zo 150 euro verder..
2: er zit altijd pest in, van glas anemonen tot rare algen en wieren, borstel wormen, van alles..

Dood steen is wel iets langer opstarten, maR ik heb het er voor over..

levend zand is een heel andere discussie.. ik geloof niet dat het nog leeft als het maaaanden vacuum verpakt zit met een laagje water
 
Oke, waardes na 1.5 week:

N03- 8-9
N02- 0-0,2
GH- 8
KH- 20 (is dit te hoog???)
PH- 7.6 (te laag denk ik)
CL2- 0

Aquarium is vol met algen, maar dat gaat denk ik vanzelf weg als N02/3 weer goed zijn (en als er turboslakjes in zitten).
 
nitraat word vanzelf 0 als je groene alg weg trekt.. heb je bruine alg, dan gaat je njtraat nog wel even stijgen.

Kh20 is bizar hoog, maar meet deze na de opstart nog eens met een goede testset (salifert)
 
mini-fred zei:
Kh20 is bizar hoog, maar meet deze na de opstart nog eens met een goede testset (salifert)

Idd , tot en 12 zou het nog kunnen met vers aangemaakt water , maar daarboven ? Ik test ook met de salifert , werkt goed .

gh : wordt dat gemeten in zeewater ?

pH , die mag wel wat omhoog (mits je goed gemeten hebt)

Dat afschuimertje , wil dat schuimen ?
 
mini-fred: ik heb nu bruine algen.



Erwin2: KH kan ik niet echt precies meten met deze testjes, ik ga zo snel moegenlijk de ph, no2 en kh tests van salifert kopen.
Gh staat er wel bij dus blijkbaar....
Ph is nu rond de 7.9-8
Afschuimer werkt prima, het is alleen jammer dat ik er vandaag pas achter kwam hoe die werkt, ik had het luchtslangetje niet open gedraaid, maar nu die open is werkt het prima.
 
NO2 gemeten met salifert testje: 0.1-0.2 het vermindert dus.
Dat betekent dus dat binnenkort klaar is met indraaien.......
En bij frits kuiper hebben ze koraaltjes in de aanbieding.....
 
Goed en slecht nieuws:
Goed nieuws:
Ik heb een garnaaltje in mijn bak!!!
Ik heb een anemoon in mijn bak!!!

Slecht nieuws:
Het is een "mantis shrimp", een diertje die mijn visje door de helft zou kunnen knippen. LETTERLIJK!
HEt is aiptasia!



Bak is jammer genoeg al ingedraaid. (JAmmer genoeg, want als het nog niet zo was, was er een kans dat deze vervelende dieren zouden sterven.)
 
Linkt alsof meneer de Mantis niet vanwege jouw eigen initiatief in de bak is terechtgekomen (meegeligt?) ?
 
AiptasiaX (ofzo, weet niet precies hoe je het schrijft) van redsea werkt fantastisch.

Voor de mantis zijn er ook wel meerdere tips & tricks. Je hebt gelukt dat er nog niets inzit aan leven.
 
Ok mensen, ik heb 3 vragen:
Kan aiptasia kwaad als er alleen maar vissen in zitten?
Is het mogelijk om anemoonvissen te houden zonder annemoon?
Moet PH stijgen als het levend zand erin gaat? Mijn ph nu is 6,6....
Als aiptasia gevaarlijk is voor vissen zal ik AiptasiaX kopen, zo niet, denk ik dat ik het voorlopig laat zitten tot er koralen in gaan.
KH is rond 10, dan zou mijn ph toch rond 8,1 moeten zijn?
 
Bedoel je met aiptasia -> glasanemonen?
Deze kan je zeer makkelijk bestrijden op een natuurlijke manier... -> pepermuntgarnaal, vijlvis eet ze ook...

Ik had er in het begin ook last van, pepermuntgarnaal gekocht en deze zijn allemaal verdwenen. Heb er sindsdien geen meer gezien...

Het is zeker mogelijk om anemoonvissen te houden zonder anemoon.
Ik doe dit zelf ook.. Deze vissen hebben geen anemoon nodig..

Ikzelf heb het zand toegevoegd na een 4 � 6-tal weken, als de opstartalg verdwenen was.

Kh is ok, Ph is idd wat laag.
 
Vijlvissen kunnen volgens mijn niet in 55l en ze zijn niet reef safe (niet altijd), dus die worden het niet.
Waarschijnlijk koop ik wel een pepermunt garnaal.

Opstart alg heb ik bijna niet meer, dus heb ik het zand erin gedaan.
Ik wil ook ooit een kleine sump onder mijn bak, misschien 30x20x20 ofzo.
 
Sorry ik had er niet bij stilgestaan dat het maar een 55L was.
Dan kunnen vijlvissen idd niet.
 
Water laten testen bij de LFS, blijkt het 7.5 te zijn, mijn strips geven 6.5 aan.......

Ik heb de tijd dat het licht aan is verlaagd, van 8 uur naar 7 uur.

En ik heb mijn bestand gewijzigd.
2xOcellaris
1/2x Goby/Blenny, maar ik weet niet welke :)
1-2x Lysmata Wurdemanni
X Turboslakken

Ik wil het op 4 soorten koraal houden (worden uiteindelijk wel meer xDD):
Ricordea
Zoanthus
Discosomas
Xenia




Ook ben ik van plan om over een paar maanden (7-10 maanden, of zelfs een jaar) een tweede zeeaqua te nemen. Een AquaMedic Magnifica 100 (320l) met daarin mijn lievelingsvis... De forcipiger Flavissimus. Maar eerst wil ik zien of het met deze goed gaat.
 

Terug
Bovenaan