Kunnen we zelf algen voeden door het volgen van een, bijvoorbeeld, EI systeem?


Ik denk ook dat je wel moet kijken of de methode geschikt is voor je bak en voor een malawi bak heeft het geen nut en ook zal het minder nut hebben bij een bak met veel moerasplanten. De EI is dan eigenlijk ook meer voor echte plantenbakken bedoeld vindt ik.
Dat het uit de zeewaterwereld komt hoor ik voor het eerst en dat bevreemd me want daar wil je zo min mogelijk nitraat en fosfaat hebben alsmede weinig co2 omdat dit de ph drukt. Maar goed als het wel zo is dan kijk ik daar van op.
 
EI komt niet uit zeewater wereld maar de Redfield ratio waar dit een afgeleide van is wel.
 
Ik denk ook dat je wel moet kijken of de methode geschikt is voor je bak en voor een malawi bak heeft het geen nut en ook zal het minder nut hebben bij een bak met veel moerasplanten. De EI is dan eigenlijk ook meer voor echte plantenbakken bedoeld vindt ik.
Dat het uit de zeewaterwereld komt hoor ik voor het eerst en dat bevreemd me want daar wil je zo min mogelijk nitraat en fosfaat hebben alsmede weinig co2 omdat dit de ph drukt. Maar goed als het wel zo is dan kijk ik daar van op.
Here you are en het bestaat al Tachtig jaar...
De gemiddelde verhouding tussen koolstof-, stikstof- en fosforatomen van algen in natuurlijke wateren lijkt vrij constant te zijn. De verhouding komt vaak in de buurt van 106:16:1 (C:N P). Deze verhouding is zo’n tachtig jaar geleden ontdekt door de Amerikaanse oceanograaf Alfred Clarence Redfield en wordt dan ook de Redfield-ratio genoemd. Algen kunnen hun C:N P-verhouding echter aanpassen aan de omgeving. De NP verhouding van 16:1 komt bijvoorbeeld overeen met de nitraat:fosfaat verhouding in de diepzee. Uiteindelijk hangt de C:N P verhouding in algen af van welke organische stoffen, zoals eiwitten en vetten, in de cel kunnen worden gemaakt.
 
EI komt niet uit zeewater wereld maar de Redfield ratio waar dit een afgeleide van is wel.

oww... het werd namelijk toegepast in zee-aquarium
EI komt niet uit zeewater wereld maar de Redfield ratio waar dit een afgeleide van is wel.
Afgeleid is niet de oorsprong... redfield wed namelijk al toegepast in grote zee basins en kweek opstelling voor koralen en lagere dieren.
Meneer Buddendorf is met de redfield ratio gekomen voor zoet water ergens eind jaren 90" in strijd tegen blauwalgen in het aqaurium.
 
@Rebtor
-Met EI begin je niet 'opnieuw' elke week. je doet een 50% water wissel. Na die wissel zijn de nutrienten nog steeds niet laag, maar gehalveerd. Nutrienten zijn dus altijd hoog.
-pH heeft er weinig mee te maken. Dan zou je ook gewoon je bak kunnen aanzuren met een willekeurig zuur en dan minder algen hebben. Dit lijkt niet het geval anders was dit wel het algemene advies binnen de hobby geworden.
-Aquarium is niet veel anders dan de echte wereld, maar we zijn wel in staat om het perfect in balans te houden en te sturen op bepaalde waarden. Terwijl in de natuur loopt alles regelmatig compleet uit de hand zonder bijsturen.
Wij optimaliseren gericht voor onze planten.

Antwoord op vraag 4: Ik denk dat de bak stabieler is bij aanwezigheid van veel voedingstoffen. Dat hoeft namelijk niet als iets slechts gezien te worden ook al wordt dat je soms aangepraat in de aquariumhobby. Blijkbaar is het meest krachtige middel tegen algen toch echt het optimaal verzorgen van de planten waarna er 'iets' gebeurt waardoor algen bijna geen kans meer krijgen.

Laten we even voorop stellen dat EI gewoon zeer goed werkt. Dat lijkt me inmiddels toch wel bewezen. Er zijn zeer veel vrijwel algloze EI bakken.

Fosfaat en nitraat zijn overigens spotgoedkoop. voor 100 euro kun je meer dan 10 jaar vooruit, beetje afhankelijk van je aquariumgrootte natuurlijk.

Overigens is het niet zo dat hoge N en P in natuurplassen de algen veroorzaken, ze maken alleen mogelijk dat alguitbraken (die normaal zijn en elk jaar voorkomen) meer uit de hand kunnen lopen.
Indirect kan eutrofiering wel weer een oorzaak zijn van algenuitbraak, bijvoorbeeld als er plantenmassa door afsterft waarna algen meer kans krijgen.
De oorzaak (het starten van de uitbraak) moet vaak wél in tekorten gezocht worden. Dat is vaak de trigger. Heb ik hier laatste nog een paar wetenschappelijke artikelen over geplaatst. Als je wil kan ik dat weer opzoeken.

