kweekstelling Jelle Touwen


Volgens mij zijn ze inmiddels beide A. ortegai. Maar wel verschillende kleuren.
 
Apistogramma ortegai (Teleostei: Cichlidae), a new species of cichlid fish from the Ampyiacu River in the Peruvian Amazon basin:http://www.mapress.com/zootaxa/2014/f/zt03869p419.pdf

Mikyboy40 zei:
Wat is het precieze verschil tussen 'Papagei' en Pebas eigenlijk?

Ik dacht dat de Papagei een aparte soort was overigens...
Voorheen was dat inderdaad de gedachte: A. sp. "Papagei" en A. sp. "Pebas".
Maar ze zijn dus als dezelfde soort beschreven en worden gezien als twee vormen daarbinnen. Zie bv. het onderschrift bij figuur 6 in de beschrijving.
 
Heb net hetzelfde artikel gevonden. Dus was er zelf ook achter gekomen hehe.

Ik vind het echt prachtige vissen! Ik ben benieuwd naar foto's wanneer je ze in je bak(ken) hebt zitten Jelle :)
 
Ik zag ze zaterdag zitten...... De vissen waren al goed op kleur en geslachtsonderscheid is zeker mogelijk. En al een mooi formaat!
 
Mikyboy40 zei:
Heb net hetzelfde artikel gevonden. Dus was er zelf ook achter gekomen hehe.

Ik vind het echt prachtige vissen! Ik ben benieuwd naar foto's wanneer je ze in je bak(ken) hebt zitten Jelle :)

Ik kan ook niet wachten, nog 1 week.

Heb jij een idee van de variant Erwin?
 
Ik heb niet goed gekeken Jelle,maar wat ik meende is het de Papagei-variant. Maar pin me er niet op vast aub.
 
Ik zal het wel zien volgende week. Kan niet wachten tot kerst voorbij is :p.
 
Bij ruinemans zeggen ze de papagei te hebben. Dus als utaka ze via ruinemans heeft zal het waarschijnlijk de papagei zijn denk ik?
 
Als Miky het zo zegt, den ik ook wel dat het om de A. ortegai "Papagei" gaat.
Ik heb echter zelf niet heel uitvoerig gekeken.

Wel zag ik meteen aan het raam een mooi volwassen mannetje en ergens achter in de bak een geler vrouwtje.

Ik hoop voor je dat die er nog zijn.
 
Ik denk er nu toch weer over om het tussenschot uit de onderste bak te snijden. Dan kunnen er een koppel barlowi en ortegai naast elkaar in het midden, en kan ik eventuele jongen later in de onderste bak laten uitgroeien. Dicrossus maculatus gaat dan helaas niet door, wat denken jullie?
 
Klinkt heel erg goed, alleen wat spijtig van de Dicrossus maculatus, dat is toch ook een erg mooie soort.

Maar er zal vast en zeker wel interesse zijn in nakweek van de A. barlowi.
 
mooi om te zien denk dat er steeds meer vraag naar apistogramma komt wat ik de laatste tijd mee krijg dus ik denk dat deze mooie soorten zeker een nieuw plekje kunnen krijgen als je jongen krijgt :)
 
Vandaag waterwaarden maar weer een gemeten, helaas is de boel weer wat gestegen. EC is in de middelste 103 en in de onderste 112, pH is in beide bakken 7.23. Dat word de komende tijd verversen met demi water. Voor pH ben ik er nog niet helemaal uit, ik filter met luchtfiltertjes, dus pH zal nooit heel laag worden. Wellicht maar eens met azijn experimenteren.
 
Jelle Touwen zei:
Voor pH ben ik er nog niet helemaal uit, ik filter met luchtfiltertjes, dus pH zal nooit heel laag worden.
Het bakje waar onze Betta coccina jongen zijn opgegroeid had met sponsfiltertje een pH van 4,9. Kan wel degelijk dus.
 
Dat is mooi om te horen, wat hebben jullie daarvoor gebruikt? Ik kwam net thuis bij een lekkende bak, de bovenste was aan het druppelen bij de pvc dop. Zeker 20 liter in de bak daaronder gelekt. Gelukkig alles al weer kunnen maken, helaas zijn de ec en ph nu wel weer hoger geworden, morgen ochtend even verversen met nieuw demiwater.
 
Dat was water dat uit de grote Azie bak kwam.
De waterwaarden daarvan dus min of meer 'meegenomen' en de sponsfilter heeft niets aan de PH veranderd.
 
Nu op weg naar huis met een koppel A. ortegai en A. abacaxis wildvang. Als bijvissen H. amandea, Axelrodia riesei en voor de betta bak B. brigitae. Kan niet wachten ze los te laten.
 
Morgen komen de fotos. Vissen zwemmen nu in de bakken. Wat een verschil tussen de 2 soorten Apistogramma. Ortegai waren in de zak al aan het baltsen en begonnen meteen muggenlarven te eten voordat ze de bak gingen verkennen.. Terwijl meneer abacaxis zich nog niet heeft verroerd nadat die is uitgezet. Ik hoop dat hij de stress overleeft.
 
Kom op Jelle, we zitten met smart te wachten...

Ik heb straks de Ortegai bij Utaka eens goed bekeken; prachtig visje overigens. Subtiel, maar uiterst kleurrijk.

Welke abacaxis heb je meegenomen? Hij had twee varianten zitten. Een variant is enorm gevlekt, de andere zag er in mijn optiek een stuk beter uit... Smaken verschillen echter.
 
