Lijkt op spinnerag, maar wat is het eigenlijk?


Wellicht niet voor planten maar hoe zit dat voor de vissen dan want het is een chemisch goedje en of er eigenlijk iets bekend is op de langere termijn voor vissen dat heb ik nog nooit echt gelezen. Men waarschuwt wel vaak voor het gebruik op de lange termijn.
Nee hoor, glutaaraldehyde is niet schadelijk als het niet word overgedoseerd om de eenvoudige reden dat het hier anders niet verkocht zou mogen worden.
En zolang er geen waarschuwingstekens (doodskop, kruis) op de verpakking staat zal het wel mee vallen. En daarbij word het binnen 8 uur afgebroken.

Ikzelf gebruik het al jaren dagelijk 1ml op mijn 20L garnalenbakje barstensvol met gezonde Red Sakura en met mooie kwaliteit mossen.
 
Zelf heb ik een gemiddelde lichtintensiteit van 50 lumen per liter boven mijn bak. Je mag er dus wel van uitgaan dat je lichtintensiteit te gering is voor licht vragende planten. Even voor de duidelijkheid, je licht langer laten branden helpt niet. In de adviezen die sommige Lfs mensen geven worden er geroepen licht langer aan maar dat heeft, als gezegd, geen zin. Het gaat om de lichtintensiteit niet om de licht duur! En die mag bij lichtvragende planten wel boven de 40 lumen/ltr. zitten! En dat laat je aan tot gemiddeld zo'n 8 uur. Dus bij lichtvragende planten een veel hogere lichtintensiteit! Dat gaat leiden tot een hogere vraag naar CO2 en overige bemesting, zoals ik al eerder probeerde uit te leggen in mijn post hiervoor. Altijd geef en gaf ik aan dat het van belang is om vooraf te weten of je de hardware, dus licht en eventuele CO2 toevoegingsmogelijkheid, hebt, nodig om de planten te laten groeien die je wilt. Het beste is altijd om dit vóór de aankoop te beoordelen. Nogmaals: Zorg er altijd voor dat je licht op orde is voor je levende have voor je verder gaat! De rest kan je er dan uit afleiden.
Sorry Benvo, ik had niet goed gekeken en dacht dat deze reactie van Cornelius was.

Maar jij raad dan als ik het goed begrijp eerder 2 extra lampen aan? 2000 lumen op de bak haal ik niet. Als ik 3 passende Novolux White gebruik kom ik aan 3×624= 1884/50= 37,68 lumen/liter.
 
Zelf heb ik een gemiddelde lichtintensiteit van 50 lumen per liter boven mijn bak. Je mag er dus wel van uitgaan dat je lichtintensiteit te gering is voor licht vragende planten. Even voor de duidelijkheid, je licht langer laten branden helpt niet. In de adviezen die sommige Lfs mensen geven worden er geroepen licht langer aan maar dat heeft, als gezegd, geen zin. Het gaat om de lichtintensiteit niet om de licht duur! En die mag bij lichtvragende planten wel boven de 40 lumen/ltr. zitten! En dat laat je aan tot gemiddeld zo'n 8 uur. Dus bij lichtvragende planten een veel hogere lichtintensiteit! Dat gaat leiden tot een hogere vraag naar CO2 en overige bemesting, zoals ik al eerder probeerde uit te leggen in mijn post hiervoor. Altijd geef en gaf ik aan dat het van belang is om vooraf te weten of je de hardware, dus licht en eventuele CO2 toevoegingsmogelijkheid, hebt, nodig om de planten te laten groeien die je wilt. Het beste is altijd om dit vóór de aankoop te beoordelen. Nogmaals: Zorg er altijd voor dat je licht op orde is voor je levende have voor je verder gaat! De rest kan je er dan uit afleiden.



Voor de duidelijkheid dus, het volgende deel van mijn eerdere bericht was aan jou gericht, Benvo;

Dat er CO2 bij moet komen is me duidelijk, en dat wil ik dus ook. Daarom mijn eerdere vragen over bio CO2. Natuurlijk begrijp ik ook dat het beter is dat allemaal op
voorhand te plannen, maar helaas had ik op voorhand toch niet genoeg juiste informatie, waardoor ik nu dus met een draaiende bak zit met planten die meer licht en CO2 vragen dan ze nu krijgen. Maar als ik de reacties goed begrijp kan ik nu dus niet aan de hand van bakgrootte, soort en hoeveelheid planten en lichtsterkte, gewoon direct berekenen hoe lang ik het licht moet laten branden en hoeveel CO2 ik moet geven, en daar dan direct aan beginnen. Was het maar zo simpel.

