kweekstelling Jelle Touwen


Vissen doen het lekker, heb eerste nestje van abacaxis al gehad, helaas vlak voor ik op vakantie ging, dus weet niet waardoor het niet gelukt is. Mevrouw ortegai zit de hele tijd bij een hol achterin de bak, kan dus niet zien wat daar precies gebeurd, maar heb goede hoop. Binnenkort krijg ik een nieuwe barlowi man.
 
Hoi Jelle,

Waar verwacht je jongen van?. qua apistogramma en kweek je ze op op aanvraag of is meer gewoon voor de fun?.
Wat heb je nu aan Apistogramma's zitten?.
 
853745_0_82_imag1247.jpg

338762_0_82_imag1261.jpg

387483_0_82_imag1262.jpg


Ik verwacht dat de ortegai nu eieren of larven hebben, kan er alleen niets van zien. De abacaxis zullen het eind van de week denk ik wel weer proberen. Heb nu enkele jonge barlowi zwemmen. Heb ook eieren van de betta, en denk morgen een vrouw bij de andere betta man te zetten.

Ik kweek nu vooral voor mezelf, voor de ervaring, maar natuurlijk zijn de jongen straks te koop.
 
Net jonge ortegai zien zwemmen :) helemaal achterin de bak, dus kan nog niets zinnigs over aantallen zeggen.
 
Eerst maar eens groot zien te krijgen. Als dat lukt komen ze beschikbaar voor de liefhebbers. Vanaf een centimeter of 2 zouden ze opgehaald mogen worden, geslacht is dan nog niet te zien. Maar dan heb je wel goedkoop een groep.
 
Je hebt het goed voor elkaar Jelle prachtig allemaal!
 
Dank je wel,

De visjes lijken het ook prima te doen, de jongen zwemmen nog gezellig met moeders door de bak. Ook de vader mag steeds dichter in de buurt komen. Ik twijfel nog wel of ik ze bij de ouders zal houden tot ze verkocht kunnen worden, of voor die tijd al in een aparte bak moet zetten.

Ik voer nu meermaaldaags gedroogde artemia en stofvoer. Iedere dag ververs ik 1/6 van het water met demiwater.
In de vijvers beginnen de Daphnia populaties alweer te groeien, dus binnenkort zal dat hun hoofdvoer worden.

Ondertussen probeer ik mijn vriendin er van te overtuigen dat er nog wel een bak/stelling bij kan/moet.
 
Is het al gelukt je vriendin te overtuigen dat er een extra bak/stelling moet komen? :)
 
Helaas nog niet, zal het voorlopig hierbij moeten houden. De buren willen binnenkort wel met een aquarium beginnen, die ik voor ze moet opbouwen en onderhouden. De jonge ortegai doen het nog steeds goed, groeien lekker door.
 
Goed bezig!

Hobbygroet,
Jos Huy
 
ziet er goed uit jelle
 
Heel bijzondere aquariums heb jij! netjes
 
Kweken is een tak van sport waar ik echt geen verstand van heb. Laatst zwom er ineens een jong Pandaatje door mijn bak haha ! Maar die stelling van jou ziet er perfect uit. Ik zou er denk ik de hele dag voor zitten ! Complimenten !
 
Ook voor mij is het nieuw en ben ik dus nog vooral aan het leren. Zoals bij de ortegai waar ik de groep jongen langzaam zag slinken, hoewel ze wel goed groeiden. Ik verdenk de man va snoepen. Gisteren waren er helemaal geen jongen meer te bekennen. Daarom denk ik er nu over om het anders aan te gaan pakken, en de 2 bakken naast elkaar voor 1 soort te gebruiken. Dan kan de moeder met de jongen aan de ene, en de vader aan de andere kant.
 
Al doende leert men, heb nu besloten om de vrouw met jongen alleen te zetten. Daarom heb ik de abacaxis weer van de hand gedaan, zodat ik een bak vrij heb voor de ortegai man. Ook ben ik nu dingen aan het kopen om de onderste 4 bakken door middel van een biologisch filter die achter in een van de onderste bakken komt te verbinden. Hierdoor zullen de waterwaarden en temperatuur overal gelijk zijn, waardoor ik vissen makkelijker over kan zetten. De ortegai dame zwemt nu alleen in haar bak met een groepje nieuwe jongen, gisteravond zag ik een wat ouder jong tussen de bladeren vandaan komen. ben benieuwd hoeveel er nu uiteindelijk in zitten. Zo zie je maar, kleine bakjes kunnen mits goed ingericht, ook veel schuilplaatsen bieden.
 
Je kweekstelling is mooi geworden.

Even wat me wel opvalt:;

Op de foto's lijkt het altijd zo donker, hoe komt dit?
 
Omdat ik er vrij weinig licht boven heb, een tl buis, voor 2 bakken, de lampen staan ook maar 4,5 uur per dag aan. Verder zitten er veel bladeren in de bak, die het water bruiner maken.
 
Hoe is het nu met je kweekbakken al wat jongen groot? of groter?
 
de jonge ortegai groeien redelijk, als het goed is komen er binnenkort weer jongen tevoorschijn.

Ze zitten nu in een 1,30 bak, omdat de stelling te koop staat. Binnenkort komt de 1,30 stelling daarvoor in de plaats.
 
Ben wel benieuwt naar foto's van de jongen, hoe oud zijn ze ongeveer?
Je had een stelling met 3 meterbakken die je gesplitst had, als ik mij niet vergis.
De reden dat je een grotere stelling wilt is, omdat je de vissen in grotere bakken wilt houden?
 
Ze houden zich goed verscholen in de grotere bak, dus foto word moeilijk. Inderdaad de stelling met 3 bakken van een meter, wat voor jou? Ik ga over naar de grotere bakken omdat ik mijn kweken verhuis naar een andere locatie, en ik van de 1,30 bakken mooiere showbakken kan maken.
 
Mocht mijn ruimte al klaar zijn, dan was de kweekstelling waarschijnlijk wel iets goed voor mij geweest.

Maar er is nog heel wat werk.
 
lijkt wel een winkel opstelling :)

ziet er mooi uit hoor, wou dat ik de ruimte had.
 

Terug
Bovenaan