Lekker rustig opbouwen.


CO2 op een andere plek geplaatst vanmiddag en zie dat het buisje nu sneller leeg gaat doordat deze in de volle stroming zit, aan de kleurcontrole lees ik nog niets af maar zie aan de vissen wel verschil (zwemmen iets hoger nu). Gelukkig nog niets aan algen of wat dan ook, en de bak zelf nog niet schoongemaakt (glas en etc). Verder valt er nog niets in te richten en blijft het bij goed kijken en voorzichtig iets veranderen als ik denk dat het nodig is zoals nu de CO2 en aankomende week andere voeding met extra NO3 en PO4.


Nog niets schoongemaakt of dood blad weggehaald, maar ik had ook maar 1 dood blaadje die ikzelf per ongeluk geknikt heb in het begin. Verder drijft er her en der nog steeds een beetje plantmateriaal rond wat niet vast zit of drijvers die naar beneden zijn gegaan:
IMG_3127.JPG



Mijn spuuglelijk plantje in het begin ziet er een stuk beter uit en is nu best wel mooi, de flinke snoei in het begin heeft hem goed gedaan (helaas zitten er wel slakjes in de bak). Ik zie nu op de foto dat ik de buitenkant ook wel even had mogen schoonmaken... EN uiteraard blijven er nieuwe mooie rood/bruine bladeren komen, maar binnenkort wel een keer de oude weghalen die erg groot zijn nu.
IMG_3126.JPG



Hier ben ik super blij mee, het duurde een poosje voordat deze begon aan te slaan doordat ik er ook voor het plaatsen wel het een en ander vanaf heb geknipt, en heeft nu zijn eerste nieuwe blad gekregen dus super tevreden. Wat de kleur gaat doen weet ik nog niet omdat het langzaam gaat en de eerste bladeren nu pas beginnen op te kleuren (van deze plant weet ik nog steeds niet de naam en hoe moeilijk deze plant is):
IMG_3125.JPG



Wat betreft deze bak valt er weinig meer te vertellen en is het slechts een beetje tweaken met voeding en water, verder zeer tevreden voor 2e hands planten en bak. Low budget en low tech met naar mijn idee een zeer goed resultaat voor wat haalbaar is. Het enige is wachten totdat ik de bak ga inrichten met de planten wat ik heb en wellicht een enkel plantje erbij kopen zoals een mossoort of iets. Voor mij betekend dit dat ik in de aankomende periode ene keer een plantje verplaats naar een plekje waarvan ik denk dat het goed is (treurig info gezocht tot in het holst van de nacht bij tijden) en kijken wat er gebeurt vervolgens.

Het kweekbakje begint bij te trekken en had het even zwaar de eerste paar dagen, logisch omdat ik de planten van submerge naar Immerse heb gedaan en nog niet de juiste voeding heb op dit moment, het is even behelpen maar ik geef het gewoon de tijd en geloof er wel in. Ik weet dat niet alles gaat lukken omdat ik echt alles er in heb gedaan of er nu wortels aanzaten of niet, het is dus logisch dat er wel wat afsterft.
IMG_3128.JPG



Op de achtergrond ben ik mij ziekelijk aan het verdiepen op voeding, waterwaarden, licht en CO2. Het is alsof ik langzaam een beetje begin te begrijpen wat ik doe maar heb nog veel te leren en gelukkig heb ik er ook nog veel plezier in.
 
Al het goede komt langzaam en het is ook niet voor niets rustig opbouwen, ik neem lekker de tijd en wil niet teveel overhaasten. Ik probeer zo min mogelijk veranderingen aan te brengen mits het echt noodzakelijk is zoals de CO2 die niet lekker stond. Je zag dan ook dat de stroming daar te laag was (daardoor ging het langer mee) en de planten er direct naast zuurstof tekort kregen. Mijn stroming is dus niet optimaal maar ga dit pas aanpassen als ik de laatste info binnen heb van de planten en weet wat ze willen aan stroming.

Verder is het gewoon jammer dat ik nog niets kan inrichten omdat ik anders mijn test verpruts en juist dit het meest goede leermoment is om de planten te kunnen verplaatsen of iets te veranderen zonder direct in de problemen te komen. Zo was ook mijn waterwissel te grof en had ik minder moeten wisselen omdat de waarden veel te hard veranderen, maar dat is ook het mooie van mogen leren en redelijk veilig zitten met vissen/garnalen.

Wat ikzelf heel mooi vind is dat ik geen zuurstof toevoeg of waterrimpeling heb, ik probeer ook bewust alles zo rustig te houden als ik maar kan. Alleen in het begin toen ik nog niet heel veel planten had heb ik af en toe in de nacht zuurstof toegevoegd als ik zag dat vissen gingen happen maar dat is nu niet meer nodig.

