Ludwigia glandulosa


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,358
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Nou ja, ik heb dus ook zo mijn problemen. Mijn blik is altijd sterk gericht op mijn planten. Mijn Ludwigia glandulosa, niet zo'n gemakkelijke plant, kon ik altijd goed houden maar gedurende de laatste weken liet de plant z'n bladeren hangen en verliest het blad. Dat zou een fosfaatprobleem kunnen zijn. Ik meet zelden mijn water maar dit vroeg er toch wel om. Tot mijn verbazing heb ik inderdaad een veel te hoog fosfaat niveau. Rond de 5 mg/l! Waar dit vandaan komt is me niet duidelijk aangezien er in de dosering niets is veranderd. De overige waterwaarden zijn op niveau en verder niet veranderd. Vorige week heb ik het water voor zo'n 50% ververst en de toevoeging verlaagd van 5 ml. naar 4 ml. per dag. Daarnet heb ik weer gemeten en kom op exact dezelfde 5 mg/l uit! Dus nu heb ik de fosfaat toevoeging helemaal uitgezet, tijdelijk natuurlijk, en gaan we eens zien wat er gebeurd. Blijf toch de vraag, waar komt dit hoge fosfaat niveau vandaan?
 
Hele goede vraag Ben want dat is vrij hoog. Ik weet dat jij er geen bakken po4 inkieperd dus ja waar dit weg komt dat is ook mij een raadsel.
 
Zou je eens een foto van de plant willen plaatsen. Ik heb ook een probleem met deze plant en ben benieuwd of het dezelfde symptomen zijn.
 
Vanmorgen heb ik mijn water voor zo'n 40% ververst en vrijdagmorgen zal ik dit nog een keer herhalen om die idiote fosfaat hoogte te verlagen De Ludwigia stelen waren verweekt en de bladeren zagen er niet uit. Dus maar even drastisch aangepakt. Heel stevig ingekort Een paar stelen heb ik, hoewel ze onderaan ook kaal zijn nog even laten staan. Gek genoeg heb ik een plant domweg afgeknipt en die krijgt allemaal jonge blaadjes. Op de eerste foto zie je de kale stelen van de nog wortelende planten en lage hernieuwd geplante Ludwigia's. Op de tweede foto de afgeknipte steel met jonge groene uitlopers. Er staan nog meer afgeknipte stelen maar daar nog geen uitlopers.
IMG_20191224_134512.jpgIMG_20191224_134540.jpg
 
Dank je wel voor het plaatsen van de foto. Ook bij jou zie ik geel blad met puntjes/gaatjes bij het minder goede deel van plant. Deze verschijnselen zie ik ook maar ik heb meer slechte bladeren. En je hebt weer nieuwe uitlopers. Ik denk dat het door de hoeveelheid licht komt die er bij jou boven hangt.
 
Dank je wel voor het plaatsen van de foto. Ook bij jou zie ik geel blad met puntjes/gaatjes bij het minder goede deel van plant. Deze verschijnselen zie ik ook maar ik heb meer slechte bladeren. En je hebt weer nieuwe uitlopers. Ik denk dat het door de hoeveelheid licht komt die er bij jou boven hangt.

Gele blaadjes en trouwens ook rode heeft deze plant van nature. Bij mij werden de blaadjes echt donkerbruin en vallen dan af. En dat wijt ik dan toch echt aan het fosfaatniveau. Trouwens ik ben er ook nog niet van overtuigt dat dit een pure glandulosa is, waar ik hem wel voor heb gekocht. Ik denk nog meer aan een kruising van een glandulosa en een repens. Ludwigia 'Rubin' zou kunnen. De plant vraagt wel veel licht, inderdaad.
 
Ik ben benieuwd naar de po4 waarden na het verversen Ben en ook hoe dit zich de dagen erna ontwikkeld.
 
Ik denk dat het door de hoeveelheid licht komt die er bij jou boven hangt.
Waarom denk je dat dan? Ik heb dit plantje volgens mij ook en met meer licht gaat het blad ietwat roze/rood kleuren.
 
Waarom denk je dat dan? Ik heb dit plantje volgens mij ook en met meer licht gaat het blad ietwat roze/rood kleuren.

Omdat het bij mij niet wil groeien en het aangegeven staat op de website van o.a. APO
 
Vandaag, na de 40% waterverversing van gisteren, mijn PO4 gemeten. Nog steeds 5! Waar komt dit vandaan? Het is bekend dat voer fosfaat bevat. Maar mijn voer is niet veranderd, ik heb ook geen nieuwe voorraad. De hoeveelheid die ik geef is niet gewijzigd. Kort en goed, een raadsel. Uiteraard heb ik na de waterwissel niets toegevoegd. Iemand een idee?
 
