Kweken van mossen en verschil in vitro...

  • Onderwerp starter Sanneke80
  • Startdatum

S

Sanneke80

Guest
Hoi,

Gisteren kreeg ik twee pakketjes met vissenspullen. Ik had ook wat mossen besteld in in vitro bakjes.

Vraag 1:
Het ene bedrijf werkt met het merk Aqua Fleur, het andere met het merk 1-2 grow! (plus een derde mossoort maar dat was niet in vitro)

Op de eerste foto zie je duidelijk het verschil in hoeveelheid mos dat je krijgt. Is jullie dit ook opgevallen? Want dan bestel ik in de toekomst liever van het merk aquafleur. Die paar sprietjes van 1-2 Grow vind ik wel erg magertjes namelijk.


Vraag 2:
Nu wil ik graag een achterwandje maken met de mossen, maar aangezien het erg weinig is, wil ik het eerst laten groeien.

Denken jullie dat dit werkt in dit soort kweekbakjes (foto 2 en 3)?

Ik heb de plukjes vastgezet op het zand, sommige met een klein netje erover. Daarna het bakje tot aan de rand toe met water gevuld. Het bakje staat bij het raam.

Zou dit werken in stilstaand water met alleen daglicht?


112792sanneke80_0_85_2016_aquari.jpg

816164sanneke80_0_85_2016_aquari.jpg

353456sanneke80_0_85_2016_aquari.jpg
 
Javamos?
Zou zomaar kunnen ja.. zou er wel wat voedingsstoffen bij doen.
Ben er toevallig net zelf ook mee begonnen, en geef dus een drupske micro-elementen af en toe. Moet zelf ook nog even afwachten..
 
Javamos wil ik ook gaan proberen.

Nu heb ik er weeping- willow- en christmasmos in gedaan.

Ik wil het later in de garnalenbakjes gaan gebruiken.
Heb wel profito staan, maar weet eigenlijk niet of dat kwaad kan.
Ik zal zo eens kijken wat er op de fles staat.

Benieuwd wat het bij jou gaat doen.
Ik zal af en toe een update posten hier.

Geduld vind ik echt het allerlastigste wat er bestaat :stom:
 
Ik heb op het moment ook wat weeping moss in een bakje op de vensterbank staan. Heb er zelf een klein beetje profito bijgedaan. Groeit hier niet zo hard in het bakje als in het aquarium, maar het groeit wel wat.
 
Het is inderdaad wel erg weinig mos, ik had het zelf pas ook van aquaplantsonline, zo'n vitro-bakje.. was ook vrij weinig dit keer, naja..
Kan ook helpen (althans.. dat denk ik) om er een lampje op te zetten voor een x-aantal uur per dag, geef je het toch wat meer groeikracht, zeker in combinatie met enige voeding.
 
Eigenlijk helemaal geen gek plan nee! Ik heb in mijn Nano een mooi mossoortje op een steen staan welke ook uit in-vitro komt en die kan ik best eens proberen wat uit te breiden voor andere bakken. Ik ga dit zeker volgen en ben benieuwd naar je bevindingen!

fm5Izoc3SbIrqh3TU7Uvw3PxeVbyBjQe.png
 
Bij de action hebben ze goedkope kunstof bakjes.
4 van deze +/- 25x15 cm oppervlak heb ik in m'n tuinkast gezet met stekjes crypto's en anubias. In 1 daarvan ook javamos op halve cocosnoot gebonden om te kijken hoe dat groeit.
Vandaag was dan ook een schitterende dag, 27 graden in de kas.
Ik hoop op deze manier een flinke bos te kweken.
Wat ik wel merk is dat wanneer je niet regelmatig wat water ververst het water groen wordt van algen.
 
Sanneke80 zei:
Vraag 1:
Het ene bedrijf werkt met het merk Aqua Fleur, het andere met het merk 1-2 grow! (plus een derde mossoort maar dat was niet in vitro)

Op de eerste foto zie je duidelijk het verschil in hoeveelheid mos dat je krijgt. Is jullie dit ook opgevallen? Want dan bestel ik in de toekomst liever van het merk aquafleur. Die paar sprietjes van 1-2 Grow vind ik wel erg magertjes namelijk.
Bij de Fontinalis antipyretica van Tropica is het normaal dat er zo weinig in zit. Bij de rest van hun mossen is dit niet en zitten de potjes goed vol.

Sanneke80 zei:
Vraag 2:
Nu wil ik graag een achterwandje maken met de mossen, maar aangezien het erg weinig is, wil ik het eerst laten groeien.

Denken jullie dat dit werkt in dit soort kweekbakjes (foto 2 en 3)?