Wanneer je zegt dat mijn licht op orde moet zijn voor de levende have, ga ik er dan terecht vanuit dat je bedoelt dat er steeds voldoende schaduwplekjes zijn dmv bijvoorbeeld 'grotjes' te creëren met hardware, en mbv drijfplanten? Of komt daar meer bij kijken? Vanzelf begrijp ik dat er een dag-nachtritme moet zijn en de vissen niet 24/7 verlicht moeten worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien is het ook op de site van Tropica opgevallen dat je met medium plant ook automatisch in hogere CO2 waarden komt.
(10 tot 20ppm) dat ga je zonder CO2 systeem niet redden. En als je een erg complexe hardscape hebt waardoor het filter niet toereikend is heb je misschien wel 25ppm nodig.


- 1 lamp sowieso bijplaatsen, of 2 met een dimfuctie
- yep, niet om de planten te laten wennen; dit is bedoeld om algvorming tegen te gaan
- ferro zou ik mee stoppen
- niet alleen fosfaat; ook nitraat en kalium
- altijd (!) een koolstofbron toevoegen. Zolang jij niet gaat overdoseren is de draagstof glutaaraldehyde niet schadelijk. Maar nogmaals; een vloeibare koolstofbron is niet genoeg.


Als de alg wegblijft ga je het licht opvoeren tot 8 uur per dag.
Balans is een misleidende term die je moet vergeten, Stabiliteit is een betere benadering.
Een stabiele bak is het stadium waarin goede plantengroei is bereikten er voldoende gezonde plantmassa aanwezig is om alg tegen te gaan.

Voeding en CO2 hebben zeker een invloed op de groeisnelheid van planten, maar primair blijft het de belichting.
Met CO2 krijg je alleen betere kwaliteit planten (sterker, groter, voller en gezonder)

En het volgende deel van mijn eerdere bericht was in reactie op jouw antwoord, Cornelius;

Je zegt dat ik moet stoppen met 'ferro'. Bedoel je dan letterlijk stoppen met ijzer toevoegen, of bedoel je stoppen met JBL Ferropol (vloeibare plantbemesting waar o.a. ijzer in zit)?
Uit nieuwsgierigheid, waarom daar mee stoppen?

Doe ik ee goed aan om Easy Life Fosfo, Easy Life Nitro en Easy Life Kalium te gaan gebruiken?

Niet balans, maar stabiliteit. Inderdaad. Duidelijk.🙂
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En het volgende deel van mijn eerdere bericht was in reactie op jouw antwoord, Cornelius;

Je zegt dat ik moet stoppen met 'ferro'. Bedoel je dan letterlijk stoppen met ijzer toevoegen, of bedoel je stoppen met JBL Ferropol (vloeibare plantbemesting waar o.a. ijzer in zit)?
Uit nieuwsgierigheid, waarom daar mee stoppen?

Doe ik ee goed aan om Easy Life Fosfo, Easy Life Nitro en Easy Life Kalium te gaan gebruiken
Ja, stop maar met extra toevoegen van Fe, zit namelijk genoeg in de bodem.
Meer toevoeging heeft geen enkel nut omdat er genoeg aanwezig is voor de behoefte van de plant.

Easy Life producten zou je kunnen gebruiken, maar is wel erg duur. Zou zelf gaan voor poeders van aquariumbemesting.nl
Als je dat teveel werk/ te ingewikkeld vind zou je de 'complete' kunnen gebruiken.
Je kunt ook kiezen voor de Estimative Index, dan weet je iedergeval zeker dat bij plantproblemen het niet aan de voeding ligt.
 
Sorry Benvo, ik had niet goed gekeken en dacht dat deze reactie van Cornelius was.

Maar jij raad dan als ik het goed begrijp eerder 2 extra lampen aan? 2000 lumen op de bak haal ik niet. Als ik 3 passende Novolux White gebruik kom ik aan 3×624= 1884/50= 37,68 lumen/liter.
Wanneer je de planten die je nu hebt wilt houden zou ik gaan voor die 37,68 lumen.
 
[QUOTE="benvo, post: 2217931, member: 18247"] Zelf heb ik een gemiddelde lichtintensiteit van 50 lumen per liter boven mijn bak. Je mag er dus wel van uitgaan dat je lichtintensiteit te gering is voor licht vragende planten. Even voor de duidelijkheid, je licht langer laten branden helpt niet. In de adviezen die sommige Lfs mensen geven worden er geroepen licht langer aan maar dat heeft, als gezegd, geen zin. Het gaat om de lichtintensiteit niet om de licht duur! En die mag bij lichtvragende planten wel boven de 40 lumen/ltr. zitten! En dat laat je aan tot gemiddeld zo'n 8 uur. Dus bij lichtvragende planten een veel hogere lichtintensiteit! Dat gaat leiden tot een hogere vraag naar CO2 en overige bemesting, zoals ik al eerder probeerde uit te leggen in mijn post hiervoor. Altijd geef en gaf ik aan dat het van belang is om vooraf te weten of je de hardware, dus licht en eventuele CO2 toevoegingsmogelijkheid, hebt, nodig om de planten te laten groeien die je wilt. Het beste is altijd om dit vóór de aankoop te beoordelen. Nogmaals: Zorg er altijd voor dat je licht op orde is voor je levende have voor je verder gaat! De rest kan je er dan uit afleiden. [/QUOTE]