PS: Zou foto van de Anubis moeten maken, dat ding schiet wortels ineens niet normaal... Zag ineens dat de wortels op het zand liggen inmiddels en dat is wel erg leuk om te ontdekken.
 
Laatst bewerkt:
CO2 op een andere plek geplaatst vanmiddag en zie dat het buisje nu sneller leeg gaat doordat deze in de volle stroming zit, aan de kleurcontrole lees ik nog niets af maar zie aan de vissen wel verschil (zwemmen iets hoger nu). Gelukkig nog niets aan algen of wat dan ook, en de bak zelf nog niet schoongemaakt (glas en etc). Verder valt er nog niets in te richten en blijft het bij goed kijken en voorzichtig iets veranderen als ik denk dat het nodig is zoals nu de CO2 en aankomende week andere voeding met extra NO3 en PO4.


Nog niets schoongemaakt of dood blad weggehaald, maar ik had ook maar 1 dood blaadje die ikzelf per ongeluk geknikt heb in het begin. Verder drijft er her en der nog steeds een beetje plantmateriaal rond wat niet vast zit of drijvers die naar beneden zijn gegaan:
Bekijk bijlage 335982


Mijn spuuglelijk plantje in het begin ziet er een stuk beter uit en is nu best wel mooi, de flinke snoei in het begin heeft hem goed gedaan (helaas zitten er wel slakjes in de bak). Ik zie nu op de foto dat ik de buitenkant ook wel even had mogen schoonmaken... EN uiteraard blijven er nieuwe mooie rood/bruine bladeren komen, maar binnenkort wel een keer de oude weghalen die erg groot zijn nu.
Bekijk bijlage 335985


Hier ben ik super blij mee, het duurde een poosje voordat deze begon aan te slaan doordat ik er ook voor het plaatsen wel het een en ander vanaf heb geknipt, en heeft nu zijn eerste nieuwe blad gekregen dus super tevreden. Wat de kleur gaat doen weet ik nog niet omdat het langzaam gaat en de eerste bladeren nu pas beginnen op te kleuren (van deze plant weet ik nog steeds niet de naam en hoe moeilijk deze plant is):
Bekijk bijlage 335986


Wat betreft deze bak valt er weinig meer te vertellen en is het slechts een beetje tweaken met voeding en water, verder zeer tevreden voor 2e hands planten en bak. Low budget en low tech met naar mijn idee een zeer goed resultaat voor wat haalbaar is. Het enige is wachten totdat ik de bak ga inrichten met de planten wat ik heb en wellicht een enkel plantje erbij kopen zoals een mossoort of iets. Voor mij betekend dit dat ik in de aankomende periode ene keer een plantje verplaats naar een plekje waarvan ik denk dat het goed is (treurig info gezocht tot in het holst van de nacht bij tijden) en kijken wat er gebeurt vervolgens.

Het kweekbakje begint bij te trekken en had het even zwaar de eerste paar dagen, logisch omdat ik de planten van submerge naar Immerse heb gedaan en nog niet de juiste voeding heb op dit moment, het is even behelpen maar ik geef het gewoon de tijd en geloof er wel in. Ik weet dat niet alles gaat lukken omdat ik echt alles er in heb gedaan of er nu wortels aanzaten of niet, het is dus logisch dat er wel wat afsterft.
Bekijk bijlage 335987


Op de achtergrond ben ik mij ziekelijk aan het verdiepen op voeding, waterwaarden, licht en CO2. Het is alsof ik langzaam een beetje begin te begrijpen wat ik doe maar heb nog veel te leren en gelukkig heb ik er ook nog veel plezier in.
Is die ene plant waarvan jij de naam niet weet een rode tijger lotus? Nog even een vraagje naar het lezen van je topic wat versta jij onder low tech? Misschien heb ik iets ergens gemist maar was gewoon nieuwsgierig. Maar ga vooral door met die proeven vind het leuk om te volgen en van te leren👍👍
 
Dank je, het is idd een Nymphaea lotus blijkt nu :thumbs:

No tech is voor mij kraanwater, waterwissels, mini pompje/filter, domweg een led/tl balkje zonder nadenken als het maar niet te vel is, meest simpele plantje's, zand/kwarts bodem en een drupje voeding zo nu en dan. Vervolgens een paar guppen....

Low tech is voor mij een basis CO2 setje (busje een houder), intern of extern filtertje, all in one voeding, voedingscapsules, redelijke bodem, testkoffertje, basis plantje's en voor luxe een 40 euro osmose apparaatje (feitelijk het maximaal mogelijke er uit halen met minimale kosten). Bepaalde kosten zijn in mijn beleving niet te vermijden en denk dat een goede basis altijd aanwezig moet zijn gebaseerd op het geen wat je wilt en gaat houden m.b.t. vissen/planten.


