Lijkt op spinnerag, maar wat is het eigenlijk?


Sol

Well-known member
Lid geworden
10 september 2020
Berichten
185
Hallo allemaal, ben nieuw hier. Heb al een paar dagen met veel interesse gelurked. Vandaag heb ik een vraag.

Gisteren was een van mijn bakken nog helder en glimlachte ik over hoe mooi de ludwigia is geworden, dat die het zo mooi doet. Vandaag zat die bak plots vol met zwevende stofjes en hangen de planten vol met gekke slierten. Het heeft iets weg van spinnerag, en het zit niet vast; met een spuitje blaas ik ze zo uit de planten. Maar wat is het eigenlijk? Heeft het iets met slakken te maken? Herkent iemand het? Ben erg benieuwd...
IMG_20200916_160010635~2.jpg
 
Jeetje, overnacht? Niet groen en zo los te wapperen?
Heb nog nooit eerder draadalg meegemaakt eerlijk gezegd.
 
Ja dat kan snel groeien. Het maakt gebruik van een onbalans in je bak. Planten die niet lekker gaan versterken het algklimaat. Het kan zijn dat die planten niet krijgen wat ze nodig hebben. Van draadalg wordt gezegd dat er te weinig of te wisselend CO² in je water zit. Opstartende bakken zijn extra gevoelig.
Het is niet slecht voor je aquarium in de zin dat het een methode is van de natuur om de balans te herstellen. Het is niet giftig.
Als je het weg wil hebben?
Het helpt al om je bioload laag te houden. Verwijder dood/aangetast plantmateriaal. Niet te veel licht. Goede plantenvoeding. Schoon water. Goede waterwissels. Goed filter. Niet te hoge temperatuur.
Er zijn ook chemische middelen. Daar zit voornamelijk troep in en moet je goed bestuderen voordat je dat wil gebruiken.
 
Is je bakje nog heel vers. Dan kan je ook schimmels hebben. Dan hoef je niet zoveel te doen. Maar om dat goed te zien moet je proberen een iets duidelijker foto te plaatsen
 
Deze bak draait pas sinds juni. Betere foto's maken lukt helaas niet echt met mijn gsm. De temperatuur heb ik ingesteld op 24°c, hoewel het onlangs met de hittegolf tot bijna 27°c is opgelopen.
Overigens zag ik vandaag, buiten de 'spinnerag', ook plotseling (vermoedelijk) detrituswormen, op de ruit, op het verwarmingselement en los zwevend,/kroelend door de bak.
Het is een 70 liter bak. Ik heb geen CO²-systeem maar gebruik dagelijks Colombo Flora Carbo als alternatieve koolstofbron, en JBL Ferropol (ik deel de aanbevolen wekelijkse dosering door 7 en doseer dat dagelijks). Het licht staat inmiddels 11 uur per dag aan. Het licht van alle bakken staat op eenzelfde timer, en dit is de enige bak die dit vertoont, en ook de enige die in het begin veel bruinalg gehad heeft en nu groene puntalgen heeft. De andere bakken zijn kraakhelder.
Deze bak bevat momenteel 2 appelslakken, 10 amano garnalen, de nodige ontelbare meegelifte poelslakjes, en tijdelijk (ivm verbouwing) 8 khulii pangio (waarvan 2 grote dikke en 6 heel kleine)

Kwa voeding van fauna zoek ik mijn balans nog een beetje. Hoewel de NO², PO⁴ en NH³/NH⁴ consequent 0 zijn is de NO³ de laatste 3 weken 10 mg/l.
Omdat de kuhlii's er nu bij zijn geef ik hen een tablet, maar de amano's zijn zo 'voedselagressief' dat de grootsten zelfs zo'n tablet in zijn geheel vastpakken en ermee vertrekken, om nog niet te spreken van de appelslakken die bij gelegenheid hun gehele loopvoot dubbel klappen om zo'n tablet, waardoor er niemand anders meer bij kan. Sinds de kuhlii's erbij zijn lijken de amano's bijgevolg minder hard te eten van de algen. Of ik er goed aan doe weet ik niet zeker, maar ondertussen geef ik de garnalen/kuhlii's/appelslakken om de 3 dagen eten (er zijn nog veel groene puntalgen waardoor in hoop dat ze geen honger lijden). Maar misschien moet ik dus het licht specifiek in deze bak minder lang laten branden? De plantenmest en 'vloeibare CO²' heb de laatste tijd ook langzaam afgebouwd (zoals de fabrikant adviseert) omdat de planten hun draai vonden, maar misschien is dat nog niet goed?