Voor de duidelijkheid dus, het volgende deel van mijn eerdere bericht was aan jou gericht, Benvo;

Dat er CO2 bij moet komen is me duidelijk, en dat wil ik dus ook. Daarom mijn eerdere vragen over bio CO2. Natuurlijk begrijp ik ook dat het beter is dat allemaal op
voorhand te plannen, maar helaas had ik op voorhand toch niet genoeg juiste informatie, waardoor ik nu dus met een draaiende bak zit met planten die meer licht en CO2 vragen dan ze nu krijgen. Maar als ik de reacties goed begrijp kan ik nu dus niet aan de hand van bakgrootte, soort en hoeveelheid planten en lichtsterkte, gewoon direct berekenen hoe lang ik het licht moet laten branden en hoeveel CO2 ik moet geven, en daar dan direct aan beginnen. Was het maar zo simpel.

Wanneer je zegt dat mijn licht op orde moet zijn voor de levende have, ga ik er dan terecht vanuit dat je bedoelt dat er steeds voldoende schaduwplekjes zijn dmv bijvoorbeeld 'grotjes' te creëren met hardware, en mbv drijfplanten? Of komt daar meer bij kijken? Vanzelf begrijp ik dat er een dag-nachtritme moet zijn en de vissen niet 24/7 verlicht moeten worden.
Nee, dat kan inderdaad niet. Alles hangt af van de soorten planten die je hebt en van hetgeen die planten vragen. Om überhaupt te kunnen groeien vraagt een plant in de eerste plaats licht. Vandaar ook dat dit naar mijn bescheiden mening altijd het uitgangspunt moet zijn. (Zie ook hieronder voor de gouden driehoek!) Bovendien is dit vrij exact in te stellen door de duur op zo'n 8 uur te zetten, exclusief eventuele toe te voegen dimtijden, waarbij je de intensiteit bepaald aan de hand van je levende have. Dat is het eerste, en dit is vooral belangrijk, vaste punt waarvan je vervolgens altijd weet dat dit juist is. De rest leidt je daarvan af. De bakgrootte speelt geen rol in deze berekening anders dan dat in een lagere bak het licht dieper kan komen dan in een hogere bak. Uiteraard zit er altijd variatie in de lichtvraag van je planten. Zo zal je een langzaam groeier als Anubias een sterker beschaduwde plek moeten geven. Maar planten hebben op elk gebied een zekere tolerantie, anders zouden we in de natuur en in onze bakken geen verschillende planten naast elkaar zien.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leerzaam. Dank jullie wel. 🙂

Dan ga ik dan maar voor 2 extra lampen, die ik dan eventueel gedeeltelijk zou kunnen afdekken om ze te dimmen. Dat gaat in dit geval helaas niet via besturing, maar misschien zal dat ook niet nodig zijn.

Omdat de Colombo Flora Carbo me niet aanstaat ga ik de HS Aqua FloraCarbo Shrimp proberen zolang ik nog geen bio CO2 kan toepassen.

En ik ga voor de EI Complete plantenvoeding van Aquariumbemesting.nl, tenzij (dat was één van mijn vragen in het begin) het verstandiger is om de poeders zelf te mengen omdat ik dan indien nodig fosfaat en nitraat kan minderen/danwel weglaten?
 
tenzij het verstandiger is om de poeders zelf te mengen omdat ik dan indien nodig fosfaat en nitraat kan minderen/danwel weglaten?
Poeders mengen is het goedkoopste. Daarbij kan jezelf de targets NPK bepalen. Maar dan moet je héél goed weten wat voor uitwerking dat gaat hebben op je planten.
Snap alleen niet waarom je fosfaat en nitraat wil gaan minderen/danwel weglaten... Wanneer zal dat nodig zijn dan?
 
Poeders mengen is het goedkoopste. Daarbij kan jezelf de targets NPK bepalen. Maar dan moet je héél goed weten wat voor uitwerking dat gaat hebben op je planten.
Snap alleen niet waarom je fosfaat en nitraat wil gaan minderen/danwel weglaten... Wanneer zal dat nodig zijn dan?
Normaal gezien zal natuurlijk niet nodig zijn. Mijn fosfaat is steeds 0, en nitraat meestal ook. Wat zijn de kansen dat er iets geks gebeurt en die plots te hoog zijn?
 
Dat is ook nooit nodig, dan moeten er wel rare dingen geburen; een pot met voer leeg schudden boven je bak bijvoorbeeld.
Maar met jou manier van plantbemesting is dit totaal niet relevant omdat je met 50% wekelijkse waterwissel te maken hebt.
 