Wanneer ik denk in High tech dan denk ik aan specifieke verlichting, speciale poeders voor voeding, exacte waarden, samengestelde bodems, speciale vissen en biotopen. Je kunt dan ook gaan denken aan meer voeding, eiwitafschuimers, reactors en zeoliet of weet ik het. Je gaat dan snel richting hoge kosten om alles extreem stabiel te houden zoals een dubbele co2 ventiel ivm leeglopen, voedingspompen, extra stroming en nog veel meer.
 
Ah ok dan is dat voor mij duidelijk, had namelijk bij low tech andere gedachten. Maar goed nu kan ik wat beter jou draadje begrijpen en met welke middelen je daarvoor gebruikt
 
Klopt, maar door slechte stroming kun je wel lichte co2 ophoping krijgen op plekken en wellicht is het witte bakje wat er staat niet doorstromend genoeg... Ik heb gewoon gekeken wat de plant deed na een poosje en telkens vergelijken met info op internet en daaruit komt dan een zuurstof tekort. Mijn gedachte was dus aan de hand daarvan dat het mogelijk met de CO2 plaatsing te maken kon hebben en het zichtbare van weinig stroming. Maar het kan natuurlijk puur toeval zijn geweest en een andere oorzaak hebben...

IMG_3109 2.JPG
 
Laatst bewerkt:
30 bar, 3,25 kilo 12,5 liter voor later alvast, past helaas net niet in de diepvries en heb hem nu over van een ander project.
IMG_3135.JPG



Ook even nagedacht over de opmerking van John over de mini oxidator om die als veiligheid achter de hand te hebben in een ander topic; Ik ga een 12 volt Gel accu gebruiken naar USB voor de 3 aquariums straks. Mocht er iets heel raars gebeuren met stroomuitval voor een lange periode kan ik nog uit pure nood overstappen op een losliggend motorblokje van 50cc met een omvormer (komt nog uit een quad project en kan dan eventueel in de meest bizarre situatie de pompen nog laten lopen). Leuk project om later op te pakken als het mooi weer is en de schuur iets warmer (hier experimenteer ik soms en doe leuke knutsel projecten zoals onderstaande die ik helaas niet af heb kunnen maken).
IMG_1813.JPG




Ik denk dat het wel leuk is om af en toe een zij projectje tussendoor te laten zien wat ik doe, dus bij deze even een foto van mijn eerste mini potje (heb er 15 van om te vullen). Hierbij maak ik led in de dop met een batterij en een bodempje met wat vocht, kool en springtails. Hier heb ik nog niet heel veel mee gedaan omdat ik dus zelf mossen/bodembedekkers wil kweken en wat varen soorten. De reden van kweken is dus ook kosten drukken omdat planten kopen ook een zeer dure hobby is als je steeds meer gaat creëren.
IMG_2874.JPG



Foto van afgelopen zomer, maar helaas is de bak nu lek en heb ik de planten weggegeven (hier zaten uiteraard geen vissen in).
IMG_2076.JPG



Voor de stelling wil ik straks met de RPi metingen gaan doen, dit is makkelijk en overzichtelijk en op afstand te sturen afhankelijk van wat ik heb gekoppeld:
IMG_2064.JPG
 
Laatst bewerkt:
Mijn tuin ben ik nog steeds mee bezig en wil deze verder ombouwen naar varens en etc met een klein vijvertje wat op een airlift werkt met een mat, stilstaand en bwb. Groot gaat het niet worden, maar het moet gewoon een beetje mooi zijn en wat meer opgeruimd. Ik wil proberen of ik in het voorjaar de esdoorns kan verplaatsen vanuit de voortuin, die staan nog in de wacht nu.

IMG_2714 3.JPG


IMG_2828.JPG



PS: Ik moest nog even denken aan dat blaadje die ik ooit had in de CO2 houder... Dat was zo leuk om te zien dat het het zo snel wegkwijnde doordat het extreem zuur was.
 
Laatst bewerkt:
Deze is geweldig... de lamp van de kweekbak gaat uit en zie nu ineens dat er een soort maanverlichting op zit.... dat was mij totaal nog niet opgevallen omdat ik de lamp in de kamer vel aan heb en het stroom er nog af deed in de avond... Ik heb ook helemaal niet gekeken naar wat ik echt heb gekocht en de functies ook niet bekeken. Ik deed de lamp gewoon aan en uit vanwege de opbouwfase en omzetting van onderwater naar bovenwater en zat vandaag pas op 12 uur en 60 of 70%

IMG_3136.JPG


- lekker bezig Stef. - .
 
Wat een leuk topic!

Je maakt mooie vorderingen. Ik dacht na het lezen hier. Ik moet wel iets typen. Zoveel leuke berichten en zo weinig respons.
Dat vind ik dan wel weer jammer.

De planten in de plastic bakjes zien er wel leuk uit. Ze doen het erg goed. Misschien is deze manier van planten ook wel veel beter voor de planten.
Het is maar net wat je belangrijk vind.

