Juliette's bakje met jonge MBU kogelvis


Tof hoor zo'n grote bak!
Vervelend als de verkoper niet kan meten, maar dat scheelt toch geen 200 liter?
(250*75*75)-(250*70*80)=6250 dus net meer dan 6 liter. Of had ik beter op moeten letten op school?

Oh, en waarom voeg je zo snel de kogelvis toe, moet die bak niet wat langer indraaien?
 
Bedankt :D

De effectieve waterhoogte is 70cm ivm trekstrips op die hoogte en dus 10cm loos glas erboven. De 250x75x75 is 1406L en de 250x70x70 is 1225L.

Ik heb natuurlijk al een grote goed draaiende bak staan dus de kleine is voor de helft gevuld met dat water en ik heb de filters even geplunderd voor een uitwisseling van nieuwe met reeds ingedraaide pijpjes. Er zijn blijkbaar ook flink wat slakken mee gekomen want die hadden binnen 24uur de achterkant van het filer al voorzien van bergen eitjes. Ik hou de waardes goed in de gaten maar verwacht geen problemen met een kortere start op deze manier.
 
Wat een schatje om te zien :smitten: ik ga je zeker volgen :)
 
9FbGEY5quR8-LXZvd8uIt56Q5baimZmY.jpeg


9FbGEY5quR8-LXZvd8uIt56Q5baimZmY.jpeg


t646kh.jpg


wgvznc.jpg


o8a0k1.jpg
 
Dit vind ik ook een prachtig visje!
 
Prachtige kogel! En daarbij ook prachtige foto's! Begin hier ook een partij jaloers te worden
 
prachtig. Ga je hem wegdoen als hij/zij 80cm is of ga je een grotere bak maken/kopen?
 
Bedankt weer voor de leuke reactie's :D

Ik koop geen dieren die ik niet tot hun dood zou kunnen huisvesten dus hij krijgt de grote bak die hij nodig heeft.
 
Gaaf hoor, hoe gaat net nu, draait je 250 bak al?
 
Nee die staat nog in de trailer. Hij is helemaal kaal gemaakt, achterkant geverfd, frame voor de lichtkap gemaakt, onderstel verlaagd en al het pvc geplakt.

Nu nog even druk bezig aan het huis en straks op vakantie. Daarna pak ik het aquarium weer op. Het is sowieso een flinke onderneming, omdat hij niet door de deur kan. Het raam in de woonkamer gaat er uit en helaas hebben we houten kozijnen. Dus moeten we naast 4 sterke kerels ook nog een glaszetter regelen die meteen het raam er weer in terug kan zetten. Binnen kan hij dan verder afgemaakt worden.

Sushi groeit lekker verder dus deze zomer gaat hij zeker draaien.
 
Benieuwd naar het resultaat..En natuurlijk tijdens de verbouwingen als je van vakantie terugkomt tijd voor :foto: , het is namelijk een fotoalbum. :p
 
Hahaha heb al behoorlijk wat foto's van de werkzaamheden tot nu toe maar het ontbreekt me echt even aan tijd om alles online te zetten. Denk dat ik er straks ook een apart topic bij 'zelfbouw' voor maak.
 
http://[ATTACH=full]124891._xfImport[/ATTACH]
De bak staat sinds woensdag binnen en wil ik uiterlijk over 2 weken draaiend hebben :D

Een uitgebreid fotoverslag van de bouw maak ik van de week even een apart topic voor.

[ATTACH=full]124891._xfImport[/ATTACH] [IMG]http://nl.tinypic.com/m/jf96aw/3
 
die kogelvis is geweldig, en hij kijkt zo gezellig :D

maar deze bak... gigantisch \
ben even te lui om terug te lezen maar hoe groot is die?
 
De bak valt wel mee hoor met zijn 250x70x80 maar ons huisje is gewoon zo mini :)
 
Wat een gigantische bak! Een droom voor ieder aquariumliefhebber.

Ga dit zeker volgen.
 
Wouw wat een prachtbak heb je en ook super mooie vissen!