- Water wissels zijn noodzakelijk voor ieder aquarium. Je biotoop kan gewoon niet alle afvalstoffen afvoeren en je voegt met voeren telkens nieuwe afvalstoffen toe aan je bak die er weer uit moeten. Het feit dat de EI echter hamert op 50% waterwissel iedere week is omdat je in exces doseert. Als je niet iedere week die dosering weer halveert en daarmee je bak "reset" zouden die stoffen uit eindelijk ophopen en gevaarlijke hoeveelheden aannemen.

En dat woordt opnieuw beginnen heb ik niet zelf bedacht dat komt rechtstreeks van een website waar ze aquarium bemesting verkopen " Eigenlijk voeg je een klein overschot aan voedingsstoffen toe om te verhinderen dat er tekorten optreden, gevolgd door een grote waterwissel van 50% aan het eind van de week om te voorkomen dat het overschot te hoog wordt. Hiermee 'reset' je de bak en op deze manier kun je er zeker van zijn dat er genoeg voedingsstoffen aanwezig zijn zonder ooit een testkit te gebruiken. "

- Waar denk je dat al die producten met looizuren voor te koop zijn in aquarium winkels. (elzen proppen en Catappa bladeren).
- Ik denk dat een gemiddelde zee groot zoet water stabielere waterwaarden heeft (natuurlijk wel seizoen gebonden) dan een aquarium. Iedere keer als je voert schieten de waarden alle kanten op vanwege de relatief kleine hoeveelheid water en hoge bezetting. Om nog maar te zwijgen voor het wekelijks water wisselen waarmee je water met een compleet andere samenstelling je bak in laat.

Er zijn net zo veel algloze bakken met als zonder EI. Het is niet voor niets dat iedere handleiding rondom EI een paragraaf algengroei heeft. Maar goed als het voor jou werkt, en jij gelooft dat EI er voor zorgt dat je balk algenvrij blijft dan moet je het vooral blijven gebruiken.


Het is ook niet me de EI dat je er zomaar een flinke lading voeding inmikt. Die getallen van wekelijks 20/2 zijn natuurlijk niet zomaar en doordat je wekelijks de helft ververst kun je in theorie niet boven een bepaalde max komen. Kosten heeft de EI bijna niet want de stockoplossing kost erg weinig en je bent dan vaak goedkoper uit dan de mensen die alleen Profito erin doen.
Voor mij heeft de EI niets te maken met niet willen meten maar meer met het feit dat je zo tekorten kan voorkomen en dus ook weer de algen kan voorkomen.

Nee, het is gewoon een surplus bovenop de redfield ratio. En doordat je wekelijks 50% ververst voer je het te veel toegevoegde gewoon weer af.
De verhouding kun je over discussiëren maar wat ik het meest opvallende vind is dat er 0 rekening wordt gehouden met de voedingsstoffen als gevolg van voeren / uitscheiding van vissen. Maar omdat je altijd meer voeding toevoegt dan nodig zal toevoegen en uit gaat van de stelling dat NO3 en PO4 niet schadelijk zijn voor vissen maakt die hoeveelheid extra ook niet uit.
 
oww... het werd namelijk toegepast in zee-aquarium

Afgeleid is niet de oorsprong... redfield wed namelijk al toegepast in grote zee basins en kweek opstelling voor koralen en lagere dieren.
Meneer Buddendorf is met de redfield ratio gekomen voor zoet water ergens eind jaren 90" in strijd tegen blauwalgen in het aqaurium.

De algemene stelregel voor Redfield (naar correcties voor zoet / meeteenheden) is ongeveer 10: 1 nitraat: fosfaat verhouding met een max van 20 Nitraat.
EI is gewoon 2x de Redfield ratio toevoegen aan het water en niet meten. Alles wat dan nog eventueel aanwezig is in het water speelt geen enkele rol van betekenis meer.
 
De algemene stelregel voor Redfield (naar correcties voor zoet / meeteenheden) is ongeveer 10: 1 nitraat: fosfaat verhouding met een max van 20 Nitraat.

De RR heeft betrekking op Fytoplankton en ik zie het verband zo niet met onze zoetwaterbakken. Volgens mij is voor zoet de RR al lang achterhaald. Ik begrijp best dat niet iedereen fan is van de EI en er zijn meer wegen die naar Rome leiden maar als je algen door tekorten wilt voorkomen dan is de EI wel een mooie oplossing en daarbij is het ook nogeens makkelijk omdat je weinig tot niet hoeft te meten.
 
