Labyrinthbiotoop (Zuidoost-Azië) van Mascha&Ivo


M

Mascha&Ivo

Guest
Nieuw bakje, nieuwe plannen :)

Gefascineerd door alle Betta wildvormen en na flink onderzoeken hoe de habitats van de diverse soortjes eruit zien hebben we besloten een biotoopje te maken voor een van de soortjes uit het Betta coccina complex. Die komen voor in peat swamp forests en de daaraan grenzende blackwaterstroompjes, die zich bevinden in de eeuwenoude tropische ourwouden van onder andere Maleisi�, Sumatra en Borneo. Bovenwater zorgen een labyrinth van takken, bomen, struiken en oevervegatatie dat maar zeer weinig licht doordringt tot aan het water. Onderwater groeien er amper planten, een verdwaald bosje mos, een cryptocoryne of varen hier en daar en that's it. Soms groeien planten ook deels onderwater en deels boven water.

En dan nu voor het oog:

peatswampC251006.jpg


ZLHk8okiFhs6p2i32RuSHe2XyEZPy4AQ.jpeg


ZLHk8okiFhs6p2i32RuSHe2XyEZPy4AQ.jpeg


ZLHk8okiFhs6p2i32RuSHe2XyEZPy4AQ.jpeg


ZLHk8okiFhs6p2i32RuSHe2XyEZPy4AQ.jpeg


~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

De concrete plannen zijn als volgt.
- Bakje: 60x30x30, met een 15 Watt TL buis, kleurcode 4000 Kelvin
- Waterhoogte: 20 cm
- Hardscape: paar stukken hout die deels boven water uit zullen steken en een heleboel fijne takjes.
- Bodem: zwart zand, met flink aantal bladeren erop
- Planten: onderwater een Crypto en wat plukjes mos, deels boven water een javavarentje. Boven water een klein varentstruikje.
- Water: over turf gefilterd osmosewater, dat erg zacht zal zijn (lage KH en GH) en zuur (pH tussen 5 en 5,5).
- Bewoners: Betta uit het coccina complex, bijvoorbeeld persephone, coccina, brownorum of rutilans; een paar Anatome Helena's en wat van onze pH 6 proof vuurtjes.

Mascha&Ivo
 
Tof idee man! Heb je die site van die michael lo al gezien?? Echt super veel mooie foto's. Daar is mijn borneo bak ook op gebaseerd. Ben benieuwd wat je er van gaat maken ;)
 
Leuk nog een bakje erbij! hebben jullie nog tips hoe ik mijn vriendin kan overtuigen om ook nog een bakje erbij te nemen? ;)
 
hee dat lijkt leuk. een open bak dus?
 
Wat een heerlijk water kleurtje daar in het natuurlijk habitat :smitten:
 
Het bakje staat en draait, dus maar even wat opbouw foto's.

2013-10-03-01_zps603bbfb6.jpg


2013-10-03-02_zpsc137210c.jpg


2013-10-03-03_zps2a0a3981.jpg


2013-10-03-04_zpsc1b53345.jpg


2013-10-03-05_zps62b6aa8b.jpg


2013-10-03-06_zps23036127.jpg


2013-10-03-07_zpsa95bf2d2.jpg



Gevuld met water uit de takkenbiotoop en tijdelijk even een aquaflow filtertje, puur voor de stroming zodat bacterieen zich in de bodem kunnen vestigen. Over een tijdje komt er een ingedraaid filter in plaats van de aquaflow.
 
Ben heel benieuwd! Leuk idee ook met dat bovenwater gedeelte :)
 
Prachtig hoor! Is dat een Rekord600? En wat voor filter gaan jullie dan gebruiken?
 
