250x70x80 krijgt een grote verbouwing


J

Juliette

Guest
April dit jaar kocht ik een 2dehands aquarium voor mijn kogelvis. Die zwemt nu nog in een 130 aquarium maar heeft snel een maatje groter nodig. Eigenlijk wilde ik meteen naar de 2500liter gaan maar wegens groot onderhoud aan het huis had ik geen tijd en ruimte om zoiets te bouwen. Daarom voor de komende jaren nog een 'iets kleiner bakje'.

Onze woning is niet groot en er is slechts een stuk van 12m2 qua draagkracht geschikt voor het plaatsen zo'n zwaar aquarium. Op datzelfde stuk moeten we ook zaken zoals het bankstel en de tv kwijt. We waren het er dus al snel over eens dat de tv boven het aqurium zou komen. Daarmee verviel direct de optie voor een bioloog. Wegens deur en hoogteverschil op de begane grond ook geen mogelijkheid voor potfilters ernaast aangezien de bak de volledige lengte van de muur in beslag neemt. Bleef over de interne bioloog (die veel zwemliters weg snoept) of grote gaten boren in de muur met een doorvoer naar de trapkast (wordt de enige mogelijkheid als we naar 2500liter gaan).

Uiteindelijk bleek de hydra de oplossing te zijn voor ons filtratie probleem. Deze zal gaan draaien naast een overloop vol met keramische/poreusglas pijpjes en een achterwand opgebouwd uit ruim 100 kilo lavasteen.

Nu eerst maar eens tijd voor wat foto's :cool:

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

Bak en onderstel net gehaald. Omdat het mij eigenlijk alleen om de glasbak ging bewust gekozen voor een oude lelijke bak (had wel net een nieuwe voorruit gekregen) die voor een zacht prijsje weg mocht.

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

Na heel veel uurtjes kit en formica krabben was de bak dan eindelijk kaal.

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

Om tijd te besparen heb ik toch besloten het bestaande onderstel te verbouwen i.p.v. een nieuwe te maken. Overtollig aluminium eruit geslepen, gevuld met stalen kokers en bovenkant en onderkant weer aan elkaar gezet.

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

Lekker knutselen met de techniek en pvc.

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

Ik wil geen zichtbare verwarming in de bak en liever ook geen ruimte kwijt zijn in de overloop voor de verwarming. Dus dit is de standpijp die in de overloop komt en waarin ik de 500W rvs verwarmingsstaaf heb gehangen. Goede stroming erlangs en geen ruimteverlies voor filtermateriaal.

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

De 5000L opvoerpomp die is anagesloten op de overloop.

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

De hydra staat na de opvoerpomp.

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

Vanuit de hydra gaat het weer terug de bak in met een extra aftappunt voor waterverversingen. Hierop kan ik een tuinslang aansluiten zodat zowel legen als vullen een fluitje van een cent is.

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

De lichtkap die erbij zat was hoog en krom getrokken. Omdat ik het geheel ook zo laag mogelijk wil houden ben ik zelf een nieuwe constructie gaan bouwen.

Vorige week was het dan eindelijk zo ver en hebben we het aquarium naar binnen gebracht. Dat had nogal wat voeten in de aarde want hij was te groot om door de deur te komen. We hebben de ruit in de woonkamer eruit moeten halen dus het was veel plannen, regelen en organiseren zodat het allemaal soepel in 1x zou gaan.

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

Eerst voor de zekerheid nog maar eens passen..........en dat lukte op de halve cm........

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

Laminaat onder het aquarium verwijderen. Zodat de bak gewoon kan blijven staan mochten we ooit een andere vloer willen. Het onderstel staat strak tegen het laminaat dus als het geheel straks is afgewerkt zie je er niets meer van.

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

Onderstel geprepareerd zodat het aquarium hierop verplaatst kan worden. Wel zo veilig en makkelijker te tillen dan glasdragers.