- Water wissels zijn noodzakelijk voor ieder aquarium. Je biotoop kan gewoon niet alle afvalstoffen afvoeren en je voegt met voeren telkens nieuwe afvalstoffen toe aan je bak die er weer uit moeten. Het feit dat de EI echter hamert op 50% waterwissel iedere week is omdat je in exces doseert. Als je niet iedere week die dosering weer halveert en daarmee je bak "reset" zouden die stoffen uit eindelijk ophopen en gevaarlijke hoeveelheden aannemen.
Helemaal mee eens. het ging mij vooral om dat woordje opnieuw beginnen.

- Waar denk je dat al die producten met looizuren voor te koop zijn in aquarium winkels. (elzen proppen en Catappa bladeren).
Met name omdat mensen denken dat de lagere pH beter is voor bepaalde vissen/garnalen. Niet om algengroei tegen te gaan.

- Ik denk dat een gemiddelde zee groot zoet water stabielere waterwaarden heeft (natuurlijk wel seizoen gebonden) dan een aquarium. Iedere keer als je voert schieten de waarden alle kanten op vanwege de relatief kleine hoeveelheid water en hoge bezetting. Om nog maar te zwijgen voor het wekelijks water wisselen waarmee je water met een compleet andere samenstelling je bak in laat.
Wel stabieler qua waarden ja, maar ecologisch gezien denk ik dat onze bakken stabieler zijn. Vooral omdat wij direct ingrijpen als er iets 'verkeerd' gaat. Wij accepteren geen periode waarin de algen de overhand hebben, we accepteren ook geen temperaturen onder de 23 graden of boven de 30 graden. We geven áltijd netjes eten aan de vissen en dode vissen worden verwijderd. We doen kleibolletjes bij de planten, we optimaliseren de CO2 concentratie en knippen planten weg zodat de doorstroming goed blijft etc etc.

Er zijn net zo veel algloze bakken met als zonder EI.
Dat zou kunnen, maar dat heeft er dan vooral mee te maken dat veel mensen de fout in gaan bij doseren of CO2 regelen.
Iemand die de EI goed toepast én voldoende CO2 en licht heeft, zal een vrijwel algloze bak krijgen

Het is niet voor niets dat iedere handleiding rondom EI een paragraaf algengroei heeft.
Haha dat is niet echt een argument natuurlijk ;-)
Er zijn altijd mensen die maar wat aanklooien en dus algen krijgen.

Maar goed als het voor jou werkt, en jij gelooft dat EI er voor zorgt dat je balk algenvrij blijft dan moet je het vooral blijven gebruiken.
Ik ben inderdaad wel heilig overtuigd van EI of in ieder geval dat je zonder tekorten een algloze bak zult krijgen als je CO2 ook op orde is en je voldoende stroming hebt.
Ik zie ook eigenlijk nooit het tegendeel. Alle EI bakken waar het wel fout gaat is meestal de oorzaak eenvoudig aan te wijzen. Bijna altijd snapt men CO2 of waterdistributie niet.

De RR heeft betrekking op Fytoplankton en ik zie het verband zo niet met onze zoetwaterbakken. Volgens mij is voor zoet de RR al lang achterhaald. Ik begrijp best dat niet iedereen fan is van de EI en er zijn meer wegen die naar Rome leiden maar als je algen door tekorten wilt voorkomen dan is de EI wel een mooie oplossing en daarbij is het ook nogeens makkelijk omdat je weinig tot niet hoeft te meten.
Ook voor zeewater is hij achterhaald.
De ratio bestaat natuurlijk wel gewoon, maar dat wil niet zeggen dat je in die verhouding moet doseren. Geen idee wie dat ooit bedacht heeft maar die heeft geen verstand van zaken ;-)
 
1e vraag waarom moet je 50% wisselen om je bak te resetten terwijl planten dat helemaal niet zo fijn vinden en op wat ouder water juist beter gedeien met middel tot zacht water bij de meeste waterplanten met uitzonderingen van planten die wel van harder water houden maar niet veel worden gebruikt in een tropische aquarium omdat het vaak koudwater planten betreft.
Zoals gezegd 50% om te voorkomen dat de gehaltes op den duur te ver oplopen.
Dat planten vers kraanwater niet fijn vinden lijkt me niet correct. Wel is het zaak om de CO2-concentratie snel weer op te voeren.
De waterwissel zelf lijkt me me geen enkel probleem voor de planten.

2e vraag wie heeft de waarde bepaald van Fosfaat vs Nitraat ratio in zoetwater terwijl hier helemaal geen bewijs voor is dat deze ratio de kans op blauwalg klein maakt en planten hier het beste op gedeien om te concureren met algen die dan geen overhand krijgen.
Hier ben ik het helemaal mee eens. De ratio zegt alleen maar iets over de verhouding bestanddelen. Dit staat los van bemesting of dosering. Het gaat er tenslotte om dat er geen tekort ontstaat.