Het spijt me erwin. Heb nog geen tijd gehad achter de computer te kruipen om fotos te uploaden, zit de hele dag voor de bakken. Ook nu weer een update met de telefoon.
De ortegai zijn idd prachtig, hoop wel dat mijn vrouw echt een vrouw is, is heel lastig bij deze soort, al was ze in de winkel wel heel geel. De man is erg ijdel en is vooral met zijn eigen spiegelbeeld bezig, dat geeft de ander wat rust. De H. amandea die hier bij zwemmen scholen goed, en pronken en draaien veel om elkaar heen.
Vandaag liet meneer abacaxis zich al wat meer zien, maar nog steeds niet van harte. Duidelijk een schuwere soort. De A. riesei helpen ook niet echt, zijn wel veel met elkaar bezig en prachtig op kleur, maar blijven toch ook wat in de schaduw. Hopelijk brengt een groepje bijlzalmen hier verandering in, die staan nog op mijn verlanglijstje.
Vandaag ook mijn barlowis opgehaald bij hun logeer adres. Helaas is meneer daar overleden, moet dus op zoek naar een nieuwe. Mevrouw heeft nu een bakje voor zichzelf zonder bijvis. Haar 5 jongen van 2 maanden oud (1 cm) zitten in de bak er naast. Die moeten nog even groeien. Het koppel farlowella dat bij de jongen in komt zou ik gisteren ophalen, maar ik.moet nog even wachten omdat de man weer op eieren zit. Bijvis voor bij de barlowi vrouw moet ik.nog verzinnen, bak staat op de grond, dus ze mogen niet te hoog zwemmen. Iemand idee�n?
Verder heb ik een flinke lading watervlooien in alle bakken gedaan, dus er is weer zat te eten. Van nature zijn apistogramma natuurlijk detrituseters, ik heb alleen nog niet een goed idee hoe ik ze iets vergelijkbaars met detritus moet voeren.
 
Wat detritus betreft, dat is lastig. Ik heb in mijn bak de hoeken volgegooid met bladeren uit het bos. Dat verteert na verloop van tijd en de apistogramma zit daartussen altijd lekker te schuimen. Je ziet ook regelmatig tussen dat bladafval hele kleine organismen scharrelen, minuscuul en amper te zien.

Verder nog wat nieuws. Gisterenmiddag hoorde ik van Michael (Utaka) dat hij binnenkort F1 van de echte Viejita verwacht. ... ik moest ondermeer direct aan jou en je kweekstelling denken....
 
Heb inderdaad een lading bladeren, moeten alleen nog verteren.
Net zag ik meneer abacaxis voor het eerst echt zwemmen, ziet er niet goed uit. Hij kan niet recht blijven zwemmen, en er hangt witte slijmerige ontlasting aan. Ik ben bang dat die dit niet overleefd, helaas heb ik hem niet eerder goed kunnen zien dus was het met niet eerder opgevallen. Flinke domper, hoop dat die de anderen niet aansteekt, weet nog niet wat het is bacteri�n of flagelaten.
 
Da's niet leuk..... Nadeel van Apisto's is, dat als ze wat onder de leden hebben, slecht zijn te genezen...
 
Inderdaad, deze is ook al zo ver dat het geen zin meer heeft ben ik bang, toch maar bactopur direct er in gegooid.
 
Ik heb vandaag de lijken van het koppel abacaxis geruimd. Zo te zien toch flagellaten. Ik twijfel of ik de bactopur kuur afmaak (zaterdag 50% verversen en dan filteren over kool). Of dat ik het morgen al afbreek om eerder te kunnen behandelen tegen flagellaten. Combineren lijkt me niet veilig? Ik heb al flagellex van Colombo in de kast staan.
 
imag1173-240x401.jpg


imag1188-640x383.jpg


imag1190-800x479.jpg


imag1192-1-800x479.jpg


imag1205-800x479.jpg
 
img-20151223-wa0006-1280x720.jpg


niet de beste fotos, maar voor het idee.

later betere (hoop ik)
 
Vandaag de bak ververst voor 50 procent en kool ingehangen. En voor de onderste bak een koppel farlowella opgehaald, mooie vissen.
 
Gisteren weer naar Utaka geweest en heb er een nieuw kopel abacaxus mee gekregen. Ik ben dit keer gegaan voor de F1, heb een mooie volle vrouw uitgekozen (wie zil dat nu niet) en een wat kleiner mannetje met veel potentie (denk ik).

Hiebij een paar fotos

489494_0_82_imag1210.jpg


395667_0_82_imag1212.jpg


273157_0_82_imag1213.jpg


241747_0_82_imag1223.jpg


461349_0_82_imag1231.jpg


993648_0_82_imag1234.jpg


Ik ben niet een al te beste fotograaf, maar je krijgt een idee zo.
 
Ik vind de F1 persoonlijk ook mooier als de wildvang die er zit. Ze waren zo gevlekt.
 
De vlekken waren al wel minder dan de vorige keer, lijkt toch wat weg te trekken. En mijn vriendin vond de vlekken juist wel mooi. Maar dat zijn deze ook zeker. De vissen zijn een stuk actiever dan het vorige koppel, dus heb er nu meer vertrouwen in, heb voor de zekerheid wel even flaggellol gebruikt. Voor de ortegai ben ik nog wat meer bladeren aan het inwateren, af en toe is de man nogal fel op de vrouw, dus een beetje extra schuilplaatsen kan geen kwaad.
 
imag1238_1_1.jpg


Geweldig gulzige visje dit Axelrodia riesei dametje, ze jaagt niet actief, maar als er een witte muggenlarf langs komt grijpt ze hem. Dit was het resultaat van 2 larven binnen een uur die te dom waren om uit de buurt te blijven.
 

Terug
Bovenaan