Jonge Betta voeren


T

Tommass

Guest
Hallo mede forum leden,

Eerst even uitleggen wat ik precies heb. Ik heb sinds november een kweekstelling van 6 aquariums staan, waarvan er nu 4 draaien.
in 3 bakken zwemmen Betta.

Bak 1: Betta man plakat Dragon Blue velvet.
Bak 2: Betta man Crowntail Dragon Dream Red.
Bak 3: 150 jongen. van 2 mm tot 0,6 cm.
Bak 4: 6 vrouwen, 1 plakat wild kleur, 5 crowntail (red, blue, White, white special coloured blue, yellow/red fin.


Nu is mijn vraag, sommige jongen groeien ontzettend snel en hard en andere blijven achter. Nu lukt het me niet om Artemia te kweken, ik heb gelezen op verschillende sites dat ik eiwit rijk droogvoer moest vermalen tot poeder en ze dit goed zullen eten.

Kan ik dit zo blijven doen? Is er nog een mogelijkheid dat mijn artemia wel uitkomen? Ik heb zelfs een complete set ervoor gekocht, heb Zeezout van mijn vader meegenomen voor Zee aqua. Heb pompje altijd aanstaan voor lucht en de eieren liggen in de koelkast.

Iemand tips qua voeren?

ps. Nieuwe nesten zijn alweer onderweg en wil ze graag opvoeden zonder teveel uitval.
 
Och,Tommas, goedkoop keukenzout voor 32 ct, lukt het best.

Heb je een luchtpomp dan 3 slangetjes met kraantje. Zonder steentjes.
Zo in de fles laten bubbellen.
zet dan 3 flessen naast elkaar, maak ik 1 x zoutwater aan. 2 l.
Vul de flessen voor de helft, eitjes erin, en laat maar bubbelen.
komt 1 van de 3 toch wel uit.


Wil je aftappen, zet je de boel stil, zie je ze zo zwemmen. lege schillen gaan omhoog,
10 mm slangetje in de fles tot de bodem, en kort opzuigen en gelijk uitzeven. oud water terug in de fles.
 
Hallo Bertus,

Ik heb al meerdere zout geprobeerd, lukt niet...
Lijkt alsof ze niet willen uitkomen.

Vroeger ging het een stuk makkelijker... dan hoefde ik geen moeite te doen.


Kan ik ze ook net geboren watervlooien voeren?
 
Hoe oud zijn de eitjes?

Die zijn nog te groot ,voor ze, denk ik.
ER is ook nog zoiets, als pantoffeldiertjes.

Kijk boven onder de M. van Forum. stat artikelen. neem techniek. dan pantoffel diertjes kweken.

Doen ze ook met bloemenwater, of bananenschil in aquariumwater.
 
eitjes geen idee, heb ze bij mijn Lfs vandaan.

Ik ga kijken naar pantoffeldiertjes dankje!
 
waarschijnlijk de eitjes van sera of hobby
deze eitjes had ik ook een lage uitkomst ik gebruik de eitjes van HIER ik heb een klein potje in de koelkast en bewaar wat ik niet gebruik in de vriezer
lukt altijd ook gebruik ik het gewone salina zout van 32 cent waar bertus het over heeft
uitkomst is bij mij 80 tot 90 % ik neem 500ml water kiep daar een chineese soeplepel zout in en suc6 gegarandeerdvanaf dat ze een halve cm zijn begin ik idd met droogvoer fijn vrijven en dat 1x daag te voeren aan mijn betta's daarnaast als ze weer iets groter (1 cm ongeveer) zijn krijgen ze tubifex geknipt
 
@ Patty:

Klopt ze zijn van hobby, er komt zelfs helemaal niets van uit....
Bedankt voor de website! Ik ga hier vanavond gelijk bestellen!

Nu heb ik 200 jongen die uitkomen waarvan er nu nog 50 zwemmen. Dat is erg zonde.
Ook ga ik azijnaaltjes kweken zodat ze beide kunnen snacken.

De grootste zijn trouwens wel al een cm en groter!

