Kweken ramirezi


Heb je een telefoon met camera en zaklampje er op?
Zet het zaklampje aan en zoom je camera. Dan kun je heel leuk de eitjes/visjes bekijken. Dan zie je ook een doorzichtig rond kopje. Dit doorzichtig kopje verdwijnt over een paar dagen. Een dag of 3a5 geloof ik.
Op dat moment ga je ze voeren.
Ik heb daarvoor van sera een pakketje gekocht. Zit een slangetje in, een zeefje en artemia.
Deze artemia deed bij mij niks. Ik heb artemia mix (artemia+zout) van JBL.
Dan heb je nog een lege wijnfles nodigen zet je het in elkaar zoals aan gegeven. Half thee lepeltje. 24 uur bubbelen.
Dan pak je een tupperware bakje ofzo, waar het zeefje op kan hangen.
Luchtslangetje op het andere gaatje zetten. Los slangetje er op en uiteinde in het zeefje (vast houden). Fles 1/3e leeg laten lopen in het zeefje (ik trek de stekker er gewoon uit)
Slangetjes weer omwisselen en verder laten bubbelen.
Bakje met zeefje naar de kraan.
Spoel heel eventjes onder de kraan.
Doorzichtig tupperware bakje van max10 cm. Ook niet te hoog.
Kiep je zeefje er in om. Zachtjes met kraan de restjes eruit laten lopen in het bakje. In 1,5cm water.
Vouw een theedoek op, zet je bakje erop met 1 hoekje er overheen. Daar leg je een lampje onder.
Haal een spuitje (zoals in de jbl testset zit)
Zorg daarmee dat het oppervlak van dat hoekje vrij gemaakt wordt, want op de bodem zwemmen de artemia's en die zuig je op.
Dan ga je naar je baby visjes en zet je een lampje tegen de kant waar de meeste visjes zitten en daar spuit je heel langzaam, net onder water voorzichtig wat artemia.
Je artemia komt op het licht af en als je visjes groeien gaan ze dat kennen en dus ook doen. Probeer in een half uurtje zoveel mogelijk visjes te bereiken. Eten moeten ze leren, dus doe dit een week zo'n 5 x per dag. Daarna is 3 keer ook goed als het te veel tijd in beslag neemt.

Er zullen visjes doodgaan. Daar kun je niks aan doen. Je kunt ze niet dwingen te eten. Niet ieder visje krijgt het onder de knie.

Zorg dat ze op de goede temperatuur kunnen zitten. (Ik had mijn bakje op de rand van een grotere bak hangen, met de onderkant in het water, waar ik een verwarming in had liggen)
Een klein bruissteentje is geen overbodige luxe.

En als je 5 x voert, stofzuig je ook 5 x (deed ik met het spuitje. Wel wat werk maar zo zuig je niet snel een visje mee)
1x per dag water helft vernieuwen.
1 x per week nieuw water.

Volgens mij kun je nu voor uit
 
Bedankt neon!
Vooral de tips over het voeren met een spuit gaan zeker helpen !
Ik had gelezen dat je moest voeren als ze begonnen te zwemmen, dan verdwijnt dit doorzichtig kopje zeker ?
Deze avond zet ik een kweekje op, want mijn visjes worden al aardig actief . :)

Jammer genoeg zie ik geen foto's... :oops:

Bedoel je de foto's die ik heb gepost of de foto's van hoe ze er nu uit zien?
 
Bedoel je de foto's die ik heb gepost of de foto's van hoe ze er nu uit zien?



De foto hier:
Ik weet het , maar ik hoop nog altijd op het beste natuurlijk.

Hier een foto van het mannetje en het nestje :
15824451_10208256764963237_973490006_o.jpg



En de foto's hier:
Het is gelukkig allemaal in orde :) ! Je ziet dat de eieren nu een klein zwart streepje hebben .

Nog even een foto:

15823791_10208267160983131_1899089831_o.jpg


15857433_10208267161663148_1403821758_o.jpg
 
Ik zal even tonen hoe ze ontwikkeld zijn!