Heh, gister zat je rond de 5 en dan 40% ververst. dan zou je rond de 3 mg moeten overhouden maar ik snap niet waar je in 1 dag 2 mg fosfaat weg krijgt Ben.
Je hebt ervaring genoeg dus ik vraag maar niet of de test wel goed is ;)k
 
Heb je je ververswater al gemeten?

Is de test nog goed? Eventueel eens checken in wat osmosewater of demiwater?
 
De test blijkt prima, is trouwens ook nog vers. Mijn kraanwater bevat geen meetbare hoeveelheid fosfaat. Maar wel heb ik een ander idee, ik geef de garnalen ook spinazie waar ze dol op zijn. Dat is wel redelijk nieuw want dat deed ik voorheen niet. Nu is wel bekend dat spinazie fosfaat bind aan eiwit. Ik heb eens nagezocht; op 150 gram spinazie zit 150 mg fosfaat. Nu geef ik natuurlijk bij lange na geen 150 gram spinazie maar vraag ik mij hoeveel daar vanaf komt. Mijn spinazie is de kook overheen gegaan en bewaar ik in de diepvries. Maar ik ben ook op dat gebied een domoor, dus....

In ieder geval heb ik daarnet ook weer zo'n 40% water ververst.
 
Ik neem aan dat je hooguit een paar blaadjes spinazie in de bak doet, dus dat zal niet zo'n vaart lopen denk ik.
Ik doe vaak een blaadje of 6 in de bak voor de slakken, maar zonder enig zichtbaar effect op de Po4.
 
Ik neem aan dat je hooguit een paar blaadjes spinazie in de bak doet, dus dat zal niet zo'n vaart lopen denk ik.
Ik doe vaak een blaadje of 6 in de bak voor de slakken, maar zonder enig zichtbaar effect op de Po4.

Nou ja, blaadjes... Het spul is gekookt en in zo'n ijsblokjes ding bewaar ik de groente. Zo'n blokje geef ik natuurlijk niet. Dat is teveel, 1/3 deel zo ongeveer. Maar goed, je gedachten gaan overal naartoe, waar komt dat fosfaat vandaan?
 
Dat is indd de vraag in een verwaarloosde bak zou ik daar in kunnen komen, maar dat is bij jou niet aan de orde.

Ton, wat heb ik nu aan dit antwoord? Ik dacht; Ton, die gaat daar even voor zitten en knalt er vervolgens de oplossing uit. Of anders zoekt hij net zolang tot hij de juiste heeft gevonden... ;)
Blijft er niets anders over om je fijne dagen toe te wensen!
 
Gisteren water ververst, 40%. Vanmorgen deed ik dit ook, weer 40%. Nu de meting Colombo druppeltest. Bij mijn meting van het kraanwater blijft het testwater helder.

Zie de foto's die ik daarnet maakte.
IMG_20191225_160933.jpgIMG_20191225_160939.jpgIMG_20191225_160950.jpgIMG_20191225_160957.jpg
Volgens mij zit ik nog steeds op PO4 = 5!
Ik zou toch menen dat na deze verversingen het PO4 niveau op z'n minst gehalveerd zijn. Of had ik een waarde in mijn bak die oorspronkelijk nog veel hoger was dan 5? (Colombo testkaart gaat niet verder.)
 
Ja erg vreemd Ben en dat vindt ik ook zeker 5 mg lijken. Je kan het water toch ook verdunnen met osmose en dan de uitkomst maal twee doen als ik het goed heb?
Erg vreemd dat het nu nog zo hoog is zeg.
 
Ik verwacht dat je bodem (met een bufferend vermogen) nu verzadigd is en waardoor ten 1edeze geen fosfaat
meer opneemt en ten 2e zelfs zelfs kan gaan loslaten.
 
Ja erg vreemd Ben en dat vindt ik ook zeker 5 mg lijken. Je kan het water toch ook verdunnen met osmose en dan de uitkomst maal twee doen als ik het goed heb?
Erg vreemd dat het nu nog zo hoog is zeg.

Ik heb geen osmose.
 
Ik verwacht dat je bodem (met een bufferend vermogen) nu verzadigd is en waardoor ten 1edeze geen fosfaat
meer opneemt en ten 2e zelfs zelfs kan gaan loslaten.