Allezins heel prettig dat je mee denkt en je kennis en ervaring met me deelt. Dankjewel!🙂
 
Duidelijk draadalg en zonder echte co2 is 11 uur licht denk ik teveel. Breng dat terug naar 8-9 uur en weet je de waterwaarden ook van de bak? De puntalg wijst ook op een co2 en/of po4 tekort.
 
Net als dat die gekke sliertjes, zweefvuiltjes en detrituswormen overnacht zijn verschenen, zijn ze ook overnacht weer verdwenen en is het water weer helder, afgezien van kleine stofjes. 😶
Werkt draadalg echt zo?
IMG_20200917_113754991~2.jpg
 
Zover ik weet gaat en komt draadalg niet zomaar hoor. Als dat er is zal eerst de oorzaak moeten worden weggenomen.
 
De waterwaarden:
NO³ <10 mg/l
NH³/NH⁴ 0
PO⁴ 0
NO² 0
GH 11
KH 9
pH 7,5
Fe 0,3 mg/l
O² 6-8 mg/l

De CO² test kan ikniet goed aflezen, bovendien meet die niet de alternatieve koolstofbron.
 
Je co2 zit rond de 9 volgens de tabel en dat is niet bijster hoog. Met die alternatieve bron bedoel je denk ik carbo maar dat geeft amper extra co2 af en is bijna te verwaarlozen. Ik zou ook de po4 ophogen want dat is ook belangrijk voor de planten.
Omdat je geen co2 gebruikt is de oplossing denk ik om het licht te dempen zodat de vraag naar co2 minder wordt. Ook zou ik het licht max 8-9 uur laten branden.
Of die 9 mg co2 klopt betwijfel ik een beetje want zonder toevoegen van co2 zit je normaliter lager zover ik weet. Waar heb je de waarden mee gemeten?
 
Ik heb hier geen CO²-waarde gegeven.
Heb een JBL druppeltest, waarbij je volgens de bijsluiter moet druppelen tot de vloeistof stabiel roze blijft, maar de sheet met een roze stip ter vergelijking is een heel andere tint roze, dus ik vind het moeilijk te bepalen wanneer ik genoeg gedruppeld heb. Daarnaast meet de test enkel CO², en niet alternatieve koolstofbronnen. Daarom heb ik geen CO²-waarde vermeld.

Voorlopig kan ik niet aan een echt CO²-systeem beginnen, en ik ben er ook nog niet over uit of ik dat wel wil.
Bedankt voor de tips in ieder geval. Ik zal een tijdje experimenteren met de balans tussen mest/koolstofbron/lichtduur/lichtsterkte, en nagaan hoe ik best wat fosfaat toevoeg. Kijken of de groene puntalgen minder worden.

Blijft wel de vraag, wat die gekke slierten waren en waarom er plots allemaal detrituswormen tevoorschijn kwamen. Een mysterie. 🤔
 
Je co2 zit rond de 9 volgens de tabel en dat is niet bijster hoog. Met die alternatieve bron bedoel je denk ik carbo maar dat geeft amper extra co2 af en is bijna te verwaarlozen. Ik zou ook de po4 ophogen want dat is ook belangrijk voor de planten.
Omdat je geen co2 gebruikt is de oplossing denk ik om het licht te dempen zodat de vraag naar co2 minder wordt. Ook zou ik het licht max 8-9 uur laten branden.
Of die 9 mg co2 klopt betwijfel ik een beetje want zonder toevoegen van co2 zit je normaliter lager zover ik weet. Waar heb je de waarden mee gemeten?
Ondertussen snap ik hoe je aan die CO2 van rond de 9 komt, aan de hand van die tabel dus. Die kende ik nog niet.

Ondertussen heb ik de lichtsterkte verlaagd, en de lichtduur. De gekke sliertjes komen soms weer te voorschijn, maar in veel minder dan eerst, en meestal zijn ze de volgende dag weer weg. Zou dit dan toch een vorm van draadalg kunnen zijn, die -in combinatie met minder licht- steeds bijgehouden wordt door de amano's, slakken en ondertussen 5 endler's?

