Maartje's meertje


M

maartje

Guest
Het is EINDELIJK zover, ik heb een nieuwe bak besteld: een trofis colisa 1500.

trofis_colisa_a-1500_zwart_aquarium.jpg


Een beetje kleiner dan de eerste planning maar een stuk groter dan mijn vorge bak. Cayman prof 110(zie onderschrift)

Aanstaande donderdag wordt hij bezorgd dus ik ben zeer benieuwd!

De vissen die over zijn van mijn laatste aquarium zitten nu te wachten in een kleinere cayman, 80 cm. Als ze straks na de opstart in hun grotere meer kunnen, zullen ze wel blij zijn.

Bestand nu:
7 corydora sterbai
2 melanotaenia praecox
1 clown botia (gratis af te halen :)

De sterbai's wil ik gaan uitbreiden, en praecox ook.. ik weet dat er dan geen biotoop kan ontstaan maar ik vind het beide erg mooie vissen. En tja, ik moet er toch zelf naar kijken!

Daarnaast wil ik een mooi koppel vissen in de bak hebben, hier ben ik nog niet over uit. Mijn laatste "setje" waren een man en vrouw apistogramma macmasteri en daarna de Viejeta, erg mooie visjes!

Morgen maar eens op jacht naar filterzand en dan kan de spoelkraan aan om het schoon te gaan maken.
De achterwand van de nieuwe bak is een simpele donkere wand, daar komen de planten mooi tegen aan te groeien, wat voor een gaaf beeld zorgt. (hoop ik)

Ik geloof haast niet dat het zo ver is, na jaren van wachten op een geschikte plek is het nu zo ver. YES!!!
 
Ik ben benieuwd! Vond jouw bakken altijd schitterend (paar jaar terug denk ik :D)
 
Thanks, ja dat is inderdaad even geleden, ga mijn best doen om de nieuwe net zo mooi te maken :)
 
Dat zal wel lukken denk ik :)
Nou tijd om me aan te melden voor updates in dit topic ;D
 
Mooie ontwikkeling. Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uitgaat zien.
 
"vrijwel altijd" is voor mij geen reden om niet voor een mooie vis te kiezen.. het kan botte pech zijn. Ik heb deze vissen al ruim 3 jaar en nog geen dag ziektebeeld gehad..
 
Dan wens ik je veel succes! Ik zou iig geen nieuwe meer halen. Het is momenteel kommer en kwel met deze vis in de handel.
 
Ook niet als je weet dat het besmettelijk is, zelfs voor mensen?
Ik heb zelfs (meermaals) gelezen dat het eigenlijk niet eens de vraag is of ze het krijgen, maar wanneer. Ik krijg in ieder geval flink de kriebels als ik google op 'vistuberculose besmettelijk'

Maargoed, in the end heb je gewoon een punt: jij bepaalt.

~ Ivo
 
Gelukkig laat ik mezelf wel informeren voor aanschaf, bedankt voor jullie advies. Eerst maar eens een opstart maken en rustig inlezen naar alle mogelijkheden. Ik zal de visTB zeker meenemen alvorens besluiten te nemen.
Laten we de eerste pagina van dit topic leuk houden en vooral niet aan te geven wat ik niet moet doen.

:)
 
veel succes met je nieuwe bak
je andere bak Cayman 110 ziet er ook heel mooi uit dus het gaat wel goed komen

groetjes
flipper34
 
Ik ook!! :) Het zand is binnen, de eerste 25 kilo heb ik gespoeld.. *&^^* werkje. Gelukkig hebben we op stal een fijne wasplaats met een tuinslang op druk, dan gaat het een stuk sneller dan dat geklooi in de keuken.
Morgen eind vd middag komt het aquarium binnen!!!
 
HIJ IS BINNEN!!!

Nu eerst nog werken.... zucht....
 
Is weer een leuk werkje om er iets moois van te maken.