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

Mijn clubje sterke mannen die wel een pilsje wilden verdienen.

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

anMhyt8UD6W9jsVQfq-dzNOhar8Yvyq1.jpeg

En toen stond hij er eindelijk zonder ongelukken. :D:D:D:D
 
Er mogen 'maar' 20 foto's in 1 post dus dan maar direct de volgende er achteraan :p

Er komen 9 1W high power 6500K leds met 15graden lenzen boven de bak. Ik heb geen planten dus het gaat mij alleen om mooi kijklicht. High power leds moeten actief of passief gekoeld worden. Omdat ik geen hoge kap wil met koelvinnen heb ik gekozen voor passieve koeling d.m.v. heatsinks.
21rxUnqi4POs-gGl7oYxftGsXCMMIoAa.jpeg

De heatsinks heb ik in aluminium U-profiel geklemd die onder aan de dekplaten geschroefd zitten. Naast bevestiging van de leds worden de dekplaten op deze manier ook extra ondersteund en kan ik de ledjes enigzins richten.
21rxUnqi4POs-gGl7oYxftGsXCMMIoAa.jpeg

21rxUnqi4POs-gGl7oYxftGsXCMMIoAa.jpeg

21rxUnqi4POs-gGl7oYxftGsXCMMIoAa.jpeg

21rxUnqi4POs-gGl7oYxftGsXCMMIoAa.jpeg

21rxUnqi4POs-gGl7oYxftGsXCMMIoAa.jpeg

21rxUnqi4POs-gGl7oYxftGsXCMMIoAa.jpeg

Rechts de ledjes met lens. Midden en links de leds zonder lens.
21rxUnqi4POs-gGl7oYxftGsXCMMIoAa.jpeg

De achterwand van de bak wordt dus opgebouwd uit lavasteen. Echte stenen vind ik mooier dan zelf maken met tempex/pur en ze zijn een hele goede basis voor de filtratie. Deze stenen waren dusdanig groot dat ik ze bij een natuursteenbedrijf heb laten doorzagen. Alleen de kleinere heb ik met een slijptol en steenbijtel gehalveerd.
21rxUnqi4POs-gGl7oYxftGsXCMMIoAa.jpeg

21rxUnqi4POs-gGl7oYxftGsXCMMIoAa.jpeg

De achterwand is een zware puzzel maar gelukkig al een heel eind op weg en tot dusver heel blij met het resultaat. De lensjes zijn nu ook op alle ledjes gekit.
 
jemig wat een werk.. je krijgt er wel wat voor terug maartoch.

maar waar zin die sterke geemancipeerde vrouwen in dit verhaal? :D

 
Ja er gaan flink wat uurtjes in zitten. Daarom duurde het ook zo lang voordat dit topic er kwam :c

Hahaha ik bouw alles zelf hoor! Alleen weegt de bak plus onderstel een 300 kilo dus dat sjouwen laat ik over aan de mannen. Ik sta er natuurlijk wel bij om instructie te geven zodat alles in goede banen loopt :6
 
Heel mooi project. Ik ga dit volgen.

Het kan zijn dat ik ergens overheen heb gelezen. Maar gebeurd de filtratie alleen door een externe hydra?
Of heb je toch nog een ander filter erbij?
 
WOW

Wat een bak!
Het neemt wel veel ruimte in maar je krijgt er wel iets prachtigs voor terug.

Ik ga dit wel ff volgen. Ben erg benieuwd hoe de achterwand en de bak is als alles draait.
 
Bedankt voor de leuke reacties!

Filtratie gaat naast de hydra nog via filtermateriaal in de overloop en de lavastenen in de bak.
 
Bedankt voor de leuke reacties!

Filtratie gaat naast de hydra nog via filtermateriaal in de overloop en de lavastenen in de bak.

Hoe moet ik dat zien, filteren via de lava stenen in de bak? Want dat is toch de achterwand?
 
