Kapotte bellenteller


Even een kleine theorie.

Een diffuser heeft altijd meer druk nodig dan een flipper of spiraal taifun.

Een flipper of taifun zijn dan ook lage druk co2 systemen. En die werken zelfs met bio co2.

Een diffuser, atomizer, alles met een ceramische schijf zijn hoge druk systemen.

Bij hoge druk systemen moet je alles in hoge druk uitvoeren. Dat wil zeggen dat slangen met borgmoeren worden aangedraaid. En dat een bellenteller dus ook van het hoge druk type is.

Wat ik lees uit bovenstaande is dat er een diffuser wordt gebruikt. Maar dat er geen co2 uit de diffuser komt.
Echter blijft de bellenteller wel bellen geven.

Ik denk dan ook dat de bellenteller niet geschikt is. En dat de co2 daar verloren gaat.

Daarnaast kun je de werkdruk ALLEEN opvoeren (verhogen) als er ook druk OPGEBOUWD kan worden. Dus er moet een weerstand zijn.
In de geval geeft de bellenteller dus geen weerstand.
Dus dan kun je de druk knop wel helemaal open zetten. Maar de druk wordt niet hoger.
Het wordt immers niet tegengehouden.

Een flipper kun je ook niet op 2 bar instellen. Dan vliegt de co2 er met een noodgang uit. Maar de druk wordt niet hoger.

Ik heb ooit ook eens een JBL bellenteller gehad, met borgmoeren. Maar dat ding vlogen de JBL co2 slangen zo vanaf.
En een Dennerle teller, waar de bovenrand ging lekken.
Je kunt dat controleren door de hele teller in een emmer water te stoppen met de co2 aangesloten.
Dan zie je de bellen er wel uit komen.
Helemaal helder ,dank je wel voor de info ,weet nu iig dat ik de druk niet op kan voeren met wat er nu aan hangt .
Ik ga straks de teller wel even in een emmer water hangen en kijken wat er dan gebeurd ,de slangen zitten overigens wel met een moer op de aansluitingen van de bellenteller .
 
Voordeel van een taifun is dat je hem simpel kan verlengen maar het schoonmaken vond ik weer lastiger dus ik zou als je al zoiets wil een flipper nemen en die is er in 3 maten.
 
Voordeel van een taifun is dat je hem simpel kan verlengen maar het schoonmaken vond ik weer lastiger dus ik zou als je al zoiets wil een flipper nemen en die is er in 3 maten.
Een taifun ken ik wel maar een flipper nog niet ,weet niet eens hoe die eruit ziet en wat die precies doet en hoe hij werkt
 
Maar hoe is het met de naalddruk, staat die wel open? Aan de voorkant zit een grote knop maar aan de onderkant kan je ook nog iets opendraaien.
Ja dat is de knop waarmee je de bellen kunt vermeerderen of verminderen
 

Bijlagen

  • 16987475022315108366466212551705.jpg
    16987475022315108366466212551705.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 30
Voordeel van een taifun is dat je hem simpel kan verlengen maar het schoonmaken vond ik weer lastiger dus ik zou als je al zoiets wil een flipper nemen en die is er in 3 maten.
Heel makkelijk hoor. Ringen uit elkaar en een uur in de bleek leggen.
 
Heel makkelijk hoor. Ringen uit elkaar en een uur in de bleek leggen.
Ja klopt maar ik kreeg er vaak wat algen in en dat moest ik met een borsteltje weghalen. Die ringen hebben een soort tandjes en dan moet je wel even opletten.
 
Dank je voor de info ,morgen een flipper halen
 
Een flipper werkt op zich goed, maar verbruikt nogal wat CO2 omdat de bellen vaak niet volledig oplossen.
Sinds ik een CO2 reactor gebruik lost de CO2 helemaal op zodat het verbruik minder is geworden.
Een reactor is eenvoudig zelf te bouwen.
 
Bij een flipper moet je even spelen met de druk en het aantal bellen maar zelf merkte ik dat er maar een heel klein deel niet oploste. Maar je moet wel even spelen ermee om zo verspilling te voorkomen.
 
Dank je voor de info ,morgen een flipper halen
Kies voor een reactor wanneer je die zou kunnen maken, hetgeen overigens eenvoudig is. Indien je dit niet wilt zou ik een diffuser kiezen. Ze zijn er een een zeer kleine vorm te kiezen, zie het plaatje, die dan ook te verbergen zijn hetgeen je aquarium uitstraling ten goede kan komen. Een flipper is een lelijk groot ding en werkt bovendien minder goed.
 

Bijlagen

  • full-view.jpg
    full-view.jpg
    55.8 KB · Weergaven: 24
Kies voor een reactor wanneer je die zou kunnen maken, hetgeen overigens eenvoudig is. Indien je dit niet wilt zou ik een diffuser kiezen. Ze zijn er een een zeer kleine vorm te kiezen, zie het plaatje, die dan ook te verbergen zijn hetgeen je aquarium uitstraling ten goede kan komen. Een flipper is een lelijk groot ding en werkt bovendien minder goed.
De werkdruk van TS zit rond de 1,3 Bar en dat lijkt me wellicht niet genoeg.
 
ik zou een aquamddic reactor 1000 aanraden. Werkt perfect met een externe pomp en voldoende debiet.
 

Terug
Bovenaan