Koi vijver van Liesseling


De laatste opmerking is natuurlijk niet naar jou Erwin... ik waardeer je input
 
Olympus zei:
Liesseling zei:
ze woelen planten kapot en eten ze op, dat is voor hun voeding.

Hoeft niet per se, maar snap je punt. Ik ga zelf ook een apart plantengedeelte maken in mijn toekomstige vijver. Dan weet je in ieder geval zeker dat de planten met rust worden gelaten :)

Helaas hebben wij deze vissen al een tijd en ze kwamen bij mijn vaders oude vijver zelfs een stuk over de rand heen om de planten uit het moeras gedeelte te trekken lol. Tuurlijk zullen er genoeg vissen zijn die er wel zo goed als afblijven!



edit : niet helaas dat we ze hebben, maar bedoel meer dat we ze goed genoeg kennen na zoveel tijd lol
 
Mooie vissen hoor! Wat je zou kunnen proberen is Sterrenkroos, dit kan je in vrijwel elke sloot vinden, en groeit zowel op land als in water. Kan je dus in je moerasstukje laten groeien en in de vijver gooien. Het groeit echt mega snel en het is een lekkere snack voor de vissen als ze het opeten. En omdat je het uit een (schone) sloot haalt is het niet erg als ze het opeten. Ik snap ook waarom je er geen planten inzet hoor, maar dit was meer een idee.
 
Dat lijkt me idd wel wat als ik idd het moerasgedeelte in de nieuwe vijver hebt, maar voor nu, neuh lol
 
Vanmorgen de eerste zonnestralen achter in de tuin, met uitzicht op de visjes.
Ook de babykoi die al weken in een aquarium boven zat over gezet naar de bak (Zat boven omdat mijn grootste koi hem/haar probeerde op te eten hahahah
Maar nu wat planten beschutting er is, en de baby wat groter werd (wat achteraf alsnog helemaal niks is vergeleken met de rest) toch maar rustig aan naar buiten gedaan...

De koi zitten al uren met een stuk drijvend kienhout te spelen, heb het in de vijver gelegd om vol te zuigen en te zakken zodat het niet in het aquarium hoeft te drijven, en de vissen vinden het geweldig. Had ik wel verwacht want ze spelen ook graag met een bal, of sinasappel.

356148liesseling_0_82_20150415_112337.jpg


De kids hebben van de week kikkerdril ge"vangen", en goede mama dat ik ben heb meteen een gat gegraven in de tuin, cement kuip erin gelegd, beetje aangekleed met steen en rotsplantjes, zodat ze hun kikkerdril in een vijver konden stoppen zonder dat t meteen opgegeten werd.

647983liesseling_0_82_20150415_112347.jpg


893399liesseling_0_82_20150415_112352.jpg


Nu zit ik alleen te denken, dat water word wel heel snel warm, hopelijk overleven ze dat. En is het een slimme zet om er bijv. even een luchtpompje in te hangen? of maakt dat voor die kikkersnot niet zoveel uit?
 
Gewoon zo laten, werkt prima! Alleen als de visjes uitgekomen zijn de bak letterlijk volproppen met plantjes en wekelijks 2 emmers water eruit en dan 2 uit de sloot ervoor terug.
 
Kikkervisjes eten vooral alg. Zorg dat je hier aan kan voldoen.
 
Oke dat wil wel Botia. De zon staat er op namelijk lol
 
Even een demonstratie aangezien er elke keer gezegd word dat koi en planten PRIMA samen kunnen...


524594liesseling_0_82_20150508_181456.jpg


545619liesseling_0_82_20150508_181504.jpg


362461liesseling_0_82_20150508_181510.jpg
 
Liesseling zei:
Vanmorgen de eerste zonnestralen achter in de tuin, met uitzicht op de visjes.
Ook de babykoi die al weken in een aquarium boven zat over gezet naar de bak (Zat boven omdat mijn grootste koi hem/haar probeerde op te eten hahahah
Maar nu wat planten beschutting er is, en de baby wat groter werd (wat achteraf alsnog helemaal niks is vergeleken met de rest) toch maar rustig aan naar buiten gedaan...

De koi zitten al uren met een stuk drijvend kienhout te spelen, heb het in de vijver gelegd om vol te zuigen en te zakken zodat het niet in het aquarium hoeft te drijven, en de vissen vinden het geweldig. Had ik wel verwacht want ze spelen ook graag met een bal, of sinasappel.

356148liesseling_0_82_20150415_112337.jpg


De kids hebben van de week kikkerdril ge"vangen", en goede mama dat ik ben heb meteen een gat gegraven in de tuin, cement kuip erin gelegd, beetje aangekleed met steen en rotsplantjes, zodat ze hun kikkerdril in een vijver konden stoppen zonder dat t meteen opgegeten werd.

647983liesseling_0_82_20150415_112347.jpg


893399liesseling_0_82_20150415_112352.jpg


Nu zit ik alleen te denken, dat water word wel heel snel warm, hopelijk overleven ze dat. En is het een slimme zet om er bijv. even een luchtpompje in te hangen? of maakt dat voor die kikkersnot niet zoveel uit?

Dat ziet er heel mooi uit zo zeg. Toppie verzorgd.
 
Het hangt gewoon af van het karakter van de koi.
Als je hem vanaf het begin gewoon vol zet met planten dan gebeurt er niks
De planten worden nu gezien als een speeltje,als ze in een rijk beplante vijver zitten,worden planten aangezien als een stuk van de omgeving
Jouw koi's zijn gewend aan een vijver zonder planten,dus zullen ze alle planten ontvangen als een speeltje en vervolgens kapotmaken
 
Ja das precies wat ik zeg, mijn vissen zijn al 10 tot 15 jaar gewend in een kale bak
 
Wat een mooie foto's zeg en dito vissen. En dan dat hij (of zij) met die grote (zoen?) lippen uit het water komt... echt geweldig! Vind je vijver trouwens ook mooi al snap ik dat je je verheugd op de overstap naar die grote op tekening :)
 
Persoonlijk ben ik wel voor planten in de waterpartij.
Zoals Erwin het heeft is prachtig maar je kan net zo goed grote goudvissen of goud karpers nemen.
omdat het zo begroeid is ,hou je helaas weinig over na de lente en volle zomer om je vissen goed te bekijken.

Door middel van de planten fysiek te scheiden van de vissen kan je waterplanten houden zonder dat het kapot gaat, terwijl ze wel water filtratie kunnen uitoefenen.

Planten filters zijn hier ideaal voor, maar toch andere opties kunnen per vijver interessant zijn!

wel denk ik dat ze je moeras zone niet heel zullen laten als er geen scheiding tussen zit.
of je moet de vijver laten bestaan beplant met weinig visbezetting het liefst twee lentes lang.


Groetjes bas
 

Terug
Bovenaan