Wat die plotse verschijning (en verdwijning) van detrituswormpjes betreft; In plaats van eerst de stenen te plaatsen en dan substraat/zand, had ik de stenen op het zand geplaatst (nu weet ik beter), en een dag voor die detrituswormen verschenen had ik twee grote stenen verwijderd. Misschien had dat er mee te maken.

Wat die gekke witte neerslag betreft (die ondertussen ook al een stuk minder is), heb ik gelezen dat bij een te lage CO2 waardoor de pH oploopt, de planten dan carbonaten gaan ontbinden, wat een witte kalk neerslag geeft. Nu is mijn pH wel steeds stabiel, maar het lijkt wel erg op kalkneerslag vind ik. Op de lange duur kun je dan 'biogene ontkalking' krijgen wat zorgt voor een slechte stabiliteit in de bak en dus erg gevaarlijk kan zijn.

Daarbij heeft een van de alternathera nu plots gaatjes in de bladeren, door een fosfaat tekort, heb ik begrepen.

De Colombo Flora Carbo vind ik vies en onhandig spul (bevat ook gluteraldehyde). Steeds vaker lees ik dat garnalen er niet goed tegen kunnen en dat het niet werkelijk bijdraagt aan plantengroei.

Dus, al met al heb ik nu besloten om te stoppen met de alternatieve koolstofbron en me te toch wagen aan bio CO2, aan en een complete plantenvoeding met fosfaat en nitraat.

Vraag 1: Wat is beter, kant-en-klare complete vloeibare plantvoeding van bijvoorbeeld Planted Box of aquariumbemesting.nl (andere suggesties welkom), of zo'n EI-kit van Planted Box zodat ik indien nodig fosfaat en nitraat in mindere mate kan toevoegen?

Vraag 2:
Als ik bio CO2 toevoeg dmv een JBL Pro Flora Bio CO2 set, een Dennerle Bio CO2 set, of een eigen bouwsel, hoe kan ik dan de hoeveelheid CO2 sturen? Ik heb begrepen dat de CO2-productie versnelt wanneer de temperatuur steigt, en vertraagt wanneer de temperatuur daalt. De kamertemperatuur wisselt hier echter erg en onregelmatig omdat ik een kachel stook, dat lijkt me dan niet handig. Als ik de flessen met mengsel plaats tussen twee aquaria die continu op 24°c staan, is er dan weer een te constante productie?
En wat met hete zomers? Vervliegt CO2 dan harder uit de bak gelijk O2, of is er een kans dat er te veel CO2 in de bak komt omdat de productie hoger is?

Vraag 3:De Dennerle set bevat een bellenteller. Is dat alleen om te zien dat het mengsel werkt, of is er een mogelijkheid om zo nodig in te stellen dat de bellen sneller of trager in het Aquarium komen?

Vraag4: Moet ik deze vragen eigenlijk in een ander topic zetten?

Jeetje, ik voel me in ene enthousiast dat ik de knoop heb doorgehakt om op CO2 over te gaan. 🙂
 
CO2 zal zeker nuttig zijn. Maar om te weten hoeveel je zal moeten toevoegen is het goed om eerst vast te stellen wat je maximale lichtintensiteit zou moeten zijn gedurende 8 uur. Dat wordt bepaalt door je planten, eigenlijk ook door je levende have die je verder nog hebt. Die plantenvraag moet je bepalen voor elk afzonderlijk aanwezige plant om te zien of alles bij elkaar past maar ook om te zien of je de hardware hebt die je planten vragen. Aan die gegevens kom je door eens te googelen op de online sites van planten aanbieders. Zij geven bij elke plant de informatie over wat de desbetreffende plant vraagt om goed te kunnen groeien. Wanneer je dit voor elkaar hebt is er een vast punt waarvan je weet dat dit op orde is. De planten gaan groeien en vragen dan om CO2 en overige bemesting. (Ook bodembemesting!) Komt er nu bijvoorbeeld toch baardalg in je bak dan weet je dat er sprake is van een CO2 tekort en dat er dus toegevoegd moet worden. Kortom, zorg vooraf dat je lichtinstelling passend is!
 
Bedankt voor het meedenken Benvo. 🙂👍

Wat temperatuur en pH betreft, is het voor al mijn flora en fauna goed (zo ver ik heb begrepen, maar ik merk dat er verschillende adviezen worden gegeven, wat het er niet simpeler op maakt). Een voedingsbodem heb ik ( JBL Aquabasis Plus), en ik gebruik Pro JBL Flora Ferropol Root tabletten, en (tot op heden) dagelijks JBL Ferropol vloeibare mest.

