Lekker rustig opbouwen.


In het water zitten zo goed als geen bacterien dus dat kan weinig kwaad en de een ververst wel en de ander weer niet bij de opstart.
Ik ken @stefanC aardig en ik denk dat die je zeker zal proberen te helpen .
We zullen zien.... denk dat de uitnodiging duidelijk is dat ik wel zin heb om iets te leren en een beetje uitdaging; maar ik ben dan ook autistisch en dat is mijn geweldig excuses. Hoewel alcoholisme en ASS ook een lekkere combinatie is toch? Ik verwacht nog wel een nuchter response gezien excuses ook lukt... (het was ene focking spel en liet je het bewust doen, ja ja je hebt het niet aangeboden.) dat krijg je als je speelt met Social Engineers die ver boven jouw verstand gaan.



Zet je bluf in op iemand waarvan je weet dat je kunt winnen.... @stefanC
 
Laatst bewerkt:


Gedraaid in de update



Wel ik leg mijn focus op jou @stefanC helaas loop ik dus niet weg ;)
 
Laatst bewerkt:
Omdat je moeite hebt met een eigen mening en wat je uitspreekt over wat je wel of niet moet zeggen geef ik je een extreme uitdaging.... ik geef je een naam: Marie, dit is mijn volle PTSS. Beledig maar.... Beheers je!

 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik raak zwaar overspannen omdat ik niet meer weet wat ik moet doen en zo verschrikkelijk veel info probeer te verwerken dat ik niet eens meer weet wat ik moet vragen nu. Verwijder maar een deel van de berichten en geef mij maar een ban voor een week of twee desnoods. Ik kloot dan wel even aan met de spullen die ik heb en moet maar kijken hoe ver ik kom en of ik dan weer een beetje overzicht heb. De hele zooi glipt mij nu uit de handen en trek het amper nog.

Ik wil van alles vragen en zoek hulp maar weet niet hoe ik dit moet vragen.... Ik weet niets eens wat ik moet vragen omdat ik niet meer weet waar ik moet beginnen. En eigenlijks komt het puur door de garnalen en vissen die ik niet wou, maar nu ze allemaal op kleur zijn gekomen en de planten ineens hard groeien (tweede rode blad erbij) wil ik de boel ook niet meer kwijt. Nadeel is dat ik niet weet waarom alles goed gaat en doe maar iets op gevoel zonder het te snappen. Ik kan niet eens uitleggen dat ik wel waterwissels doe, maar dat heeft te maken met de planten omdat ik water gebruik uit het aquarium om de planten schoon te maken die ik kweek, dus onbewust wissel ik wel water maar in mijn logica heeft dat niets met de vissen te maken en weet niet hoeveel ik wissel.

IMG_3057.JPG


Ik snap niks van mijn testen omdat de waarden helemaal gene indicatie geven omdat ene deel van de kleuren helemaal niet op de strippen staan (en dan is het ook nog in het chinees). De vorige eigenaar zie dat het goed was en alles zo tig jaren werkte.

En het ergste is dat ik alles van mij afjaag omdat ik zelf in paniek raak.
 
Laatst bewerkt:
Neem de Limnophila Sessiliflora, ik dacht dat de familie naam in het Nederlands waterpest was. Zocht eindeloos veel YT gebeuren en kom ergens in een Taiwanese kwekerij terecht met allemaal soortgelijke planten die uitlegt dat je deze soortgelijke planten in een potje kunt doen en dan de stem even moet knikken omdat je dan stimulans krijgt van wortelgroei, en het blijkt te kloppen en dat wat nu weer groeit is ineens veel dichter van structuur. Het werkt dus en het gaat goed, maar geen idee waarom.... het is gewoon eindeloos soortgelijke opzoeken en dan de meest aannemelijke optie nemen die het vaakst voorkomt bij kwekers en domweg kijken ook al versta ik er letterlijk niets van. Ik kan niet uitleggen waarom, maar het resultaat is duidelijk.
 
Sorry, ik raak zwaar overspannen omdat ik niet meer weet wat ik moet doen en zo verschrikkelijk veel info probeer te verwerken dat ik niet eens meer weet wat ik moet vragen nu. Verwijder maar een deel van de berichten en geef mij maar een ban voor een week of twee desnoods. Ik kloot dan wel even aan met de spullen die ik heb en moet maar kijken hoe ver ik kom en of ik dan weer een beetje overzicht heb. De hele zooi glipt mij nu uit de handen en trek het amper nog.