Zelf heb ik niet de allergrootste, maar de allerkleinste kogelvisjes gehad en die volgde me ook al als ik door de kamer liep. En ik voerde ze altijd met een pincet of gewoon uit de hand. Helaas zijn ze allebei dood gegaan en ik weet nog steeds niet hoe dat kan.

Ik had een mannetje en vrouwtje in mijn garnalen bak met citroengarnalen.
op een middag had ik wat zand er bij in gedaan wat ik een paar dagen daarvoor al gewassen had.

De volgende ochtend was het vrouwtje al dood en het mannetje kon alleen nog maar rondjes om zijn as draaien.
De garnalen hadden nergens last van.
Ik snapte er niks van en kon ook niks vinden op het internet en had het AF nog niet gevonden ;)

Meestal vind ik het heel erg als er iets dood gaat, maar van hen was ik echt kapot.
Omdat dit de enige visjes zijn waar je echt een persoonlijke band mee opbouwt denk ik.

Wil er wel weer 1 of 2 gaan nemen ooit.



Succes en veel plezier met het opbouwen/inrichten van je nieuwe bak!
 
nou je huisje mag dan klein zijn maar hier hebben wij er geen plek voor hoor.

ben wel benieuwd wat dit allemaal gaat worden.

wat geef je hem eigenlijk allemaal te eten?

zie namelijk videos voorbij komen ze ze levende krabben te eten geven, ziet er wat cru uit maar vind het wel helemaal te gek.
 
Laatst bewerkt:
Alle kogelvisjes zijn leuk, de grote en de kleintjes. Jammer dat ze zo ineens dood zijn gegaan.

Qua ruimte is het maar net wat je ervoor over hebt. Maar wij moeten wel de nodige aanpassingen doen. Zo kan er geen grote kast onder, omdat de tv erboven moet en een bank voor 5 personen zit er ook niet in, naast de manden voor onze 3 honden.

Voor de beeldvorming; de huidige en nieuwe bak van sushi tegenover elkaar. De bank hebben we er even tussenin geschoven voor nu.

vHlHZ_TPK0gIgyEtYsrID4vZjlthcYau.jpeg
 
Hij krijgt mosselen, ongepelde garnalen, rauwe gamba, gekookte rivierkreeftjes en krabben. Allemaal uit de diepvries in verband met parasitaire risico's die vast hangen aan levend voer.
 
Waanzinnig dat je zo een groot aquarium voor sushi hebt gekocht!

Heb je geen last met vocht in je huis? Of maak je de bak nog dicht van boven.

Ik vind het trouwens wel wat hebben dat hij zo laag bij de grond staat.
Meteen ook wat makkelijker om de schoonmaak te doen, anders heb je een trapje nodig ;)
 
Vocht is met al die bakken wel een probleem en daarom komt er binnenkort ook een extra ventilatierooster boven 1 van de ramen. Maar er komt sowieso nog een kap op, omdat je je anders helemaal kapot stookt.

Ja onderhoud gaat prima vanaf de grond dus dat is heel fijn. Vroeger wel eens hogere bakken gehad en dan heb je altijd een trapje nodig. Erg onhandig.
 
OL5GnsuBv5ZmdNxolDOlDBkfeC_5k0Pp.jpeg


Sushi is vandaag verhuisd naar z'n nieuwe onderkomen. Hij heeft een uurtje beduusd op de bodem gelegen maar is daarna toch op ontdekkingstocht gegaan. Zijn toch flink wat litertjes meer dan hij had.

We hebben hem in een emmer over gezet en konden toen mooi van de gelegenheid gebruik maken om eens te kijken hoe groot hij inmiddels is. Vorig jaar rond deze tijd gekocht op 12cm en inmiddels haalt hij de 25cm wel :cool:

OL5GnsuBv5ZmdNxolDOlDBkfeC_5k0Pp.jpeg

Zijn nieuwe huisje

OL5GnsuBv5ZmdNxolDOlDBkfeC_5k0Pp.jpeg

Tot de volgende keer, ik ga weer verder met baantjes trekken
 
sushi is flink gegroeid... blijf het misschien zeggen, maar vind het echt een prachtbeest :smitten:
 
Dank je wel ik ben er ook heel erg blij mee :D. Hij moet nog steeds erg wennen aan z'n bakkie en slaapt veel. Gelukkig werd hij gister heel enthousiast van de aangeboden gamba dus met de tijd komt het allemaal weer goed.

