levendbarenden en andere vissen buiten: 2014


M

MauriceB

Guest
Maar even een nieuwe openen voor dit jaar.

mijn plannen:

in een speciekuip van 90 liter:
phalloceros caudimaculatus met corydoras trillineatus

in een speciekuip van 45 liter:
macropodus occelatus 1m 2v

in het vijvertje:
zit nu chinese danio's al in jaarrond, daar komen bij corydoras paleatus proberen of deze jaarrond buiten kunnen blijven.
en mijn moenkhaussia santafelimoontjes deze eten nu ook mijn jonge phalloceros niet op dus denk dat ze ook wel van de jonge danio's afblijven.

hopelijk komt hier ook jaarrond macropodus occeltus bij maar dat ligt aan of de kweek dit jaar lukt of de lfs ze voor me vind.

zo dat was het denk ik wel.
 
In matige winters in vijvers die vrij zonnig liggen en vrij diep zijn (anderhalve meter) heeft de Corydoras paleatus bij meerdere mensen bewezen winterhard te zijn.
 
Mooie plannen zeg. Zit zelf te denken om een 60 of 80 cm aqua buiten neer te zetten.
 
Niekserr zei:
Mooie plannen zeg. Zit zelf te denken om een 60 of 80 cm aqua buiten neer te zetten.
Dat wordt zo groen als gras een Speciekuip gaat beter door alleen licht inval van boven af.
 
Botia zei:
Dat wordt zo groen als gras een Speciekuip gaat beter door alleen licht inval van boven af.

Zeker? Ook als er geen direct licht invalt?
Was als t doorgaat natuurlijk ook van plan om t glas af te dekken.
 
Buiten is het licht feller dan binnen. Ik denk dat een speciekuip toch beter is. Vrij goedkoop en niet zo kwetsbaar.
 
Zit zeker wat in ja, maar heb hier nog een lege aqua staan, vandaar.
 
Je kan het altijd proberen. Maar de voorbeelden die ik heb gezien werden een grote erwtensoep.
 
vijver is geen anderhalve meter dus valt paleatus af in de winter buiten.
we zien wel waar we die weer laten
 
Botia zei:
Je kan het altijd proberen. Maar de voorbeelden die ik heb gezien werden een grote erwtensoep.

Achja, dan kun je er in ieder geval nog watervlooien mee kweken he :p .
 
Bij mij gaan dit jaar naar buiten:

Hyphessobrycon anisitsi
Apistogramma Borellii

Ik overweeg ook de volgende soorten:

Corydoras trillineatus
Trichogaster lalius (Dwerggoerami)

Ik heb een afgescheiden gedeelte van mijn vijver (400L ongeveer) waar ik vissen in kan doen. Ik ben ook bezig om een palletbox (500L) als vijver te gaan gebruiken.
 
Wauw, das wel lekker veel zeg. Ben je niet bang dat je ze er niet meer uit kunt vissen in het najaar?
 
Kunnen formosa's buiten in een speciekuip van 45L?
Ik wil ook eens gaan proberen wat vissen buiten te houden :D
 
Ik heb vorig jaar ongeveer 100 guppen uit moeten vangen in dat vijver gedeelte, dat duurde wel een weekje :). Dit jaar zijn het minder vissen dus moet wel gaan. De pallet box kan altijd leeg gepompt worden.
 
nick_vis zei:
Kunnen formosa's buiten in een speciekuip van 45L?
Ik wil ook eens gaan proberen wat vissen buiten te houden :D
Dat kan prima ik heb ze succesvol buiten gehad.
 
Ik blijf toch ook nog met een scheef oog kijken naar rainbow shiners
 
Ik ken een handelaar die ze heeft en er totaal niet vanaf komt. Als je eens in Noord-Holland komt wil ik je best het adres van de winkel geven.
 
ja het is meer dat ik bang ben dat de shiners niks van mijn danio's heel laten.

veldhuis in Enschede heeft ze ook/ gehad, waren besteld maar klant zag er vanaf.

meer ontstaan door het idee dat ik in het smalle gedeelte van mijn vijver nu een pomp heb liggen dus daar is stroming , wat grind onderin en je hebt een afzetbeekje :)
 
Hoe werkt dat eigenlijk in zo'n speciekuip?
- moet worden ververst? hoe vaak? hoe veel?
- filteren?
- zandbodem?

~ Ivo
 
Ligt eraan wat je erin wil hebben ivo

verversen gaat of vanzelf, regen, of door verdamping moet je het water aanvullen.
bij lage bezetting is filteren niet nodig.flink wat zuurstofplanten erin en klaar.
ik ga corydoras buiten houden dan gebruik ik wel een zandbodem.
het hoeft namelijk niet een bodem het word vaak niet gedaan om dat de bak dan makkelijk leeg gepompt kan worden en het vaak geen meerwaarde heeft.

De bak zet je op een plek met voorkeur voor ochtendzon anders knalt de alg eruit, persoonlijke voorkeur.
 