Net zoals lavasteen in een bioloog of levend steen in een zeebak. Er komt behoorlijk wat stroming door de bak dus aan de oppervlak van de lavasteen zullen bacterie culteren ontwikkelen. Enige verschil is dat je in een bioloog een groter oppervlak hebt door de kleinere steentjes.

De achterwand blijft gewoon poreus en wordt niet dicht gesmeerd met epoxy of iets.

Het is niet vergelijkbaar met filtermateriaal in een potfilter waar elk uur een x aantal liter doorheen wordt geperst maar het zal zeer zeker meerwaarde hebben ten opzichte van een nep achterwand.

De overloop wordt ook nog belucht zoals in een bewegend bed filter voor maximale nitrietafbraak.

Zo alles bij elkaar denk ik dat het systeem prima gaat draaien en zo niet dan heb ik de mogelijkheid alsnog een bypass naar een potfilter in de trapkast te maken.
 
Natuurlijke materialen zoals bodem en wand, bevorderen zeker het filtratieproces.
 
Heb je delavastenen met kit aan de elkaar/de achterwand geplakt?
Of heb je ze op een apart wandje zitten, kan het niet zo goed zien van de foto af.

In elk geval wel een prachtig resultaat en dus ook nog eens nuttig! Dat is dubbel mooi!

En ondertussen kan Sushi vanuit zijn huidige aquarium toekijken :D

Maar ehhhm??? waar komt jullie bank nu te staan als je de rio ook wilt houden :p

Super super gaaf dit allemaal!
 
zo je bent lekker bezig zeg
alleen staat ie wel erg laag lijkt me geen prettig kijken en een tv boven de bak niet bang voor vocht problemen
naar de tv toe.
daarnaast zeg je iets over je kleine huisje valt wel mee toch je kan even goed een mooi formaat bak kwijt toch :thumbs:
mooi project hoor succes met knutselen en opbouw

groet

jaap
 
De stenen zitten met tegellijm op het glas geplakt en dat zit muurvast.

Sushi is altijd nieuwsgierig en volgt je overal dus hij houdt de vorderingen goed in de gaten.

De andere bak gaat straks weg en daar komt dan de bank te staan.

Het geheel is ongeveer 1.10 hoog en vanaf de bank heb je eigenlijk prima zicht op de bak. Staand zie je inderdaad niet zoveel.

Vocht bij de tv is even afwachten maar ik denk dat het wel mee gaat vallen. Op 3 roosters na wordt het een dicht geheel.

Vandaag is de lavastenen puzzel eindelijk af gekomen en ben ik begonnen aan het dicht smeren van alle kieren. Dat vind ik mooier dan alle gaten die ertussen vallen en geeft daarnaast ook extra stevigheid aan het geheel.

1WwZW0W_ANYNZD5x9yGs_Gvg7HhsSwwS.jpeg


1WwZW0W_ANYNZD5x9yGs_Gvg7HhsSwwS.jpeg
 
Wel mooi die bak zeg.
Maar als je een extra filter wilt zou ik voor een bewegend bed gaan, schijnt veel effectiever te zijn dan een normaal potfilter
 
Bedankt :D

Ja bewegendbed filters zijn top en worden zeer succesvol gebruikt bij koivijvers en grote roofvisbakken. Het liefst zou ik op de volgende bak een beadfilter willen zetten maar moet dan eerst goed bekijken of dat in de trapkast past en hoe ik het met de afvoer kan doen ivm spoelen

Je kan het ook gedeeltelijk nabouwen in een bioloog door 1 vak vol op de beluchting te zetten met meerdere luchtschijven erin en dan vullen met kunstof materiaal zoals kns.
 
Heel gaaf hoor! Ben benieuwd hoe sushi gaat reageren eenmaal in het nieuwe bakje:engel:
 
Wat een enorm project! Ik ben zeer benieuwd wat het resultaat gaat worden.
 
Het kost allemaal wat meer tijd om te bouwen dan ik dacht maar morgen kan er als het goed is eindelijk water in.