De kleine L075 is helemaal in z'n nopjes en racet de hele bak door terwijl die zich normaal gesproken altijd verstopte en pas kwam als het licht uit was. We hebben er ook nog een gibbiceps van een kleine 20cm in zitten en die heeft wel nog wat last van stress. De grote 25cm gibbiceps is recent herplaatst, omdat hij de kleinere zoveel achterna zat dat die zich kapot zwom op de ruiten.

We hebben al eerder gekeken naar een zwarte mesvis maar durfden dat toen niet aan met de kogel, omdat ze langzaam en vrij kwetsbaar zijn. Aangezien we nu veel meer ruimte hebben en sushi het geweldig doet met de L075 van 10cm gaan we toch actief op zoek naar een mesvis. Die lijkt ons ook heel erg mooi passen bij de sfeer van de nieuwe bak.
 
Het is echt een mooi visje, mischien is het een leuk idee om een filmpje te maken als u hem eten geeft,

Het is echt een mooi visje
Behalve als hij honger heeft dan wil hij zich het liefst door het raam heen bijten en komt met open mond en kop uit het water om voer te pakken :6
Want dat lijkt me wel leuk om te zien, dat doen mijn visjes niet:'(
 
Ik heb wel voerfilmpjes maar toen was hij nog een flink stuk kleiner. Zal binnenkort eens nieuwe maken.
 
zou heel leuk zijn als je daar wat van laat zien, lijkt mij iig erg leuk.
 
dit schoot me zo ineens te binnen.. om 1uur snachts ja :D maar hoe reageert Sushi eigenlijk op jou als je met de bak bezig bent? kan je wel veilig je hand in de bak stoppen of?
 
Gisteravond een mesvis van een kleine 20cm opgehaald bij iemand. Heel erg leuk beestje. Helaas waren we hem vanmorgen al kwijt. Oké het is een grote bak maar dan nog raak je zo'n grote vis niet zo makkelijk kwijt. Bak is helemaal afgesloten en staat op 1cm na strak tegen de muur.........dus hoe ver kan hij zijn............

Enige optie was via de glasstrips springen en dan in een loze ruimte achter de stenen waar ook het terugvoer pvc verstopt zit. Staat gelukkig wel vol met water. Maar ja daar kwamen we door de lichtkap niet goed bij. Zat niets anders op dan de lichtkap los te breken van de bak zodat we met een lamp erin konden schijnen........en ja hoor daar zat hij levend en wel. Mijn hand kon net tussen de strips door maar hoe krijg je in hemelsnaam 20cm aan glibberige vis uit die kleine hoge ruimte. Na een paar onsuccesvolle graai en grijp pogingen zagen we hem ineens weer door de bak heen schieten. Compleet mysterie maar al snel verklapte hij z'n geheimpje en liet ons de toegang tot z'n huisje zien. Alle stenen zijn vlak tegen de achterwand geplakt en afgevoegd. 1 steen overlapt een stukje en net daar zit een spleet waar hij doorheen past. Die hebben we dus even vakkundig dicht geduwd met piepschuim. Was hij niet blij mee maar heb het hopelijk een beetje goed gemaakt door hem een pvc buis te geven om zich in te verstoppen.

Morgen zet ik voor de zekerheid nog wel een schot op de glasstrips in de hoek van de bak zodat ook die toegang tot de loze ruimte afgesloten is.

Tijd voor wat foto's van onze visjes!

-Req8yRLBSFHw05wNJzfLxq4k2qGxzIC.jpeg

De nieuwe aanwinst

-Req8yRLBSFHw05wNJzfLxq4k2qGxzIC.jpeg



-Req8yRLBSFHw05wNJzfLxq4k2qGxzIC.jpeg



-Req8yRLBSFHw05wNJzfLxq4k2qGxzIC.jpeg
 

Terug
Bovenaan