Een gedachte die ook wel bij mij opkwam. Maar dit probleem lijkt me toch meer iets wat voorkomt bij zeewaterbakken. Toch wel iets wat ik in mijn achterhoofd wil houden! Dank!
 
foutje gemaakt bij afwegen stock oplossing:juggle: bv komma vergeten
gebruik van teveel je osmocote?
soil of voedingsbodem verzadigt .
 
foutje gemaakt bij afwegen stock oplossing:juggle: bv komma vergeten
gebruik van teveel je osmocote?
soil of voedingsbodem verzadigt .

Soil heb ik niet, het is een grindbodem waarvan de voeding daaronder allang uitgewerkt is. Osmocote gebruik ik ook niet. Dat van die stockoplossing is geen gekke gedachte maar de 500 ml. fles is al halfleeg. De situatie nog niet zo lang zo. Blijft de vraag waarom, na twee 40% water verversingen het niveau nog hoog blijft terwijl er geen stockoplossing fosfaat wordt toegevoegd. De bodemgedachte hou ik wel vast! Dank voor je bijdrage!
 
tja mogelijk was je po4 extreem hoog.
ken iemand die een po4 had van net geen 50mg/l door zich te vergissen van poeders bij aanmaak stockoplossing
 
tja mogelijk was je po4 extreem hoog.
ken iemand die een po4 had van net geen 50mg/l door zich te vergissen van poeders bij aanmaak stockoplossing

4 gram oplossing in 500 ml. water. Met zo'n stockoplossing, kan je twee kanten op vergissen ofwel 40 gram of 0,4 gram. In het laatste geval zou je fosfaat niveau te laag moeten zijn. Het eerste geval kan niet mijn huishoudschaaltje... Zo'n vergissing merk je wel op.
 
Dit versterkt mijn vermoeden

Sinds je met je de manier van CO2 toevoegen hebt verandert?
Er hangt sinds kort geleden een Cergesreaktor tussen die inderdaad veel efficiënter met de toevoeging omgaat. Dit leidt overigens niet tot andere pH waardes omdat ik met een (zelfbouw) automatisch systeem werk. Mijn bodem blijft in mijn achterhoofd maar gelukkig kan ik vertellen dat na nóg een waterverversing vanmorgen de waardes langzaam teruglopen! Zelf heb ik het idee dat m'n fosfaat niveau tot boven de 5 was opgelopen. M'n meting (Colombo) gaat maar tot 5 dus leek het aanvankelijk dat er geen terugloop was omdat de waarde van 5 bleef staan. Nu zal ik op ongeveer 4 staan wat nog te hoog is maar morgen doe ik nog een waterverversing. Fijn dat je meedenkt, trouwens!
 
Vandaag heb ik nog een (laatste) waterverversing gedaan. Na meting blijkt mijn fosfaat level op 2.0 geëindigd. Wat mij betreft mag het nog iets lager maar dat komt vanzelf wel. Mijn dagelijkse toevoeging hou ik nog even op nul. Hier kan ik wel mee leven dus de volgende waterverversing is gewoon regulier in het einde van de volgende week. Nu ben ik benieuwd of ik mijn Ludwigia kan terughalen. Dank alle (mee-)denkers!
IMG_20191227_105214.jpg
 
Dat is mooi Ben en nu ook afwachten of het niet weer oploopt natuurlijk maar ik duim voor je.
 
Dat is mooi Ben en nu ook afwachten of het niet weer oploopt natuurlijk maar ik duim voor je.

Dank! Normaal meet ik inderdaad niet zo vaak maar nu, je hebt helemaal gelijk, moeten we e.e.a. even strak in de gaten houden. En wordt er dus regelmatig gemeten!
 
Komt me bekend voor die hoge fosfaat en geen idee hebben waar het vandaan komt
Toch gebonden fosfaat uit de bodem blijk het bij mij te zijn lfs waarschuwde daar ook al voor zegt zelfs leuk zon watertest maar geloof niet te veel van de waarde po4 die je meet is altijd meer ivb gebonden fosfaat als je bak een tijd draait althans
 
Komt me bekend voor die hoge fosfaat en geen idee hebben waar het vandaan komt
Toch gebonden fosfaat uit de bodem blijk het bij mij te zijn lfs waarschuwde daar ook al voor zegt zelfs leuk zon watertest maar geloof niet te veel van de waarde po4 die je meet is altijd meer ivb gebonden fosfaat als je bak een tijd draait althans

In mijn geval, ik heb voor nu de toevoegingen even stopgezet, ga ik het snel merken wanneer dit inderdaad een bodem probleem is. Het zal dan weer op gaan lopen maar hopelijk is dit niet het geval. Ik hou jullie, middels dit topic, op de hoogte. Je kan nooit weten of iemand daar later niet nog een voordeel uit kan halen.
 

Terug
Bovenaan