Je raadt het al... en algenprobleem :-)


Bij een (te) hoge lichtsterkte neemt de plantengroei toe en wordt er meer CO2 "vastgezet". Dat kan een CO2 tekort opleveren met de gevolgen die we wel kennen. Door zo'n pauze kan de bak weer CO2 terugwinnen met de bovenlucht bijvoorbeeld maar ook door hetgeen de vissen uitademen en de reactie van de planten. Door minder licht neemt de assimilatie af en wordt er minder voedsel opgenomen door de plant. Overigens is dit niet iets wat ik nu even bedacht heb, want zoals je weet, zo slim ben ik niet. Het is iets wat om meerdere plaatsen wel beschreven is en eigenlijk al langer bekend is.
Ok, je bedoeld dus dat er meer wordt verbruikt dan er bijkomt door de gasuitwisseling. Dat zou kunnen maar ja als je al veel licht hebt en veel planten dan is het ook niet aan te bevelen denk ik om zonder co2 te gaan werken.
 
Ok, je bedoeld dus dat er meer wordt verbruikt dan er bijkomt door de gasuitwisseling. Dat zou kunnen maar ja als je al veel licht hebt en veel planten dan is het ook niet aan te bevelen denk ik om zonder co2 te gaan werken.
Stel je lampen waarmee je niet kan dimmen en je zit qua lichtsterkte eigenlijk net iets te hoog dan zou dit dus ook, en is eigenlijk ook, een oplossing. Maar eigenlijk waarom ik hiermee kwam is dat pauzes vaak gebruikt worden om langer van een verlichte bak te kunnen genieten. En dat is een heel andere grond als de pauzes invoeren zoals ik hiervoor al omschreef. Maar hieruit blijkt ook dat dit gevolgen kan hebben. Omdat er in die pauzes zeker wanneer ze langer als een uur duren wijzigingen plaatsvinden in je bak. Dat het CO2 level een herstel kent is geen nadeel, lijkt me. Maar je verlichting uitzetten betekend bijvoorbeeld wel een groei stop periode voor je planten. Eigenlijk gebeurd er iets, mogelijk ook, in de verhoudingen in je bak. Of dit nadelig zou kunnen zijn weet ik niet. Maar misschien slimmere mensen als ik dit wel?
 
is dat pauzes vaak gebruikt worden om langer van een verlichte bak te kunnen genieten
Dat is ook voor mij de reden zoals je wel weet denk ik en ik ben niets slimmer dan jij denk ik want ik heb met deze wijze van werken geen nadelige maar ook geen positieve gevolgen gezien. Nu gebruik ik co2 en het zal wellicht in de gevallen die jij benoemd wel enig positief effect kunnen hebben.
 
Ik kan mezelf wel beschrijven als een automatiserings-nerd, dus ik voel een leuk projectje aankomen.

Het concept: Op een Sonoff S20 voorzien van Tasmota een PAR-sensor aansluiten en de verkregen waardes monitoren in Home Assistant. Moet ik alleen nog een overzichtje vinden van acceptabele µmol/m2/s-waardes zodat ik mijn verlichting kan dimmen of wat moet opschroeven.

Waarschijnlijk begin ik gewoon met de lampen naar boven te draaien en te kijken wat het effect is :)
 
De lampen kunnen alleen maar naar boven gedraaid worden, dus niet een kwartslag om zo het directe licht wat te verminderen.
Nu onderzoeken of er een dimmer is voor de lampen of dat ik een dimmer kan plaatsen tussen mijn slimme stekkerdoos en de lampen, misschien zelfs een slimme LED-dimmer.
 
Ik kan mezelf wel beschrijven als een automatiserings-nerd, dus ik voel een leuk projectje aankomen.

Het concept: Op een Sonoff S20 voorzien van Tasmota een PAR-sensor aansluiten en de verkregen waardes monitoren in Home Assistant. Moet ik alleen nog een overzichtje vinden van acceptabele µmol/m2/s-waardes zodat ik mijn verlichting kan dimmen of wat moet opschroeven.

Waarschijnlijk begin ik gewoon met de lampen naar boven te draaien en te

Ik kan mezelf wel beschrijven als een automatiserings-nerd, dus ik voel een leuk projectje aankomen.

Het concept: Op een Sonoff S20 voorzien van Tasmota een PAR-sensor aansluiten en de verkregen waardes monitoren in Home Assistant. Moet ik alleen nog een overzichtje vinden van acceptabele µmol/m2/s-waardes zodat ik mijn verlichting kan dimmen of wat moet opschroeven.

Waarschijnlijk begin ik gewoon met de lampen naar boven te draaien en te kijken wat het effect is :)
Heel benieuwd naar je project, maar ik heb echt geen idee wat je gaat doen🤓
 
Ik kan mezelf wel beschrijven als een automatiserings-nerd, dus ik voel een leuk projectje aankomen.

Het concept: Op een Sonoff S20 voorzien van Tasmota een PAR-sensor aansluiten en de verkregen waardes monitoren in Home Assistant. Moet ik alleen nog een overzichtje vinden van acceptabele µmol/m2/s-waardes zodat ik mijn verlichting kan dimmen of wat moet opschroeven.

Waarschijnlijk begin ik gewoon met de lampen naar boven te draaien en te kijken wat het effect is :)
...en niet te vergeten dat water iets doet met licht, met name de kleuraandelen in het witlicht spectrum.
 

Terug
Bovenaan