Ik heb de plukjes vastgezet op het zand, sommige met een klein netje erover. Daarna het bakje tot aan de rand toe met water gevuld. Het bakje staat bij het raam.

Zou dit werken in stilstaand water met alleen daglicht?
De Fontinalis antipyretica zou ik in je aquarium laten groeien. Hang die ergens waar veel stroming is (filteruitlaat b.v.), zo gaat die het snelste groeien. Afhankelijk van je watertemperatuur kan het zijn dat het groen dat er nu aan zit afsterft, maar je krijgt nieuwe groei als je wat geduld hebt.
Als je het andere mos uit het aquarium wil kweken kan je dit best in een (doorzichtig) bakje met groot oppervlak doen. Daar doe je dan maar een klein beetje water water in zodat niet alles onder water staat. Zo kan er CO2 uit de lucht gehaald worden en gaat het allemaal wat sneller. Afhankelijk van de luchtvochtigheid in de kamer en het soort mos, kan je het bakje open laten of hoeft er een doorzichtige folie met kleine gaatjes over.
Nooit aquariumwater gebruiken maar kraanwater. Het water regelmatig verversen, en als je ziet dat er veel verdampt geen water bijdoen zonder eerst het oude water weg te doen. Zo voorkom je dat het water veel te hard word door de achtergebleven mineralen na verdamping.


Dit:
ULZmFS0.jpg

Word in een paar weken dit:
8epj5Hk.jpg
 
Bedankt voor alle tips en reacties! Ga ze morgen even rustig doorlezen en een update doen van hoe het er nu bij staat.

Afgelopen dagen heb ik mijn energie even in de moestuin gestoken. Met dat mooie weer heerlijk om te doen.
In ons tuinkasje was het 45 graden!!!! Alleen kan ik daar niet elke dag heen, vandaar dat ik de mossen thuis wil proberen te kweken.

In elk geval, morgen een up to date je!
 
Ik heb toevallig ook nog wat mos staan wat eigenlijk teveel is en zal ook eens kijken of dit op deze manier is te kweken.
Gewoon uit nieuwsgierigheid.
 
Met het warme weer de bakjes niet in volle zon zetten, anders krijg je gekookt mos.
 
Welk warm weer bedoel je dan :S ;)
Het is hier niet warmer dan een graad of 14 :D. Maar als het ooit weer mooi weer gaat worden dan zal ik er zeker rekening mee houden ;).
 
Update is een beetje laat, maar ja beter laat dan niet...

De mosjes groeien gestaag, niet heel snel.

@Backplay, ik heb enkele van je tips toegepast, zoals het verlaagde waterniveau en dat ik niet alleen water toe voeg, maar alles ververs.

Ik kan helaas geen andere soort bakjes gebruiken, omdat poes Floortje iets te nieuwsgierig is zeg maar.

Mocht het niet goed groeien dan ga ik in ieder garnalenbakej apart, gewoon de mosjes kweken.

Extra aquariumlampjes heb ik helaas niet.

Iemand ervaring met goedkope lampjes uit china?
 
Bedankt voor de opties! Ik ga ze eens bekijken!
 
Interessant. Ik volg even.

Ik heb zelf een bakje met levermos (wat "over" was) op het aanrecht staan en eens per zoveel dagen ververs ik het water. Groeit ook gestaag door. Alleen geen idee wat ik er dan mee wil :stom:
 
Niwla zei:
Interessant. Ik volg even.

Ik heb zelf een bakje met levermos (wat "over" was) op het aanrecht staan en eens per zoveel dagen ververs ik het water. Groeit ook gestaag door. Alleen geen idee wat ik er dan mee wil :stom:

Ik heb hier precies hetzelfde Niwla :D. Ik wil eerst gewoon eens kijken hoe en hoe snel dit gaat groeien.
 
backplay zei:
Sanneke80 zei:
Dit:
ULZmFS0.jpg

Word in een paar weken dit:
8epj5Hk.jpg

Backplay, wat bedoel jij met een paar weken? Is dit het resultaat na zeg maar 4 weken? of eerder een pak meer?

Doe jij dit enkel met water of voeg je verder voeding toe? Ik neem aan dat je naar mate het mos groeit je je waterniveau laat stijgen?
 
Even een update over hoe de mossen groeien...
Omdat ik er ook java mos aan heb toegevoegd heb ik de mossen verdeeld over twee bakjes.

