levendbarenden en andere vissen buiten: 2014


Geen ervaring met een balkon maar kan me voorstellen dat het daar flink heet kan worden.
 
Plannen voor dit jaar:
- Tanichthys albonubes permanent in het vijvertje (die zwemmen er al sinds twee dagen)
- Puntius padamya zolang de temperatuur het toelaat.
Ook zijn er plannen om Rhinogobius sp. in m'n beekloop te plaatsen, maar daar moet ik nog eens even goed over nadenken.

Vijvertje op dit moment
Afbeelding196.jpg
 
Mooie vivjer. Enig idee hoeveel graden het nu al is in de vijver ?
Ik zit ook met 4 chinese danio's die ik graag buiten zou houden. Ik heb deze verkeerdelijk meegekregen met mijn school vietnamese danio's.
Een vijver heb ik (nog) niet, maar zouden deze 4stuks al in een speciekuip kunnen buiten ?
 
Volgens mij zouden de danio's zelfs nog tegen een temperatuur van 5 graden kunnen. Weet het niet zeker. Denk dat ze deze maand wel naar buiten kunnen.
 
Enig idee hoeveel graden het nu al is in de vijver ?

Ik had het net 17 C aan de oppervlakte; het koelt natuurlijk wel iets af 's nachts.

Wanneer de speciekuip al een tijdje staat ( met water) zou ik Tanichthys albonubes nu wel buiten durven plaatsen.
De komende periode wordt het wel iets frisser, maar nog niet veel, lijkt het.
 
@Kajsa12 : Wat is die "boom" midden in je vijver?
 
Hey Bart,

Die boom staat niet in de vijver. ( al lijkt het wel zo op deze foto :D)
Het is een Albizia coreana.
 
Ik heb even op Google gekeken en dat wordt een mooie boom. Mooi blad en bloeiwijze.
 
Mooie vijver Henri, die rechter struik heb ik volgens mij ook, maar dan in het groen.
En pas op met die vleeseters(Sarracenia) bij je vissen ;) ,
wel opletten met direkt zonlicht.

S'morgens is het water hier zo'n 10 - 12 graden, einde van de middag rond 18..
 
die rechter struik heb ik volgens mij ook, maar dan in het groen.

Dat is een Acer palmatum; die heb je inderdaad in alle soorten en maten. De mijne is een "Orange Dream".

Ik hoop binnenkort wat meer zuurstofplanten (vooral Potamogeton lucens) op de kop te tikken, maar die worden nog niet veel aangeboden.
Ik zag bij een groot tuincentrum wel al veel niet winterharde zuurstofplantjes, maar die mogen ze houden. :D
 
doe enkel nog de phalloceros naar buiten .
de andere vissen moet ik helaas wegdoen door verslechterende lichamelijke toestand.

blijft dus over phalloceros chinese danio en wat paleatussen, en rondstaart paradijsvissen
 
kunnen zebradanio's en guppen ook in een 45 of 90 liter (ingegraven) speciekuip?
en wat zou dan de minimale watertemperatuur zijn die ze kunnen verdragen?

de vissen zitten nu trouwens gewoon onverwarmd minimaal een graad of 16 in de winter
groetjes abel
 
Guppen zijn erg gevoelig voor temperatuurverschillen daar zou ik mee wachten zebradanio kunnen wat meer aan ik zou er nog even mee wachten in mei moet het wel kunnen als de nacht temperatuur wat beter is
 
Ik wacht tot na ijsheiligen en dan de eerste periode dat het s' nachts boven 10� blijft

Vorig jaar paradijsvissen en chinese danio er in gehad.
 
Chinese danio hele winter buiten gebleven aantal die wel binnen zaten zitten ook al een tijd buiten geen probleem hoor die koude nachten met danio,s.
corydoras paleatus ook buiten en rondstaarten buiten.

bak binnen opgedoekt enkel nog winterverblijf voor de paleatus en hopelijk jonge rondstaarten
 
Ik ga zodadelijk ook m'n bestelde "Goud"- Chinese Danio's ophalen, leuk visje voor buiten.
Die hebben natuurlijk flink zitten zweten op 25 graden in de winkel en laat ze eerst een paar dagen wennen in m'n bijkeuken voordat ze in de vijver gaan.
De Chinese Danio's die ik nog had zwemmen er al een tijdje, de andere vissen gaan dit weekend de vijver in.
 