15824451_10208256764963237_973490006_o.jpg

SPOILER]
15857433_10208267161663148_1403821758_o.jpg

15910099_10208289800109095_1191412778_n.jpg

Na 52 uur zijn de eitjes beginnen uitkomen, en keken de ouders er ook niet meer naar en gingen ze bij mij apart (mijn excuses hiervoor, ik weet dat ik ze beter liet zitten).

De volgende ochtend als ik opstond , ongeveer 60uur na het leggen, kon je de eitjes best beschrijven als trillende balletjes met een staart.

15910066_10208289867310775_356765590_n.jpg
15879025_10208289861830638_1178356572_n.jpg




Sorry als de foto's wazig zijn, ik neem foto's met mijn gsm :) .
Ze trillen ook de hele tijd, wat het moeilijk maakt om ze te trekken .

Dit is hoe het tot nu toe verlopen is .
 
gek hé? Toen ik ze zag als een gewoon balletje met staart dacht ik :"is dit het?" , maar ze groeien echt goed.

Zodra ze vrij zwemmen ga ik ze voeren .
 
Na 52 uur zijn de eitjes beginnen uitkomen, en keken de ouders er ook niet meer naar en gingen ze bij mij apart (mijn excuses hiervoor, ik weet dat ik ze beter liet zitten).

Daar hoef je absoluut geen excuses voor aan te bieden! Ondanks alles is dit het beste voor het huidige broedsel, anders was je dat kwijt geweest. Het welvaren van je vissen gaat altijd voor :D Blij dat ze het zo goed doen en ik hoop dat je geen hoog uitval krijgt bij het voeren :)
 
Bedankt iedereen :D ! Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik zo ver zou geraken.

Ik hoop ook dat ze vooral goed gaan eten en er weinig uitval is, want ik weet al perfect waar ik ze zou thuisbrengen :) .
 
Ik vraag me wel echt af waneer ze gaan beginnen zwemmen, ik hoop tegen morgen.
 
niets gezegd :) , je ziet al een paar jongen min of meer zwemen nu.
 
Je zal nog wel tig keer denken, och wat gaat dit langzaam.
Het enige wat je nu zal zien is verandering van kleur en wat bewegelijker.
Weer je lamp en camera nodig.
Als ze straks gaan eten kun je door inzoomen zien wie er gegeten heeft en wie niet. Wie wel, kleurt oranje roze, wie niet, blijft leeg (in de buik)
Ze groeien vrij langzaam.
Over een paar weken/een maand kun je ze in een klein aquariumpje overzetten. GEEN achterwand want hoe klein het spleetje ook, ze gaan daar in zitten. En een partykousje om je filter doen. Verder een paar pijltjes plant. Thats it.
Mijn advies is wel om voor de overhuis goed te oefenen met achter voer aanzwemmen. (Gewoon je lampje steeds verplaatsen) In het aquariumpje moeten ze toch al wat zelf mee kunnen helpen.
 
Uit al je heel informatieve tips kan ik opmaken dat jij al enige ervaring hebt hiermee :).
Morgen, als ze allemaal zwemmen, ga ik mijn eerste voederpoging doen! Met lampje en spuit zoals je zegt.

De visjes zitten nu in een 20L , is dit te groot ? Ik dacht er ook een hoopje javamos in te doen.
Om de filter heb ik al een kous hangen, temp is 28 graden, gh is 5 en ph is 6.

Ik schat dat ik op dit moment zo een 50 jongen heb zitten.
 
Dat is zo cedric, maar ik vind klein toch wel fijn hoor. Mijn bakjes zijn voor de eerste weken slechts 15 bij 30 ofzo en dan max 5 cm water. Hoe meer ze gaan bewegen hoe lastiger het is om overzicht te houden.
Het voordeel van een kleiner bakje is dat met een spuitje de poep en etensresten kunt verwijderen. In een klein aquarium doe je dat liever met een dun slangetje (heb je nog een stuk luchtpompslangetje over?)
Een visje opzuigen is niet erg, gewoon terug zetten.

Mijn jonge ramirezi's zijn nu 4 maanden. Het mannetje had zich zo uitgeput dat in moest grijpen. Eitjes apart, man apart en vrouw met hem mee omdat hij niet zonder kon. Alles aan gedaan maar hij overleed.

foto van een jong vrouwtje van hun legsel

20170105_233614.jpg
 
Dat is waar, ik denk dat deze bak ongeveer 30 bij 15 is, maar wat wel erg leuk is om te zien is dat de jongen altijd samen blijven .
En Ik gebruik een dun slangetjes om vuil uit te hozen. Ik heb deze ochtend ook zo de jongen van het kleine groene bakje naar mijn 20L gezet.

Nog even een vraagje over dat lampje, ik schijn dus met mijn gsm flashlight op de jongen en voeder ze dan, maar ze lijken het niet echt te volgen.
Moeten ze dit vanzelf nog aanleren?
vandaag is wel de eerste dag dat ik ze voeder.
 
Artemia zwemt naar het licht. De visjes niet.
Nu stuur je met het lampje, de artemia naar je visjes. Over enkele dagen, gaan de visjes je lampje herkennen en gaan ook zij proberen er naar toe te zwemmen. Dan kun je je lampje dus tegen de kant zetten.
 
Ow zo , ik begrijp het.

Maar heb nu nog geen artemia klaar en geef ik poedervoer, maar ze lijken het niet echt te eten?
 
Wat in principe ook helpt, maar veel minder effectief is dan artemia naupliën, is een stuk javamos halen uit een aquarium wat al een tijdje staat en in je bakje met jongen doen. Zo hou je toch een klein beetje voedsel waar de jongen op kunnen jagen. Ik heb mijn A. Panduro jongen niet bijgevoerd en enkel op het voedsel wat in de bak aanwezig was laten opgroeien. Uiteindelijk hebben op die manier een stuk of 7 jongen het gehaald.
 
Ik heb hier wel javamos liggen dat hier ook al even in de bak ligt, maar ik ga ze allebei doen ! dat is beter voor de jongen denk ik .
 
De jonkies zwemmen altijd samen in de hoekjes van de bak , meestal in de bovenste waterlaag . Is dit normaal?

Verder keek ik daarnet als ik opstond en ik denk dat 1/4 van mijn jonkies gestorven is deze nacht :( . Ik kan me geen oorzaak bedenken behalve dat ze niet eten... Ik geef ze nochtans veel eten en ververs veel water.
Maar ik zie ze nooit echt eten . Dat maakt mij ongerust.
 
jup, bruissteentje, heater en een paar plantjes met veel alg
 
Maar is het normaal dat er opeens zoveel gestorven zijn :( ?
 
Wat voer je ze nu? Jonkies opvoeren op stofvoer oid werkt meestal voor geen meter.

Artemia nauplien zijn wel een must.
 
Wel , ik heb artemia besteld, maar die kom pas maandag toe.
Dus nu heb ik alleen het stofvoer van jbl .

Heb 50g eitjes besteld.
 
Oke het zjin er al een stuk minder nu die gestorven zijn, gewoon de zwakken die uitgevallen zijn denk ik.

Ik heb ook geleerd dat ik geen thermometer mag laten drijven , want die gaat dan tegen het glas drijven, en de jongen zwemmen ertegen en naar boven en gaan vervolgens dood omdat ze niet weg raken....
 
Nog een update!

Er gaan geen jongen meer dood, het zijn er nog een 25-30 tal gok ik , maar ze zitten zowat overal in de bak dus heel moeilijk om te tellen.

Mijn artemia kweek staat op nu. Hier nog even een vraagje over:

Ik heb 3 theelepels zeezout op 1L water gedaan, zijn dit genoeg ?

En je moet de eitjes bewaren in de koelkast hé ?
 
Nog een leuke update, het vrouwtje haar legbuis is weer te zien ! Dus ik mag weer eitjes gaan verwachten :D
 

Terug
Bovenaan