Labyrinthbiotoop (Zuidoost-Azië) van Mascha&Ivo


Dankuwel weer @ iedereen :)

Update - we hebben een nieuw speeltje:
0029.jpg

http://www.tdsmeter.com/products/ec3.html

Eerste resultaten: 96 �S. Fuck you, kraanwater! :D

~ Ivo
 
Dat ken ik.
Maar wat zeg je?
96 microSiemens? Daar ben ik echt jaoers op, hier komt er van 300-400 uit de kraan.
In de aquaria is het dan ook een heel geklooi om dat lager te krijgen, zelfs bij verversing met osmosewater.
 
Typfoutje: 103 �S - nog steeds :D
 
Mascha&Ivo zei:
We hebben 'm nu trouwens even helemaal gevuld om te kijken hoe dat staat :) Misschien wel beter, en nog steeds even mooi. Hoop alleen dat de (grote) Pistia's dat trekken, want die grote pistia met lange wortels staan hier wel erg mooi in.

- Mascha

Dat vraagt om foto�s... :D
 
Vandaag met de nieuwe pH meter gemeten: 5,7. Mooie waarde, mag nog iets lager, dus een dezer dagen nog een beetje extra turf in het filter.



Patries zei:
Mascha&Ivo zei:
We hebben 'm nu trouwens even helemaal gevuld om te kijken hoe dat staat :) Misschien wel beter, en nog steeds even mooi. Hoop alleen dat de (grote) Pistia's dat trekken, want die grote pistia met lange wortels staan hier wel erg mooi in.

- Mascha

Dat vraagt om foto�s... :D
Wordt geregeld, zodra Mascha er weer is (lees: a.s. maandag op zijn vroegst).

~ Ivo
 
Mooie bak hoor...en dat nieuw speeltje is duur zeker? ;)
 
ziet er mooi uit met die achterwand.
wanneer komt het vervolg nu?
 
Haha, komt eraan :p

DSC_7145_zps1e610fee.jpg


Hoop gebeurd in het bakje, en we wilden weer even rust in de tent hebben voordat we weer een update gaven!

Nou, paar weken terug een groepje Betta coccina kunnen ophalen, 3m/3v. Hoewel ze bij aankomst gezond leken, kreeg eentje al gauw flink last van schimmel (echt pluisjes) over het hele lichaampje, niet meer te redden. Tevergeefs een kuurtje gedaan in de hoop de ellende bij de anderen voor te zijn, maar dat mocht helaas ook niet helemaal baten. In de weken erop er nog 3 uit kunne vissen met dezelfde symptomen. Jammer, maar we wisten dat dit kon gebeuren: zeer gevoelige visjes, die gauw tijdens het transport e.d. iets onder de leden krijgen. Nu hebben we er nog twee, gelukkig een man en een vrouw. Toen moesten we maar hopen dat het een koppeltje zou zijn. Koppelvorming schijnt erg moeizaam te gaan bij deze soort. Maar, warempel, vandaag merkten we voor het eerst een bubbelnest en een paarritueeltje op! Man houdt nu de wacht bij het nestje met eitjes.

De andere bewoners in de bak zijn nu 6 'kuhli's' (Pangio semicincta, naar alle waarschijnlijkheid) en een stel vuurgarnalen.

Ik zal gauw ook eens proberen foto's te maken van de losse bewoners, maar je kunt je voorstellen dat dat in deze bak vrij lastig is :p

- Mascha
 
Ziet er mooi uit, lekker vol.
Wel balen van die problemen :( maar hopelijk blijft nu alles een beetje stabiel.
Maar hoe vind je in deze bak bak die vissen terug :) 8 visjes in zo'n volle bak.
 
Markvk zei:
Maar hoe vind je in deze bak bak die vissen terug :) 8 visjes in zo'n volle bak.
Nou... op de foto zie je al een betta en een aantal pangio's zwemmen, haha.
De pangio's zitten wel veel vooraan, en de twee betta's komen ook regelmatig naar voren, maar er zijn inderdaad ook tijdens dat je echt geen enkel beest ziet in de bak.
De betta's zijn wel werkelijk prachtige beestjes, dus hoop dat ik ze eens goed op de foto krijg. Dat blauwe oogje en de blauwig-achtige vlek/gloed achter op het lichaampje is erg mooi in zo'n donkere bak.

Maar dank jullie! :)

- Mascha
 
Wow echt mooi!!!
Misschien tijd voor een update (hint hint :rolleyes:)
 
Gaat wel prima :) De twee Coccina's leven nog en lijken echt een koppeltje te zijn. Het mannetje heeft al een aantal nestjes gehad. Zijn ontzettend mooie beestjes.
De pangio's redden het ook prima, groeien aardig en zijn niet al te schuw.

Eindelijk de tijd eens genomen om wat plaatjes te schieten van de bewoners. Kreeg alleen het vrouwtje coccina niet op de foto, haha.

Een 'kuhlii'.
2014-01-11-02_zps0daa5a31.jpg


En meneer Betta.
2014-01-11-01_zps04212a88.jpg


2014-01-11-05_zps3b2fda16.jpg


2014-01-11-03_zps53b3de8b.jpg


2014-01-11-04_zps3665f790.jpg


2014-01-11-06_zps7917eda0.jpg


- Mascha
 
Bjoetifoel....