Kun je al een tipje van de sluier (nieuwe plannen) oplichten, of moeten we wachten op de eerste foto's?
 
Ik ga vandaag later een tipje oplichten ;) Ben nu nog druk aan het werk en heb dan ook geen tijd om hier op het forum te kijken... :):)
 
Ben benieuwd hoe het eruit komt te zien :)
Heb sinds kort zelf een trofis colisa 1200, mooi en praktisch bakkie, je zal aan die 1500 veel plezier gaan beleven!
 
Nou ben benieuwd Maartje!
Grotere bak is wel moeilijker om goed in te richten imho!
Snap nog steeds niet waarom jouwe in 2011 (ja ik weet) niet gewonnen heeft @ de foto wedstrijd :>>>

Hoop dat je er iets moois van gaat maken en de tijd daarvoor neemt in ieder geval!
Succes!
 
hahaha wat een eer franketrank, dankjewel!!!
Het moeilijkste is inderdaad; tijd nemen.... ik ga mijn best doen!
 
ok, nou vooruit :)
Ik ben nu wel een beetje moe.... dat meubel in m'n eentje in elkaar gezet, plank verkeerd.... maargoed, omdat je tenslotte geen legplank wilt missen als de bak vol water zit en je toch plotseling extra ruimte in je kastje wilt hebben. Toch maar die bende uit elkaar en goed in elkaar. IN MIJN EENTJE!

Achterwand op maat gemaakt en erin gezet, mooi. Zand gespoeld, de eerste 25 kg had ik gisteren gedaan, u de 2e zak. Eerst maar eens kijken hoeveel dat is in de bak voordat ik de 3e zak open maak.

Het plan:
Alles zo snel mogelijk af maken en volgende week voor een mooi draaiend aquarium zitten die met gemak de mooiste prijzen gaat winnen!

Realiteit:
Straks de bak op het meubel plaatsen, als ik heel veel zin heb, het zand erin maken en wie weet al een klein laagje water. Maar dat zal morgen worden. We gaan een weekend weg dus daarbij zal het blijven, maandag (of zondag avond) weer verder.
Pomp overzetten zal dan ook gebeuren, het enige euvel is, ik heb 1 pomp die de tijdelijke bak laat draaien, deze gaat ook de nieuwe bak doen. dus..... de visjes die daar nog in zitten moeten het even zonder pomp doen, of toch de stap nemen om het water wat in die bak zit, mee te verhuizen samen met de bacterie cultuur. Ga ik nog even over denken.

Techniek:
JBL cristal profi 1500
Co2 installatie (zucht... die moet ook nog in orde gemaakt worden)
Verwarming uiteraard

Ik heb nog twee stukken spiderwood uit mijn oude bak, die waren behoorlijk onder de alg, en liggen nu al een aantal weken op het droge. Heeft iemand ervaring met het hergebruiken van be-algt hout? Sterft die zooi af door droge warme lucht of komt het zo weer in vol ornaat terug als ze onder water staan? Ik hoop dat ik ze weer kan gebruiken, ze zijn erg mooi en dat scheelt weer een hoop geld.

Nu willen jullie zeker foto's?
Die heb ik nog niet op de computer..... helaas! Ik beloof dat het echt een foto album gaat worden hoor :)

Slaap lekker straks!

ojaaaaaaaaa planten bestellen!! Dat moet ik ook doen! Dat zal maandag wel worden denk ik, misschien eerst wat halen bij de viswinkel in de buurt hier.
 
Aangezien dit een foto album is, dan hier de eerste foto's van mijn aquarium!

Nieuwe bak, half gevuld:
maartjestart.jpg


Resultaat na uren werk:
totaalsept2013.jpg


Links:
linkssept13.jpg


Rechts:
rechtssept13.jpg


En nog een totaal:
totaal2sept13.jpg
 
Dat ziet er goed uit! wat ben je met het vissenbestand van plan? alleen de Sterbai's en regenboogjes uitbreiden, of nog meer?
 