Die butaan tank is niet geschikt om te vullen met co2.
Omdat co2 op een druk van 55 bar staat. Dus ver boven de max druk van 30 bar.

Bedenk heel goed, dat low tech heel goed kan werken. Je zult dan alles low tech moeten houden. Want dan houd je een gunstig evenwicht.
Dus zwak licht, heeft weinig voeding nodig en ook geen co2.
Alles groeit dan langzaam en zonder algen.

Zodra je maar 1 component gaat upgraden. Dan moet automatisch de rest ook.
Want deze 3 dingen staan met elkaar in verbinding.
Een zogeheten driehoek verhouding.

Maar goed. Veel succes.

En doe vooral wat jij zelf leuk vind!
 
Ik heb een stukje terug zitten lezen maar ik kan ook alleen maar zeggen: leuke projecten, toont dat je erg handig bent met iets te verwezenlijken. Ook het vijvertje zal ongetwijfeld prachtig worden. Dus dat wordt genieten!

In het kort gezegd.... Compliment!
 
Bedankt voor de reactie's, leuk om te horen dat iemand meeleest en het leuk vind.

Ja af en toe ben ik wat chaotisch in schrijven en mijn projecten lopen wat door elkaar in dit topic waardoor bijhouden lastig kan zijn, ik wil ook nog wel eens vergeten dat wat voor mij heel logisch is soms niet schrijf. De tank is bedoelt voor een grote brander, ik heb deze gebruikt voor de tussenbakken (4x4 LaRo) die ik maakte om onderdelen op te stoken tot 100 graden en dan weer bussen er in te persen (anders scheurt de boel). Ik wil hem nu gaan gebruiken voor een grote oppervlakte brander zodat ik plexiglas kan gaan verwarmen op een wat grotere schaal. Zo kan ik de grote buis gebruiken voor het magen van rondingen als ik het plexiglas er op ga buigen.

CO2 fles kan ik nieuw kopen 1,5 kilo voor 120 euro (gevulde), daarna kost de vulling 8,50 per keer. Ik heb hier nog diverse ventielen liggen dus kan daar creatief mee zijn in de toekomst om wat te verdelen over meerdere kweekbakken. Met de RPi kan ik metingen doen voor CO2 en dergelijke, maar ook UV licht en noem het maar op. Ik heb dat project een keer gebouwd voor een uit de hand gelopen weerstation. De kennis daarvan kan ik weer toepassen op de kweek en etc.

De doelstelling is om drie "basis" bakken te bouwen van simpel naar high tech. Vervolgens wil ik mijn Pink 🌸 willow 💗dreams ☁️ project gebruiken om later een wedstrijd bak van te maken; geen idee hoe die wedstrijden werken maar begin alvast met nadenken en klussen daarvoor. Dat project ga ik veel tijd voor nemen omdat er een mega stuk techniek en zelfbouw in gaat komen. Ik ga daar wel hulp bij krijgen en advies vanuit Colombo maar heb eerst contact gehad zodat ik duidelijk schriftelijk heb dat het geen sponsoring betreft voordat mensen denken dat ik niets zelf koop of maak. Het is een zelfbouw project waar ik mijn volle fantasie op los ga laten en in een geheel nieuwe stijl wat niet gebruikelijk is (dus geen langwerpige bak). Nu kan ik begrijpen dat iemand denkt dat als ik die Tavel gebruik dat een mega aquarium er op gaat doorzakken maar het gaat niet mega groot worden en anders ben ik nog wel handig in berekeningen en frame's maken, daarnaast vind ik Überhaupt wiskundige zaken leuk zoals zwaartekracht berekeningen van de zon of uitzoeken hoe kernfusie werk en de opbouw van atomen.

Biochemie en chemie uit zichzelf is ook een beetje een hobby, vele experimenten gedaan met "giftige" projecten of zelfbouw vuurwerk met diverse katalysators om te expirimenteren, mijn kennis overlapt elkaar dan ook op diverse vlakken. In het verleden ben ik al wel eens ziekelijk de diepte in gegaan met filter media berekenen voor bacterie culturen en aanverwante, je zou dan in eerste instantie ook denken dat ik geen verstand heb van alles omtrent de water cyclus, maar het valt wel mee en soms speel ik ook een beetje dom.... Maar er zijn ook wel dingen die gewoon echt dom van mij zijn zoals de verlichting, ik heb alleen maar even grof gekeken naar het wattage en lumen en verder niet, functies die er op zaten was mijn laatste zorg dus wist zodoende ook niet dat er maanlicht op zat :)

Dat alles chaotisch is komt door het gebruik van 1 topic, anders krijg je zoveel verschillende onderwerpen en is het bijhouden niet handig. Nu kan ik snel terug kijken en blijft alles bij elkaar in een onderwerp wat de gehele ordering gaat weergeven. Waar nu de gasfles dus zomaar los op een foto staat zie je hem in verloop van tijd terugkomen op de brander.

