Krijg eheim filter niet werkend


S

Sokje

Guest
Sinds 2 dagen in het bezit van een externe eheim 4+ 600 (type 2275).na de eerste keer aansluiten direct alles werkend gekregen maar na 24 uur toch nog een geluid alsof er lucht in zat. Pomp opengemaakt om te kijken, niets opmerkelijks te zien, maar nu krijgen we de pomp niet meer zover dat hij water aanzuigt. We hebben niets veranderd aan de opstelling oid. Bovenop het filter zit een knop om alles te ontluchten, na een aantal keer indrukken zou alles moeten werken en het filter gestart moeten kunnen worden. Helaas lukt dit niet. De pomp draait, alles is schoon en vrij (want nieuw). Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Meestal een overtollig luchtbellen probleem in het filter zoals @tuinkabouter al aangeeft. Anders even de stekker eruit halen en de motor van de filterbehuizing halen, het filter tot iets boven het blauwe filter vol gieten met water. Motor is weer netjes op plaatsen en de 4 klemmen weer vastklikken. Stekker er weer in.
 
Dat moet een enorm vervelend probleem zijn en heb ik nog niet eerder gehoord bij Eheim , succes en hoop dat het opgelost geraakt, heb je de pomp nieuw gekocht of 2dehands ?
 
Ik heb hier ook een eheim waarvan de aanzuigknop niet echt goed werkt.
Om de filter terug op te starten ga ik als volgt te werk:

-Al het water uit filter en de slangen
-filter sluiten
-aanzuigbuis in de bak plaatsen
-uitstroombuis licht aanzuigen tot het water begint te hevelen (dat heeft niet veel nodig en geen risico op water in de mond want de pot moet eerst vullen)
-uitstroom boven water houden en wachten tot er water uitkomt (dat duurt even omdat de filter zich volledig moet vullen)
-wanneer het water tot bovenaan de uitstroombuis staat deze plaatsen en filter starten
 
Die grijze pompknop is niet de beste uitvinding van Eheim ;)

Nee die hebben de positieve neiging om nog wel eens water door te laten naar de plaatsen waar wij het niet wensen :) Gelukkig is de reparatie niet heel duur, maar je moet er hem altijd weer voor opsturen.....

Maar inderdaad, of een poosje door pompen, of zorgen dat de pomp voller zit zodat deze geen luchtbel zuigt, want die krijgt hij niet weg......

Je kan ook altijd even de zuig op je aansluitblok aanzuigen, mocht er geen automatische hevel actief zijn, maar dan moet je dit wel boven een emmer doen!
 
Meestal een overtollig luchtbellen probleem in het filter zoals @tuinkabouter al aangeeft. Anders even de stekker eruit halen en de motor van de filterbehuizing halen, het filter tot iets boven het blauwe filter vol gieten met water. Motor is weer netjes op plaatsen en de 4 klemmen weer vastklikken. Stekker er weer in.

Op deze manier krijg je de pompkop niet luchtvrij. Er zit nog lucht in de kop bij het afsluiten en de aanzuigbuis bevat ook lucht...
Door pas aan te zuigen bij een gesloten, leeg systeem wordt alle lucht er uitgeduwd.
 
Je kan ook altijd even de zuig op je aansluitblok aanzuigen, mocht er geen automatische hevel actief zijn, maar dan moet je dit wel boven een emmer doen!

Dan kan je toch beter je aanzuigslang aanzuigen denk ik... iets makkelijker bereikbaar dan het aansluitbok zelf (of misschien bedoelde je het niet letterlijk?). Als je het doet met een lege filterpot heb je geen risico op water morsen.
;)
Je houdt de uitstroom boven de bak en door de hevelwerking gaat er amper water uitkomen, het systeem vult zich volledig tot het water in beide slangen level staat dus het zal stoppen met stromen als het boven komt.
Maar je moet wel starten met een lege filterpot anders komt het niet goed...
 
Als er water in de uitstroomslang blijft staan zal de hevel niet gaan werken. Zeker bij een langere uitvoerslang kan dit een probleem zijn. Dit “waterslot” zal de hevel werking tegengaan.
 
Ik gebruik hem altijd bij de JBL 901 en zonder problemen. Dan zit er ook nog water in de uitstroomslang.
 
Hier net zo bij de 701, ik heb de slang nog nooit leeggemaakt en start zonder problemen. Binnen een uur of 2 is alle lucht er weer uit.
 
Bij mijn Tetratec had ik ook even problemen maar das nu verholpen en die werkt nu toch al een tijdje naar behoren en hoop dat die dat blijft doen.
 