Ik wil van alles vragen en zoek hulp maar weet niet hoe ik dit moet vragen.... Ik weet niets eens wat ik moet vragen omdat ik niet meer weet waar ik moet beginnen. En eigenlijks komt het puur door de garnalen en vissen die ik niet wou, maar nu ze allemaal op kleur zijn gekomen en de planten ineens hard groeien (tweede rode blad erbij) wil ik de boel ook niet meer kwijt. Nadeel is dat ik niet weet waarom alles goed gaat en doe maar iets op gevoel zonder het te snappen. Ik kan niet eens uitleggen dat ik wel waterwissels doe, maar dat heeft te maken met de planten omdat ik water gebruik uit het aquarium om de planten schoon te maken die ik kweek, dus onbewust wissel ik wel water maar in mijn logica heeft dat niets met de vissen te maken en weet niet hoeveel ik wissel.

Bekijk bijlage 335142

Ik snap niks van mijn testen omdat de waarden helemaal gene indicatie geven omdat ene deel van de kleuren helemaal niet op de strippen staan (en dan is het ook nog in het chinees). De vorige eigenaar zie dat het goed was en alles zo tig jaren werkte.

En het ergste is dat ik alles van mij afjaag omdat ik zelf in paniek raak.
O dit klinkt wel heftig Stef. Mag ik je 1 advies geven. Even op adem komen. Ga wat leuks doen, neem pauze van het "moeilijke dingen opzoeken en willen begrijpen" voor een dag of 4 of een week en laat de boel even de boel. Zo word het er voor jou niet leuker op en word je ook niet verkeerd begrepen.
Echt, zoek iets wat je leuk EN makkelijk vind en ga dat doen om je hoofd leeg te maken en begin daarna weer met een fris hoofd. Daar is niks mis mee.

Dit is goedbedoeld advies op je overspannenheid zoals je het zelf noemt. Niks meer, niks minder.
 
Alles gesnoeid, gepoot, voeding erbij, water wisseltje en klaar nu. Zie wel wat er gebeurt en plaats wel een foto af en toe met de echte waarden zodra de koffer binnen is. Het is niet perfect (of mooi), maar het zit er in elk geval in naar mijn beste kunnen nu met de beperkte ruimte. Wat nog kon drijven heb ik vast gezet in de hoeken en het en der dwaalt er dan maar een stukje door de bak heen. Op de achtergrond maak ik nu rustig de kweekbakken en stelling af met verlichting. Tot over een dikke week zou ik zo zeggen en kom dan wel met een update.

IMG_3061.JPG
 
Alles gesnoeid, gepoot, voeding erbij, water wisseltje en klaar nu. Zie wel wat er gebeurt en plaats wel een foto af en toe met de echte waarden zodra de koffer binnen is. Het is niet perfect (of mooi), maar het zit er in elk geval in naar mijn beste kunnen nu met de beperkte ruimte. Wat nog kon drijven heb ik vast gezet in de hoeken en het en der dwaalt er dan maar een stukje door de bak heen. Op de achtergrond maak ik nu rustig de kweekbakken en stelling af met verlichting. Tot over een dikke week zou ik zo zeggen en kom dan wel met een update.

Bekijk bijlage 335177
Dat ziet er hartstikke goed uit Stef! Succes en tot over een week!
 
Mini update: Na 5 dagen "behandelen" ben ik het allerlaatste stukje Baardalg kwijt en alle planten zijn nu geheel schoon van wortelrot of wat dan ook. Hardnekkig plantje wat maar omhoog bleef komen krijgt nu eindelijk mooie nieuwe wortels en heb het laatste oude nu weggesnoeid, drijfvermogen gaat er nu ook uit.

De Lobedia Cardinalis gaat nog op een verhoging onder het licht, de Anubias krijgt een stukje schaduwdoek boven zich en er is nog een mini stekje van een plantje onbekend in rode kleur die aan de wand komt met een hangpotje. Verder een beetje schoonmaken en wat overgebleven plantje's in een andere bak netje's plaatsen (maar dat is niets meer en meer een feit van nog net niet weg willen gooien).