Afijn, leuk om even wat reactie's te krijgen en hartelijk dank daarvoor. Misschien dat het dan nu tijd gaat worden om wat netter te gaan schrijven en het meer overzichtelijk te gaan maken en wat meer berekeningen er in te zetten.

Greetzzzz,
De "Nar" (https://nl.wikipedia.org/wiki/Nar_(persoon))


PS: Snel typen en auto correctie gaan niet samen.
 
Dat scheelt behoorlijk, ik belde Hoogezand even op voor snelle info omdat zij kunnen vullen wat dichtbij is voor mij. Maar dan is de keuze niet zo heel moeilijk voor mij en dit scheelt echt behoorlijk! Thanks voor de tip.
 
Dat scheelt behoorlijk, ik belde Hoogezand even op voor snelle info omdat zij kunnen vullen wat dichtbij is voor mij. Maar dan is de keuze niet zo heel moeilijk voor mij en dit scheelt echt behoorlijk! Thanks voor de tip.
Ik laat daar ook vullen maar heb 3flessen en dan krijg je het voor de kiloprijs. Ik betaal dan voor 2 van 2 kg en 1 van 1,5 nog geen 20euro en dat is 3,95 per kilo dacht ik.
 
Omdat ik graag 1 onderwerp wil aanhouden zal ik de projecten een naam geven met nummer, het is dan makkelijker als iemand het volgt en kan eventueel linken naar een verder bericht als dat nodig is. Ik zal op de achtergrond een nette omschrijving maken van het idee en de gekozen techniek en eventuele materialen, slechts plantenkeuze en vissen/garnalen is goed zoeken omdat ik hierin echt geheel onbekend ben; Uiteraard kan ik de basis goed opzoeken maar wil graag meer info voor de toekomst en ook om een keer een ander te kunnen helpen op basis van kennis en ervaring op den duur.


Even snel een paar namen bedacht (uitleg zal ik netjes uitwerken en later plaatsen):

1. Kweek stelling
2. A touch of red (Low tech)
3. Basic color dimension (Mid tech)
4. Garden of Atlantis (High tech)
5. Pink 🌸 willow 💗dreams ☁️ project (Contest project).
 
Planten tot nu toe:

1641219927400.png


Verder nog een CO2 setje (Colombo Co2 Set - Advance) en voeding (Colombo Flora Grow Pro) gekocht, als het goed is kan ik nu twee bakken gaan indelen van low tot mid tech en heb genoeg over om weer verder op te kweken. Als het goed is is mijn hout ook eindelijk doorgewerkt en drijft het niet meer.
 
Mijn lotus rood heeft eindelijk zoden aan de dijk gezet en haar eerste uitloper gekregen, zodra dit blad bovenstaat blaas ik een deel van het opgelegd substraat weg omdat deze niet geheel in de sub hoort te staan maar voor nu moest om aan te zetten met wortels. Als ik drie mooie bladeren over hou op de moeder kan deze flink haar best doen om te gaan groeien en kan later de uitlopers afsteken.

IMG_3148.JPG



Plantje onbekend moet ik even opzoeken, maar ben hem al wel tegen gekomen maar nooit de naam opgeschreven dus even een winkel doorbladeren (wortels nu wel redelijk mooi). Ik had hem in een mini potje willen zetten maar wist nog niet hoe of wat dus staat maar in de wacht.
IMG_3149.JPG


De afvalbak die ik gebruik om planten "troep" in te gooien geeft soms zomaar toch nog wat stekje's die het prima doen (drupje voeding, carbo en visvoer).
IMG_3150.jpg


Red melon sword of Reni blijft nu achter en verliest kleur door gebrek aan voeding en CO2, de bak is maximaal bezet en kan gewoon niet meer verder ontwikkelen en de verhouding valt vrijwel niet meer op te voeren op de betere plantenvoeding na. Nu gaan er planten uit dus denk dat het nog beter in balans kan komen maar het heeft wel zijn grens nu gehaald met wat ik heb. Dit is bijvoorbeeld bij mij ook duidelijk te zien aan de Limnophina die als eerste de indicatie geeft van stagnatie en mijn controle plant is.

Filter afgekoppeld, water er uit laten lopen en weer gevuld (geen schoonmaak van sponsen of iets), geen vervuiling wat noemenswaardig is maar wel last van slakken inmiddels in de bak die er toch in zijn blijven zitten (daar ga ik nu niets aan doen behalve weghalen of fijnknijpen).

Kweekbak blijft moeilijk door nitraat tekort en gaat met de nieuwe voeding aangevuld worden tijdens het sproeien voor de test. Daar waar geen wortels aanzaten hebben niets meer gedaan en zijn weggekwijnd inmiddels zoals verwacht.
 