Het begint al duidelijk te worden, dankje Maurice :)

In concreto: ons balkon (we hebben geen tuin), met een balkon erboven (dus nog relatief 'droog' bij regen), dat bovendien op het westen ligt (dus geen ochtendzon, maar middag- en vroege avondzon) > slecht plan?

~ Ivo
 
Dan zou je dus gewoon kunnen verversen. Denk persoonlijk niet dat de bak dan pers� gedoemd is tot een algexplosie als je er gewoon genoeg planten in zet, maar wie weet.....
 
Je kan het altijd proberen maar middagzon op een balkon , waar het windstil is word denk ik bloedheet.

hoewel paradijsvissen zullen dat wel waarderen denk ik , als ik denk aan een ondiep rijstveld waar de zon op staat te branden.
 
Ja goed punt... Zo'n klein bakkie wordt heel snel bloedheet, maar denk dat met een balkon erboven het iets meer meevalt, dan heb je die echte hete zon om 12 uur niet.
 
Ik zal morgen eens opletten van hoe laat tot hoe laat de zon erop staat.

~ Ivo
 
Paradijsvissen kan je wel als koppel hier inhouden denk ik ivo.
in de natuur leven ze vaak in ondiepe poelen en rijstvelden die overdag opwarmen tot 32 graden en dan snachts flink afkoelen.
Naar graad of 16.
wheb je wel een bak nodig waar je ze in overwinterd
 
Mascha&Ivo zei:
Ik zal morgen eens opletten van hoe laat tot hoe laat de zon erop staat.

~ Ivo

hoe er rekening mee dat de zon zomers veel hoger staat he, kan me voorstellen dat er dan minder zon op je balkon staat gezien er een balkon boven zit
 
Dank aan alle meedenkers :)

We gaan gewoon verder met vragen, want we hebben zeker een paar leuke ideetjes. En omdat voorbereiding het halve werk is:

- is er ergens iets van een website/artikel/forumtopic waarin de basics over het buiten houden van vissen is te lezen? (ik denk dan aan het filterloze, het werken met veel zuurstofplanten, wel of niet hebben van een bodemlaagje, plaatsing van de bak, verversen vs. regen, etc.). Of verschilt het houden van vissen buiten eigenlijk helemaal niet zoveel met binnen in een aquarium, met licht erboven en filter, verwarming, etc.?
- wat te denken van een oud aquarium (staan er nog twee in de kelder - een 80 liter en een 54 liter) en dat aan de kanten waarop de zon zal schijnen van de buitenkant zwart verven?
- van het balkon boven ons hebben we geen last in de zin dat het de lichtinval op ons balkon beperkt is (de hoge of lage stand van de zon merken we nu juist wel, want het zonlicht schijnt tot erg 'ver' in de kamer door, dat is in de zomer minder). Wel is het dus zo dat afhankelijk van hoe de regen naar beneden komt er meer of minder regen op het balkon valt. Als de regen recht naar beneden valt komt er op ons balkon niets terecht.

M&I
 
Buitenkant zwart verven sowieso NIET doen denk ik, word gloeiend heet in de zon.

Deze vond ik net op het internet, weet niet of je er iets aan hebt.
LINK
 
De link is een leuke :)
De opmerking over het heet worden begrijp ik ergens wel, maar speciekuipen zijn toch ook vaak zwart?

~ Ivo
 
wellicht wel een idee om daar een artikel voor te maken.
 
Nu zie ik wel ook dat de kuipen vaak worden ingegraven. Dan is er nog wat warmte vanuit de bodem en bescherming van de zijkanten. Dat is op ons balkonnetje natuurlijk niet haalbaar. Toch nog eens goed nadenken of het niet te veel gedoe is voor twee of drie maandjes een paar visjes buiten.

~ Ivo
 
Hier zijn toch ook wel genoeg oude topics te vinden. Bijv deze Levendb. ea.. oude topic, of andere in vijverforum. Er zijn hier ook meer mensen geweest met kuipjes op het balkon.
Je zou alvast kunnen meten Ivo, omdat je hoger woont kan de temp. snachts minder dalen bijv.

Hele leuke en makkelijke visjes zijn bijv Aphanius (mento bijv), kunnen in kleinere bakken en vrij koud tot warm.
Deze heb ik ook weer (eindelijk :D ) terug en mogen dan naar buiten.
En ook m'n Chinese Danio's, Prachtbarbeeltjes, Jordanella's en ��n oude C.lutrensis, die breid ik niet meer uit.
 
maar het is wel handig dat je informatie gekoppeld hebt toch voor mensen die willen beginnen met het buiten houden van vissen.
 
Ik heb altijd speciekuipen op het terras gehad en die kregen een uur of 7 zon. Soms werd het 32 graden maar dat deerde niet en een algensoep werd het ook niet. Ik had er vaak vis in vanaf eind April tot ongeveer 15 Oktober (die datum hield ik als eind datum).
 

Terug
Bovenaan