Dank je!

Nog wel wat meer, ik ben er nog niet helemaal over uit. Het liefste wil ik een mooi koppel erin... maar tja, wat? :)
ik heb een koppel apistogramma agassizii gehad in het verleden, wat me erg goed beviel, maar misschien vallen die wel weg in zo'n grote bak.

Wel gaat m'n gevoel uit naar niet teveel soorten vissen. Ik houd wel van een mooie rustige bak, beter wat meer van weinig vissen dan weinig van veel. Heb je nog een goed idee voor het bestand?
 
Ziet er al goed uit.
Misschien heb je er wel rekening mee gehouden want ik herken de soorten zelf niet maar sommige Echinodoris soorten worden echt kolossaal en vormen dan lelijke volle plantenkluwe als je ze zo dicht naast elkaar zet.
 
Yes, ik weet het, zodra het teveel wordt ga ik ook zeker snoeien, maar dan is het nu in elk geval alvast wat groen.. Beetje opvulling in zo'n grote bak vind ik geen probleem :)
 
Ik (als groot meerval-freak) zou er een mooi L-nummer in doen, een klein groepje hypancistrusjes of 1 van een grotere soort.
Ik weet uiteraard niet echt wat jouw smaak is, maar een visje voor in de bovenlaag zou ook niet gek zijn :)
Als je groot cory fan bent, dan zul je zien dat ze alleen maar leuker worden als je ze met meer dan 10 in de bak hebt :)

Wat vind je van andere regenboogsoorten zoals de pseudomogil?
 
maartje zei:
Yes, ik weet het, zodra het teveel wordt ga ik ook zeker snoeien, maar dan is het nu in elk geval alvast wat groen.. Beetje opvulling in zo'n grote bak vind ik geen probleem :)

Haha ja dat is zo je hebt ruimte zat!
Had zelf een half jaar geleden 3 plantjes van deze soort gekocht maar is er nu nog 1 over en die vind ik zelfs al te groot voor m'n Vision.
 
Beide soorten die je noemt zijn inderdaad mooie vissen. De (ahum oneerbiedig) zebra vis brengt ineens herinneringen bij me op dat ik die eerder ook al heel leuk vond, dus die gaat bij het "maybe" lijstje.
Ik zat net naar de preacox te kijken, en daar zou de pseudomugil mooi naast staan, ik heb zelfs nog een ireatherina werneri vrouwtje die alle verhuizingen e.d. heeft overleefd, ze ziet er niet meer uit, maar ach na zo goed z'n best doen, mag ze ook gewoon blijven :)
 
Je moet vooral doen wat je zelf het mooiste vind natuurlijk, maar ik denk ik wijs je ff op andere mooie regenboogjes ;)
Zebra vis? bedoel je de l46? (die belachelijk dure zwart/witte pleco) daar zijn mooiere, originelere en veel goedkopere alternatieven voor... ik zal je zo eens een aantal mooie l-nummers doorgeven per pb
 
whhahaha nou ik ben benieuwd!!
 
:daisy: :smitten: :D

Hoera, de start van een nieuwe topbak. Zeker 1tje om in de gaten te houden :iloveyou: :petjeaf: :engel:
 
Ziet er erg al mooi uit!

maartje zei:
Dank je!

Nog wel wat meer, ik ben er nog niet helemaal over uit. Het liefste wil ik een mooi koppel erin... maar tja, wat? :)
ik heb een koppel apistogramma agassizii gehad in het verleden, wat me erg goed beviel, maar misschien vallen die wel weg in zo'n grote bak.

Wel gaat m'n gevoel uit naar niet teveel soorten vissen. Ik houd wel van een mooie rustige bak, beter wat meer van weinig vissen dan weinig van veel. Heb je nog een goed idee voor het bestand?

Wat dacht je van de Archocentrus multispinosus? Hele mooie en rustige vissen!
 

Terug
Bovenaan