Ludwigia glandulosa


Ik vraag me af of onze testen ook gebonden fosfaat meten maar daar heb ik weinig kennis van. In dat geval zouden we bij de EI ook een groot deel gebonden fosfaat meten volgens mij en of dat weer opneembaar is weer een andere vraag ;)
 
Ik vraag me af of onze testen ook gebonden fosfaat meten maar daar heb ik weinig kennis van. In dat geval zouden we bij de EI ook een groot deel gebonden fosfaat meten volgens mij en of dat weer opneembaar is weer een andere vraag ;)

Ik weet het ook niet, John. Eigenlijk ga ik er het liefst vanuit dat het geen bodemprobleem is. Ik heb helemaal geen zin om die te vernieuwen. Maar dat zal ik snel weten. Want dan zou ik toch deze week al wel weer verhoging moeten meten zoals ik die ook de afgelopen tijd heb opgemerkt.
 
In mijn geval, ik heb voor nu de toevoegingen even stopgezet, ga ik het snel merken wanneer dit inderdaad een bodem probleem is. Het zal dan weer op gaan lopen maar hopelijk is dit niet het geval. Ik hou jullie, middels dit topic, op de hoogte. Je kan nooit weten of iemand daar later niet nog een voordeel uit kan halen.
Bij mij blijft het nu redelijk onder controle voeg al maanden geen fosfaat meer bij mocht het eens te laag zijn helpt diepvriesvoer hier uitstekend :D
 
Trouwens ik raak na een wat preciezer kijk er van overtuigt dat mijn Ludwigia een repens variant is en wel de Rubin. De glandulosa heeft veel meer spitse bladeren dan mijn exemplaar. Als het plantje het weer goed doet nog maar eens goed naar kijken.
 
De Ludwigia zet voor het eerst de blaadjes weer omhoog! Mijn fosfaat niveau zit nu iets onder de 2.0 zou ik zeggen. Bij de Colombo testkaartjes springen ze van 5.0 maar 2.0 en dan 1.0. Je moet dus soms schatten. Maar het gaat weer de goede kant op!
 
Het blijkt niet nodig om nieuwe plantjes te kopen. Het herstel van de Ludwigia is opmerkelijk. Ze zijn nog niet op lengte en/of "bushy" en ook zijn ze nog niet zo rood als ze kunnen zijn, al wordt deze soort nooit zo rood als de Ludwigia mini ernaast, maar alles komt uiteindelijk toch weer goed! Kijk eens naar het verschil met de foto eerder!

IMG_20200101_123126.jpg
 
Probleem bekend en opgelost zou ik zo zeggen :thumbs:
 
Probleem bekend en opgelost zou ik zo zeggen :thumbs:

Nou nee, deels. Het probleem is bekend en opgelost, tot zover klopt het. Maar waardoor ontstond de hoge fosfaat stand nu? Daar ben ik niet achter en dat irriteert toch wel wat.
 
Dat is al weer een mooi plantje aan het worden, goed om te lezen wat de oorzaak is. Heb de fosfaat ook wat verlaagd, hoop dat het effect heeft
 
Mooi dat het weer goedgaat Ben en ik vraag me toch af of de hoge po4 er oorzaak aan is geweest want in onderstaande link staat een prachtbak met 10 mg po4.
Tja soms is een duidelijke oorzaak moeilijk te achterhalen.
 

Terug
Bovenaan