3e vraag waarom zou je vloeibare plantenvoeding gaan toedienen als je enkel maar moerasplanten gebruikt in het aquarium die met hun wortels in het substraat staan met voeding en sporen elementen.
In dat geval is het inderdaad niet strikt noodzakelijk en zou je ook afkunnen met alleen kleibollen of voedingsbodem. Echter dan zou er (Misschien?) wel eens een tekort kunnen ontstaan. Maar dat hangt helemaal van de bak af en de bezetting en hoe veel je voert enzo. Maar je hebt een goed punt.
Zelf zie ik EI als een kleine moeite (heb alles geautomatiseerd) en ik zie het als een soort verzekering/garantie dat ik geen tekorten en dus algen krijg.

4e vraag waarom gedei waterpest en gedoorndhoornblad en belgies groen (Hydrophila polysperma) gewoon in een bak met leidingwater zonder iets toe te voegen dan enkel wat licht erop zoals buiten in de schaduw of in het raamkozijn zonder direct zonlicht.
Omdat er in leidingwater ook een klein beetje NO3 aanwezig is soms. Maarja als dat eenmaal op is krijgen ook die planten het moeilijk natuurlijk. Ze leven dan op hun laatste reserves.

.5e vraag waarom zijn er gewoon aquariums met enkel een voedingsbodem met moerasplanten die gewoon prima groeien onder led verlichting zonder aan het water vloeibare plantenvoeding te geven en het water eens in de 2 weken 30% wordt gewisseld en algen geen problemen vormen en fosfaat amper meetbaar is en nitraat niet hoger is dan 15mg en vaak op 10mg blijft hangen en toch groeien de planten als kool.
Dat is toch een prima alternatieve strategie om toe te passen? Niets mis mee.
Ik ben meer van de EI methode maar wat jij omschrijft kan ook prima werken als alles goed op elkaar afgestemd is.

Dus feitelijke praat iedereen zich tegen dat als je geen ei-methode of vloeibare plantenvoeding gebrukkt je dan tekorten krijgt
Nee dat zegt niemand. EI is slechts één methode om tekorten te voorkomen. Maar dat kan op allerlei manieren, zoals jij hier boven ook aanhaalt.

planten nemen weinig nitraten op en eerder vrije ammonium en fosfaat.
Dan heb ik andere planten. waar blijft al mijn NO3 anders die ik wekelijks toevoeg? Mijn planten eten dat prima hoor. Misschien NH4+ nog wel liever, dat zou kunnen. Maar NH4+ heb ik liever zo min mogelijk in mijn bak.

Dus tja... ik blijf van mening ei-methode is nutteloos net zo goed als teveel vloeibare plantenvoeding er in kieperen en al helemaal bij moerasplanten of traag groeiende soorten zoals anubis,javavaren en kans op algen nemen daardoor alleen maar toe door overschotten aan micro's daarom doet men 50% waterwissel om dit weer te voorkomen maar tegelijkertijd vinden planten dit niet fijn.
Maar ieder moet maar doen en denken wat het beste is voor zijn beplante aquarium zo ook de ei-methode..

Het is niet nutteloos. Het helpt heel veel mensen om een prachtige bak te verkrijgen. Maar er zijn vele wegen naar Rome. EI zou je een beetje als een luie methode kunnen zien. Vind ik prima.
Dat EI meer verspillend is daar heb je gelijk in. Dat is ook wel iets waar ik wat minder blij mee ben.
 
Laatst bewerkt:
had hier wat alg op de ruiten bij de opstart van me 100 liter bakken deze week wat sulawesi slakken in gegooit al de ruiten weer schoon dieren spelen en groten rol in bestrijding van algen veel dieren hebben het ook gewoon nodig
 
De ratio zegt alleen maar iets over de verhouding bestanddelen

Dat denk ik ook en die 10:1 is iets waar ik qua stoffen in het water mn vraagtekens ook bij zet want men adviseert bij zeewater vaak max 100x de hoeveelheid nitraat tov fosfaat. Zelf zit ik op een po4 van 0,05 en een nitraat van 5-10 dus dat is 100-200x de hoeveelheid fosfaat en dat geeft verder geen problemen. Dat er in organismen in de zee een verhouding van 10:1 wordt gevonden wil denk ik niet zeggen dat hogere verhoudingen problemen geven.
 
