Kapotte bellenteller


Lvms

Well-known member
Lid geworden
29 juli 2023
Berichten
80
Leeftijd
67
Ik heb sinds vorige week een co2 installatie ,van veel proberen had ik hem aan de gang .
Ik was blij tot vanmorgen ,ik ontdekte een lekkende bellenteller .
Een nieuwe gehaald en ertussen gezet maar nu doet hij het niet meer ,er komen wel bellen in de bellenteller maar geen belletjes uit de diffuser . Weet iemand waar dat aan kan liggen ?
Het is een jbl advance m .
Bvd
 
Wel op de goede manier aangesloten? Of zit er wat in de uitgaande slang naar je aquarium? In de bellenteller zelf?
 
Laatst bewerkt:

Bijlagen

  • 16986788012521153378218929913465.jpg
    16986788012521153378218929913465.jpg
    3.2 MB · Weergaven: 46
Ik zou met een diffusor echt richting de 2 gaan met de werkdruk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lvms
Als ik het bekijk staat ie op rond de 1,3 maar als hij niet verder open kan dan weet ik dat niet want ik ken dit systeem niet en er is wel een lid die dat kan zeggen.
@benvo en @Cornelius hebben wellicht advies voor je.
 


Wel op de goede manier aangesloten? Of zit er wat in de uitgaande slang naar je aquarium? In de bellenteller zelf?
Zijn nieuwe slangen van vorige week en in de bellen teller zie ik niks dan alleen maar bellen
 
Wat gebeurd er als je de slang losmaakt van de diffuser en los in de bak hangt? Als hij dan bellen geeft krijgt ie het met de huidige druk niet door de diffuser geperst, geeft hij geen bellen dan zit er een verstopping bij de uitgang van de bellenteller.
 
Wat gebeurd er als je de slang losmaakt van de diffuser en los in de bak hangt? Als hij dan bellen geeft krijgt ie het met de huidige druk niet door de diffuser geperst, geeft hij geen bellen dan zit er een verstopping bij de uitgang van de bellenteller.
Hij geeft bellen als ik hem losmaak van de diffuser
 
Hij geeft bellen als ik hem losmaak van de diffuser
Dan zit of de diffuser verstopt, of de werkdruk is te laag. Ik zet m'n geld op het laatste. Beetje met de draaiknoppen spelen om te kijken of ie wat omhoog te krijgen is.
 
Dan zit of de diffuser verstopt, of de werkdruk is te laag. Ik zet m'n geld op het laatste.
Ja ik dan ook maar de werkdruk kan niet verder open ,staat op zijn max
 
Ja ik dan ook maar de werkdruk kan niet verder open ,staat op zijn max
De werkdruk wordt toch juist hoger als je rechtsom draait?
 
De werkdruk wordt toch juist hoger als je rechtsom draait?
Ja klopt ,die knop kan niet verder naar rechts
 
Ja klopt ,die knop kan niet verder naar rechts
Jij hebt een andere dan ik dus kan het niet helemaal plaatsen, maar ik zou een beetje aan die grote knop draaien (op de drukregelaar, niet op de cilinder) en kijken wat er gebeurt.
 
Jij hebt een andere dan ik dus kan het niet helemaal plaatsen, maar ik zou een beetje aan die grote knop draaien (op de drukregelaar, niet op de cilinder) en kijken wat er gebeurt.
Kan hem alleen nog naar links draaien en dan gaat de druk naar beneden
 
Kan hem alleen nog naar links draaien en dan gaat de druk naar beneden
Hmm het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de druk in de cilinder niet meer zo hoog is, oftewel leeg aan het raken.
 
Bij de JBL set die ik had zat er achter een plastic dopje een imbusmoer die je kon verdraaien om de werkdruk te verhogen.
maar als ik zo lees op de site van JBL mbt de Advance set kan de druk niet verder aangepast worden. Kan er tenminste niks van vinden als ik ga googlen.
 
Hmm het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de druk in de cilinder niet meer zo hoog is, oftewel leeg aan het raken.
Oke maar dan hij al ver leeg toen ik hem kreeg vorige week
 
Bij de JBL set die ik had zat er achter een plastic dopje een imbusmoer die je kon verdraaien om de werkdruk te verhogen.
maar als ik zo lees op de site van JBL mbt de Advance set kan de druk niet verder aangepast worden. Kan er tenminste niks van vinden als ik ga googlen.
Nee precies had ik ook al gedaan maar nou je het zegt er zit wel een inbussleutel in de doos
 
Zo n sleutel zit er niet voor niets bij natuurlijk.
 
Hmm het enige wat ik dan nog kan bedenken is dat de druk in de cilinder niet meer zo hoog is, oftewel leeg aan het raken.
Als ik de meter bekijk dan zit er volgens mij nog ruim over de 50Bar in.
 