Dat is ook nooit nodig, dan moeten er wel rare dingen geburen; een pot met voer leeg schudden boven je bak bijvoorbeeld.
Maar met jou manier van plantbemesting is dit totaal niet relevant omdat je met 50% wekelijkse waterwissel te maken hebt.
Ja, in feite maak ik me daar onnodig zorgen over. Komt door al die producten op die markt die zichzelf prijzen omdat ze geen fosfaat of nitraat bevatten.

Ja, wat die wekelijkse 50% waterwissel betreft, ivm EI, raken de planten dan niet in de war wat CO2 beschikbaarheid betreft, gezien ik nog even een alternatieve koolstofbron gebruik tot de bak stabiel is?
 
raken de planten dan niet in de war wat CO2 beschikbaarheid betreft, gezien ik nog even een alternatieve koolstofbron gebruik tot de bak stabiel is?
Nee, ze blijven maar relatief kort boven water. Dat heeft geen invloed op de CO2 opname/ beschikbaarheid voor de plant.
Zou wel asap met CO2 beginnen.
 
Nee, ze blijven maar relatief kort boven water. Dat heeft geen invloed op de CO2 opname/ beschikbaarheid voor de plant.
Zou wel asap met CO2 beginnen.

Top! 🙂
En asap is dus zodra die stabiliteit er is: voldoende gezonde plantmassa om alg tegen te gaan. Laatste vraag voorlopig (denk ik, lol), hoe lang die situatie zich voordoon voor je het stabiel mag noemen?
 
Nope. Asap is gisteren...
Die beoogde stabiliteit krijg je moeilijk voor elkaar te krijgen zonder de juiste ppm CO2. Dat ga je niet redden met een vloeibare koolstofbron.
En voor een stabiele bak ga je wel een klein half jaartje nodig hebben
 
Ondertussen snap ik hoe je aan die CO2 van rond de 9 komt, aan de hand van die tabel dus. Die kende ik nog niet.

Ondertussen heb ik de lichtsterkte verlaagd, en de lichtduur. De gekke sliertjes komen soms weer te voorschijn, maar in veel minder dan eerst, en meestal zijn ze de volgende dag weer weg. Zou dit dan toch een vorm van draadalg kunnen zijn, die -in combinatie met minder licht- steeds bijgehouden wordt door de amano's, slakken en ondertussen 5 endler's?

Wat die plotse verschijning (en verdwijning) van detrituswormpjes betreft; In plaats van eerst de stenen te plaatsen en dan substraat/zand, had ik de stenen op het zand geplaatst (nu weet ik beter), en een dag voor die detrituswormen verschenen had ik twee grote stenen verwijderd. Misschien had dat er mee te maken.

Wat die gekke witte neerslag betreft (die ondertussen ook al een stuk minder is), heb ik gelezen dat bij een te lage CO2 waardoor de pH oploopt, de planten dan carbonaten gaan ontbinden, wat een witte kalk neerslag geeft. Nu is mijn pH wel steeds stabiel, maar het lijkt wel erg op kalkneerslag vind ik. Op de lange duur kun je dan 'biogene ontkalking' krijgen wat zorgt voor een slechte stabiliteit in de bak en dus erg gevaarlijk kan zijn.

Daarbij heeft een van de alternathera nu plots gaatjes in de bladeren, door een fosfaat tekort, heb ik begrepen.

De Colombo Flora Carbo vind ik vies en onhandig spul (bevat ook gluteraldehyde). Steeds vaker lees ik dat garnalen er niet goed tegen kunnen en dat het niet werkelijk bijdraagt aan plantengroei.

Dus, al met al heb ik nu besloten om te stoppen met de alternatieve koolstofbron en me te toch wagen aan bio CO2, aan en een complete plantenvoeding met fosfaat en nitraat.

Vraag 1: Wat is beter, kant-en-klare complete vloeibare plantvoeding van bijvoorbeeld Planted Box of aquariumbemesting.nl (andere suggesties welkom), of zo'n EI-kit van Planted Box zodat ik indien nodig fosfaat en nitraat in mindere mate kan toevoegen?

Vraag 2:
Als ik bio CO2 toevoeg dmv een JBL Pro Flora Bio CO2 set, een Dennerle Bio CO2 set, of een eigen bouwsel, hoe kan ik dan de hoeveelheid CO2 sturen? Ik heb begrepen dat de CO2-productie versnelt wanneer de temperatuur steigt, en vertraagt wanneer de temperatuur daalt. De kamertemperatuur wisselt hier echter erg en onregelmatig omdat ik een kachel stook, dat lijkt me dan niet handig. Als ik de flessen met mengsel plaats tussen twee aquaria die continu op 24°c staan, is er dan weer een te constante productie?
En wat met hete zomers? Vervliegt CO2 dan harder uit de bak gelijk O2, of is er een kans dat er te veel CO2 in de bak komt omdat de productie hoger is?