En was het niet zo dat er vroeger minder behoevende planten in stonden? Ik herinner me ook dat ik geen voeding toevoegde, alleen soms wat zoutzuur ( ja echt), En het groeide ook goed destijds.
Klopt helemaal en dat herinnner ik me uit de tijd dat mn vader een bak had met veelal zeer makkelijke moerasplanten.
Helemaal juist. Maar dat had met name van doen met het feit dat er domweg minder planten aangeboden werden. Plantenbemesting, destijds stond dat nauwelijks ter beschikking met uitzondering van voedingsbodems. Die dan ook nog vaak zelf gefrutseld werden. Belichting en de waterververs frequenties werden zeer laag gehouden.
 
@edje555 Het is niet zo dat iedereen zegt dat wanneer je geen EI gebruikt je dan tekorten zou krijgen. Men gebruikt EI om tekorten te voorkomen, zo is de gedachte. Overigens werk ik zelf met een precieze voedseldosering, geen EI of welke methode dan ook. Ik heb geen alg probleem. We, althans velen, weten dus ook dat EI niet beslist noodzakelijk is. Mijn methodiek; mijn planten zijn namelijk de beste verklikkers die er zijn mocht er iets aan de bemesting schorten.

@Rebtor Jouw citaat: " En dan gebeurt er in mijn ogen iets geks. In plaats van dat de wetten die overal ter wereld gelden, namelijk een exces in nitraat en / of fosfaat plus licht zorgt voor alg draaien we het ineens om en dan zeggen we als er een tekort is dan ontstaat er alg."
Wanneer ik roep, "hij is de kleinste" dan geef ik een vergelijking aan zonder daarbij te vertellen met wie ik vergelijk. Eigenlijk zeggen we ook niet "zomaar" dat er een tekort is. Bedoeld wordt er dat er een tekort is t.o.v. iets anders.
 
Ik denk ook dat je wel moet kijken of de methode geschikt is voor je bak en voor een malawi bak heeft het geen nut en ook zal het minder nut hebben bij een bak met veel moerasplanten. De EI is dan eigenlijk ook meer voor echte plantenbakken bedoeld vindt ik.
Dat het uit de zeewaterwereld komt hoor ik voor het eerst en dat bevreemd me want daar wil je zo min mogelijk nitraat en fosfaat hebben alsmede weinig co2 omdat dit de ph drukt. Maar goed als het wel zo is dan kijk ik daar van op.
Maar niet alleen voor plantenbakken. Mijn plantenbak heeft nog nooit middels de EI methode gedraaid zoals je weet.
 
Maar niet alleen voor plantenbakken. Mijn plantenbak heeft nog nooit middels de EI methode gedraaid zoals je weet.

dat weet ik Ben en ik zei al eerder dat er meerdere wegen naar Rome leiden en het is ook niet zo dat je veel moet overdoseren zoals je meestal wel met de EI doet maar het is belangrijk om tekorten te voorkomen en daar slaag jij prima in via een andere weg dan de EI;).
Algen ontstaan door tekorten en deze kun je krijgen door onvoldoende bemesting of een slechte circulatie.
 
Ik denk dat de enige manier om algen te ontmoedigen balans is.

Oa soort planten, aangeboden lichthoeveelheid, voeding qua micro's en makro's, dusdanig dat jouw planten voldoende hebben om zich prettig te voelen en wat te groeien, en voldoende co2 passend bij dat alles. Alles moet bij elkaar passen.

Welke balans nodig is zal overal anders zijn. Maar je zal moeten zoeken welke balans past bij jouw situatie.

Of je voor de voeding ei gebruikt, of een combinatie van fris kraanwater met voldoende fosfaat en nitraat via je bewoners, of een potje all in one, ik denk dat dat niet uitmaakt, zolang het maar past bij wat jij hebt. Wij hebben veel planten en verhoudingsgewijs een lage bezetting. Dan zijn we ook nog eens dol op het schoonmaken van ons filter en de bodem. Zonder het toevoegen van fosfaat en nitraat groeit de boel niet goed bij ons, krijgen we vervuiling door slecht groeiende planten en daar zijn de algen.
Wanneer we onregelmatige co2 toevoegen zien we algen, andere, maar toch. En wanneer we een tijd ons filter niet schoonmaken krijgen we zweefvuil en weer andere algen. Maar zoals wij het nu doen gaat het goed, onze bak is alg-arm, geen zichtbare alg.


Ik denk dat je algen kan voeden door een teveel aan voeding, maar dan een voeding door onbalans. Een voeding die uit verhouding is. Ik denk dat een hoge voeding niet hoeft te zorgen voor algen, zolang het past bij jouw bak en routine.


Onbalans, vervuiling van een bak en een slechte flow/distributie van co2 en voeding zullen snel algen veroorzaken omdat die daar denk ik makkelijker op in spelen, minder plaatsgebonden zijn misschien, flexibeler. Blijkbaar is dat de juiste balans voor algen, is dat hun happy place.