Jazeker, de bodem is bedekt met witte kiezelstenen, maar dat wordt toch telkens donker.
Door hun licht gekleurde rugje vallen ze beter op dan de gewone. Zo ook die Prachtbarbeeltjes en Jordanella's zwemmen veel bovenin en zie je goed.. :)
 
Wit vijverfolie is ook een idee, maar dat wordt later weer groen, denk ik.. :)

Maar die gele Chinese Danio's passen goed in de vijver, ze zijn zo'n 3 cm groot en scholen best goed samen. Een mooi gezicht van boven af, je moet goed kijken om de oude gewone Danio's te zien, maar deze zijn groter.
Heb de temperatuur afgelopen tijd bijgehouden en komt eigenlijk niet lager dan zo'n 14 graden, ondanks koude nachten ed. Dus vanaf vandaag mogen de Jordanella's en Prachtbarbeeltjes ook buiten spelen.. ;)
 
Ik zit met een probleem. Ik heb in mijn subtropische bak 10 ruitvlekzalmen en 3 apistogramma borelli's. In mijn 80cm bak heb ik een koppel dwerggoerami.

Ik heb een apart gedeelte in mijn vijver waar ik vissen in kan doen. De ruitvlekzalmen zijn erg moeilijk te vangen en ik wil die bak eigenlijk zo min mogelijk overhoop halen omdat de borelli's paargedrag en kleuren vertonen dus die wil ik niet storen.

Mijn vragen zijn:

welke vissen kunnen bij elkaar buiten?
Welke zouden jullie in de zomer buiten zetten?
Hoe vang ik de ruitvlekzalmen?
 
Hallo allemaal , ook ik wil het experiement aan gaan :p

t kuipje is 60 liter , zwart grind , aantal zuurstof plantjes...

Was van plan iets met danio's te gaan doen ....of gupjes?

Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden ?

De kuip staat in half zon / schaduw....


Dankjewel
 
Is ie ingegraven? Voornaamste punt van aandacht zal zijn de temperatuur. Zon bakje warmt erg snel op.
 
nee niet in gegraven , wel meer schaduw als zon....

Hoe zit het met soort van indraaien dan ?

Of voorkomt de regen , de hoge waardes..( verversing )
 
ja onder andere , omdat er natuurlijk geen pomp in zit ,


Dus vandaar de vraag of je met nog meer dingen rekening moet houden...
 
Met genoeg planten moet het toch geen probleem zijn? Gooi ee een zooi waterpest en hoornblad in en dan zal het toch wel goed komen...
Heb in de betta bakken ook geen pomp, alleen planten... het water is goed in balans, kraakhelder, stinkt niet :D
 
waterpest hoornblad zit er al ruim in ,

Dan ga ik gewoon de gok wagen ....


In de natuur lukt het tenslotte ook
 
Straatklinkerfm, een kuip kan je het beste zolang mogelijk laten indraaien en/of aqua-water erbij.
In de schaduw of ochtendzonnetje is goed en een ingegraven kuip blijft de temperatuur iets koeler en schommelt het minder.
Filter is niet nodig bij weinig vissen en veel (drijf)planten. Zorg ook voor open zwemruimte, je wil ze natuurlijk ook wel zien.
Haal ongeveer 1/4 deel water per week uit, dat ik bijv aan de tuinplanten geef en voeg dan vers water toe. Ververs met kraan- of regenwater, regenwater maakt het zuurder. Met bijv Levendbarenden zorgen dat het niet te zacht wordt.
Een klein 60L kuipje schommelen de waarden ook meer, maar een groepje Guppen of Danio's zou kunnen. Al willen de Chinese danio's graag meer zwemruimte.. ;)
 
@ panchax bedankt...

Ik ga eens even kijken wat er mogelijk is....
 
Ik heb de laatste bakken onlangs leeggehaald. Dit keer was het weer wat zachter van aard maar heb ze er toch maar uitgehaald omdat de weersverwachting verderop in die wek zou gaan verslechteren hierzo.

Op dat moment geldende watertemperaturen overdag waren tussen de 16-18 graden. Afgelopen jaar heb ik ze midden-oktober geoogst bij 8-10 graden watertemperatuur overdag en nog waren ze vrolijk.

Heb in totaal 8 buitenbakken.

De meeste buitengehouden vissen zijn vrij snel verkocht. Als ik alles binnen moet houden wat er buiten is geboren dan heb ik het wel erg vol in de bakken hierzo.

-aFrZD3tW0rJL32DIc3J52i4fn87VaHm.jpeg


-aFrZD3tW0rJL32DIc3J52i4fn87VaHm.jpeg
 
Dat ziet er goed uit Stanovic, welke visjes zwemmen daarin?

Heb gisteren de speciekuip leeg gehaald en m'n vijvertje zoveel mogelijk schoon en leeggemaakt.
Chinese danio's en een boel jonge Aphanius zwemmen nog buiten, die laatste zijn best lastig te vangen en verstoppen zich ook heel goed.
Gisterenmorgen was hier de watertemperatuur zo'n 14/15 graden, maar voorlopig zal het wel kouder worden.
 

Terug
Bovenaan