Jeppo's onrealistische blik op de Amazone


Jeppo

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2005
Berichten
2,215
Hoi allen,

Sinds een weekje ben ik in bezit van een Rio 125. Deze heb ik over kunnen nemen van NiekB, nadat deze had besloten om te stoppen met de hobby. Getwijfeld of ik 'm wel op moest starten, want ik ga over een maandje het huis uit, maar toch maar besloten om het wel te doen. Zo kunnen alle planten en het filter al een beetje opstarten. De vissen zal ik dan later een keer toevoegen als het allemaal weer rustig is.

Goed! De bak is gehaald als middel om terug te keren naar mijn geliefde Apisto's. Of andere dwergcichliden. Dat is tenminste de intentie. Daarom heb ik er ook een Zuid-Amerikaans tintje bij gedaan, maar geen blackwater. Ik vind het toch wel fijn als er ergens een groen plantje tussen staat en dat het water gewoon helder is, dus zie het maar als een soort Mato Grosso of Pantanal bak, maar dan niet met enkel Zuid-Amerikaanse planten, volgens mij. Ben ik zelf niet z� streng op, al moeten er natuurlijk wel Echinodorussen tussen zitten. En hout. En stenen. En zand. Voeg deze elementen bij elkaar toe en doe er een beetje fantasie vanuit mijn kant erbij, dan krijg je zoiets:

dee88c4b-89aa-4aa9-9319-4b54f1815f98_zpsxevnyhxs.jpg


703bbe82-ddb8-4861-acc4-c2730e7fae04_zpsxxo32a0f.jpg


fc0fee35-5c09-4c2a-a250-2dcc8d904b35_zpsxglp1vde.jpg


Ik heb de achterwand die erbij in zat vervangen met folie op de achterkant van het aquarium en zoals jullie kunnen zien, is dat finaal mislukt. Dat moet dus nog een keertje over gedaan worden. Verder zit er een JBL Cristalprofi e701 bij, die ik een paar dagen geleden heb gekocht en zitten er twee TL's boven, maar vraag me niet welke.

Verder gaat het zeer voorspoedig. De planten maken nieuwe blaadjes aan en de eerste slakjes racen alweer door de bak. Woehoe! Moet nog wel wat kleine kiezeltjes erin doen om de overgang van de keien naar het zand wat te verzachten.

Oja, die groene vlek die je ergens in het midden ziet, is het aquarium aan de andere kant van de kamer. Geen alg, nog niet!

Brand maar los!
 
Het ziet er al goed uit. Ik ben benieuwd hoe het er uitziet als de planten
allemaal goed gegroeid zijn.
 
Ja ja ff showen ;) ziet er weer goed uit nijmegen - venray is niet zover dus over een tijd kom je hier maar eens helpen ;)
 
Haha! Die dwergjes zal ik vast wel ergens kunnen verwerken in de inrichting. ;)

Bedankt voor de complimenten allemaal! Doet me goed. Binnenkort nog wat stukken hout toevoegen en dan is het geheel voor een klein maandje klaar.

@Stijn - Nijmegen is voor mij ook een klein half uurtje rijden, dus naar Venray lopen wordt 'm sowieso niet! Haha.

Ik zit zelf nog te twijfelen over welke dwergcichlide ik wil houden. In eerste instantie wilde ik voor de A. trifasciata gaan. Een schitterende vis, maar de mannetjes blijken zeer agressief te zijn richting de vrouwtjes die nog niet in de stemming zijn. Het laatste wat ik wil is frustratie in de bak, want het moet juist een rustpunt in de woonkamer worden. Ik wilde het ook niet volgooien met takken, aangezien het meer een showbak wordt dan een kweekbak. Misschien hebben jullie dus suggesties voor een vrij rustige dwergcichlide-soort? Ik heb zelf de A. borelli, A. cacatuoides en de A. iniridae al gehouden. Als er niks uit komt, wil ik best nog een keer de A. borelli houden. Het is alweer een tijdje geleden dat ik die heb gehad, maar het liefst natuurlijk weer iets anders!

