Koi vijver van Liesseling


L

Liesseling

Guest
Ik wil ook onze andere trots even delen, dit is onze 7000 liter vijver met 17 Koi, en 1 zonnebaars.


Vanmiddag was het natuurlijk prachtig weer en ook de eerste dag dat ze vrij actief zijn en zelfs om eten schooien.

Helaas al de hele winter last van draadalg, van de week even kijken of de uv lamp kapot is of even verder kijken wat het probleem is.


619264liesseling_0_82_20150311_123147.jpg


386799liesseling_0_82_20150311_123156.jpg


414754liesseling_0_82_20150311_123158.jpg


737991liesseling_0_82_20150311_123209.jpg


167274liesseling_0_82_20150311_144445.jpg


Wel eens een koi met een hazelip gezien? Nu wel.

118622liesseling_0_82_20150311_160547.jpg


896756liesseling_0_82_20150311_160554.jpg



https://www.youtube.com/watch?v=Znyzjj563Tg

https://www.youtube.com/watch?v=_nn2ZTqJtPI

en 2 filmpjes!
 
Mooi hoor,gaat soms toch weer kriebelen. Met dit product kinshi eco power,ben je zo van je draadalg af.
 
Thanks, eerst even kijken wat de reden is voordat ik er wat in gooi :)
 
Ik vind de chagoi niet perse mooi maar tis echt een scheetje, ik heb nog nooit zon lieve en aanhankelijke vis gezien. Ik denk dat als het kon dat ie op schoot zou komen liggen.
 
Mooie vissen!
Ik ben alleen wel benieuwd naar je verversbeleid en techniek met 17 koi in 7000 liter.
 
Mooi zeg! Dat draadalg langs de kanten vind ik wel wat hebben. Mooi ook hoe die koi er doorheen zwemt op foto 4 en 5.
 
Je hebt kans dat de draadalg verder in het voorjaar vanzelf minder wordt.
Ik zou het eerst even afwachten voordat je met middeltjes bezig gaat.
 
Dit "middeltje"is onschuldig voor vis en filter. Heet niet voor niets Eco.
 
Helaas al de hele winter last van draadalg, van de week even kijken of de uv lamp kapot is of even verder kijken wat het probleem is.

Een UV lamp doet niets tegen draadalg.

Tijdens de eerste lenteweken heb ik er in m'n vijver ook last van. Vanaf het moment dat het riet in m'n plantenfilter begint te groeien en de boom erlangs weer bladeren krijgt om wat schaduw op de vijver te werpen verdwijnen deze opnieuw.

Als je algen hebt wil dat meestal gewoon zeggen dat er veel voedingstoffen in het water zitten, die niet worden gebruikt door bijvoorbeeld je planten. Dat in combinatie met wat zonlicht en je ziet ze bijna groeien waar je bijstaat.
 
Met 17 koi op 7000 liter heb je wel een flinke overbezetting. Dit draagt niet bij aan de balans in de vijver en ik denk ook zeker dat de draadalg hier een gevolg van kan zijn. Gewoonlijk wordt per volwassen koi 1000 liter gerekend. Bij jou is de bezetting 2,5x groter.
 
De vissen doen het al bijna 10 jaar en nog nooit last van draadalg gehad. Vanmiddag hebben we de boel schoon gemaakt en even naar de uv lamp gekeken, die was idd kapot, dus meteen even nieuwe gekocht.


Aangezien het koi is zitten er geen planten in (op een lely na) want die trekken alles kapot.

zal binnenkort eens een totaaltje maken.
 
Ohja en qua techniek daar heb ik geen verstand van, oorspronkelijk zijn dit mijn vaders vissen, hij moest helaas verhuizen en heeft geen ruimte voor vissen. Ik wilde een "water ornament" in de tuin, en een week later was het naja, iets groter. Mijn vader komt dan ook met regelmaat langs even vissen voeren en die houd alles qua filter bij.
 
Prachtig! Ik vind dat draadalg echt mega mooi zo. Zal ook goed voor de kois zijn!
 
Opzich is het best mooi, maar toch moet het eruit. Hoop van de kanten afgehaald en van de pomp en lampen etc. UV lamp was kapot dus die verwisselend met een werkende, en algae away van House of Kata erin.
 
Liesseling zei:
Aangezien het koi is zitten er geen planten in (op een lely na) want die trekken alles kapot.

Koi's doen niks met planten als je ze maar gevarieerde voeding geeft.
Planten vinden ze geweldig en als ze gevarieerd te eten krijgen doen ze ook niks met de planten.
Zoek maar is op op youtube : koi houden KAN ook anders van Ralph
Tip
 
Dankjewel voor de tip, onze vissen krijgen gevarieerd eten en trekken al 10 jaar planten kapot, dus begin er niet meer aan. Daarnaast vind ik een lege bak mooier zodat we meer kunnen genieten van de kleuren dan van planten er om heen.
 