Ziet er wel naar uit idd, zal even zoeken naar de exacte en nu weet ik weer waar ik hem van herkende... Cherris 3 met de kleurslag blauw/paars. Staat zo mooi naast de Ludw. sp White of in een setting met een Anu. White Nana achtig iets. Hoewel in het lijstje ook al een mooie zit met een kleurslag waarin wit/roze zit bij goede driehoek verhouding.
 
Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met de planten tot nu toe, de laatste zending had het wel heel zwaar door de extreme kou, langere periode van geen water en het meest vreselijke de postbode die hem door de brievenbus ramde (echt gepropt en kaartje erbij van sorry voor de beschadiging).

De Valisneria (heb een mini en gewone als het goed is) is toch nog aan het wortelen en heb de eerste loper boven staan nu. Deze plant was heel ver vergaan en vrijwel niets meer van over en met veel geduld en domweg maar wachten komt er toch nog iets van terecht. Het is niet veel maar het lukt nog wel en staat geheel uit de stroming en krijgt vrijwel geen licht tot nu toe. Wellicht zit er ook nog ene stukje in de dump bak, maar die staat onder in de stelling en soms even op tafel voor wat zonlicht.

Qua alg blijft het nog steeds bij drie stipje's spot alg op het glas en blijft een mooie indicator van het hoe of wat (maar het kan ook zijn dat dit nog is overgebleven van de vorige eigenaar en ik de bak niet perfect heb schoongemaakt omdat bij de aanschaf er wel behoorlijk wat op het glas zat). Verder geen onverwachte gebeurtenissen voor zover en alles volgens plan en test.
 
Review van de Colombo Basis CO2:
Op 50 liter en zwaar beplant is deze gewoon niet voldoende, minder beplant en niet vol in de stroming of met toevoeging van zuurstof een leuk hebbedingetje. Nu mag ik niet geheel uitgaan van de indicator of een tabel op basis van KH en pH gezien ik de samenstelling van mijn water (metalen en etc) niet exact weet. Ik denk dat het op 50 liter echt niets overhoudt wil je meer met platen werken. Ontluchten is niet handig en zou een slangetje plaatsen met kraantje boven het aquarium, maar ook het dopje zelf wil wel eens loskomen wat reden genoeg is om het aan te passen.

CO2 busje gaat wel een maand mee (ook met dagelijks ontluchten) en voor 12 euro aanschaf en extra busje voor 5 euro is het helemaal niet zo slecht (gemiddelde prijs). Heel leuk beginners setje in combinatie met een indicator en zet hem zelf over op een kleiner bakje straks van 40 liter met iets minder planten. Ik begrijp dat de extra aanschaf van busje's het niet super goedkoop maakt op lange termijn, maar voor een beginner is het echt wel leuk en kan het een prima toevoeging zijn en door te groeien naar wat meer luxe.

Ik vind het een prima keuze om "witte" zuignappen en slangetje te gebruiken omdat het gezien mag worden en het leuk is om te laten zien. Mocht ik echt voor een plantenbakje gaan met wat garnaaltje's is het vrij eenvoudig om andere zuignappen en slangetje te kopen via een winkel als action (zuignapje's) of wat dan ook, beetje creativiteit en het is meer uit het zicht. Toch zie ik persoonlijk liever direct alles doorzichtig en gewoon een mooie merkopdruk op de houder.


Review van de Colombo vloeibare Carbo:
Ik zie een paar voordelen die het wel kan hebben; Mooie aanvulling op basis CO2 met halve dosering op 50 liter, prima als je geen CO2 hebt en dan een normale dosering binnen EI concept (ja het is geen echte vervanger en de naam klopt niet), maar als anti alg behandeling is het gewoon super. Op oude planten die ik bij de bak kreeg deed het wonderen met een kuurtje van 7 dagen en al het alg was weg. Ook baardalg is binnen no time weg en heb al mijn planten ook een paar dagen in een bak gehad met een pompje carbo i.v.m. alg voor het geval dat.

Op een low tech bakje kan het gewoon een mooie simpele goedkope oplossing zijn om mee te beginnen en ervaring op te doen m.b.t. planten en algen. Durf ik te beweren dat planten er beter op groeien... Nee, ik heb teveel onderdelen die helpen en kan dan ook geen oordeel vellen of dit middel specifiek functioneel is voor groei. Wel weet ik dat bij overdosering (getest) het echt invloed heeft op de vissen, je ziet ze "schuren" en de glans gaat er af, de slijmlaag wordt duidelijk aangetast en ergens zou ik dan ook wel voorzichtig zijn met de dosering indien je het dagelijks gaat gebruiken.

Grote pluspunt is alg bestrijding, grote minpunt is bij overdosering aantasting slijmlaag.