Toen ik in de winkel vroeg, kunnen die leuke roze plantjes (verschillende Alternanthera) ook bij mij in de bak, was het antwoord direct 'Ja, natuurlijk!'.😕... Later begreep ik dat deze meer licht, ijzer en CO2 nodig hebben dan de andere planten. Dan werd me geadviseerd het licht langer (12 uur) aan te zetten, die tabletten in de bodem te doen, en 'vloeibare CO2' te gebruiken. Echte CO2 was echt niet nodig, maar dat verkochten ze daar dan ook niet.

Dus ja, in feite heb ik voor een deel planten die ik heb wel extra CO2 nodig, besef ik ondertussen.

Wat lichtsterkte betreft met betrekking tot de verschillende planten die ik heb vind ik ook verschillende adviezen. Wanneer ik me echter beperk tot wat wordt aangeraden op aquaplantsonline (die zouden er toch wel verstand van moeten hebben),
hebben mijn planten normaal tot veel licht nodig. De gene die minder licht nodig hebben, had ik al bewust op mindere belichte plekken gezet, en die doen het goed genoeg.

Omdat ik 'weinig', 'gemiddeld', 'veel' licht ook maar subjectief vond, heb ik gezocht en gevonden dat (bij LED) 10 lumen/liter 'weinig' is, 15 lumen/liter 'gemiddeld' is, en 20 lumen/liter 'veel' is.
Mijn bak wordt verkocht als 70liter bak, maar feitelijk gaat er maar iets over 50 liter in. De lamp geeft (ongedimd) 624lumen. Dus kom ik tot de conclusie dat ik met (624/50=) 12,48 lumen/liter eigenlijk te weinig lichtsterkte heb om te beginnen. Klopt mijn denkwijze?

Als ik verder wil gaan met de planten/vissen/bak die ik nu heb, moet ik dan om te beginnen extra lumen toevoegen, de lichtduur op 8 uur instellen, en dan de gepaste hoeveelheid CO2 toevoegen?
 
Ja. Eigenlijk wel. Je gaat een nieuw evenwicht creëren op basis van een nieuwe lichtsterkte en daar hoort een zekere vraag naar voeding en CO² bij. Daar moet je dan het antwoord op vinden.
8 uur is in het begin misschien te veel voor een hogere intensiteit. Je kan ook met 6 of 7 uur beginnen. Maar anders merk je het wel aan signalen in de bak.
Welk aquarium heb je eigenlijk?
 
🙂 Dankjewel. Ik wou dat ik dit forum eerder gevonden had zeg. Fijn dat men elkaar steeds helpt.

Het betreft een Juwel Primo 70. De huidige Novolux 60 White lamp zat erbij. Ook een interne Bioflow One Filter, Eccoflow 300 pomp en Aquaheat 50watt thermostaat, maar die heb ik vervangen door een Aqua Nova sponsfilter NSF-C200L en een Dennerle Nano Thermocompact 50 watt.
 
Omdat ik 'weinig', 'gemiddeld', 'veel' licht ook maar subjectief vond, heb ik gezocht en gevonden dat (bij LED) 10 lumen/liter 'weinig' is, 15 lumen/liter 'gemiddeld' is, en 20 lumen/liter 'veel' is.
Mijn bak wordt verkocht als 70liter bak, maar feitelijk gaat er maar iets over 50 liter in. De lamp geeft (ongedimd) 624lumen. Dus kom ik tot de conclusie dat ik met (624/50=) 12,48 lumen/liter eigenlijk te weinig lichtsterkte heb om te beginnen. Klopt mijn denkwijze?
Ik heb op mijn 50 liter 1400 lumen en daarmee kan ik alles laten groeien wat ik wil, omdat ik nog steeds in Medium Light zit. Jou licht is prima voor mosjes, annubias e.d. en dan zit je zelfs nog erg laag.

Je bemesting is niet op orde. Waarom zoveel Fe?
Je gebruikt Ferropol Root tabletten en JBL Ferropol. Nergens voor nodig. Ijzer zit namelijk ook als basis in je JBL en dat is gewoon genoeg.

Maar je JBL Aquabasis Plus heeft erg weinig tot geen NO3, PO4 en K. Dus dat moet je apart gaan doseren. Denk ook dat daar de oorzaak van je algprobleem zit
Zou op z'n minst doorgaan met een vloeibare koolstofbron en toch CO2 in gasvorm gaan overwegen.
 