Absoluut!!
Dit zijn eigenlijk mijn vader zijn vissen, helaas moest mijn vader verplicht verhuizen 2 jaar geleden en heeft in zijn nieuwe tuintje geen ruimte voor zijn vissen, die hebben een tijd in een quarantaine bak gestaan en toen ik dit huis kreeg (en een water oranament wilde) werd er toch maar een grote vijver gebouwd. Helaas op dat moment niet zo heel veel geld omdat verhuizen en opknappen al veel kost dus dit is een tijdelijke vijver (nu 2 jaar oud)

We zijn aan het kijken om dit huis (of misschien een ander huis) te kopen, dan komt er een vijver die ik zelf ook ECHT mooi vind, gewoon rechthoekig en strak, en zal ik er nog meer van genieten dan ik nu doe. Al met al is het heerlijk om al die vissen te zien zwemmen in je tuin, en we zitten dan ook heel graag buiten, zodra de zon begint te schijnen tot wanneer het in de herfst te koud wordt.
 
De tuin is duidelijk nog niet klaar voor de lente hihi. #zooitje
 
Herkenbaar :p
Mooie vijver!
Hoe houd je reigers en katten op afstand?
 
Reigers heb ik eigenlijk nooit, daarnaast zijn mijn vissen zo groot denk niet dat ie ze te pakken krijgt... katten blijven ( op 1 na) zo goed als uit de tuin, waarschijnlijk omdat ik er zelf 5 heb rond lopen? Die drinken trouwens gewoon uit de vijver en af en toe aaien ze een keer met een poot over de kop van een vis, maar zijn eerder bang voor ze hahah
 
Was de vlonder zat en wou toch weer een keer wat plantjes proberen, vanmiddag dus de planten gekocht, en nieuwe lampjes opgehangen.

385397liesseling_0_82_20150407_173821.jpg


112612liesseling_0_82_20150407_173833.jpg


973553liesseling_0_82_20150407_174652.jpg


412838liesseling_0_82_20150407_174703.jpg


761558liesseling_0_82_20150407_174713.jpg


536533liesseling_0_82_20150407_174733.jpg



Tis dat we misschien binnenkort gaan verhuizen, anders hadden we deze maand de vijver verbouwd. We vinden dit allemaal niet mooi (was nood oplossing omdat de vissen ergens in moesten)

Ik heb al helemaal de bouw van de "nieuwe" vijver in gedachte, nu maar hopen dat we snel weten wanneer en OF we gaan verhuizen. Ons geluk zal dat midden in de zomer zijn, en das een rotklus, een vijver leggen in de hete zomer lol
 
Dit is wat we zouden willen als we hem opnieuw maken

288435liesseling_0_82_vijver.jpg



Sowieso een x aantal cm boven de grond
 
Kan je niet is kijken naar natuurlijk vijveren?
Is veel interessanter voor de dieren dan in een kale bak steeds hetzelfde rondje zwemmen..
Dan hebben ze altijd iets te doen!
 
Zoals mijn gehele topic aangeeft heb ik een koi vijver, daar komen geen volop planten in want dat is weggegooid geld.
En ja ik weet dat jij een filmpje hebt gezien waar het ook anders kan, maar ik wil het niet anders, vind het zonde om elke maand voor tientallen euros planten moeten kopen omdat ze weer opgegeten worden, want dat doen ze, ze woelen planten kapot en eten ze op, dat is voor hun voeding.
 
Liesseling zei:
ze woelen planten kapot en eten ze op, dat is voor hun voeding.

Hoeft niet per se, maar snap je punt. Ik ga zelf ook een apart plantengedeelte maken in mijn toekomstige vijver. Dan weet je in ieder geval zeker dat de planten met rust worden gelaten :)
 
Eentje gepikt uit mijn eigen album :
Van mij mogen ze gerust wat aan de planten knabbelen hoor , scheelt mij weer wat werk :)

koi-150913-1.jpg


Zitten 15 koi op tussen de 40 en 60cm .

Mijn mening dat ze aan de planten beginnen is omdat er gewoon te weinig instaan .
Ik heb vanaf dag 1 heel de vijver vol geplant met wat ik voorhanden had .
 
Misschien als ze gewend zijn dat het er altijd staat ja, maar als ik planten erin zou zetten zou ik het niet fijn vinden als ze los gewoeld worden of kapot getrokken, opgegeten worden.. Als je een volledige natuurlijke vijver hebt, en alles groeit vol ja, dan zou het waarschijnlijk niet erg zijn. Ik vind jouw foto mooi, Maar dat is niet wat ik wil, nu niet en in de nieuwe vijver niet.
 

Terug
Bovenaan