193665sanneke80_0_85_mossen_kweke.jpg

Op 12 mei, links Christmas mos, rechts Javamos
295986sanneke80_0_85_mossen_kweke.jpg

Op 26 mei

185319sanneke80_0_85_mossen_kweke.jpg

Op 12 mei links Weeping mos, rechts Willowmos
875192sanneke80_0_85_mossen_kweke.jpg

Op 26 mei

Vooral de Weeping en Willow mos zijn gegroeid. Op de foto is het niet goed te zien, maar ook het javamos groeit.
Het Christmas mos groeit het langzaamste.

Ik doe af en toe het water verversen en heb er tot nu toe nog geen voeding bij gedaan. Ik houd de mos bewust onder water. Het groeit misschien iets minder hard, maar is wel direct aangepast en gewend om onder water te groeien.
 
yov zei:
Backplay, wat bedoel jij met een paar weken? Is dit het resultaat na zeg maar 4 weken? of eerder een pak meer?

Doe jij dit enkel met water of voeg je verder voeding toe? Ik neem aan dat je naar mate het mos groeit je je waterniveau laat stijgen?
Dit is idd het resultaat van ongeveer 4 weken, hangt wat van het seizoen af.
Voeding doe ik er zelden bij, met zo een kleine hoeveelheid water is over doseren snel gebeurt.
Als je het bakje afdekt en geregeld wat besproeit speelt het water niveau een mindere rol, in een open bakje laat ik het niveau wel wat mee stijgen.
 
Bij mij staat er ook al 2 weken javamos in mijn keuken ;)
Met een klein bodempje water zodat hij nog ietske bovenkomt, ik zie hem eigenlijk niet echt groeien maar dat kan ook komen omdat hij in mijn keuken staat en ik er dan zowiezo teveel sta op te kijken.
Zou er eigenlijk ook eens een foto van moeten nemen, denk dat je dan beter kan vergelijken.
Twijfel om toch een ietske voeding bij te doen.
 
Hoi Nanne, niet iedere dag kijken hoor, dan groeit het inderdaad niet ;)

Ik dacht ook dat het niet echt gegroeid was, tot ik de foto's vergelijk.
Maar nog gaat het me te langzaam, ik heb echt geen geduld, hihi.
 
Pff ja ken dat, heb dezelfde ziekte :p
Heb er nu ook eens een foto van genomen om een over een weekje of 2 te vergelijken.


Welk mos zou er eigenlijk het vlugst groeien?
 
Bij mij lijkt dat de javamos te zijn.
 
Het is weer tijd voor een update!

Ik kwam erachter dat het veel makkelijker op de foto te zetten als ik het water er uit heb laten lopen. Het geeft een klein beetje een vertekend beeld, maar op zich groeit alles rustig door...
De java mos gaat het hardste gevolgd door de weeping mos, christmas mos en de willow mos.
Omdat ik het toch wel wat traag vind gaan (of ik heb te weinig geduld ;) ) heb ik er vandaag wat voeding bij gedaan.
Benieuwd of dat wat gaat helpen.
Al met al wel tevreden.

944456sanneke80_0_85_mossen_kweke.jpg

Links Christmas mos, rechts java mos
734486sanneke80_0_85_mossen_kweke.jpg

Links Weeping mos, rechts Willow mos
 
Even een update van mij ;)
Eerst had ik geen foto's genomen maar 2 weken geleden heb ik een foto genomen van het mos dat ik kweek (denk javamos?) en vandaag weer en ik zie een heel duidelijk verschil!
Heb het mos goed open getrokken zodat alles goed licht en lucht krijgt en ook plantenvoeding bij gevoegd. Het staat onder de lichtkoepel in mijn keuken dus goed in het licht. Geen deksel erop en niet teveel water.
De foto's:

DSC05310.jpg

DSC05318.jpg


Ik denk dat ik het nu ga verdelen onder 2 zo'n potten zodat het weer goed licht en lucht krijgt. Als ik er veel heb zou ik graag een ganse moswand maken.
Die profito is wel heel goed voor mos want ik mijn aquarium groeit het ook heel goed. Ik doseer elke dag 2 ml.
 
Super leuk dat het werkt!
Het is idd goed gegroeid zeg!
 
En het is weer tijd voor een up-date!


Heb de twee bakjes weer even op de foto gezet.
De bovenste helft is van de vorige keer en de onderste helft van vandaag.
Er is heel duidelijk minder grind en meer groen te zien!
En wat je niet zo goed ziet is dat het mos ineens ook meer in de hoogte is gaan groeien.

299724sanneke80_0_85_mossen_kweke.jpg

Links: Christmas mos Rechts: Java mos


392392sanneke80_0_85_mossen_kweke.jpg

Links: Weeping mos Rechts: Willow mos
 
Je ziet het verschil duidelijk, en straks kun je een handeltje ermee beginnen :thumbs:.
 

Terug
Bovenaan