Ik heb op mijn 50 liter 1400 lumen en daarmee kan ik alles laten groeien wat ik wil, omdat ik nog steeds in Medium Light zit. Jou licht is prima voor mosjes, annubias e.d. en dan zit je zelfs nog erg laag.

Je bemesting is niet op orde. Waarom zoveel Fe?
Je gebruikt Ferropol Root tabletten en JBL Ferropol. Nergens voor nodig. Ijzer zit namelijk ook als basis in je JBL en dat is gewoon genoeg.

Maar je JBL Aquabasis Plus heeft erg weinig tot geen NO3, PO4 en K. Dus dat moet je apart gaan doseren. Denk ook dat daar de oorzaak van je algprobleem zit
Zou op z'n minst doorgaan met een vloeibare koolstofbron en toch CO2 in gasvorm gaan overwegen.

De tabletten in combinatie met vloeibare ferropol werden me dus aangeraden in de winkel. En ja, ik ben er nu dus over uit dat ik Bio CO2 wil toepassen. Ook wil ik over gaan op een complete vloeibare voeding (dus inclusief fosfaat en nitraat) van bijvoorbeeld Planted Box.

Dat de lichtsterkte te laag heb ik dus net ondervonden, gelukkig.🙂
 
Ook wil ik over gaan op een complete vloeibare voeding (dus inclusief fosfaat en nitraat) van bijvoorbeeld Planted Box.
Goed plan, maar je moet wel zorgen dat eerst je bak algvrij is. Als je nu een AIO gaat gebruiken word het een bijna onmogelijke klus om van je alg af te komen
 
Ik heb op mijn 50 liter 1400 lumen en daarmee kan ik alles laten groeien wat ik wil, omdat ik nog steeds in Medium Light zit. Jou licht is prima voor mosjes, annubias e.d. en dan zit je zelfs nog erg laag.
1400 lumen/ 50 liter = 28 lumen/liter.
Dat is naar ik heb begrepen juist sterke verlichting (want meer dan 20 lumen/liter). Of heb ik nu weer een verkeerde bron, of iets verkeerd begrepen?
 
Goed plan, maar je moet wel zorgen dat eerst je bak algvrij is. Als je nu een AIO gaat gebruiken word het een bijna onmogelijke klus om van je alg af te komen
Bedankt voor de tip. 🙂👍
 
🙂 hihi, oké. Ik zal vertrouwen op jouw ervaring ook.

Dus als ik nog twee lampen van ieder 628 lumen zou toevoegen, zou ik uitkomen op 1884/50= 37,68 lumen/liter is, en dus bijna 'sterk'.
 
🙂 hihi, oké. Ik zal vertrouwen op jouw ervaring ook.

Dus als ik nog twee lampen van ieder 628 lumen zou toevoegen, zou ik uitkomen op 1884/50= 37,68 lumen/liter is, en dus bijna 'sterk'.
Met 38 lumen per liter zit je op de grens Medium - High en is meer dan voldoende.
Wees wel bewust dat veel licht probleemveroorzaker nummer 1 is. -mits je voeding en CO2 optimaal zijn-
 
Het lijkt me ook echt wel veel, die ene lamp nu vind ik al fel. Maar ik ben geen plant.🤔

Met slechts één extra lamp (van 624 lumen, in eerder bericht zei ik foutief 628) kom ik uit op 24,96 lumen/liter wat dan weer aan de lage kant van medium is volgens dat schema van tropica.com.
Maar jij kunt dus met 28 lumen/liter al alles laten groeien?

Ik weet niet hoeverre het mogelijk is om eventueel lampen van een ander merk in de deksel van een Juwel Primo te doen, waardoor er misschien andere samenstellingen mogelijk zijn. De blauwe en rode Novolux geven slechts 47 en 108 lumen. De deksel is beperkt tot de mogelijkheid om drie lampen te dragen.

 
Haha, mooie foto's, dankjewel 🙂.

Als ik op tropica.com kijk vallen de planten die ik heb steeds onder medium, met een enkele onder easy. Dus ik zal op mijn gevoel af gaan en gewoon één extra lamp toevoegen.

Doe ik het als volgt verstandig?;

-Extra lamp toevoegen.
-Lichtduur om te beginnen op 6 uur.
-De vloeibare JBL Ferropol voorlopig blijven geven, eventueel een kleinere hoeveelheid?
-Voorlopig fosfaat toevoegen.
-Voorlopig dan toch nog de anternatieve koolstofbron blijven geven? (Als dit niet hoeft, liever niet).
-zorgen dat de alg 'weg' is.