Ik weet ook niet precies hoe het zit met de agressie van soorten. Het ligt ook vaak aan het individu. Blijft moeilijk, cichliden!
 
Mijn idee ken je, benieuwd of nog iemand daarmee komt! ;)

~ Ivo
 
Jazeker! Wil graag alle opties afwegen, voor ik een definitieve keuze maak. Misschien zijn er opties die ik nog niet heb overwogen. Desalniettemin vind ik jouw idee wel echt aanspreken. Weet alleen niet of ze te moeilijk zijn voor mij op dit moment.

Oja, direct na het plaatsen van mijn vorig bericht, heb ik toch maar even het hout en wat steentjes erin gedaan, met het volgende resultaat:

9e7f6369-cf5f-43b5-aec1-e57e91fff33f_zps1qqwkflj.jpg


Ben er niet heel tevreden over. Het knooppunt van het hout concentreert zich nu vlakbij het midden en het is nogal een focuspunt voor het oog. Even kijken of ik het nog een keer verander, want ik wil de planten niet te veel verplaatsen en verstoren. Misschien laat ik het maar zo tot de bak weer leeg moet voor de verhuizing.
 
Die knooppunt zou inderdaad iets meer naar rechts moeten .
De sterke punt ligt op 1/3 van de lengte van je bak van rechts gezien , van uit links gezien 2/3
Dat vinden je ogen prettige .

groet john
 
Johnny Boy zei:
De sterke punt ligt op 1/3 van de lengte van je bak van rechts gezien , van uit links gezien 2/3
Dat vinden je ogen prettige
Op zijn minst een onvolledige voorstelling van zaken, en wellicht zelfs een onjuiste.

Ten aanzien van het eerste: een aquarium kijk je nooit vanuit ��n hoek naar. Er zijn dus niet maar twee sterke punten, zoals hier geclaimd. Hoogstens kun je zeggen dat er twee sterke punten zijn vanuit de hoek waaruit het meest naar de bak wordt gekeken. Een belangrijk verschil.

Ten aanzien van het tweede punt: vergeten wordt vaak dat de theorie van sterke punten uitgaat van phi, de Griekse letter met tal van toepassingen en achtergronden in de wetenschap. Architecten baseren zich erop, schilders, etc. In de natuur komt het veel voor. Het gaat dan om de gouden ratio, Divina Proportia, en dat zijn g��n derden, maar een ration van 1 : (ongeveer) 1,61.

In de bak van Jeppo ziet dat er zo uit:

jeppo%20GR_zpsp0gs3y4b.jpg


Dus zo slecht staat die stapel hout (het zwaartepunt ervan) helemaal niet.
Ik zou de stapel eerder te prominent noemen en vinden afleiden van wat er eigenlijk beoogd is, waarbij dat laatste wordt afgeleid uit het overzicht in de beginpost.

Leesvoer: http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/guldensnede.htm

~ Ivo
 
Ivo dat van die sterke punten weet ik wel , je hoeft geen gebruik te maken van 2 sterke punten .
dat hangt af van de grote van je bak .
Daarom had ik het alleen over de rechte kant omdat daar die knoop is wat hem stoort .
En 1/3 wordt over het algemeen gebruikt vanuit links of rechts , of je moet het heel precies willen doen dan kan je de berekening gebruiken .
Is voor deze bak de uitkomst [ 30,5 [ 19 ] 30,5 ]

Groet John
 
Goed, de nieuwe opstelling!

Eerste aquarium verhuist. Daardoor natuurlijk alles opnieuw in moeten/kunnen inrichten. Op de een of andere manier kon ik niet meer alles kwijt wat ik de vorige keer erin had. Heb er zoveel mogelijk ingepropt en kon alleen een boel stenen er niet meer in kwijt, maar dat is niet erg. De planten mogen lekker groeien en dan zie ik vanzelf wel welke te groot worden of welke niet goed groeien.