Ik denk zelf dat ei niet per definitie een antwoord is op algen, het is een vorm van voeding die kan werken.
 
@edje555 Het is niet zo dat iedereen zegt dat wanneer je geen EI gebruikt je dan tekorten zou krijgen. Men gebruikt EI om tekorten te voorkomen, zo is de gedachte. Overigens werk ik zelf met een precieze voedseldosering, geen EI of welke methode dan ook. Ik heb geen alg probleem. We, althans velen, weten dus ook dat EI niet beslist noodzakelijk is. Mijn methodiek; mijn planten zijn namelijk de beste verklikkers die er zijn mocht er iets aan de bemesting schorten.

@Rebtor Jouw citaat: " En dan gebeurt er in mijn ogen iets geks. In plaats van dat de wetten die overal ter wereld gelden, namelijk een exces in nitraat en / of fosfaat plus licht zorgt voor alg draaien we het ineens om en dan zeggen we als er een tekort is dan ontstaat er alg."
Wanneer ik roep, "hij is de kleinste" dan geef ik een vergelijking aan zonder daarbij te vertellen met wie ik vergelijk. Eigenlijk zeggen we ook niet "zomaar" dat er een tekort is. Bedoeld wordt er dat er een tekort is t.o.v. iets anders.
Nou ik haalde ook kieperen in het water van vloeibare planten voeding aan uit een flesje dus het is niet perse alleen de ei-methode waar ik aan twijfel in gevallen van moerasplanten en voedingsbodem.
Tekorten krijgen is vaak zonder voedingsbodem en geen vorm van voeding geven met planten zoals je wel eens tegen komt hier op het forum met algen problemen of de planten groeien niet of gaan dood etc.
Teveel water wisselen of te vaak vinden -planten niet lekker, nou kan het zijn met de planten die high-tech nodig hebben wat anders daarop reageren als planten die normaal licht en vaak ook wel zonder Co2 groeien.
Zo is het ook niet echt fijn om in een planten bak discussen of maantjes te laten opgroeien met 6 a 7x voedering per dag en vragen om algen op de planten of dat ze slecht willen groeien door de vele waterwissels.
Dus vaak of teveel waterwisselen heeft echt wel invloed op planten tenzij je de water parameters het zelfde kan houden met verversing het zij voor sommige positief en bij andere negatief.
 
Zoals gezegd 50% om te voorkomen dat de gehaltes op den duur te ver oplopen.
Dat planten vers kraanwater niet fijn vinden lijkt me niet correct. Wel is het zaak om de CO2-concentratie snel weer op te voeren.
De waterwissel zelf lijkt me me geen enkel probleem voor de planten.


Hier ben ik het helemaal mee eens. De ratio zegt alleen maar iets over de verhouding bestanddelen. Dit staat los van bemesting of dosering. Het gaat er tenslotte om dat er geen tekort ontstaat.


In dat geval is het inderdaad niet strikt noodzakelijk en zou je ook afkunnen met alleen kleibollen of voedingsbodem. Echter dan zou er (Misschien?) wel eens een tekort kunnen ontstaan. Maar dat hangt helemaal van de bak af en de bezetting en hoe veel je voert enzo. Maar je hebt een goed punt.
Zelf zie ik EI als een kleine moeite (heb alles geautomatiseerd) en ik zie het als een soort verzekering/garantie dat ik geen tekorten en dus algen krijg.


Omdat er in leidingwater ook een klein beetje NO3 aanwezig is soms. Maarja als dat eenmaal op is krijgen ook die planten het moeilijk natuurlijk. Ze leven dan op hun laatste reserves.


Dat is toch een prima alternatieve strategie om toe te passen? Niets mis mee.
Ik ben meer van de EI methode maar wat jij omschrijft kan ook prima werken als alles goed op elkaar afgestemd is.


Nee dat zegt niemand. EI is slechts één methode om tekorten te voorkomen. Maar dat kan op allerlei manieren, zoals jij hier boven ook aanhaalt.


Dan heb ik andere planten. waar blijft al mijn NO3 anders die ik wekelijks toevoeg? Mijn planten eten dat prima hoor. Misschien NH4+ nog wel liever, dat zou kunnen. Maar NH4+ heb ik liever zo min mogelijk in mijn bak.



Het is niet nutteloos. Het helpt heel veel mensen om een prachtige bak te verkrijgen. Maar er zijn vele wegen naar Rome. EI zou je een beetje als een luie methode kunnen zien. Vind ik prima.
Dat EI meer verspillend is daar heb je gelijk in. Dat is ook wel iets waar ik wat minder blij mee ben.