Review van de Colombo CO2 indicator:
Leuk en handig op basis niveau, slecht gemaakt en redelijke kans op vervuiling van vloeistof omdat er een slakje in kan komen (is bij mij gebeurt). Op low tech prima en ook een mooie aanvulling voor een klein bedrag van 12 euro gemiddeld. Eens in de maand of twee maand schoonmaken met aquarium water en verder niets, kan een jaar meegaan als het goed is.



---


Naar mijn mening is bovenstaande voor Low tech echt heel erg leuk om in de hobby te groeien zonder absurd hoge kosten en toch wat ervaring op te doen en wat "feeling" te krijgen. Voor een klein budget leuke dingen om toch een beter resultaat te krijgen maar het vergt wel dagelijkse aandacht om te vullen/doseren; dat is ook ergens een voordeel om meer te observeren wat er gebeurt bij mislukking.
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Slangen even verwisseld i.v.m. afknijping van de oorspronkelijke setting bij de vorige eigenaar (draaiing in de slang) en alles stroomt even iets beter nu. Ander lampje er boven - zal het opvallen op de foto's. - en kap er af zodat er drijvers in kunnen. CO2 iets ophogen met nieuwe testset; de test set is bewust 95 gram omdat het voor de test is en ik veel goedkoper uit ben als ik het koppelstuk en 500gram vulling los erbij koop wanneer de test leuk genoeg is geweest. En uiteraard moet ik een mening hebben over het koppelstuk en navulling voor de gedachte achter alles.

Zodra de laatste planten binnen zijn kan ik even wat dingen gaan indelen en verdelen zodat het ander bakje low tech gaat worden. Ondertussen het hout weer staan te schrobben er het is nu eindelijk volledig doorweekt. De planten die binnen gaan komen gaan ook allemaal weer in bakje's zoals deze nu staan (vandaag wel de witte soepbak er uitgehaald en een paar blaadje's gesnoeid) Het enige wat ik als extra wil doen is het verwarmingselement er uithalen op deze en na de uitloop plaatsen (geen haast bij).

Pomp gaat de kast in en de achterwand wil ik even bijwerken, verder onder de uitlaat de CO2 diffuser omdat ik denk dat het beter is - zeg nou gewoon dat je het weet Stef - omdat het dan beter verdeelt door de bak en er vanuit ga dat er wel wat grotere bellen tussen zitten. Planten die meer CO2 vragen komen meer in de stroming zodat ze meer toegang tot directe CO2 hebben hoewel dat echt discutabel is of het echt veel invloed gaat hebben. Het kan zijn dat ik via de inlaat nog een luchttoevoer onder in de filter laat lopen voor in de nacht of voor overdag maar dan verstelbaar met PWM (of kant en klaar ding), het is een beetje afhankelijk van het hoe of wat aan planten, CO2 en etc. Op deze bak gebruik ik straks Flora Grow Pro en slechts in het prille begin even een beetje Carbo voor het geval dat.

Ik denk dat dit wel onder een mid tech bakje mag vallen straks, meer moet het niet worden want anders gaan verhoudingen tussen alles te scheef op den duur en nu heb ik tenminste goedkope spullen wat niet perfect is maar vele malen meer dan low tech.


Nieuwe lamp:
IMG_3152.JPG


Oude lamp:
IMG_2952.JPG
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Echt een hele verbetering kwa licht. Goede plannen weer! Ik leer elke x een stukje meer van je topic.
 
Dank voor de positieve reactie, maar echt leerzaam.. Het is meer opbouwen/verzamelen van spullen, planten en hopelijk straks wat meer decoratie materiaal. Het is alleen een dure hobby om direct meerdere bakken te maken voor het testen wat maximaal haalbaar is met x middelen. De reden dat niets mooi is gemaakt is ook heel bewust om effect te kunnen zien over weken heen wat wat doet bij welke aanpassing. Zoals het was is nu opgebruikt en valt niet heel veel meer verantwoordelijks uit te halen met wat aanwezig is zonder in de problemen te komen.

De doelstelling is straks om de bakken duidelijk op te delen en dan de exacte gegevens er aan te koppelen zodat het een beter beeld geeft wat er in zit en welke techniek; denk aan de exacte verlichting gegevens, planten, voeding, filter, circulatie en dat soort dingen. Dat het wat rommelig oogt vind ik persoonlijk nog niet erg omdat het om experimenteren gaat en voor mij heel veel observeren, deze wisseling van alles gaat dan ook wel weer een flinke uitdaging worden en loop dus allerlei risico's met plagen van algen of wat dan ook. Maar het voordeel is dat kijken veel verteld en aan gedrag van vissen/garnalen/slakken/planten veel af te lezen valt.