Aankomende tijd maar een beetje ontspanning zoeken in iets anders, heb maar even wat spul uit de kast getrokken wat wel leuk is om voor "iets" te gebruiken. ;) Ondertussen natuurlijk wel een beetje inspiratie op doen, maar er zijn vrijwel geen voorbeelden van wat ik ga maken.
 

Bijlagen

  • IMG_3065.jpg
    IMG_3065.jpg
    578 KB · Weergaven: 88
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Vandaag in lijn met verwachting de eerste spotalg gespot, dus voeding nu iets omhoog (ook omdat er nu iets meer planten in staan en bewust de eerste weken onder doseerde) en lichtduur weer verder naar beneden want zit nog op 9 uur (kwam van 12 uur en bouw af naar 7 ongeveer). CO2 zit nu aan de lage kant op het einde van de dag als ik naar de kleurmeter kijk, maar dat komt wel goed. De koffer binnen en wat ander spul gekocht (ook een klein aquarium bakje); O ja en 4 andere bakken van 40 liter voor planten.

Heb ook nog mooie stenen gekregen, maar weet nog niet welk soort dit is en of ik deze kan gebruiken voor het kleine bakje en wat landskaping. Morgen waterwissel en meten, schoonmaken en etc.
IMG_3071.JPG
 
Zootje van deze stenen gekregen (zien er wel leuk uit en mooie grote grillige formaten), hopen dat het niet teveel van invloed is op gH en KH maar heb gelukkig osmose water straks:
IMG_3073.jpg
 
Ook erg mooi, denk dat ik wel wat kan met deze stenen:
IMG_3074.JPG
 
Nooit geweten dat je dat zo kon testen, en ja het bruist een beetje. Ik had gedacht om de te gebruiken stenen in osmose water te leggen (50 GPD ding voor 40 euro) en dan te meten over een x periode van een paar week, ik zou dan aan de hand daarvan redelijk moeten kunnen berekenen hoeveel water ik moet verversen per dag/week. Als ik dan mijn kraanwater heb getest en osmose water heb, kan ik wat meer met de waarden spelen.

Het doel voor nu is de garnalen in een apart kleiner bakje te doen met een beetje skaping waarbij ik dus 1 van de stenen wou gebruiken; daarnaast het minifiltertje met wat siporax en een extra spons er omheen. Ik heb dan de waarden voor de garnalen beter (als ik er tenminste een keer achter kom wat ik exact heb) en ze krijgen een stuk meer rust als eenmaal alles staat. Het is natuurlijk ook leuk als er wat jongen gaan komen op den duur, dat zal nu niet gebeuren gezien de vissen en het filter wat draait in de huidige bak. Ik zal er even goed over nadenken hoe of wat en heb er geen haast mee omdat alles nu nog prima draait en het geen directe prioriteit is.

Bedankt voor de tip šŸ‘
 
Mos had het zwaar in de kleine bakje's en droogde nu te snel uit met de verwarming in huis aan, ik heb ze nu bij elkaar geplaatst in een bak om het meer vochtig te houden (standaard grond mengseltje en langzaam wat extra mossen kweken op den duur):
IMG_3085.JPG

IMG_3086.JPG



Hout drijft op 1 stukje na niet meer en heb het weer schoongeborsteld en in schoon water gezet (beetje slijm zat er op):
IMG_3089.JPG



Uit de weggooi bak met planten heb ik weer wat kunnen halen wat redelijk is bijgetrokken (vraag niet hoe, want dat was een leuk experiment zonder logica):
IMG_3079.JPG

IMG_3087.JPG



Paar bakje's klaar gemaakt voor planten kweken en even een algehele indruk van hoe het nu nog staat (wanneer ik zin heb ga ik zagen en timmeren, maar verven weet ik nog niet). De planten die ik wil kweken staat nog niet vast omdat ik wellicht een aantal nooit kan bemachtigen... Maar heb nog geen mooi lijstje gemaakt :)
IMG_3090.JPG



PS: Stelling materiaal is dus al in huis, alleen nog geen verlichting en moet dat nog even bedenken.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag begonnen met potje's schoonmaken (heb er ongeveer 200) en wou ze gaan vullen met hydrokorrels maar ze zijn iets aan de grote kant. Dacht nog even een paar bakken op te halen en een zak met korrels, nee dus. Welkoop verkoopt alleen maar diervoeding en verder niets meer en heb er totaal niet over nagedacht dat de Action ook dicht is. Afijn, dan ga ik maar verder met potje's schoonmaken en heb er nog een lading te gaan; moet dus ook nog kleine potje's opzoeken voor kweek.

IMG_3095.JPG


Het aquarium wat ik vandaag zou ophalen is niet doorgegaan, vlak voordat ik hem zou ophalen kreeg ik bericht dat ze hem hebben laten vallen tijdens het klaarzetten. Beetje jammer maar niet het ergste van de wereld. Nog geen bericht van het osmose toestel, dus maar rustig wachten en niet overhaasten want ben het nodig om zelf de waarden te gaan bepalen voor de aquariums en voor de plantenbakken.

Aankomende dagen mijn plannetje verder uitwerken hoe ik alles wil indelen als het gaat om licht verdeling/spectrum, verwarming en bodemsoorten. Goed inlezen over de gewenste waarden van de planten voor optimale kweek en iets minder op "gevoel" werken hoewel dat tot nu toe nog prima werkt. Maar als ik vertel dat ik met zout en gist heb gewerkt dan zal men wel helemaal hoteldebotel worden waar ik mee bezig ben - ik geloof gewoon alles wat op internet staat blijkbaar en gebruik wat oude biochemische kennis wat ik nog heb - ; Toch heb ik de planten weten te redden die compleet opgegeven waren in eerste instantie en daarom mocht het experiment ook.

Wat is er nu dood gegaan tot nu toe: Niets! Alle vissen leven nog en de garnalen ook. Wat heb ik niet kunnen redden aan planten: De Vallisneria Spiralis, deze was te ver heen bij aankomst door de kou en lange periode van opslag in een zakje. Nu moet ik erbij zeggen dat er wellicht nog een stekje kan zitten in de geredde planten, maar kan deze nu niet onderscheiden van de Lileaopis Misaurensis in begin fase.

Mijn PH wil ik binnenkort iets verder naar beneden hebben omdat ik nog steeds aan de lage kant zit met de CO2, ik kan dat oplossen met een speciale bodembedekking in de toerkomst en wat andere foefje's.

Voor de rest blijft het superleuk en is het een keer wat anders dan een moestuin van 300m2 die 'iets' te groot was voor mij alleen :) Dit is minder werk en technische gezien een stukje meer uitdaging en veel leuker omdat er ook mooie knutselprojecten bij passen.


PS: Ondertussen met een gassen test apparaat aan de slag die CO2 en O2 kan meten in de lucht.
 
Laatst bewerkt:
Bij welkoop heb ik wel een bestelling staan nu, maar het meisje van de kassa vertelde mij dat er een grote kans is dat het heel lang zou duren voordat er bericht komt. Action is tot nadere orde dicht en valt niets te bestellen nu. Osmose winkel laat ook niets horen tot nu toe en verwacht dan ook daar dat er problemen zijn met levering.

Gok nog even op de Welkoop en heb een bak weer leeggehaald en klaar gezet voor de Hydro en kan dan moederplanten kweken als alles binnen is, ik hoop dus dat alles nog een beetje soepel loopt en meewerkt omdat ik de planten snel wil overzetten.

Wat betreft planten die ik echt wil hebben maak ik mij geen zorgen en wacht tot ik alles goed en klaar heb, lullig bakje met wat stekje's begint vanaf 25 euro...

Verder nog met een plantje bezig die ik wil hebben maar waarvan er letterlijk vrijwel niets is op de wereld tot nu toe, kans van slagen is extreem laag en ik een hele lange weg moet bewandelen om het tot een cultivatie te brengen. Deze laat ik dan ook volledig onder de radar maar hij zal in de toekomst met een heel klein beetje geluk wellicht een keer "per ongeluk" op een foto komen.


----

IMG_3096.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi prisma effect:
IMG_3101.JPG



Spreekt voor zichzelf (en ook wat niet goed is):
IMG_3107.JPG



En nu geduld hebben (komt allemaal uit de bak wat niets meer was):
IMG_3105.JPG
 
Laatst bewerkt:
Gooi je huis overhoop en kom er dan achter dat je stellingen niet allemaal gelijk zijn, dus morgen nieuwe stellingen en extra EPS ophalen. Extra indeling van bakken en verlichting komt later weer beetje bij beetje in de aankomende maanden zodat ik leuke knutselprojecten kan gaan doen voor dit alles.