Dit is het resultaat:
ef6efa46-bd90-453c-ba69-80d797505a9a_zps2vtximue.jpg


Excuses voor de wazigheid. Het is nogal stoffig door de vele kleibollen die er al in zaten en omhoog zijn gekomen. De thermometer zit daar om te kijken of het overal in de bak even warm is. Kan de temperatuur niet hoger krijgen dan 26 graden, dus misschien moet ik een betere verwarming halen.

Het geplande vissenbestand:
- 10 Nannostomus eques
- 10 Paracheirodon axelrodi
- 3/4 Dicrossus filamentosus
(3 L10a's, maar dat is nog een twijfelgeval)

Te veel of te doen?

Nog een vraagje: door het verhuizen heeft het filter, pak 'm beet, zo'n twee uur stilgestaan. Het is een buitenfilter (JBL Cristalprofi e701) en heeft wel gewoon vol met water gestaan. Ben ik m'n baccies verloren of niet? Zo'n 70-80% van het oude water is er weer terug in gedaan en de bodem is er ook ingebleven. Ik wilde namelijk morgen of overmorgen de P. axelrodi halen, mits dat mogelijk is. Het aquarium draait trouwens weer drie dagen nu.
 
Jeppo zei:
Nog een vraagje: door het verhuizen heeft het filter, pak 'm beet, zo'n twee uur stilgestaan. Het is een buitenfilter (JBL Cristalprofi e701) en heeft wel gewoon vol met water gestaan. Ben ik m'n baccies verloren of niet? Zo'n 70-80% van het oude water is er weer terug in gedaan en de bodem is er ook ingebleven. Ik wilde namelijk morgen of overmorgen de P. axelrodi halen, mits dat mogelijk is. Het aquarium draait trouwens weer drie dagen nu.
Een paar uur stil staan is voor een ingedraaid filter geen probleem hoor. Als ik water ververs (iedere week 250 liter) duurt dat ook wel eens een uur of twee. Nooit problemen gehad !
 
Dankjewel! Inderdaad geen problemen gehad (tot dusverre), want ik heb gisteren een tiental vissen gekocht. Natuurlijk ging dit volledig volgens plan, want we (ik en mijn vriendin) gingen het huis uit met het idee om Paracheirodon axelrodi te halen en we kwamen thuis met Hyphessobrycon megalopterus. Ik zei al, kijk even de hele winkel door.. en ze viel als een blok voor de fantoompjes. Nu weet ik dat ze vrij zuidelijk in Brazili� voorkomen, maar ook 'upper in Rio Madeira' waar de gemiddelde temperatuur rond de 27 graden ligt, dus ze zullen er vast niet al te veel hinder van ondervinden. Voor nu staat de temperatuur op 26 graden. Misschien dat ik die ga verhogen naar 27 graden voor de Dicrossus filamentosus, maar dan moet ik een nieuw verwarmingselement aanschaffen, want deze staat op 32 graden, maar krijgt de bak dus niet hoger dan 26 graden. Ach, komt wel goed!

Zal vanmiddag of vanavond nog wat foto's erop zetten als het licht weer aan is.

Bijkomend voordeel van de fantoompjes trouwens; ze zitten vrij hoog in de bak, waardoor de D. filamentosus straks de hele onderzone (tenzij er L10a bij komen) voor henzelf hebben. Woehoe! Een onbewuste goede actie.
 
Enkele foto's (excuseer de vlekken etc):

b1796ed3-3eaf-4745-9a11-d86e0ee61361_zpsv2qupck5.jpg


a0629089-8dc1-4ed9-a098-c1cae01d5a8e_zpsb4mhr0le.jpg


f8e957f3-6c0f-4e41-8a08-4649c733f199_zpsgrwtqbql.jpg


3c57ce22-2ad4-42bc-a587-7d27e014ad29_zpsrdlq0mje.jpg


Ik ben blij verrast door deze visjes. Heerlijk gedrag!
 
