Juwel Rio 125 wit gekocht vandaag (ikbenFrits)


I

ikbenFrits

Guest
Zo, Goed nieuws!!
ik heb een Juwel Rio 125 wit gekocht!
�175,- incl filter, verwarming en T5 TL verlichting.
Hier bij een dierenspeciaal zaak in Assen.
Heb hem schoon gemaakt met water en keukenpapier. (geen schoonmaak middelen hoor)
Nu heb het filter geinstalleerd incl verwarming en ik er grind en kienhout in gedaan uit mijn oude aquarium.
Vanavond vol gedaan met water en plantjes die ik allemaal nog had.

Nu is het eerst maar wachten tot ie 3 dagen draait. Dan het water testen en nog eens een week draaien zonder vissen.

Er komen uiteindelijk guppen in.

Helemaal Happy Me!!
 
gefeliciteerd,
waarom juwel? goedkoper?

hmm doe maar 4 weken indraaien, zeker met een nieuwe filter, maar dat wist je al toch
 
Little zei:
gefeliciteerd,
waarom juwel? goedkoper?

hmm doe maar 4 weken indraaien, zeker met een nieuwe filter, maar dat wist je al toch

Komaan h�, 4 weken?
2 weken zullen wel voldoende zijn zeker?
 
Het is een Juwel geworden, omdat ik die Ferplast kitranden aan de buitenkant erg slordig vond lijken.
en een tijdklok had ik al dus die was overbodig.
Wel vond ik die Dubai 80 bovendeksel iets meer robust. Toch was de Dubai 80 slecht verkrijgbaar in Assen (kon wel besteld worden) maar met een levertijd van 2 weken nam ik geen genoegen.

Uiteindelijk ben ik 2x naar de stad geweest en heb dus die Rio 125 wit gekocht.

En het indraaien van mijn bak, ja daar neem ik wel ff tijd voor. 3�5 weken en gewoon water testen en laten testen.

Nu is het afwachten. Foto's komen miss ook wel online. (als ik dat voor elkaar krijg)

Nog even een vraagje:
er zitten wel 6 verschillende filtermedia in mijn filterhuis.
Hoevaak en welke filter moet ik vervangen?
Er staat in de beschrijving: filterwatten > elke week nieuw. en het fijne en grove filter maandelijks.
Maar dat lijkt me een beetje vaak, elke week. En als het koolstoffilter na een maand is uitgewerkt ook vernieuwen?


(mijn idee: na een maand alle filtermedia, stapsgewijs vervangen door fijne en grove filtermedia Maar niet 6 verschillende).
Er kunnen zelfs 7 verschillende filtermedia in en als ik die zou moeten vervangen (zoals beschreven in de handleiding) dan ben ik elke maand wel meer dan 30 euro kwijt.
Dat is niet mijn bedoeling.
 
binnenfilter bedoel je?

ik had veel dingen niet gebruikt.

onderaan had ik siporax
midden sponzen van grof naar fijn
boven had ik filterwatten

sponzen deed ik 1x per maand even uitknijpen bij waterwissel
filterwatten om de 2 weken vernieuwen

geen koolfilter en niets vervangen, alleen filterwatten dan
 
Gefeliciteerd Frits!

Wat filtervulling betreft ga ik met het advies van Little mee. Wat schoonhouden betreft...alleen als de uitstroom minder wordt de witte filterwatten uitspoelen in aquawater..de rest zoveel mogelijk met rust laten. Als je de pomp weer aanzet even een dotje watten om de uitstroom doen anders krijg je meteen een lading rotzooi je bak ingeblazen.
 
Voordat je je aquarium gaat inrichten zou ik als ik jou was eerst de bak/meubel goed waterpas zetten en daarna geheel vullen met water en even 24 uur laten staan. Dit om eventuele lekkage`s uit te sluiten.
 
Het aquarium heeft nu een nachtje gestaan vol met water en draaiend filter en verwarming.
hij stond al waterpas. en ik zie geen lekkage.
over een paar dagen het water maar eens testen.
nu is het nog mooi helder en alle luchtbelletjes zijn al weg.
de temperatuur is nu 23,2 graden. dus die zet ik nog iets omhoog.
 