De achterwand is helemaal klaar en de afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de bodem. Net zoals mijn huidige bak komt er geen los zand in maar ligt het zand vast in epoxy. Dat ziet er natuurlijk uit maar heeft de hygiëne voordelen van een kale bodem.

Er zaten op de bodem wat glasstrips en die zijn netjes wegewerkt onder een laagje tegellijm. En daarnaast heb ik met wat tegellijm hier en daar glooing aangebracht zodat het niet te strak zou worden. Daarna zijn er 3 lagen epoxy overheen gegegaan welke elk zijn ingeklopt met filterzand. Nu komen er nog 2 lagen epoxy overheen om het iets gladder te maken.

FmfoFWBX_6YcuhFiY4e8iYRiiDh8tJxG.jpeg


FmfoFWBX_6YcuhFiY4e8iYRiiDh8tJxG.jpeg


FmfoFWBX_6YcuhFiY4e8iYRiiDh8tJxG.jpeg


FmfoFWBX_6YcuhFiY4e8iYRiiDh8tJxG.jpeg
 
Erg mooi geworden Juliette!
Dat is behoorlijk veel werk als ik het zo lees, maar het resultaat is zeer knap!
 
ik vind die achterwand tof gemaakt.

over de bodem: je hebt dus puur alleen je bacterieen in je filters zitten? want in de bodem kunnen ze met een expoxylaag erover niet echt hun ding doen zegmaar.
 
Dank jullie voor de reacties :)

Ja bacteriën in de overloop en op de achterwand.

Mijn ervaring met grote roofvissen is dat de traditionele zand bodem meer een belasting is voor de waterkwaliteit dan meerwaarde. Zo'n MBU legt behoorlijke drollen en die zijn zo beter te verwijderen.
 
Er zit water in :regen: en onze voetjes zijn droog gebleven!

Toch altijd erg spannend om zo'n enorme 2dehands bak voor de eerste keer te vullen maar het is allemaal goed gegaan.

Ik laat hem nu een paar dagen draaien zodat zeker alle gifstoffen van de pvc lijm en epoxy eruit gaan. Dan hoop ik hem zondag leeg te kunnen laten lopen en opnieuw te vullen maar dan voor het echie :D. Sushi gaat dezelfde dag nog over.

fP4RZIcHmqLEklYhzQGJJG6Pi5l3Bmf_.jpeg
 
heeft zeker wel even geduurd voor die vol zat?
 
Mooi bakje! Ga ik zeker volgen ;)
 
Hahaha ja dat heeft wel een 2 uurtjes geduurd :juggle:
 
Wat gaaf trouwens van die lichtstralen in de bak:thumbs:
 
Mooi die verlichting! Ben benieuwd wat er allemaal aan inrichting in komt..
 
Bedankt voor de leuke reacties op de verlichting. Het is niet gebruikelijk om aquaria zo te belichten maar ik ben er waanzinnig blij mee. Het kijkt heel rustig en is wel zo fijn met de tv er straks nog boven.

Vandaag was het dan eindelijk zo ver en is Sushi verhuisd naar z'n nieuwe bak.

nUdFiOKguifHILyDlWZdBOfzzDRO2IRK.jpeg

De camera had het moeilijk met het beperkte licht. In werkelijkheid is de bak van binnen goed zichtbaar.

nUdFiOKguifHILyDlWZdBOfzzDRO2IRK.jpeg

De overloop is gevuld met circa 10 liter aan pijpjes en porreus glas (uit de ingedraaide potfilters). Hieronder had ik een flexibel luchtgordijn gelegd maar helaas werden die bellen teveel door de pomp mee getrokken. Overloop weer leeg gehaald (wat een rotklus met zo'n hoge bak) en nu 2 luchtstenen in de hoeken geplaatst. Dit functioneert wel.