Hoop dat er mooie kleuren uit gaan komen!
 
deze man heeft ook azijnaaltjes als je daar een portie koop kun je ze enten
 
ben vanavond nog bij deze man geweest heb even een portie microaaltjes gehaald heb 1 jonge betta in een bak gevonden en geen zin om voor 1 baby een artemia kweek op te zetten dus gaan we kijken of we deze daarmee groot kunnen krijgen ook heeft hij goed stofvoer voor babyvisjes

ik heb dan wel het voordeel dat ik 10 km bij hem vandaan woon
 
klopt bertus is zo simpel alleen wil nu de microaaltjes proberen totdat hij/zij aan de geknipte tubifex kan
 
ik heb artemia eieren besteld en azijnaaltjes.

Dan kan ik ook mijn raszuivere Endler Rainbow jongen goed voeren.
 
je zult via de mail wel een beschrijving krijgen hoe je alles het beste kunt doen
 
Bestelling gisteren geplaatst :).

Nu kijken of mijn 2 nieuwe nesten gelijk een stuk minder uitval zullen hebben als degene die ik nu heb zwemmen.

Wel gezien dat ik nu 2 jongen heb zwemmen die al kleuren, 1 is blauw en 1 is licht met rode vinnen! Super op te zien hoe ze opgroeien en hoe nieuwsgierig ze zijn.

Hopelijk krijg ik wel dragon jongen....
 
als een van de ouders dragon is zit die kans er wel in anders heb je weinig kans
 
Mannetje is een Dragon plakat. Blue velvet (zei de kweker).
Vrouwtje van nest 1 is een plakat wildvang met blauw.
Vrouwtje van nest 2 is een crowntail Rood.

Hoop op mooie vissen.

Heb al 4 nieuwe vrouwtjes zwemmen waarbij ik een jong mannetje van vader ga plaatsen, dit zijn spierwitte crowntail, een witte crowntail met blauwe vlekken over haar lichaam en vinnen, met 2 rode vlekken, een blauwe crowntail en een geel/roze/rode crowntail vrouw.


Dus hoop daar dan ook weer mooie selecties uit te halen. Ik wil ook niet gaan inkruizen, dus de mannen houden altijd de 4 vrouwen die ze nu hebben.

Waarbij ik die niet wissel, en het vrouwtje wat afgezet heb meer rust geef door haar nog even helemaal apart te houden.


Hoop aparte bakjes, maar het is het dubbel en dwars waard.
 
Ben benieuwd of je artemia beter uit gaat komen maar bij deze man meestal altijd wel hoor, ik gebruik deze eitjes al een tijd.

Ben benieuwd naar je nieuwe dames, vooral omdat het crowntails zijn. Waar heb je ze vandaan?? Het blauw in het wit duidt op een steelbleu ondergrond :) namelijk, dat komt voor in opaque. Kun je misschien fotootjes plaatsen.
 
ik hoop het, anders heb ik in ieder geval de azijn aaltjes :).

Hieronder foto's van de heren en vrouwen:


Blue Velvet Dragon man:
20151219_200219_zpsztsrabjd.jpg


Witte crowntail vrouwtje:
20160109_095658_zpsilhtlpkf.jpg


Wit/Blauwe Crowntail vrouwtje:
20160109_095535_zpsrg7atnor.jpg


Blauwe Crowntail vrouwtje:
20160109_095625_zpsthendxw0.jpg



Nu bak 2:

Dragon Red crowntail man:
20151219_200507_zpsq4vgff46.jpg


Crowntail Wit/geel/rood vrouwtje:
20160109_095842_zpsc8q0rbl6.jpg


Crowntail vrouwtje Rood:
20160109_095858_zpsiezxlvc6.jpg


en dan nog een wild kleur plakat vrouwtje bij hem.
Let niet op de gehavende vinnen... ze hebben net nestjes gehad.

Nu zijn de plakat dragon man en wit/blauwe vrouw bezig met een nieuw nest :) ze helpt zelfs mee met het blazen van schuim. Hoop op snel mooie jongen.

Helaas nog niet de spullen binnen :(
 
Wat een prachtige betta's zeg, vooral dat eerste mannetje vind ik echt een mooie (vind de dragon kweekvorm sowieso erg mooi). Hopen dat er straks mooi nageslacht rondzwemt!
 