Ik kan het bijna niet geloven maar mijn waterwaardes zijn ok�.
ik heb test strips van sera en heb een voorbeeld streepje gezet (vroeger) wat de juiste zijn.
nu heb ik de bak 36 uur draaien en de waarden zijn goed.

Kan ik nu al mijn guppen erin doen?
 
Spreek je je eerder post niet tegen?

Quote...
Uiteindelijk ben ik 2x naar de stad geweest en heb dus die Rio 125 wit gekocht.

En het indraaien van mijn bak, ja daar neem ik wel ff tijd voor. 3�5 weken en gewoon water testen en laten testen




Oftewel, nee, je moet nu geduld hebben, zker 3 weken je bak laten indraaien met planten erin.
 
logisch dat je waardes ok� zijn de bak staat net..... de nitrietpiek komt vaak in de tweede tot derde week. Dus eerst drie weken indraaien om een bacteriecultuur op te starten. Niet ongeduldig worden h�..... dus absoluut nog geen vissen erin. En waardes testen heeft nog geen zin, pas na drie weken eens testen en dan geleidelijk vissen erin.
 
Nee, de bacteri�n zijn zich aan het ontwikkelen. Pas over een dag of 20 (kan net iets eerder of later zijn) komt de nitrietpiek. Daar is nu niets van te merken, maar het water is zeker nog niet goed.
 
oke.
ja ik spreek mezelf tegen, maar ik heb ook gelezen op fora, dat guppen erg sterk zijn.
en mijn ervaring daarmee ook.
maar wist niet dat de nitrietpiek pas na een paar weken komt.
ik laat mijn guppen voor de zekerheid nog even in mijn oude bak.
Nu moet ik wel zeggen, het grind uit mijn oude bak ook 80cm, heb ik nu in mijn nieuwe bak en daar zitten toch wel veel bactrieen in, toch?
mijn interne filter is nog wel helemaal nieuw, en moet dus nog wel even draaien.

(iemand nog tips waar ik foto's kan plaatsen?) ik zie onder sommige foto's aquaforum.nl maar ook wel anders site namen.
ik ga wel weer even puzzelen.
dan zien jullie mijn mooie rio 125 witte bak ook eens in glorie.
 
De nitriet piek ontstaat meestal pas na 2 weken. Ik zou dus zeker 3 weken wachten met het inbrengen van vissen.
Nou zijn guppen wel redelijk sterk maar toch !
 
Bedankt allemaal voor de reactie's en tips.
mijn bak draait nu een dikke week en ben er nog steeds zeer tevreden over.
heb inmiddels mijn oude bak verkocht, gisteren.
maar heb nog wel een aqua40.
beetje klein voor de guppen maar ik laat ze stukje bij beetje zwemmen in mijn nieuwe Rio 125.
er zitten nu 4 vrouwtje en 2 mannetjes in mijn nieuwe bak. Het is even afwachten hoe het gaat.
de rest van de vissen gaan er pas over 2�3 weken in.
ik wil ze wel graag in leven houden.

Groetjes van Frits uit Assen.
 
Even een Update(je)...
Het is nu dik 3 weken geleden dat ik mijn nieuwe bak heb en laten draaien.
Sorry voor mijn voorbarigheid, met die water waardes.

Nu is het 29 januari en mijn bak draait goed.
heb al mijn guppen en algen eters erin gedaan, ook heb ik de waterwaardes laten testen en die zijn oke (volgens de dierenspeciaalzaak).
ik zal proberen foto's te maken en te plaatsen op het forum.
Helaas is mijn achterwand poster niet helemaal strak geplakt met die Juwel poster fix. Maar dat komt goed.

Verder heb ik er nu zo'n 30 guppen in zitten waarvan de meeste vrouwelijk. Ook heb ik er een blauwe vrouwelijke gup bij gekocht, om meer kleuren te krijgen.