En dan? Licht opbouwen tot 8 uur? Daar een balans vinden? Hoe neem ik die balans waar?
Dat de planten er goed uitzien, maar niet veel groeien omdat er geen CO2 is?
 
Misschien is het ook op de site van Tropica opgevallen dat je met medium plant ook automatisch in hogere CO2 waarden komt.
(10 tot 20ppm) dat ga je zonder CO2 systeem niet redden. En als je een erg complexe hardscape hebt waardoor het filter niet toereikend is heb je misschien wel 25ppm nodig.

Doe ik het als volgt verstandig?;
- 1 lamp sowieso bijplaatsen, of 2 met een dimfuctie
- yep, niet om de planten te laten wennen; dit is bedoeld om algvorming tegen te gaan
- ferro zou ik mee stoppen
- niet alleen fosfaat; ook nitraat en kalium
- altijd (!) een koolstofbron toevoegen. Zolang jij niet gaat overdoseren is de draagstof glutaaraldehyde niet schadelijk. Maar nogmaals; een vloeibare koolstofbron is niet genoeg.

En dan? Licht opbouwen tot 8 uur? Daar een balans vinden? Hoe neem ik die balans waar?
Dat de planten er goed uitzien, maar niet veel groeien omdat er geen CO2 is?
Als de alg wegblijft ga je het licht opvoeren tot 8 uur per dag.
Balans is een misleidende term die je moet vergeten, Stabiliteit is een betere benadering.
Een stabiele bak is het stadium waarin goede plantengroei is bereikten er voldoende gezonde plantmassa aanwezig is om alg tegen te gaan.

Voeding en CO2 hebben zeker een invloed op de groeisnelheid van planten, maar primair blijft het de belichting.
Met CO2 krijg je alleen betere kwaliteit planten (sterker, groter, voller en gezonder)
 
Bedankt voor het meedenken Benvo. 🙂👍

Wat temperatuur en pH betreft, is het voor al mijn flora en fauna goed (zo ver ik heb begrepen, maar ik merk dat er verschillende adviezen worden gegeven, wat het er niet simpeler op maakt). Een voedingsbodem heb ik ( JBL Aquabasis Plus), en ik gebruik Pro JBL Flora Ferropol Root tabletten, en (tot op heden) dagelijks JBL Ferropol vloeibare mest.

Toen ik in de winkel vroeg, kunnen die leuke roze plantjes (verschillende Alternanthera) ook bij mij in de bak, was het antwoord direct 'Ja, natuurlijk!'.😕... Later begreep ik dat deze meer licht, ijzer en CO2 nodig hebben dan de andere planten. Dan werd me geadviseerd het licht langer (12 uur) aan te zetten, die tabletten in de bodem te doen, en 'vloeibare CO2' te gebruiken. Echte CO2 was echt niet nodig, maar dat verkochten ze daar dan ook niet.

Dus ja, in feite heb ik voor een deel planten die ik heb wel extra CO2 nodig, besef ik ondertussen.

Wat lichtsterkte betreft met betrekking tot de verschillende planten die ik heb vind ik ook verschillende adviezen. Wanneer ik me echter beperk tot wat wordt aangeraden op aquaplantsonline (die zouden er toch wel verstand van moeten hebben),
hebben mijn planten normaal tot veel licht nodig. De gene die minder licht nodig hebben, had ik al bewust op mindere belichte plekken gezet, en die doen het goed genoeg.

Omdat ik 'weinig', 'gemiddeld', 'veel' licht ook maar subjectief vond, heb ik gezocht en gevonden dat (bij LED) 10 lumen/liter 'weinig' is, 15 lumen/liter 'gemiddeld' is, en 20 lumen/liter 'veel' is.
Mijn bak wordt verkocht als 70liter bak, maar feitelijk gaat er maar iets over 50 liter in. De lamp geeft (ongedimd) 624lumen. Dus kom ik tot de conclusie dat ik met (624/50=) 12,48 lumen/liter eigenlijk te weinig lichtsterkte heb om te beginnen. Klopt mijn denkwijze?