Bovenop de pijpjes ligt een zak kool, laag schuim en uiteindelijk filterwatten.

nUdFiOKguifHILyDlWZdBOfzzDRO2IRK.jpeg

nUdFiOKguifHILyDlWZdBOfzzDRO2IRK.jpeg

nUdFiOKguifHILyDlWZdBOfzzDRO2IRK.jpeg


nUdFiOKguifHILyDlWZdBOfzzDRO2IRK.jpeg

Sushi is in ieder geval blij met de extra ruimte.

Komende week ga ik materiaal halen en beginnen aan het afwerken van de buitenkant.
 
Sushi is misschien wel mijn favoriete vis op het Forum! Hij ziet er altijd zo vrolijk en speels uit, echt een plaatje!
Super ook hoe je zijn bak laat meegroeien, that's dedication!
Daar kunnen veel mensen iets van leren.
Je bak is ook heel sfeervol door de combinatie van het hout en de verlichting. Very nice job indeed!

Een vraagje uit interesse:
Deze bak is met zijn 2 meter 50 dus een slordige 1200 liter! Voor een visje van 25cm (hehe, ik durf visje te schrijven omdat ik weet dat hij nog wel wat groter wordt, eigenlijk is het al een flinke vis hoor ;) ) is dat een mooie plas water.
Maar ik vraag me af tot welke grootte Sushi in deze bak kan blijven? En hoe lang duurt het vooraleer hij die afmeting zal bereiken denk je? Is het dan de bedoeling om nog eens te vergroten of zoek je tegen dan een andere oplossing?
 
Dank je :D

Uiteindelijk zal hij nog een keer naar de 2500L moeten. Ik heb nu 250x70x104 in de woonkamer staan dus 250x100x100 moet ook nog wel lukken als ik de techniek naar de trapkast verplaats. Dus weg hoeft hij echt niet.

Hoe hard ze groeien hangt veel af van voeding, waterkwaliteit en temperatuur. Ik hou hem iets koeler tussen de 24 en 25 graden. Eten krijgt hij maximaal om de dag al zou hij het liefst 2x per dag eten :rolleyes:. Toch groeit hij stevig door dus de waterkwaliteit zal wel goed zijn. Voor zover ik weet groeien ze de eerste jaren heel snel en neemt de groeisnelheid vanaf de 40cm wat af. Grove gok dat hij nu ruim 2 jaar is (uitgaande van 1cm per maand). Als hij zo door gaat dan zal hij over 2 jaar wel op die 40cm zitten. De bedoeling is om hem met 50cm door te zetten naar een nog grotere bak.
 
Sushi is dus een snelle groeier, maar op welke lengte stopt Sushi met groeien? Over een paar jaar dus weer een nieuwe bak halen:D
 
Het is niet gebruikelijk om aquaria zo te belichten maar ik ben er waanzinnig blij mee.

Als het voor jou werkt is dat prima toch, tenslotte wordt licht veelal voor ons zicht gebruikt en hebben vissen daar vaak juist "last" van.
 
Mbu's worden tussen de 60 en 70 cm lang. Al zullen ze die 70 in een thuis aquarium eigenlijk niet halen. Het laatste stuk gaat ook erg langzaam.

Over een paar jaar een nieuwe bak bouwen :cool:. Dat vind ik zelf ook allemaal veel te leuk om te doen.

Ja Ton dat is ook zo. Mijn schuwe L075 laat zich nu overdag ook veel meer zien.
 
Mbu's worden tussen de 60 en 70 cm lang. Al zullen ze die 70 in een thuis aquarium eigenlijk niet halen. Het laatste stuk gaat ook erg langzaam.

Over een paar jaar een nieuwe bak bouwen :cool:. Dat vind ik zelf ook allemaal veel te leuk om te doen.

Ja Ton dat is ook zo. Mijn schuwe L075 laat zich nu overdag ook veel meer zien.

Hoe groot word de volgende bak, en mooi dat de l075 zich vaak laat zien.
 

Terug
Bovenaan