Ik moet nog een kastje kopen voor mijn Aqua40 want die kon het dressoir niet houden. En dan komt die ook mooi in de kamer te staan.

Maar over het algemeen ben ik dik tevreden over mijn nieuwe Rio 125 Wit. Staat erg mooi en strak in mijn interieur.

nog even dit, ik vervang mijn filterwatten nu elke week (kosten ook bijna niets bij de pets place).
moet alleen wel zeggen dat mijn temparatuur niet echt stabiel blijft over de 24uur. Een goede afstelling moet ik nog beter krijgen.
 
Dat met die temperatuur heb ik ook met mijn Juwel, zal wel normaal zijn dat het wat flucteert met die thermostaat. Als je je water hebt laten testen bij de pets place dan zal dat ook wel goed zitten, want de aquariumman daar is een hele goeie.
 
ja die man heeft er wel verstand van.
die nitriet piek is een beetje uitgebleven, komt miss door mijn oude grind en planten van mijn vorige aquarium.

Nu nog een kastje voor mijn Aqua40, daar wil ik toch mijn guppen in blijven kweken en verwekken.
het water van mijn aqua40 word wel erg koud zonder verwarmingselement heb ik gemerkt.

Nog tips voor een kastje voor mijn Aqua40 ?
ik heb niet meer ruimte dan de aqua40 zelf, qua breedte.
 
Als je wat op maat wilt hebben kun je het beste zelf wat bouwen. Ik heb voor mijn vorige bak wat gemaakt van steigerhout en dat werkte erg goed. Hoe breed is dat bakje?
 
Dan zou je inderdaad makkelijk zelf een kastje van (bijvoorbeeld) steigerhout kunnen maken. Of anders zou het zelfs op een goed gemonteerd plankje aan de muur kunnen zetten.
 
Nee ik wil niets aan de muur boren.
in het verleden wel een Aqua40 aan de muur gehad, maar dat beviel voor geen meter.
morgen even kijken in de opruiming.
Komt goed!

Gelukkig bevalt mijn Rio 125 erg goed.
 
test foto:
975937ikbenfrits_0_82_dressoir_2.jpg
 
dat was dus mijn oude bak.
ik was even het upload programmatje van Bertus aan het proberen.
Werkt goed :thumbs:
 
Dit is dus de juiste bak.
Mijn Rio 125 wit:
381275ikbenfrits_0_82_nieuw_80cm_27.jpg

ik zal proberen nog meer foto's te plaatsen...
 
Maximale draagkracht, volgens de instructie: 30kg
Maar groter wil ik ook niet, ik vind mijn 80cm bak groot genoeg.
die Aqua40 staat nu op dat ikea tafeltje, maximaal belastbaar: 25kg.
dus we houden het mooi zo.
 
De achterposter laat los, ik had het met posterfix van Juwel geplakt maar dus toch niet helemaal goed helaas...
 
Update: 1-6-2014
Zo was de plant eerst.
741688ikbenfrits_0_82_1.jpg


Zo was het een uur geleden.
756115ikbenfrits_0_82_2.jpg


Dit waren de restjes.
992519ikbenfrits_0_82_restjes.jpg


Dit zijn de stekjes.
929362ikbenfrits_0_82_stek_1.jpg

342357ikbenfrits_0_82_stek_2.jpg

815148ikbenfrits_0_82_stek_3.jpg


Zo is het nu geworden.
midden:
567639ikbenfrits_0_82_midden.jpg


links:
935676ikbenfrits_0_82_links.jpg


rechts:
639871ikbenfrits_0_82_rechts.jpg


Gelukkig heb ik er nog wel iets mooi's van kunnen maken.
kleine plantjes worden groot he...
Al mijn planten heb ik als stekje gekocht, voor maar een paar euro.
Door de weken/maanden heen, kan ik ze splitsen en opnieuw planten.

Groetje van Frits uit Assen.
 
Voor diegene die het nog niet wisten...
TIP: visaquarium

Als jullie mij missen, ben ik vissen.
 

Terug
Bovenaan