Ik heb hier ook een eheim waarvan de aanzuigknop niet echt goed werkt.
Om de filter terug op te starten ga ik als volgt te werk:

-Al het water uit filter en de slangen
-filter sluiten
-aanzuigbuis in de bak plaatsen
-uitstroombuis licht aanzuigen tot het water begint te hevelen (dat heeft niet veel nodig en geen risico op water in de mond want de pot moet eerst vullen)
-uitstroom boven water houden en wachten tot er water uitkomt (dat duurt even omdat de filter zich volledig moet vullen)
-wanneer het water tot bovenaan de uitstroombuis staat deze plaatsen en filter starten

Dit doe ik ook, werkt ideaal.
 
beide merken is die knop gewoon knudde..
bij me jbl deed ie weinig en bij me eheim ging ie lekken...
ik had altijd gewoon 2 losse kranen en opende eerst de "zuig" kant en dan pas de "pers" kant en zo werd het water gedwongen die richting op te gaan en zo netjes het filter te vullen, ongeacht de hoeveelheid water aanwezig in het filter
 
Eheim filter werkt hier altijd goed!

Je moet 2 dingen in acht nemen voor het opstarten van de pomp.

Het prefilter mandje moet leeg zijn!!

De slang van de pomp NAAR het aquarium moet leeg zijn, en de uitstroom BOVEN water.

Als je de hendel openzet, loopt de pomp vanzelf weer vol. Het gorgelen stopt.
Dan de pomp aanzetten. En zodra de pomp start, met een pompende beweging op de knop drukken.
Dat helpt om het pomphuis goed te vullen.

Als de pomp nu goed loopt, dan hooguit beetje voorover of achterover kiepen. Zo gaat de laatste lucht eruit.
 
Eheim filter werkt hier altijd goed!

Je moet 2 dingen in acht nemen voor het opstarten van de pomp.

Het prefilter mandje moet leeg zijn!!

De slang van de pomp NAAR het aquarium moet leeg zijn, en de uitstroom BOVEN water.

Als je de hendel openzet, loopt de pomp vanzelf weer vol. Het gorgelen stopt.
Dan de pomp aanzetten. En zodra de pomp start, met een pompende beweging op de knop drukken.
Dat helpt om het pomphuis goed te vullen.

Als de pomp nu goed loopt, dan hooguit beetje voorover of achterover kiepen. Zo gaat de laatste lucht eruit.

Dat is teveel voor mij om te onthouden:D:D. Ben dus blij met de 901 en de 2213.
 
Eigenlijk ongekend dat je zoveel geld moet neerleggen voor een dure Eheim pomp die zoiets simpels als goed ontluchten niet onder de knie krijgen.
 
Toch wel apart heb hier verschillende type eheim staan zelf 1 waarvan de knop af gebroken is nog nooit last gehad van het boven staand.
Trouwens nog een middel om het op te lossen korf even van de aanzuig halen vulslang er tegen drukken en wachten tot het water uit de uitstroom komt korf er weer op en pomp aanzetten klaar.
Niet ideaal maar werkt wel.
 
Eigenlijk ongekend dat je zoveel geld moet neerleggen voor een dure Eheim pomp die zoiets simpels als goed ontluchten niet onder de knie krijgen.
Hoeft niet altijd aan de pomp te liggen. Als je retour slang lang is met een bocht (zoals een sifon) dan gaat het niet werken. De bocht in de slang werkt dan als een waterslot en de pomp kan niet ontluchten.
Heb je een korte retour slang die leeg is heb je in no time de pomp draaien.
 
Mijn Eheim 2273 draait ook prima, maar ik vind dat na een dag of 3 met tussenpozen nog redelijk veel lucht uit de outlet slang blijft komen. Ondanks de pomp al een paar keer geschud te hebben, en de grijze pompknop al een aantal keren te hebben ingedrukt, in de hoop dat je daarmee nog overtollige luchtbellen uit de pomp kunt laten komen. Zowel de in -en outlet slang zijn 1.40m lang zonder bochten.
 
Heb je de slangen ook gecontroleerd? Na verloop van tijd kunnen die vol raken van de slib en daardoor de aan-en afvoer van het water belemmeren. Of soms zit er in de filterkop zelf iets vast.
 
Heb je de slangen ook gecontroleerd? Na verloop van tijd kunnen die vol raken van de slib en daardoor de aan-en afvoer van het water belemmeren. Of soms zit er in de filterkop zelf iets vast.
Hij komt zo nieuw uit de doos. Staat alleen niet onder het aquarium maar ernaast.
 
Ah nee, dan kan het niet zijn. Ik was wel tevreden over de filter.
Het enige wat nu nog zou kunnen is, maar dat weet ik absoluut niet zeker, dat hij 100% onder de bak moet staan.

fl.jpg
 
Het enige wat nu nog zou kunnen is, maar dat weet ik absoluut niet zeker, dat hij 100% onder de bak moet staan
Ja onder de bak zal het makkelijker zin om hem aan de gang te krijgen.
Tjonge zeg hoe komt gij hier nu weer aan :sorry: onder of naast de bak maakt echt niets uit
Zolang het filter maar lager staat als de bak zo dus
Schermafdruk op 2018-01-10 10-31-26.png
Schermafdruk op 2018-01-10 10-32-50.png
let wel op de max opvoerhoogte tussen de 150-180 cm hangt van type af
 

Terug
Bovenaan