Super!
Nog iemand met interesse voor Betta's uit het coccina-complex.
Ik vind het echt samen met paro's de mooiste vissen uit Zuid-Oost Azi�.
Ik heb hier nog een mannelijk Betta rutilans rondzwemmen, als je wil mag je deze ook (met een zacht prijsje) hebben. Ook enkele F1 jongen zwemmen hier ook rond.
Het is een wildvang van de plaats Tayan.

Ben echt razend benieuwd naar je set-up, ziet er alleszins veelbelovend uit! :)
 
Ziet er mooi uit en ben benieuwd hoe je je bak hiernaar gaat inrichten! Maar dat stukje bak waar geen water in zit, daar slaan altijd gelijk witte vlekken op. En ik ben benieuwd hoe je dat netjes gaat houden? :p
 
Gaaf idee zeg! Ben benieuwd naar foto's van dichtbij :p .
 
Spullen voor de inrichting zijn binnen:

Een paar takjes :D
2013-10-06-01_zpsa1f7a814.jpg


Plantjes, v.l.n.r. Cryptocoryne pontederiifolia, javamos, Microsorum pteropus 'trident'
2013-10-06-03_zps4b05366c.jpg


~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

en dan even antwoord op wat vragen/opmerkingen:
- Geen Rekord 600 (60*30*35) maar een Rekord 60 (60*30*30)
- Filter wordt een Eheim 2213. Dat lijkt erg zwaar, maar we vonden hem niet volstaan voor een 80cm. We hebben ook een andere uitstroom erop gemonteerd, die kan worden gericht (eventueel tegen hat raam/de achterwand dus)
- Witte vlekken: terechte opmerking bij een half gevulde bak. We denken dat het zal loslopen, omdat in osmosewater geen/amper calcium zit en dat veroorzaakr die vlekken, anders goed schoonhouden maar.
- Wonen we groot? Neen, maar we kunnen goed inrichten ;)

M&I
 
Wat een mooi hout heb je daar zeg! Van waar komt dat als ik vragen mag?
En echt een mooie crypto, ik hou echt van de soorten -die look-a-likes of echte- die lijken op diegene die je op Borneo aantreft in dichte gehelen en met die brede bladvorm.

Ik kan echt niet wachten op je inrchting.
 
Oke, ja dat is waar! Hopen dan maar dat jullie geen vlekken krijgen! :D
 
Mascha&Ivo zei:
- Wonen we groot? Neen, maar we kunnen goed inrichten ;)
We hebben wel een relatief grote woonkamer als je het vergelijkt met de totale oppervlakte van ons appartement ;) Met een beetje een creatieve inrichting inderdaad kunnen we in elk geval makkelijk 4 niet te grote bakjes kwijt.

- Mascha
 
Het word idd weer eens tijd voor foto's :)
 
Een kaal bakje is saai om naar te kijken nietwaar? Foto's komen *echt* zo snel mogelijk! Want dat betekent dan ook dat het bakje vorderingen boekt ;)

Ondertussen hebben we wel weer wat extra plannen opgevat, dus die maar even vermelden als zoethoudertje.

- We vervangen de (lelijke) Juwelkap met de TL door een glasplaat, plexiglasplaat of anderszins dunne plaat. Daarin wat gaatjes boren tegen al te veel condensproblemen. Scheelt ook alweer zo'n 3 cm qua glas dat je mist doordat de kap er overheen hangt > meer Pistia en bovenwaterhout te zien.
- Daarbovenop kunnen we dan de 'bovenwater beplanting' leggen.
- Verlichting wordt ofwel een spot boden de glasplaat of plexiglasplaat, ofwel een aantal ledstrips onder de glasplaat, plexiglasplaat of anderszins dunne plaat. qua spot zou een mogelijk probleem zijn de weerspiegeling van het glas of plexiglas. Qua ledstrips is het zwakke punt de mindere verlichten (maarja, veel planten hoeven we toch niet).
- Achter de bak maken we een rechtopstaande plaat. Daar kunnen we dan een Nepenthes (bekerplant; die komen ook voor in dit soort biotopen) in zijn pot op bevestigen en eventueel ook iets van een liaan (zie eerste biotoopfoto).

M&I
 
Wat een goed idee, dat vervangen van de lichkap, zal denk ik een stuk mooier staan ;)
 
Inderdaad een goed idee. Misschien pik ik het idee wel van jullie! Vind het trouwens super hoe jullie in alle bakjes proberen de natuur zo goed mogelijk na te maken voor de bewoners. Allemaal mooie bakken!
 
wat een geweldig idee!
ben zeer benieuwd naar het vervolg
 
Markvk zei:
Wat een goed idee, dat vervangen van de lichkap, zal denk ik een stuk mooier staan wink
SaschaR zei:
Inderdaad een goed idee.
wat een geweldig idee!
Vonden wij nou ook! Overigens hebben we wat hulp gehad van Jones en Mark(vk). Inspiratie was de prachtige bak in dit youtube filmpje. Daarin zit een aantal Betta Rutilans. Bovenwater een aantal bijzondere vleesetende planten, waaronder een Nepenthes soort. Ook de bovenbouw van Ren�/Prullenbak was een voorbeeld. Wel willen we de bak afdekken, omdat Betta's vrij volleerde springers zijn en we zitten er niet op te wachten ze een keer op de vloer terug te vinden. Dan maar iets verzinnen dat het beste van twee werelden combineert.

SaschaR zei:
Inderdaad een goed idee. Misschien pik ik het idee wel van jullie!
Feel free! :D

To-do list (eerste deel):
- hout laten in wateren
- filter uit oude bak overzetten
- afdenkplaat (plexiglas/plastic) vinden en klaarmaken
- gechikte LED-strips vinden. Tot nu toe alleen maar kopfschmerzen over gehad.

M&I
 
Is Hygroyza aristata geen mooi alternatief voor Pistia? Vooral de drijfbladeren zijn schitterend.
 
Mooi is die zeker, maar die komt volgens mij alleen voor in India, Thailand, Sri Lanka, Zuid-China en dan dus niet op het Maleisisch schiereiland en/of Borneo, waar de peat swamp forests te vinden zijn. En totdat iemand mij ervan overtuigd dat de drijfplanten op de 4e foto in ons eerste bericht geen Pistia is (die pantropisch is), maar iets anders houden we het gewoon lekker bij de Pistia (in ieder geval voorlopig) want we hebben al twee mooie grote exemplaren.

~ Ivo
 
Nog twee inspiratiefilmpjes. Dit maal van hoe het het onder water uit zou kunnen zien. Het gaat om een ander soortje dat op ons verlanglijstje staat, maar dat soortje komt wel ook voor in peat swamp forests.

[video]http://www.youtube.com/watch?v=PwHac6ZFeXQ[/video]

[video]http://www.youtube.com/watch?v=5eCABQCuTHI[/video]

M&I
 
Mag ik vragen waar je dat hout kunt kopen? Grote stukken heb ik al in mijn bak maar ik mis nog al die takjes en stokjes... heb je gewoon een groot stuk spiderwood gesloopt of kan je die los bestellen/kopen?
 
NickdeB zei:
Mag ik vragen waar je dat hout kunt kopen? Grote stukken heb ik al in mijn bak maar ik mis nog al die takjes en stokjes... heb je gewoon een groot stuk spiderwood gesloopt of kan je die los bestellen/kopen?
Het zijn stukjes kienhout. Dat soort kleine 'rommel' ligt wel vaker in een doos met kienhout. Ik stuur je een pb. met het adres waar wij het hout vandaan hebben.

~ Ivo
 
Ben benieuwd naar de foto's straks van dit bakje en vooral ook naar jullie idee mbt de vervanging van de kap.
De Hygroyza aristata heb ik ook eens besteld maar wilde helaas niet aanslaan en ging helemaal versnotten.
 

Terug
Bovenaan