Soms leer ik dingen die onverwacht zijn zoals slurpende geluiden en dergelijke, gisteren is er een probleem ontstaan en bleek het een net niet strak aansluitende aanvoer te zijn die valse lucht zat aan te trekken alsof het een venturi was, de pomp gaf bijvoorbeeld meer geluid en kreeg verkeerde uitvoer met veel lucht tot gevolg. Het viel amper op en je zou het vrijwel niet vinden mits je al niet weet dat je iets hebt verandert. In mijn geval hoopt lucht zich op in het filter en bij genoeg lucht blaast deze het dan weg in de uitvoer.

Hoe kleiner de bak, hoe meer invloed alles heeft wat je aanpast of toevoegt. Maar mijn gedachte is vrij simpel, alles leeft nog dus ik ben zeer tevreden en heb geen alg tot op heden.

Niet alles gaat super vlot, zo zit ik al heel lang te wachten op de Barclaya Longifolia die eindelijk een beetje wortels begint te zetten, maar ook hier weer bewust een plekje gezocht waar het kan werken en maar geduld hebben. Ook de namen blijven soms lastig, ik had een zakje met Hemianthus micranthemoides maar deze kleurt nu rood op aan de onderkant van het blad, dus blijkbaar gaat er iets mis of door elkaar. Wel is het voordeel dat alles blijft groeien ik de bakje's er uit kan halen en in een foto setting neer kan plaatsen om een mooie shoot te maken met de gegevens erbij en Google image is dan maar mijn vriend of het forum.

De drijvers hebben het te zwaar gehad bij mij door de broei van de lamp en er is niet veel over zoals ik gehoopt had, toch moet ik wel realistisch blijven dat bij aankomst er al veel verteerd was en schade heeft opgelopen door de kou waardoor er niet veel wortels meer aanzaten en veel geel was geworden. De keuze om dan met vorst tijdens feestdagen waarbij verzending langer duurt iets te kopen is gewoon niet ideaal. Anderzijds heb ik wel heel veel geluk dat mensen van het forum mij planten hebben verkocht omdat ik deze mijzelf niet zou kunnen veroorloven om allemaal even te kopen bij een winkel en ben daarvoor dan ook wel erg dankbaar.

Maar gaande weg leer ik en wil nu echt wel een keer wat beter uitpakken met gegevens en kennis voor de bakken omdat ik lang genoeg dingen heb uitgezocht en het wat makkelijker begint te worden door al het testen en zoeken. Dus voor nu lekker genieten van de mooie planten en wat beter verdiepen in wat ik echt wil, immers moet ik van de standaard kleur groen af naar iets extreem veel eisend; mooie clip die wel bij de kleur past:

 
Sommige dingen die ik graag wil ben ik al aan het uittesten geweest zoals mijn regenboog, daarvan kwam de foto van het prisma effect. Ik ben bezig geweest met verlijmen van hout zodat ik een stronk door kan laten gaan van binnenuit naar buiten de bak om een extra element toe te voegen wat ik bij mijn Pink project wil gebruiken. Glas snijden of wat basis plexiglas snijden en buigen lukt wel, maar op grote schaal weet ik nog niet omdat ik daarvoor een "oven" nodig ben die ik dus zelf moet maken.

Het is dus veel uitzoeken en nadenken over wat kan werken en wat niet. Voor nu ben ik inmiddels al op de achtergrond bezig met glycerin voor lichtbuiging waardoor je dingen kunt laten "verdwijnen" binnen glas werking, dit is dan ook weer voor mijn Pink project en het zichtbare filter systeem.

Het aantal Kelvin, lumen of par is niet mijn directe zorg maar heb er een beetje kennis van. Wil ik ver over de 50.000,00 lumen gaan dan is dat geen probleem door druklampen te gebruiken, wenselijk is natuurlijk anders :)

Gebruik van doorzichtig materiaal en aanpassingen met kabels en stroom is ook niet geheel risicoloos dus moet stukken gaan minharsen en polijsten. Zo wil ik mijn stroomkabels met doorzichtig kabel hebben zoals https://www.allekabels.nl/luidsprek...TGTTVjTpOu_cKuFOxFUYk1v2W_5nKEg8aAmNVEALw_wcB maar de weerstand en etc moet wel meegenomen worden bij een groter en complexer iets.
 
Laatst bewerkt:
Foutje van kopie.
 
Laatst bewerkt:
Hygger (hg-918): 14 watt, 834 Lumen, 6500 Kelvin, 40cm.

PAR (Photone App) op 100% intensiteit zonder diffuser en de lamp vlak op de bak:
2cm 15
7cm 22
12cm 35
18cm 69
23cm 160


Schermafbeelding 2022-01-05 om 12.36.34.png



Zelfbouw 5 watt, gegevens onbekend (blauw - wit - rood):
PAR (Photone App) op 100% intensiteit zonder diffuser en de lamp vlak op de bak:
2cm 5
7cm 9
12cm 12
18cm 30 (vreemde waarde naar 23cm toe).
23cm 158
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan