Kweken van mossen en verschil in vitro...

  • Onderwerp starter Sanneke80
  • Startdatum

Vandaag weer eens een up-date van de groei van mijn mosjes!
Het is tevens de laatste, aangezien ik ze binnenkort bij de garnaaltjes ga zetten, die zullen daar wel blij mee zijn :D

Van alle vier de mossen bewaar ik een plukje en zet deze bij elkaar in ��n bakje, zodat het weer rustig verder kan groeien.
Met de nadruk op rustig, want ja, geduld is wel nodig :juggle: en laat dat nu net niet mijn sterkste kant zijn. Maar ach, het resultaat is hopelijk leuk om te zien. En daar doen we het voor :D



Ik heb de foto van vrij in het begin samen gezet met de foto van hoe het nu is. Het is niet alleen qua grondoppervlak gegroeid, maar vooral ook in de hoogte! Is alleen wat lastig te zien op de foto's.


Eerste bak, met links het Christmas mos en rechts het Java mos...
236299sanneke80_0_85_mossen_kweke.jpg




Tweede bak, met links het Weeping mos en rechts het Willow mos...
498573sanneke80_0_85_mossen_kweke.jpg
 
Heb weer een nieuw 'kweekprojectje' ;)

Omdat mijn tapijtje aanleggen in de garnalen bak niet echt wilde lukken, heb ik alle overige kleine stukjes apart in een kweekbakje gedaan.

Zo ziet het er nu uit...

318996sanneke80_0_85_mossen_kweke.jpg


Ik hoop echt dat het nog wat groener gaat worden :juggle:

O ja, het plantje heet trouwens Utricularia graminifolia
 
Vanmiddag was er iemand die iets soortgelijks wilde en ik wist niet wie dit ook deed. Ik zat dus wel goed met jou naam die ik heb laten vallen :D.
 
Sanneke80 zei:
O ja, het plantje heet trouwens Utricularia graminifolia
Dit plantje kan je het best niet helemaal onder water doen als je het zo wil kweken. Net met de voetjes onder (zacht) water is genoeg, en af en toe met zeer zacht water besproeien.
Wat meer verspreiden gaat ook al wat helpen.
De eerste tijd gaat het waarschijnlijk niet veel doen of grotendeels afsterven, maar met wat geduld begint het wel te groeien. En als je wat meer geduld hebt komen er prachtige bloemen aan!
Plantje heeft geen wortels dus hecht zich ook niet snel vast.
In een aquarium is het ��n van de moeilijkste plantjes om te houden.
 
Dank je wel voor de tips en het meedenken back play!

Het leek wel alsof er allemaal kleine witte worteltjes aan zaten, maar dat zal dan wel iets anders zijn geweest.

Ik zal er een deel water uit gaan halen zodat ze met de kopjes boven water kunnen blijven ;)

Dat zachte water he, is het een idee om ipv de gewone zand bodem die er nu in zit, er een laagje aquasoil in te doen? Dan gaat de ph van het water in elk geval al naar beneden.

Of is er een andere manier om zacht water te verkrijgen?

Osmosewater bijvoorbeeld?
 
Aquasoil is perfect. Let wel op dat die niet teveel ammonium bevat of je plantjes gaan verbrandden.
Osmose mengen met wat kraanwater is goed.
Het lijken idd op kleine wortels, maar dat zijn er geen.
 
Top!

Heb ze (de sprietjes die er van over waren) vanmiddag direct overgezet op een laagje aquasoil en een heel dun laagje water. Morgen doe ik even een nieuwe foto plaatsen.

Zal morgen ook even een beetje osmose water gaan halen bij de lfs.

Het is trouwens de aquasoil van ADA Africana. Misschien kan ik er iets over vinden of daar ammonium in zit.

Bedankt weer! :D
 
Met Africana hoef je je geen zorgen te maken over ammonium, dat komt wel goed.
Succes!
 
O oke! Dank je, dat is fijn dat jij dat zo weet! :D
 
Ik ben weer begonnen met een nieuwe ronde!
Een deel van de mossen heb ik in mijn aquaria gebruikt en ik heb weer wat nieuw spul om op te kweken.