IMG_3111.JPG


IMG_3114.JPG
 
Je zou bijna denken dat het ergens naar begint te lijken :unsure: maar ik ben er echt nog lang niet.


Ondertussen is de kerstman al langs geweest (Membraam element staat niet op de foto):
IMG_3115.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
13 dagen verder (verdwaalt blaadje rood en wat drijvers naar beneden door uitstroom). CO2 basis nog op de verkeerde plek en nu eindelijk zichtbaar op de plant in witte bakje (zuurstof arm); Ik heb dus weer een mooie les nu. Waterwissels zijn bagger bij mij en heb nog steeds niets gemeten, gok maar een beetje op hoe de planten en vissen reageren (kijk ook regelmatig even in de nacht).

IMG_3116.JPG


PS: Mijn huis staat echt niet vol, als ik morgen de stellingen heb geplaatst kan men zien dat het nog niets voorstelt en domweg met de meest simpele basis planten begin omdat ik maar een beginner ben en ook gewoon een beetje de lol wil hebben van knutselen straks. Het is dat het domweg redelijk veel geld gaat kosten bij elkaar en ik straks wat andere planten wil die duurder zijn. Het kan theoretisch gezien niet uit omdat ik niet gericht ben op verkoop en het domweg voor de lol en hobby is.

Het valt echt mega mee en stelt niets voor! Het is maar 1 aquarium, twee bakje's met planten en heb geen enkel idee wat ik doe. Zoek een beetje op internet en probeer een beetje te begrijpen hoe alles werkt, maar heb wel veel lol en plezier. Neem mij maar niet te serieus en een deel van de stellingen worden ook gebruikt om wat spullen in op te bergen voor deze hobby.
 
Laatst bewerkt:
Zo, ik heb maar even bij de 2 forumleiders rapportage gedaan, niet normaal dit! :LOL:

Afijn, mijn beginners wand staat en moet nu nog de EPS afmaken en de boel vastzetten aan elkaar. Hierna kan ik eens rustig verder denken over wat leuke projecten en de planten die ik wil hebben en hoe alles gunstig in te delen. Planken zouden nog even een folie laag moeten hebben en verder een beetje leuk indelen voor eerst. Onderin op de grond kan ik wat rommel van opslag kwijt voor alles.

IMG_3119.JPG
 
1e Waterwissel 09-12-2021 voor 2/3
2e Waterwissel 18-12-2021 voor 2/4

Geen waterwissel en meting vandaag 26-12-2021:
pH7,25 +/-
NO310
NO20
NH30
PO40,75 +/-
KH7
GH11

Beetje osmose water erbij dus, šŸ˜Ž 20% gok ik zo.
 
Wauw die wand ziet er nu al goed uit! Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet met vol beplante bakken!
 
Dank je Thdo, het begin is er en heb nog veel te gaan om het echt te maken zoals ik wil (veel rekenwerk met lampen, voeding en weet ik het al niet meer).

---

10% kraan en 10% Osmose is 10 liter in totaal op 50 liter (iets te ruige wissel vind ik persoonlijk). Prima zo voor mij en volgende week zondag weer opnieuw meten en kijken hoe of wat.
pH 6,5
GH 8,0

CO2 blijft laag volgens kleur en moet dat later upgraden, planten gaan heel hard en zijn mooi op kleur allemaal maar zie dat ze "iets" langzamer gaan (of ik verkijk mij) en moet nu andere voeding toevoegen van Colombo Pro omdat er gewoon teveel planten zijn. Licht staat op 9 uur en een kwartier en hou dat zo. Elke dag 1 pompje voeding en een half pompje vloeibare carbo. CO2 elke dag ontluchten en vullen. 2x per dag vlokken/pellets, 1x garnaal voeding en om de drie dagen diepvries tot nu toe (ik kijk regelmatig of er geen voer op de bodem blijft liggen na een paar uur). Al met al tevreden nu.

PS: Osmosewater aanmaken ging volgens mij wel snel, maar heb de tijd niet in de gaten gehouden en de eerste 5 liter weggegooid.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan