Kweken ramirezi


V

vriend van de cory

Guest
Dus zoals sommigen al gezien hebben , zijn mijn ramirezis niet ziek maar gaan ze eieren leggen :D .

Ik vrees dat de ouders de eieren gaan op smullen, maar dit zal waarschijnlijk niet hun eerste nest worden.

Toch wil ik graag eens een nestje overhouden.

Voor dit nestje denk ik dat het niet gaat lukken aangezien de PH te hoog is (7) .
Nu is mijn vraag of het toch mogelijk is om te kweken met deze ph .
Gh is 4 en kh 3


Ik ga vandaag naar de LFS om turf.
 
Gelukkig geen ziekte idd en je komt er vanzelf achter of ze kweken maar iets zuurder water zullen ze zeker wel waarderen.

Even een tip:Internet staat vol met oa info over deze vissen en het kweekgebeuren dus lees jezelf heel goed in want daar heb je veel profijt van.
Als er dan wat is is de kans groot dat je al voorbereid bent en kan je zo nodig gelijk ingrijpen,dan ben je mogelijke problemen voor en hoef je niet eerst een topic aan te maken en wachten op antwoord bv.
Heb je dan nog vragen kan je die altijd hier plaatsen natuurlijk.
 
ZE HEBBEN EIEREN GELEGD!!!!
echt suuuuuper veel wow!

Ik heb veel info opgezocht en alles gedaan wat ik kan doen.

Maar ze hebben de eieren op een blad gelegd, nu twijfel ik ze eruit te nemen op niet... Hier zijn veel verschillende meningen over maar weet niet wat het beste is .

Als ze hun eerste nest opeten, gaan er wel nog volgende nestjes komen?
 
Mijn eerste drie nesten zijn weg, ook door medebewoners. Ze zullen het vast nog wel eens doen. Dat je een koppel hebt is al heel wat. Wat ik heb begrepen:

- De temperatuur tijdelijk iets opschroeven zet ze bij mij iig aan tot eieren
- eieren nooit weghalen, ze doen aan broedzorg en de man zorgt voor de kleintjes
- ze zien niet goed in het donker, een zwak lampje in de nacht zou er beter voor kunnen zorgen het nest te beschermen (van horen zeggen)
- sommige kneuzen zijn niet in staat goede broedzorg te verlenen, daar schijn je een beetje mazzel mee te moeten hebben

EDIT:ik ben maar beginnend aquarium bezitter, er zijn er hier vast die er meer van weten.
 
Laatst bewerkt:
dankje voor de snelle reactie :) !

Ze zitten alleen in een bak dus das al wat denk ik , maar zal er een lampje voor zetten.
Voor de moment hangt er altijd 1 visje boven en de ander is nooit veraf .
De temperatuur heb ik nu ook op 28 gezet.
 
Als ze alleen zitten zal het lampje niet nodig zijn.
De temperatuur iets opschroeven ging bij mij van de zomer eerst een x vanzelf toen het warm was en daarna door eens te kijken of ze hierdoor eieren gingen leggen.
Na het eieren leggen hoeft de temperatuur niet meer omhoog, ik zou alles lekker zo laten zoals het was op de ph na dan.
 
ph is al 6.5 nu, er ligt al een paar uur een kous met turf in. Ik ga straks nog eens opmeten en als het te snel gaat er misschien uithalen voor de nacht.
 
Ik heb nooit mijn ph hoeven te verlagen, ik heb het hier altijd laag.
 
hoeveel is je ph nu?
 
Hij is altijd tussen de 6 en 6.5, redelijk stabiel.
 
Leuk hoor ben benieuwd.
Ik zou je weleens willen zien want aan je reacties te lezen loop je volgens mij zo trots rond als een aap met 7 plassers om het maar netjes te zeggen ;)
 
Lol, en terecht!
 
Ik zal morgen een foto posten van het nestje :) .

Mijn vrees is vooral dat ze de eieren gaan opeten , dus ik ga ze gewoon veel voederen. Zodat ze geen honger hebben . ;)
 
De ramirezi's zijn beginnelingen, en dit is één van hun eerste nestjes.
Dus ze moeten nog wat gaan testen, en ontdekken hoe het allemaal in zijn werk gaat.
Het kan zijn dat het van de eerste keer prijs is, zegt nooit nooit.
Maar het kan ook zijn dat ze er een half jaar op moeten oefenen. ;)
 
Ik weet het , maar ik hoop nog altijd op het beste natuurlijk.

Hier een foto van het mannetje en het nestje :
15824451_10208256764963237_973490006_o.jpg
 
Mooie foto en flink wat eitje op dat blad!
 
Bedankt!

Ik vroeg me ook nog af of ik de filter niet even moet uitzetten ALS de eitjes uitkomen. Het is geen sponsfilter en de filter trekt wel vrij hard. ik weet het merk niet, maar hij trekt 300L/uur.
 
Nee dat zal niet nodig zijn hoor.
Heb je geschikt voedsel voor de kleintjes?
 
Neen, daar rij ik vandaag om. Ik moet wel nog zien wat ze in zoomart hebben. Ik heb ook nog heel fijn poeder, maar dat blijft drijven en is dus niet ideaal.
 
Dat fijne poeder kan je ook eerst in een bekertje doen met wat aqua water,ff roeren en dan zal het wel zinken.
Pas op met stofvoer want lijkt al snel heel weinig maar kan snel je bak vervuilen.

Beste is eigenlijk levende Artemia maar je kan ook kijken of ze potjes met Artemia poeder hebben.
 
Ik zal er letten.
Als ze artemia hebben, neem ik dit mee. Verder heb ik ook al eens iets gehoord over liquifry?
 
Ja is ook goed maar niet teveel druppelen want is ook best een belasting voor de waterwaarden.
Zou als ik jou was alvast een lading water voorbereiden,heb je nog turf over?
Hang je dat in een emmer water zodat de Ph wat zakt,is het verschil minimaal met het water van de vissen als je ververst.
Zo voorkom je schommelingen snap je?
 
Heb nog een 25L osmose staan en nog veel turf .
Ik zal het in een kous proppen en ik een emmer hangen. Dan kan ik inderdaad veel verversen.
 
Leuk man! Eerste nacht overleeft! :thumbs:
 
Doe ik zeker, ik ben er me van bewust hoe gevoelig deze visjes zijn.

Ik ben er ook heel blij mee :) , ze komen waarschijnlijk overmorgen uit , want de temperatuur daalt snachts naar 24 en is anders altijd 26.


ALS ze al uitkomen!
 
Oh nee ze ware, begonnen een nieuwe kuil te graven. Deze kuil is vlak naast het blad met eieren. Er lag dus zand over 80% van de eieren. Ik heb dus voorzichtig het zand ervan gedaan. De eieren kleven dus er gingen nog niet teveel verloren. Denken jullie da ze kapot zijn? Ze lijken intact.
 
Geen flauw idee is gewoon afwachten maar zou niet zelf met je handen gaan rommelen in de bak en ze hun gang laten gaan.
 
Het is gelukkig allemaal in orde :) ! Je ziet dat de eieren nu een klein zwart streepje hebben .

Nog even een foto:

15823791_10208267160983131_1899089831_o.jpg


15857433_10208267161663148_1403821758_o.jpg
 
Oke er is een hele hoop veranderd nu, de ouders kijken niet meer om naar de eieren :( . Ik heb de eitjes er dus uit gevist en in een bakje gezet, nu zijn ze allemaal aan het schommelen, wel leuk om te zien !
 
Anders gewoon de beestjes hun gang laten gaan. Legsels mislukken wel is maar het blijft beter om ze bij de ouders te laten en kijken hoe hun het opknappen.

Lukt het niet? Dan misschien de volgende keer.
 
Oke er is een hele hoop veranderd nu, de ouders kijken niet meer om naar de eieren :( . Ik heb de eitjes er dus uit gevist en in een bakje gezet, nu zijn ze allemaal aan het schommelen, wel leuk om te zien !
Ik zou hier erg mee oppassen. Uit eigen ervaring merk ik dat dwergchicliden, welke door hun ouders opgevoed zijn, een betere broedzorg kennen en een veel grotere kans hebben om jongen groot te brengen. Als test heb ik wel eens een nestje apart gehouden, maar ik merkte dat bij de 1e generatie nakweek al complicaties optraden bij de vissen welke geen broedzorg hebben gehad van hun ouders. Dit resulteerde in veel opgegeten eieren en broedsels in een later stadium. Het op de natuurlijke manier kweken van deze vissen is wat mij betreft de meest succesvolle en mooiste manier. Het gedrag maakt deze vissen erg speciaal!
 
Weet ik maar ik zag dat ze aan het uitkomen waren en dat de ouders er niet naar keken, dus ik kon het echt niet laten :D .
 
Snap ik heel goed, het eerste nestje van je vissen is iets wat je graag in stand wil houden :)
 

Terug
Bovenaan