Thanks Patty :)

Ben er ook erg blij mee!
Ik zoek nog 1 mannetje, twijfel tussen een Half moon Butterfly of een Rosetail.
 
Heb je een foto Patty?
 
Is het trouwens zo, dat als de jongen opgroeien de blauwe kleur sneller doorkomt dan de rode?

Heb 2 extreem grote jongen zwemmen, deze zijn nu 1 maand oud en ruim 2 cm. Maar die hebben haast nog geen kleur.
En dan heb ik wat kleinere, daar begin je het blauw al te zien over hun hele lichaam.
 
ze kunnen ook wit worden met rode staart maar idd mijn blauwe jongen hebben eerder kleur dan de rest
 
Ik merk dat sommige vrouwtjes zijn die op hun moeder lijken... exact hetzelfde worden die. Daar zwemmen er nu 5 van.
Wildkleur met een rood/blauwe gloed.

1 is licht mettalic blauw aan het worden, hoop dat het een dragon vrouwtje is.

2 zijn mannetjes! dagen elkaar beetje uit en zijn nog helemaal niet gekleurd.. wel beide rode vinnen.. dus nog steeds een verassing.

De artemia staan lekker te pruttelen. Staan nu bijna 18 uur te draaien en volgens mij zijn de eerste nu uitgekomen.
Ook de azijnaaltjes worden lekker meer en ze krijgen nu speciaal stofvoer.

De jongen hebben keuze zat haha... ze groeien nu wel stukken sneller.


Enige nadeel is, de mannetjes maken even geen schuimnesten meer :(
 
hier willen de mannen momenteel ook niet ligt misschien aan de tijd van het jaar weet het niet
 
Hmm, ik zal wel even wat hot and steamy betta splendens filmpjes aan de mannen laten zien haha..

Zolang de jongen maar lekker opgroeien! Het zijn er nu nog 20 en vanmiddag krijgen ze weer lekker een portie artemia.
schieten ze weer door de bak heen als gekken.
 
Ja absoluut!

heb ook 2 lege bakken van 100 cm laten aanpassen naar 4 x 50 cm.
dan ga ik alles omzetten. De mannen beide naast elkaar in 50 cm, en de vrouwen apart.
Dan de jongen ook in 50 cm, en de bakken waar ze nu inzitten gaan ook gesplits.

Moeten er nog 3 mannen bijkomen. Alles wil ik laten draaien op sponsfilters, ook de tussen schotten krijgen gaatjes, waardoor al het water gelijk blijft.
 
Mooie dames en heren, ben benieuwd naar de nestjes en of alles gaat lukken.
Rood komt eerst als blank vaak tevoorschijn in de jongen, pas veel later komt de rode laag eroverheen of tevoorschijn.
Het Is bij jou een verrassing wat er uit komt aangezien je niet direct de achtergrond weet van de vissen maar Dat maakt het juist zo leuk met het kweken.
 
Ja de kleuren komen nu eindelijk mooi door!
2 mannen zijn blank met rood...
de rest zijn volgens mij vrouwen waaronder wat dragons... Sinds ze artemia krijgen groeien ze wel een stuk sneller ;)

Dus lekker laten groeien en straks de mannen apart, die beginnen nu al klein beetje vervelend tegen elkaar te doen..

Maar de verassing is zeker het leukste.
 
Mijn jongen tot nu toe!

Kleur loos mannetje!
20160126_075943_resized_zpsndnqotbd.jpg


Klein blauw dragon kleurend vrouwtje volgens mij...
20160126_075936_resized_zpsdviazuam.jpg


Nieuw CTPK vrouwtje!
20160123_214143_resized_zpsw8hmfenh.jpg


Butterfly blauw mannetje voor het nieuwe vrouwtje.
20160123_214141_resized_zpstusjwark.jpg


Hoop op nieuwe mooie jongen straks!! De jongen die ik nu heb groeien als kool opeens.. de grootste zijn nu 2,5 cm groot en 3 zijn kleurloos met rode of blauwe vinnen... en de iets kleinere zijn blauw/paars en een hele lichte metallic blauw ukkie.. die waarschijnlijk het allermooiste zal worden.
 

Terug
Bovenaan