Deze wil ik even aanhalen..
Dan heb ik andere planten. waar blijft al mijn NO3 anders die ik wekelijks toevoeg? Mijn planten eten dat prima hoor. Misschien NH4+ nog wel liever, dat zou kunnen. Maar NH4+ heb ik liever zo min mogelijk in mijn bak.

Neen je hebt geen andere planten alleen een lagere bioload dat minder ammonium afgeeft dat omgezet wordt door het filter naar nitriet en dan naar nitraat,
Aangezien planten ook al een deel ammonium opnemen en wat er dan over blijft gaat door je filter en eindigd als eindproduct in nitraat wat schijnbaar zo laag is dat zelfs je nitraat waarde daardoor lijkt te verdwijnen en aangevuld moet worden.
Nitraat overschot zie je vaker bij overbezetting of te weinig planten en teveel voeren en type voer dat wordt gebruikt.
Probeeer maar eens in een bak met maanvissen of discussen die je goed voert te te laten concureren met planten om het ammonium weg te werken..wat ik vele gevallen niet lukt door hoge bioload en vrij komen van ammonium door het voer en vissen die hoger ligt als dat planten aan kunnen dus resulteerd in oplopende nitraat waardes.
 
Probeeer maar eens in een bak met maanvissen of discussen die je goed voert te te laten concureren met planten om het ammonium weg te werken..wat ik vele gevallen niet lukt door hoge bioload en vrij komen van ammonium door het voer en vissen die hoger ligt als dat planten aan kunnen dus resulteerd in oplopende nitraat waardes.
Hier niet hoor.
Nitraat is nul
 
Hier niet hoor.
Nitraat is nul
Gebruik jij een bioloog ? in dat geval ja dan heb je denitrificatie met anarobe bacterien.
Hoe is de bezetting versus liter water en planten bestand ? 6 Discussen op 800liter met planten zal ook bijvoorbeeld geen overschot geven aan nitraat en eerder verdwijnen.
Automatische verversing systeem ?
Dus het ligt aan je bioload en je filter setup om dat te behalen, hier met 10 discussen rn beplant op 450liter no go en nitraten lopen wel langzaam op maar ik heb ook geen bioloog enkele potfilter en het interne juwel filter die tenzamen 600liter aan kunnen dus een hoge bioload wel wegwerken tot nitraat.
 
als je een hoge bioload hebt moet je echt met planten werken die boven het water groeie die hebben veel meer filter kracht door dat ze veel meer zuurstof hebben
 
als je een hoge bioload hebt moet je echt met planten werken die boven het water groeie die hebben veel meer filter kracht door dat ze veel meer zuurstof hebben
klopt met name drijfplanten nemen veel op en die gebruik ik ook in de discusbak zoals het vlotvarentje en amazone kikkerbeet maar 10 discussen met zeker 4x daag voer met rijke eiwitten zijn een aanslag de planten en het filter die dit niet echt allemaal weg kunnen werken om het nitraat laag te houden.
Zou ik minder discussen hebben zeg 5 a 6stuks dan zal dit al zeker 25% minder ammonium betekenen door het minder voeren en de vissen zelf .
Een plantenfilter boven het aquarium en daar je water met hydrocultuur doorheen laten druppelen kan een heleboel ammonium wegwerken + het houd organische stoffen vast in het klei korrel substraat..echter een nadeel het neemt veel fosfaat op dus je loopt met zo'n aquaponica filter grote kans op fosfaat gebrek bij toe passen bij een aquarium.
 
Laatst bewerkt:
klopt met name drijfplanten nemen veel op en die gebruik ik ook in de discusbak zoals het vlotvarentje en amazone kikkerbeet maar 10 discussen met zeker 4x daag voer met rijke eiwitten zijn een aanslag de planten en het filter die dit niet echt allemaal weg kunnen werken om het nitraat laag te houden.
Zou ik minder discussen hebben zeg 5 a 6stuks dan zal dit al zeker 25% minder ammonium betekenen door het minder voeren en de vissen zelf .
moet je eens un klim plant proberen uit je bak die kan je bak helemaal leeg zuigen van voeding ik heb wel aantal keer gezien wanneer mensen die dat doen dat ze bruinen algen krijgen
 
moet je eens un klim plant proberen uit je bak die kan je bak helemaal leeg zuigen van voeding ik heb wel aantal keer gezien wanneer mensen die dat doen dat ze bruinen algen krijgen
Dat zou ik niet weten omdat ik het nog nooit heb toegepast.. weet wel dat er Aquaponica filtersytemen bestaan voor vijvers en soms enkele het gebruiken boven een aquarium maar dat is meer Amerika en Azie waar ze ook andere dingen en filters gebruiken zoals hang on the back filter die je hier nog zelden ziet.
Je ziet ook wel eens biologen waar ze een vak reseveren met waterplanten en licht erop om extra voedingstoffen weg te werken..ook Zee aquaria doen ze het met zeewier om rode algen en dergelijk te bestrijden.
dus er zijn zat truukjes die kunnen werken alleen ik heb daar de ruimte niet voor om een bioloog neer te zetten omdat de kast van Juwel geen voldoende groote bioloog in past.
De andere aquariums wissel ik maar 30% eens in de 2 weken en daar heb ik geen last van oplopend nitraat, daar zitten ook niet echt grote vervuilers in en het voer type en patroon is anders.