Zo n sleutel zit er niet voor niets bij natuurlijk.
De sleutel is volgens mij, wat ik lees op de manual op de site van jbl, om de moer eraf te halen zodat de set gebruikt kan worden met een wegwerpfles.

Ombouw van wegwerp naar hervulbaar systeem en vice versa:
Alle JBL CO2 systemen met drukgasfles zijn met elkaar te combineren. Bij een hervulbaar systeem (M-systeem) kunt u met een inbussleutel heel eenvoudig de wartelmoer van de drukregelaar losschroeven. Dan past de drukregelaar op het U-systeem (wegwerpflessen).
 
Ja dat kan ook Albert en dan moeten we wachten op een lid die de set gebruikt of gebruikt heeft.
 
Hoi @Lvms .
Een vraagje omdat ik deze uitvoering niet ken. Zit er helemaal aan de onderkant van de set bij de grote stelschroef een gedeelte waar je de imbuss in kunt steken?

Misschien is het mogelijk om daarmee de werkdruk te verhogen.
 
Hoi @Lvms .
Een vraagje omdat ik deze uitvoering niet ken. Zit er helemaal aan de onderkant van de set bij de grote stelschroef een gedeelte waar je de imbuss in kunt steken?

Misschien is het mogelijk om daarmee de werkdruk te verhogen.
Ff goed gekeken maar daar zit niks waar een inbussleutel in kan
 
De sleutel is volgens mij, wat ik lees op de manual op de site van jbl, om de moer eraf te halen zodat de set gebruikt kan worden met een wegwerpfles.

Ombouw van wegwerp naar hervulbaar systeem en vice versa:
Alle JBL CO2 systemen met drukgasfles zijn met elkaar te combineren. Bij een hervulbaar systeem (M-systeem) kunt u met een inbussleutel heel eenvoudig de wartelmoer van de drukregelaar losschroeven. Dan past de drukregelaar op het U-systeem (wegwerpflessen).
Dit klopt volgens mij.

Was deze set 2ehands?
 
Terugslag klepje in de bellenteller geeft problemen of je hebt er twee in lijn? Ik heb ook een jbl drukregelaar, maar die dingen zijn begrensd en werken eigen alleen goed met de jbl diffuser:confused:
 
Dank voor je antwoord ,het word me duidelijk nu ,ik heb er geen 2 in 1 lijn maar heb een diffuser met een keramisch plaatje waar hij het gas door heel perst zeg is ook niet van jbl
 
Zoals ik het lees kun je bij jouw set heel goed een jbl taifun gebruiken of een Dennerle Flipper.
De flipper is gemakkelijker schoon te maken
Een bellenteller heb je dan niet nodig.


 

Fijn. Dank voor jullie hulp weer
 
Even een kleine theorie.

Een diffuser heeft altijd meer druk nodig dan een flipper of spiraal taifun.

Een flipper of taifun zijn dan ook lage druk co2 systemen. En die werken zelfs met bio co2.

Een diffuser, atomizer, alles met een ceramische schijf zijn hoge druk systemen.

Bij hoge druk systemen moet je alles in hoge druk uitvoeren. Dat wil zeggen dat slangen met borgmoeren worden aangedraaid. En dat een bellenteller dus ook van het hoge druk type is.

Wat ik lees uit bovenstaande is dat er een diffuser wordt gebruikt. Maar dat er geen co2 uit de diffuser komt.
Echter blijft de bellenteller wel bellen geven.

Ik denk dan ook dat de bellenteller niet geschikt is. En dat de co2 daar verloren gaat.

Daarnaast kun je de werkdruk ALLEEN opvoeren (verhogen) als er ook druk OPGEBOUWD kan worden. Dus er moet een weerstand zijn.
In de geval geeft de bellenteller dus geen weerstand.
Dus dan kun je de druk knop wel helemaal open zetten. Maar de druk wordt niet hoger.
Het wordt immers niet tegengehouden.

Een flipper kun je ook niet op 2 bar instellen. Dan vliegt de co2 er met een noodgang uit. Maar de druk wordt niet hoger.

Ik heb ooit ook eens een JBL bellenteller gehad, met borgmoeren. Maar dat ding vlogen de JBL co2 slangen zo vanaf.
En een Dennerle teller, waar de bovenrand ging lekken.
Je kunt dat controleren door de hele teller in een emmer water te stoppen met de co2 aangesloten.
Dan zie je de bellen er wel uit komen.
 
@biljoenblik
Ik heb in het verleden ook een flipper gebruikt. Alleen al bij de jbl inline diffuser moest ik de werkdruk verhogen. Bij mijn huidige atomizer pro moet ik de werkdruk nog hoger ingesteld hebben staan.

Dus eigenlijk, precies wat je aangeeft. Weerstand geeft meer vraag naar werkdruk.
 

Terug
Bovenaan