Vraag 3:De Dennerle set bevat een bellenteller. Is dat alleen om te zien dat het mengsel werkt, of is er een mogelijkheid om zo nodig in te stellen dat de bellen sneller of trager in het Aquarium komen?

Vraag4: Moet ik deze vragen eigenlijk in een ander topic zetten?

Jeetje, ik voel me in ene enthousiast dat ik de knoop heb doorgehakt om op CO2 over te gaan. 🙂

Wij gebruiken de jbl bio-co2 flessen plus de mantels. We hangen de mantels met fles er in tegen het aquarium zodat ze altijd wat warmte van het aquarium meekrijgen.

Wij rekenen standaard op ongeveer 1 fles met ons recept op ongeveer 50 a 60ltr aquariumwater. Daarnaast hebben wij altijd extra flessen staan zodat we ons recept 1 a 2 dagen voor gebruik kunnen klaarmaken opdat we een stabielere afgifte hebben in de bak.

De productie van co2 wisselt met temperatuur.

Mensen gaan daar op verschillende manieren mee om. Het gebruik van een bakje dat de opname van co2 min of meer reguleert is een optie.

De flessen gaan hier gedeeltelijk mee in dag- en nachtritme qua temperatuur. Dat zorgt ervoor dat de productie tijdens de nacht lager is zoals wij dat graag zien.

Wij zorgen in de zomer in warme tijden voor een verdunning van de afgifte door een fles minder te gebruiken of bijvoorbeeld wat meer oppervlaktebeweging te creëren waardoor meer co2 ontsnapt. Het is wel iets waar je zelf altijd alert op moet zijn. Ook zou ik bio-co2 op onze manier niet adviseren voor iemand die echt hoog licht met een hoog co2-niveau wil combineren.

Je kan ook eens kijken bij het gebruik van een bakje voor de verspreiding/opname van co2 of dat wellicht dichter komt bij wat jij zoekt.
 
Nope. Asap is gisteren...
Die beoogde stabiliteit krijg je moeilijk voor elkaar te krijgen zonder de juiste ppm CO2. Dat ga je niet redden met een vloeibare koolstofbron.
En voor een stabiele bak ga je wel een klein half jaartje nodig hebben
Goh, ergens in het begin heb ik denk ik 'licht op de eerste plaats' geïnterpreteerd als dat eerst het licht in orde moet zijn voor ik aan bio CO2 begin. Maar nu zeg je eigenlijk dat ik best gelijk met bio CO2 begin, en dat is in feite wat ik ook wil.

Alleen eerder zei je dat ik niet met AIO moest beginnen tot de alg weg is, maar nu stond ik toch weer op het punt om bij aquariumbemesting.nl AIO te bestellen.
Lol.

Ergens raak ik in de war nu.
 
Wij gebruiken de jbl bio-co2 flessen plus de mantels. We hangen de mantels met fles er in tegen het aquarium zodat ze altijd wat warmte van het aquarium meekrijgen.

Wij rekenen standaard op ongeveer 1 fles met ons recept op ongeveer 50 a 60ltr aquariumwater. Daarnaast hebben wij altijd extra flessen staan zodat we ons recept 1 a 2 dagen voor gebruik kunnen klaarmaken opdat we een stabielere afgifte hebben in de bak.

De productie van co2 wisselt met temperatuur.

Mensen gaan daar op verschillende manieren mee om. Het gebruik van een bakje dat de opname van co2 min of meer reguleert is een optie.

De flessen gaan hier gedeeltelijk mee in dag- en nachtritme qua temperatuur. Dat zorgt ervoor dat de productie tijdens de nacht lager is zoals wij dat graag zien.

Wij zorgen in de zomer in warme tijden voor een verdunning van de afgifte door een fles minder te gebruiken of bijvoorbeeld wat meer oppervlaktebeweging te creëren waardoor meer co2 ontsnapt. Het is wel iets waar je zelf altijd alert op moet zijn. Ook zou ik bio-co2 op onze manier niet adviseren voor iemand die echt hoog licht met een hoog co2-niveau wil combineren.

Je kan ook eens kijken bij het gebruik van een bakje voor de verspreiding/opname van co2 of dat wellicht dichter komt bij wat jij zoekt.
Dankjewel 🙂
 
Doe ik het zo goed;

Direct beginnen met extra lumen op 6 uur, en direct beginnen met bio CO2. Enkel kalium, nitraat en fosfaat toevoegen, tot er een stabiliteit is (voldoende gezonde plantenmassa en geen alg), en dan over te gaan op AIO?

Sorry dat ik zo traag van begrip ben, en bedankt voor jullie engelengeduld. 😳
 
Doe ik het zo goed;

Direct beginnen met extra lumen op 6 uur, en direct beginnen met bio CO2. Enkel kalium, nitraat en fosfaat toevoegen, tot er een stabiliteit is (voldoende gezonde plantenmassa en geen alg), en dan over te gaan op AIO?