Die vlekken joh irriteren me ;) nee ff serieus heerlijk bak weer maar als ie lelijk was dan was er iets met je aan de hand lol
 
Leuke bak.

Fantoomzalmpen zijn leuk.

Ik zou toch een kleurrijkere dwergcichlide toevoegen.

Toch de Borelli of Nannacara.

Er zijn nog meer mooie apisto's.

gr Peter
 
Haha, dank je Stijn!

Kleurrijker dan dit, Peter?

HadfcRdkaaRFnir67qJMD164GsbhR8on.jpeg


Even zonder dollen, ik weet dat er misschien kleurrijkere Apisto's zijn (al vind ik Dicrossussen ook echt prachtig), maar aangezien dit aquarium in de woonkamer staat en mijn vriendin voor het eerst in aanraking komt met aquaria, leek het mij verstandig om een rustig, of vredig geheel te cre�ren. Apisto's kunnen toch wat feller zijn. Natuurlijk heb je wel rustigere soorten, maar die heb ik allemaal al gehad, dus ik wilde wel iets anders proberen. De D. filamentosus komen er dus niet alleen in vanwege hun kleuren, maar ook om hun gedrag. En ze zijn gelukkig niet al te duur in de aanschaf. :D
 
ik vind dit echt een hele mooie bak!,,,

mooie visjes gaan er ook inkomen! en ze zijn kleurrijk!
 
Hoi Jeppo,

Uiteraard is dit een mooie vis. Ik heb ze zelf ook gehad.
Ik vind de fantoomzalm heel mooi en subtiel gekleurd maar is het is geen kardinaaltetra met heel veel kleur.

Ik vind het mooi als of de scholenvis uitbundig kleurt of anders de dwergcichlide. Vandaar dat ik opteerde voor een uitbundiger gekleurde cichlide. Bijv apist. spec inca.

Maar het is natuurlijk jouw eigen keuze.

gr Peter
 
Bedankt Jakkie30!

Ik stel je suggestie heel erg op prijs, Peter. Ik kan me er ook in vinden, ik snap helemaal wat je bedoeld. We zullen zien of het wat wordt. Ik ben tot nu toe in ieder geval tevreden!

In ieder geval, dan toch de nieuwe aanwinsten:

ed83724f-bd71-4d5e-ab8b-794e930b0b2b_zpsajhmo8jz.jpg


8279bd0c-bddd-4603-bc73-bf0f90b43cf4_zpsapouytaj.jpg


654501d2-5ca1-4219-a41a-d6646ec59c2b_zpscxiywhbe.jpg


531204c8-394b-408a-966f-5861ad261e3f_zpsxkk1tr2o.jpg


5a6f1702-5738-409a-837c-f1deb1302986_zps9lqy8min.jpg
 
Mooie inrichting. Vind zelf wat planten hier en daar ook altijd erg mooi staan.

Over de kleuren, D. filamentosus die zich echt op hun gemak voelen kunnen werkelijk waar prachtig kleuren!Blauw,rood, paars,wit,geel, groen.. Ok�, niet zoals de felle kleurbommen zoals die van de (kweek)ramirezi's, maar subtieler.
 
Bedankt allen! Weet ook zeker dat de D. filamentosus er prachtig uit zal komen te zien.

Waar ik wel over in zit.. de pH zit rond de 7. Ik wil 'm eigenlijk lager hebben. Nu heb ik geprobeerd om turf in mijn cristalprofi filter te doen, maar toen kreeg ik 'm niet meer dicht, dus dat is denk ik geen optie. Andere opties? Eikenextract heb ik ook bekeken, maar wilde eigenlijk niks toevoegen in de bak en 'm zo puur mogelijk houden. Ik ga wel osmosewater toevoegen, maar dit heeft ook een pH van 7, als ik het me goed herinner?
 

Terug
Bovenaan