Weer goed gedaan Mascha
 
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar hoe ben je aan de Betta coccina's gekomen? Werkelijk een prachtige betta! Vele malen mooier dan die gekweekte sluierstaarten (naar mijn bescheiden mening..)
 
wauuuwwwwwwwwwwww echt mooi! lekker sfeertje zit erin
 
Gummiebeer zei:
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar hoe ben je aan de Betta coccina's gekomen? Werkelijk een prachtige betta! Vele malen mooier dan die gekweekte sluierstaarten (naar mijn bescheiden mening..)
Bij een speciaalzaak gevraagd of ze er een beetje oog op konden houden (op deze of gelijkende soorten). Duurde niet heel lang voor ze inderdaad een groepje Coccina's tegenkwamen :) Direct opgehaald. Helaas niet allemaal overleefd, maar het is fijn dat dit nu echt een koppeltje is.
Van die langvinnige beestjes zijn wij ook een beetje af, vandaar dat Bokito (in de rimboebak) ook een plakat is.

En dank jullie!

- Mascha
 
Schitterend allemaal maar vraag me af waarom Ivo ook geen foto's maakt? ;)
 
:smitten: mooi biotoop ..werkelijk prachtig..
 
Wat een pronkstuk!
Jullie hebben zeker eer van je werk....

Erg sneu, dat het zo naar is afgelopen met een aantal van de Betta's... maar goed te horen dat het overgebleven koppel het zo goed doet!

Even vraagje.... wat is de pH van het water nu?
Want dat moet 'officieel' behoorlijk laag zijn, toch? Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?
 
Was het maar zo dat je met een EC-meter de pH omlaag kreeg... :p da's slechts een meetinstrumentje.

De pH hangt ergens tussen de 5.5 en 6.0, zal gauw weer eens meten. De geleiding nu iets in de 80, als ik het me goed herinner. Kwestie van osmosewater met maar heel weinig kraanwater, voldoende turf en wat eikenextract.

En tja, John, mijn camera, mijn lenzen. Dat foto's maken laat Ivo maar gewoon aan mij over, en vind ik ook leuk :p Hij zou het met een beetje oefenen ook zeker wel kunnen, maar zo hebben we ieder onze dingetjes ;)

- Mascha
 
Ow ik dacht het had al geen idee wat het was :p
 
EC-meter is dus een apparaatje om heel gemakkelijk de geleidbaarheid van het water te meten. :)
We hebben nu ook zo'n zelfde soort apparaatje, maar dan om de pH te meten. Werkt ook erg fijn.

- Mascha
 
mooie foto's welke lens instellingen heb je hier voor gebruikt ?

ik weet dat je de 3100D hebt (nikon )
 
Met geleidbaarheid kan je toch ook andere waarden te weten komen of niet?
 
Mascha&Ivo zei:
Was het maar zo dat je met een EC-meter de pH omlaag kreeg... :p da's slechts een meetinstrumentje.

De pH hangt ergens tussen de 5.5 en 6.0, zal gauw weer eens meten. De geleiding nu iets in de 80, als ik het me goed herinner. Kwestie van osmosewater met maar heel weinig kraanwater, voldoende turf en wat eikenextract.

En tja, John, mijn camera, mijn lenzen. Dat foto's maken laat Ivo maar gewoon aan mij over, en vind ik ook leuk :p Hij zou het met een beetje oefenen ook zeker wel kunnen, maar zo hebben we ieder onze dingetjes ;)

- Mascha

Wow, nice! Tja, zo blijf je hobbyen!

W.b. de foto's: ieder zijn talent, of niet Mascha?
Wat is Ivo zijn dingetje?
 
senne zei:
mooie foto's welke lens instellingen heb je hier voor gebruikt?
Bij de derde foto waren dit de instellingen:
Untitled_zps93d2dfb4.jpg


Als je het van een andere foto wilt weten, foto even opslaan op je computer en dan rechtermuisknop > eigenschappen (properties) > tabblad details
Visser1997 zei:
Met geleidbaarheid kan je toch ook andere waarden te weten komen of niet?
De geleidbaarheid is een maat voor de hoeveelheid opgeloste stoffen in het water. Hoe lager de geleidbaarheid, hoe lager het aantal opgeloste stoffen en dus hoe zuiverder (en schoner) het water.
Je kunt o.a. op de volgende link meer lezen: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/aq ... -geleiding

kouwtje zei:
Wat is Ivo zijn dingetje?
De lens betalen :deal:

~ Ivo
 
Heb de macro inderdaad van Ivo gekregen voor kerst :smitten: Lens is de Nikon AF-S 40mm f/2.8G DX Micro.
Deze foto's zijn met flits gemaakt (gewoon de flitser van de camera zelf), dus dan een zo laag mogelijke ISO (100) en een korte sluitertijd (1/200s, lager wil 'ie niet met flits), dan kun je nog een beetje met het diafragma spelen om een bepaalde scherptediepte te krijgen :) Zonder flits krijg ik nauwelijks iets gefotografeerd in dit bakje, haha. Nog moeilijker dan de takkebak!

- Mascha
 
Heel gaaf ingericht! Wat meer foto's zou top zijn :D
 
Mascha&Ivo zei:
En tja, John, mijn camera, mijn lenzen. Dat foto's maken laat Ivo maar gewoon aan mij over, en vind ik ook leuk :p Hij zou het met een beetje oefenen ook zeker wel kunnen, maar zo hebben we ieder onze dingetjes ;)

- Mascha

Met andere woorden,je hebt gewoon helemaal niks aan Ivo! :D :D

Grapje Ivo, :iloveyou:
 

Terug
Bovenaan