Sorry dat ik zo traag van begrip ben, en bedankt voor jullie engelengeduld. 😳

Mocht je flessen van jbl willen gaan gebruiken, dan raad ik je aan de flessen en mantels los bij jbl te bestellen. Dat kan veel geld schelen tov het kopen van een pakket.

Succes er mee :)
 
Mocht je flessen van jbl willen gaan gebruiken, dan raad ik je aan de flessen en mantels los bij jbl te bestellen. Dat kan veel geld schelen tov het kopen van een pakket.

Succes er mee :)
Bedankt voor de tip! 🙂
 
Bedankt voor de tip! 🙂

Graag gedaan. De meeste mensen gaan zelf knutselen met frisdrankflessen of jerrycans. Dat is natuurlijk een stuk goedkoper.

Wij vinden deze flessen erg handig. Makkelijk schoon te maken. En een bijkomend voordeel vind ik dat ze (hier tenminste) niet kapot springen wanneer de druk te hoog oploopt. Bij deze flessen springt dan met een knal het deksel er af.

Dan hoef je alleen maar de weggevlogen ring weer op te zoeken, goed om in de dop te doen en opnieuw te beginnen :) (nadat je natuurlijk de blokkade hebt verholpen).
 
Graag gedaan. De meeste mensen gaan zelf knutselen met frisdrankflessen of jerrycans. Dat is natuurlijk een stuk goedkoper.

Wij vinden deze flessen erg handig. Makkelijk schoon te maken. En een bijkomend voordeel vind ik dat ze (hier tenminste) niet kapot springen wanneer de druk te hoog oploopt. Bij deze flessen springt dan met een knal het deksel er af.

Dan hoef je alleen maar de weggevlogen ring weer op te zoeken, goed om in de dop te doen en opnieuw te beginnen :) (nadat je natuurlijk de blokkade hebt verholpen).
Haha, zorgt voor wat sfeer in de brouwerij. 🍾

Stel dat ik twee aquaria (ieder 50 liter) die naast elkaar staan allebei aan het gas wil leggen, volstaat het dan om die samen aan één fles te leggen die ik dan twee keer zo vaak vervang, of maak ik daar een denkfout en moeten ze ieder gewoon hun eigen fles krijgen?
 
Ik zou zelf niet 1 fles bio-co2 verdelen over 2 bakken omdat je dan lastig kan regelen dat beide bakken de helft krijgen lijkt me.

Misschien kan het wel hoor.

Wij hebben hier op 30 tot 60ltr 1 fles. Bij de 30ltr zorgen we een slechtere opname in het water om de co2 niet te hoog op te laten lopen.

Ik weet niet of je bekend bent met co2 en de mogelijke gevaren ervan? Wanneer de hoeveelheid co2 in je water te hoog oploopt, vooral maar niet alleen in combinatie met lager zuurstof in de bak, kan je makkelijk al je vissen verliezen.

Om die reden is het goed om goed na te denken over wat je wil gaan doen, en wat je nodig hebt om een veilige toediening in de bak te krijgen.

Weet je al hoe je de co2 in het water wil laten opnemen? Wil je gebruik maken van een omgekeerd bakje? Of van een diffuser? Of wil je de co2 via de luchtoptie van een binnenfilter laten opnemen?
 
Ik zou zelf niet 1 fles bio-co2 verdelen over 2 bakken omdat je dan lastig kan regelen dat beide bakken de helft krijgen lijkt me.

Misschien kan het wel hoor.

Wij hebben hier op 30 tot 60ltr 1 fles. Bij de 30ltr zorgen we een slechtere opname in het water om de co2 niet te hoog op te laten lopen.

Ik weet niet of je bekend bent met co2 en de mogelijke gevaren ervan? Wanneer de hoeveelheid co2 in je water te hoog oploopt, vooral maar niet alleen in combinatie met lager zuurstof in de bak, kan je makkelijk al je vissen verliezen.

Om die reden is het goed om goed na te denken over wat je wil gaan doen, en wat je nodig hebt om een veilige toediening in de bak te krijgen.

Weet je al hoe je de co2 in het water wil laten opnemen? Wil je gebruik maken van een omgekeerd bakje? Of van een diffuser? Of wil je de co2 via de luchtoptie van een binnenfilter laten opnemen?
Ja, dat te veel CO2 levens kan kosten is de reden dat ik me er al heel lang niet aan gewaagd heb, en ik wil me dus goed op voorhand informeren.

Ben nog niet helemaal uit over hoe de CO2 in het water op te laten nemen, ik twijfel vooral tussen een een flipper en een diffusor. Via de filter gaat niet (sponsfilter).

Hoe zorg je dan eventueel voor een slechtere opname? Puur door een lagere temperatuur? Meer beweging van het wateroppervlak? Of kun je het met iets afknijpen?
 