Als ik verder wil gaan met de planten/vissen/bak die ik nu heb, moet ik dan om te beginnen extra lumen toevoegen, de lichtduur op 8 uur instellen, en dan de gepaste hoeveelheid CO2 toevoegen?
Zelf heb ik een gemiddelde lichtintensiteit van 50 lumen per liter boven mijn bak. Je mag er dus wel van uitgaan dat je lichtintensiteit te gering is voor licht vragende planten. Even voor de duidelijkheid, je licht langer laten branden helpt niet. In de adviezen die sommige Lfs mensen geven worden er geroepen licht langer aan maar dat heeft, als gezegd, geen zin. Het gaat om de lichtintensiteit niet om de licht duur! En die mag bij lichtvragende planten wel boven de 40 lumen/ltr. zitten! En dat laat je aan tot gemiddeld zo'n 8 uur. Dus bij lichtvragende planten een veel hogere lichtintensiteit! Dat gaat leiden tot een hogere vraag naar CO2 en overige bemesting, zoals ik al eerder probeerde uit te leggen in mijn post hiervoor. Altijd geef en gaf ik aan dat het van belang is om vooraf te weten of je de hardware, dus licht en eventuele CO2 toevoegingsmogelijkheid, hebt, nodig om de planten te laten groeien die je wilt. Het beste is altijd om dit vóór de aankoop te beoordelen. Nogmaals: Zorg er altijd voor dat je licht op orde is voor je levende have voor je verder gaat! De rest kan je er dan uit afleiden.
 
Zolang jij niet gaat overdoseren is de draagstof glutaaraldehyde niet schadelijk. Maar nogmaals; een vloeibare koolstofbron is niet genoeg.

Wellicht niet voor planten maar hoe zit dat voor de vissen dan want het is een chemisch goedje en of er eigenlijk iets bekend is op de langere termijn voor vissen dat heb ik nog nooit echt gelezen. Men waarschuwt wel vaak voor het gebruik op de lange termijn.
 
Gemiddeld 50 lumen/liter? Je zei eerder 28 en 37 lumen/liter?

Dat er CO2 bij moet komen is me duidelijk, en dat wil ik dus ook. Daarom mijn eerdere vragen over bio CO2. Natuurlijk begrijp ik ook dat het beter is dat allemaal op
voorhand te plannen, maar helaas had ik op voorhand toch niet genoeg juiste informatie, waardoor ik nu dus met een draaiende bak zit met planten die meer licht en CO2 vragen dan ze nu krijgen. Maar als ik de reacties goed begrijp kan ik nu dus niet aan de hand van bakgrootte, soort en hoeveelheid planten en lichtsterkte, gewoon direct berekenen hoe lang ik het licht moet laten branden en hoeveel CO2 ik moet geven, en daar dan direct aan beginnen. Was het maar zo simpel.

Wanneer je zegt dat mijn licht op orde moet zijn voor de levende have, ga ik er dan terecht vanuit dat je bedoelt dat er steeds voldoende schaduwplekjes zijn dmv bijvoorbeeld 'grotjes' te creëren met hardware, en mbv drijfplanten? Of komt daar meer bij kijken? Vanzelf begrijp ik dat er een dag-nachtritme moet zijn en de vissen niet 24/7 verlicht moeten worden.

Je zegt dat ik moet stoppen met 'ferro'. Bedoel je dan letterlijk stoppen met ijzer toevoegen, of bedoel je stoppen met JBL Ferropol (vloeibare plantbemesting waar o.a. ijzer in zit)?
Uit nieuwsgierigheid, waarom daar mee stoppen?

Doe ik ee goed aan om Easy Life Fosfo, Easy Life Nitro en Easy Life Kalium te gaan gebruiken?

Niet balans, maar stabiliteit. Inderdaad. Duidelijk.🙂
 
Wellicht niet voor planten maar hoe zit dat voor de vissen dan want het is een chemisch goedje en of er eigenlijk iets bekend is op de langere termijn voor vissen dat heb ik nog nooit echt gelezen. Men waarschuwt wel vaak voor het gebruik op de lange termijn.
Ook daarom wil ik er echt vanaf. Als ik nu dan niet direct over kan op bio CO2, overweeg ik ipv weer Colombo Flora Carbo (ook echt onhandige lekkende fles, bah) nu HS Aqua FloraCarbo Shrimp te kopen. ''De sporen- en voedingselementen zijn zo gedoseerd dat deze niet schadelijk zijn voor de gevoelige garnalen.'' 🤔
 

Terug
Bovenaan