Maar even voor de duidelijkheid , ik heb geen algen problemen in de discusbak of in de ander aquariums en pas ook geen Ei-methode toe of kieper er veel plantenvoeding in.. denk weekelijks halve dosering en dat volstaat hier in alle aquariums.. Behalve de rio 180 daar zit een zelf samengestelde voedingsbodem in.. daar gaat helemaal niks in aan voeding en er staat led op en alkles gaat na 8weken nog steeds formidable en al 2x de boel terug gesnoeid omdat het groeid als kool.
Zelfs waterpest en gedoornd hoornblad kruipt zowat de bak uit en staanb niet eens in het substraat en drijven.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij is een nog een raadsel om een malawibak of iets anders zonder planten gezond te houden. Dan moet het van heel veel vers schoon water komen denk ik.
Wekelijks water verversen van 50%. Eigenlijk geldt dit voor het houden van grotere cichliden in het algemeen. Dit zijn vervuilers, dus wekelijks minimaal 50% water wisselen hoort erbij, puur om afvalstoffen af te voeren zodat deze geen waardes krijgen die niet goed zijn voor je vissen. Planten (al heb je die erbij staan) kunnen nooit deze hoeveelheid afvalstoffen aan. In een bak met nagenoeg geen planten zullen algen gaan groeien, maar dat is in een dergelijke bak geen probleem, als je ze daar laat groeien waar jij het mooi vind. Persoonlijk zou ik in een grote cichliden bak niet kiezen voor EI.

Gr. Ed
 
het probleem dat ik ondervond met planten voeding was dat ik aan groten water wissels vast zat. want anders liep me ppm gewoon omhoog (alles was bedekt met drijf plant die regelmatig weghaalde) daarom ben ik daar nu mee gestopt al heel lang en heb geen zicht baren algen meer in me bakken ruiten hoef ik ook bijna nooit schoon te maken ik wil nog gaan experimenteren met dieren poep omdat als voeding te gebruiken voor de planten
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ik wil nog even terugkomen op de verhoudingen en de Refield Ratio en dat is achterhaald en dus niet juist volgens dit artikel:

 
Ik wil nog even terugkomen op de verhoudingen en de Refield Ratio en dat is achterhaald en dus niet juist volgens dit artikel:

En wat betekend dit nu voor de verhouding nitraat/fosfaat, een afgeleide van deze Ratio?
 
Dat sommige plankton een andere N : P verhouding hebben dan initieel beweerd door meneer Redfield. Logisch ook. Plankton bij de Evenaar en bij de Polen worden blootgesteld aan andere omstandigheden en daardoor is hun samenstelling ook anders.
Toch had meneer Redfield wel grotendeels gelijk want de door hem gestelde verhouding is voor het overgrote deel van de planton wel gewoon correct. dit laat alleen zien dat het geen algemene regel is en dat er uitzonderingen zijn.

Maargoed dit gaat dus over de verhouding van hun compositie. Dat heeft verder niets met bemesting te maken. Planten en Plankton pakken gewoon wat ze nodig hebben.
 
Helemaal met je eens Trinakria maar goed aangezien er toch verschillende N:p verhoudingen zijn vastgesteld moeten we daarom temeer daar dus niet zo aan vasthouden denk ik. Plankton zal inderdaad opnemen wat nodig is net als planten en dan is "overtollig" geen probleem lijkt me zo. Ook in mn zeewaterbak doe ik niks met de RR en dat geeft niet per definitie problemen is mijn ervaring.
Ieder zn ding natuurlijk maar ik vindt overdoseren wel de fijnste methode ;)
 
Dat hangt mede af van de vraag van een plant en de geboden hoeveelheid licht. Met veel licht zal de vraag groter zijn en moet je meer co2 aanbieden. Gen plant is gelijk dus de ene zal meer vragen dan de ander. Daarom is de EI een ideale methode want dan voorkom je eigenlijk altijd tekorten.
maar met dat uitgangspunt is het voor een plantensoort net voldoende en voor de ander totale overkill..en je geeft zelf al aan dat andere omstandigheden het tekort sneller of langzamer kan veroorzaken.
EI is dus niet een standaard recept....zeker voor mij niet
 

Terug
Bovenaan