Een flipper kan een goede optie zijn voor bio-co2. Een omgekeerd bakje geeft je makkelijker meer stuur over hoeveel co2 er opgenomen wordt. Ik doe er zelf weinig mee maar er is veel ervaring mee hier op het forum.

Een diffuser vind ik zelf minder geschikt, omdat deze sneller verstopt met bio-co2 dan met normale co2. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld sommige terugslagkleppen.

Een voorbeeld van toedienen via intern filter is bijvoorbeeld met een aquael turbo 500 of een pat mini filter. Beide met spons.

Elke manier heeft een eigen mate van efficientie, en daar kan je mee spelen.
 
Goh, ergens in het begin heb ik denk ik 'licht op de eerste plaats' geïnterpreteerd als dat eerst het licht in orde moet zijn voor ik aan bio CO2 begin.
Natuurlijk moet je licht op orde zijn, maar dat ga je zeker niet lukken door extra belichting erboven te hangen in een bak met alg. Ongeacht welke voeding/CO2 je gaat gebruiken.
Maar nu zeg je eigenlijk dat ik best gelijk met bio CO2 begin, en dat is in feite wat ik ook wil.
Nee hoor. Ik nergens beschreven dat je met bio-co2 moet gaan beginnen. Wel met CO2, en het maakt niet uit in welke vorm.
Alleen eerder zei je dat ik niet met AIO moest beginnen tot de alg weg is, maar nu stond ik toch weer op het punt om bij aquariumbemesting.nl AIO te bestellen.
Nee; ik heb aangegeven dat het niet verstandig is om met AIO/ EI te beginnen als je bak vol met alg zit. Dat word gewoon erg lastig bestrijden.
Vervolgens vraag jij of het een goed idee is om dan met Easy Life Fosfo, Easy Life Nitro en Easy Life Kalium te gaan gebruiken.
Mijn antwoord is daarop dat je die kan gebruiken, maar wel erg duur is en als alternatief geef ik dat je poeders kan gebruiken om je eigen voeding samen te stellen. En omdat ik inschat dat jij nog erg weinig ervaring hebt geef ik als alternatief de EI,
dat is namelijk noob-proof. (trouwens een AIO is wat anders dan de EI)

Ergens raak ik in de war nu.
Ik geef alleen maar een antwoord op de vervolgstappen die jij wilt gaan maken. Maar is het duidelijker nu?
 
Natuurlijk moet je licht op orde zijn, maar dat ga je zeker niet lukken door extra belichting erboven te hangen in een bak met alg. Ongeacht welke voeding/CO2 je gaat gebruiken.

Nee hoor. Ik nergens beschreven dat je met bio-co2 moet gaan beginnen. Wel met CO2, en het maakt niet uit in welke vorm.

Nee; ik heb aangegeven dat het niet verstandig is om met AIO/ EI te beginnen als je bak vol met alg zit. Dat word gewoon erg lastig bestrijden.
Vervolgens vraag jij of het een goed idee is om dan met Easy Life Fosfo, Easy Life Nitro en Easy Life Kalium te gaan gebruiken.
Mijn antwoord is daarop dat je die kan gebruiken, maar wel erg duur is en als alternatief geef ik dat je poeders kan gebruiken om je eigen voeding samen te stellen. En omdat ik inschat dat jij nog erg weinig ervaring hebt geef ik als alternatief de EI,
dat is namelijk noob-proof. (trouwens een AIO is wat anders dan de EI)


Ik geef alleen maar een antwoord op de vervolgstappen die jij wilt gaan maken. Maar is het duidelijker nu?

De verwarring ligt volledig aan mijn verkeerde interpretatie hoor. En jij zei inderdaad gewoon starten met CO2, ik maakte daar zelf bio CO2 van omdat het mijn keuze is om specifiek voor bio CO2 te gaan. Sorry, het was zeker niet mijn bedoeling om worden in je mond te leggen.

Haha, ik durf bijna niet zeggen dat het me nu duidelijk is, omdat alleen omdat ik denk dat ik het begrijp, nog niet wil zeggen dat ik het daadwerkelijk begrijp. Maar ja, ik denk dat het nu duidelijk is, dankjewel. 🙂

Kan iemand me alleen nog concreet beantwoorden of ik het dan zo juist aanpak?:
Direct beginnen met extra lumen op 6 uur, en direct beginnen met (in mijn geval bio) CO2. Dan vooropig enkel kalium, nitraat en fosfaat toevoegen, tot er een stabiliteit is (voldoende gezonde plantenmassa en geen alg), en dan over te gaan op AIO danwel EI (ik zal me gaan verdiepen in het verschil tussen die twee).

