Laetacara curviceps - wie is wat?


Aramis zei:
En op basis van deze discussie heb ik dus.....

Laetacara curviceps.

De discussie is alleen omdat ik aangaf dat de Laetacara dorsigera makkelijk te onderscheiden was vanwege voornamelijk de paarse kleur. Echter is hier een discussie over ontstaan, wat overigens niet erg is en best leerzaam is.

Ik heb zelf de Laetacara dorsigera gehouden en op jonge leeftijd zullen ze weinig kleur hebben. Eenmaal een koppel gevormd, dan zullen ze de paarse/rode kleur krijgen die tijdens de broedperiode helemaal zichtbaar is.

Wat je in de beschrijvingen ziet is dat er meerdere soorten een paarse kleur krijgen tijdens broedperiode. Dus zoals men zegt is dat idd niet de meeste betrouwbare methode om ze te onderscheiden.

@ivo, heb het artikel bekeken, leuk om te zien idd en handig info.
Moet wel zeggen dat de derde exemplaar duidelijk een foto is die aangepast is, want kan me niet voorstellen dat een vis zulke duidelijke aanwezige kleuren bevat. Dat vind ik wel een nadeel met dat soort beschrijvingen.
 
En raakte ik de weg ff kwijt ;)

Overigens ben ik er nog niet helemaal van overtuigd dat ik twee mannen heb. De ene is beduidend mooier gekleurd (maar dat is misschien wel logisch bij een dominante man). Maar hij groeit ook sneller. Waren ze bij aankoop nagenoeg even groot, nu is de minder mooie toch 1/3 kleiner. En de grote negeert alle andere vissen maar reageert direct als de kleine in de buurt komt. Bij voer lijkt dat op wegjagen, maar daarbuiten toch meer op 'aanhalen'. Nog maar even aankijken dus.
 
Mascha&Ivo zei:
Haha. Dat zei Gert ook al en toen ontstond de voorgaande discussie ;)

Haha, en nu mis ik de "vind ik leuk" knop.

@Aramis, zou het ff aankijken.
Normaal is het beste om met een groepje te beginnen, en dan daaruit een koppel te laten ontstaan. Het geslachtsonderscheid kan soms lastig zijn, vooral als ze nog kleiner zijn.
 
Welke soort is het nu, aangezien ik ook twijfel tussen de dosigera en de curviceps...
Heb je een foto van hoe de vissen er nu uitzien?
Het is een topic uit 2016, dus of je nog een antwoord krijgt weet ik niet.
 

Terug
Bovenaan