Wat ik veranderd heb is dat ik tussen de verschillende mosjes plastic schotten heb gezet. Dit voorkomt dat het in elkaar over groeid en weer verstrikt raakt.
Het tweede wat ik nu anders doe is dat ik er nog minder water in doe. Ik heb de tip van backplay de vorige keer (op de ��n of andere manier) niet goed gelezen. Wel dat er weinig water bij hoefde, maar niet dat de plantjes deels boven water kunnen staan.
Omdat de kweekbakken gesloten zijn is er veel waterdamp zodat ze niet uitdrogen.

Op deze eerste foto zie je een paar mossen die ik eerder al had. Plus een nieuwe, de Riccia Fluitens (vorkjes mos). Deze heb ik met visdraad op steentjes gebonden. Als het eenmaal goed aanslaat dan zet ik ze over naar de garnalen.
445495sanneke80_0_85_project_mossen_kweke.jpg


In mijn tweede bakje wil ik proberen om het plantje Utricularia graminifolia op te kweken, met wat er nog van over is. Dit ging namelijk helemaal mis bij de garnalen. Als bodem heb ik nu geen zand maar soil gepakt, omdat dit plantje van wat zachter water houdt. Verder heb ik het levermos nieuw en de Fissidens Fontanus ook nieuw. Die zag ik bij Erna in haar bakjes en vind hem erg mooi.
181962sanneke80_0_85_project_mossen_kweke.jpg


Ik zal af en toe weer een update met een foto plaatsen.
 
Wat ik gedaan heb is al mijn snoeiafval van het javamos in een oud boterkuipje gedaan met aquariumwater en een beetje Profito.
2 weken later was het 1 stevige bos geworden. Ik heb het samengebonden en het hangt nu in mijn aquarium om te groeien.

656854dhm00_0_85_deskto.jpg
 
D@nny H zei:
Wat ik gedaan heb is al mijn snoeiafval van het javamos in een oud boterkuipje gedaan met aquariumwater en een beetje Profito.
2 weken later was het 1 stevige bos geworden. Ik heb het samengebonden en het hangt nu in mijn aquarium om te groeien.

656854dhm00_0_85_deskto.jpg

Wel erop letten dat het niet te weinig licht gaat krijgen waardoor het snel bruin kan worden. Als je het samenbindt dan krijgt snel alleen het buitenste licht en wat erin zit niet.
 
Dat is ook een leuk idee, maar let wel op wat John zegt. Als mos te dicht op elkaar zit, gaat het verstikken. En dat zou zonde zijn.
 
Het zit net strak genoeg om bij elkaar te blijven.
Als Javamos op een steen zit krijgt de onderkant ook geen licht toch?

Ik heb een finke bos Javamos op een steen zitten en dat groeit erg goed. De onderzijde wat op de steen zit krijgt ook geen licht.

We gaan het zien het is een probeersel.
Mocht het gaan verkleuren dan ga ik over op plan b. Weer los halen.
 
Ik heb ook javamos op stukken hout gebonden. Om te zorgen dat het niet verstikt op den duur dun ik het regelmatig uit. Je ziet dan dat de stukjes op het hout bruin zijn.

Op zich is weinig licht niet zo erg, maar eerder het verstikken als het niet meer kan groeien doordat het geen ruimte meer heeft.
 
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan bij je Danny. Zelf merk ik ook wel dat ook Javamos dat echt haast geen licht krijgt best snel bruin kan worden. Hou ons maar op de hoogte ervan als je wil.
 
Is goed ik hou jullie op de hoogte.
Dinsdag ga ik 2 weken op vakantie dus bij terugkomst zal ik een update geven :regen:

jessicapilon zei:
Ik ben benieuwd hoe het zal gaan bij je Danny. Zelf merk ik ook wel dat ook Javamos dat echt haast geen licht krijgt best snel bruin kan worden. Hou ons maar op de hoogte ervan als je wil.
 
Alvast een hele fijne vakantie dan Danny! Geniet er van! :D
 

Terug
Bovenaan