~bukt zich uit angst dat iemand iets naar mijn hoofd gaat slingeren🤕~
 
Is niet erg hoor, we zijn hier om elkaar te helpen. En van vragen word je wijs

Je plan is opzich prima. Zou alleen geen extra lumen toevoegen
en elke dag Easycarbo toedienen omdat glutaaraldehyde een goed algenbestrijdingsmiddel is
 
Is niet erg hoor, we zijn hier om elkaar te helpen. En van vragen word je wijs

Je plan is opzich prima. Zou alleen geen extra lumen toevoegen
en elke dag Easycarbo toedienen omdat glutaaraldehyde een goed algenbestrijdingsmiddel is
Chips, dan ben ik bang dat ik het toch nog niet begrijp. Ik moet toch er voor zorgen dat de planten die ik heb aan een voldoende lichtsterkte komen?
Bedoel je nu Easycarbo toedienen naast CO2?
 
Chips, dan ben ik bang dat ik het toch nog niet begrijp. Ik moet toch er voor zorgen dat de planten die ik heb aan een voldoende lichtsterkte komen?
Bedoel je nu Easycarbo toedienen naast CO2?
Ik dacht dat je nu op de 24,96 lumen/liter zat. Dan zit je toch goed wat betreft licht? Zou in geen geval die 3 Novolux White gebruiken dan heb je teveel. Dat zou ik pas gaan gebruiken als je algenprobleem voorbij is. .
En idd Easycarbo toedienen naast CO2 :thumbs:
 
Ik dacht dat je nu op de 24,96 lumen/liter zat. Dan zit je toch goed wat betreft licht? Zou in geen geval die 3 Novolux White gebruiken dan heb je teveel. Dat zou ik pas gaan gebruiken als je algenprobleem voorbij is. .
En idd Easycarbo toedienen naast CO2 :thumbs:
Ah zo. Nee, momenteel heb ik maar 1 novolux, dus slechts 12,48 lumen/liter wat te weinig is voor de meeste planten die ik heb. Benvo raade me aan om 2 extra lampen te nemen, zodat ik uitkom op 37,68. Als ik nu 1 extra lamp toevoeg zit ik op 25,12 lumen/liter.

Momenteel zou ik nog niet zeggen dat ik een 'algenprobleem' heb, wel algen hier en daar, maar natuurlijk wil ik een probleem niet in de hand werken.

Zal ik nu dan toch 1 extra lamp nemen en van daaruit werken, of op de huidige te lage 12,48 blijven en kalium, fosfaat, nitraat, gluteraaldehyde èn Co2 toevoegen tot de alg weg is? Of loop ik dan weer het risico dat de planten bij dit te laag aantal lumen niet genoeg CO2 opnemen en ik mijn vissen vergas?

Het zweet breekt me wel uit zeg. Voel me echt te dom om te poepen vandaag. 😄
 
Dus worden het 2 novalux, drie is teveel. Ik denk dat Ben niet heeft gerealiseerd dat je algenprobleem hebt

momenteel zou ik nog niet zeggen dat ik een 'algenprobleem' heb, wel algen hier en daar, maar natuurlijk wil ik een probleem niet in de hand werken.
Heb je en totaaltje van je bak?
Zal ik nu dan toch 1 extra lamp nemen en van daaruit werken, of op de huidige te lage 12,48 blijven en kalium, fosfaat, nitraat, gluteraaldehyde èn Co2 toevoegen tot de alg weg is?
2 lampen gebruiken. De macro's toedienen, Co2 zowel de vloeibare als in gasvorm gaan toedienen is een goede strategie. (denk je wel aan je micro's)
Of loop ik dan weer het risico dat de planten bij dit te laag aantal lumen niet genoeg CO2 opnemen en ik mijn vissen vergas?
Zorg voor een dropchecker met 20ppm vloeistof en richt je op een lichtgroene kleur. Dan zit je altijd safe.
Het zweet breekt me wel uit zeg. Voel me echt te dom om te poepen vandaag. 😄
Nee joh, nergens voor nodig. We hebben het allemaal moeten leren en iedereen op dit forum is blij om iemand te helpen :thumbs:
 
Dus worden het 2 novalux, drie is teveel. Ik denk dat Ben niet heeft gerealiseerd dat je algenprobleem hebt


Heb je en totaaltje van je bak?

2 lampen gebruiken. De macro's toedienen, Co2 zowel de vloeibare als in gasvorm gaan toedienen is een goede strategie. (denk je wel aan je micro's)

Zorg voor een dropchecker met 20ppm vloeistof en richt je op een lichtgroene kleur. Dan zit je altijd safe.

Nee joh, nergens voor nodig. We hebben het allemaal moeten leren en iedereen op dit forum is blij om iemand te helpen :thumbs:
Dankjewel. 😄

Hoe stel je voor dat ik ook aan de micro's denk, maar geen AIO gebruik. Ook met gebruik van poeders?

Met een 'totaaltje' bedoel je een foto neem ik aan? Zal ik morgen doen, ben even niet thuis.
 

Terug
Bovenaan