Je raadt het al... en algenprobleem :-)


crispy78

Member
Lid geworden
10 augustus 2023
Berichten
6
Leeftijd
45
  • Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
    Juwel RIO 180, juni 2023
  • Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
    Volgens Tetra 6-in-1 test: nitraat 0 mg/l, nitriet 0,10 mg/l, dH 7, pH 7,7, chloor 0,0 mg/l, CO2 5 mg/l
    Temperatuur: 24,9 °C
  • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
    1x per week 30%
    1x per twee weken 50%
  • Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
    Easy-Life Profito, 20ml per week/waterverversing
  • Voeg je CO2 toe aan het water?
    Ja, Aqua-Noa Aqua-Noa CO2 Sodastream set met Dennerle Dennerle CO2 Diffusor Ultra, 15-20 bellen/sec. Tijdschema 14:00-21:00uur
  • Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
    Ja, Dennerle Scaper's Soil sinds aanschaf aquarium (juni 2023)
  • Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
    Bij Juwel RIO 180 meegeleverde verlichting, LED-buizen verwisseld omdat de lange planten gedeeltelijk het functionele licht ontnemen voor de kleine planten). Tijdschema 7:00-8:30 en 15:00-22:00uur. Sinds aanschaf aquarium.
  • Om welke algen gaat het (indien bekend)?
    Onbekend, een groene sluier over het hout en bolletjes op het hout.
  • Heb je een foto van je aquarium en de algen?
    Ja, voeg ik nog toe.
  • Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
    Bodembedekker: Eleocharis Eleocharis parvula
    Voorgrond: Eriocaulon Eriocaulon cenerium ''Polaris'' (9 st.)
    Midden: Anubias Anubias species (3 st.), Alternanthera Alternanthera reineckii mini (5 st.), Alternanthera Alternanthera rosaefolia (3 st.)
    Achter: Eustralis Eustralis stellata (8 st.), Didiplis Diandra (+/-20 st.)
    Op hout: Vesicularia Vesicularia species (spijt van, zit tussen het "gras")
  • Hoe lang heb je dit probleem al?
    +/- maand
  • Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
    Met CO2 en verlichting gerommeld. Ben nu bezig met een kuur Easy-Life BIO-EXIT Green.
    Een 12 amano garnalen zouden de handel moeten opruimen i.c.m. 5 zebraslakken en 10 otocinclus. De bodem wordt geruimd door 8 Corydoras panda.
    Een 25 stervlekzalmen en 35 neon tetra's vervuilen de boel weer.
De vraag is hoe kom ik van de algen af?
Momenteel zitten ze op het hout, stenen en plantjes.
 
Laatst bewerkt:
ik zou beginnen te meten met een druppeltest in plaats van een test strip. Die zijn namelijk veel nauwkeuriger. Er zijn diverse merken te krijgen via de bekende webshops en LFSen.
Wat opvalt is dat je no3 0 is, die hebben je planten wel nodig. die kun je verhogen door het toe te voegen. Ik gebruik zelf mengpoeders van aquariumbemesting.nl, maar je kan ook een product van Easylife of een ander merk gebruiken. Po4 heb je volgens mij niet genoemd/gemeten, maar hiervoor geldt hetzelfde als de no3.

De standaard verlichting van Juwel is niet ideaal en werkt algen in de hand. Als goedkoopste oplossing (heb ik zelf ook gedaan) is het mogelijk de day lamp te vervangen voor een color (van juwel). dat scheelde bij mij heel erg.

Verder heb je -denk ik- een behoorlijke bezetting in je bak. ter vergelijk, ik heb in een rio240 minder vissen. Ik draai daar een JBL E1502 filter op. Dat is een stuk meer dan het standaard interne filter.
 
Ik zou ook eerst met druppels testen en een foto van de algen posten. Als je nitraat 0 is dan is dat al een tekort maar strips zijn verre van betrouwbaar.
 
Is er een specifieke reden dat je je lichtduur onderbreekt? Ik hanteer zelf 8u: van 15:00u tot 23:00u.

Ter info ik heb een RIO 180 sinds augustus vorig jaar en heb de eerste maanden ook serieus met alg gesukkeld. Dit is nu mooi in orde gekomen en stabiel. Een goede tip is ook: verander één iets en kijk naar het effect. Niet zomaar van alles door elkaar veranderen en het geen tijd geven, anders weet je niet wat wat doet. En goed observeren en noteren: ik houd nog steeds een weekboek bij.

Succes.
 
En wat is de reden daarvoor ?

Is dat niet "verwarrend" voor de planten ?
Ik hoor ze nooit klagen:ROFLMAO:
Nee ik laat het om 9 uur aangaan tot in de avond 9 uur en zo kom ik met een pauze uit op 10 uur licht en dat vindt ik genoeg en ik ben het gewend want ik doe het al vanaf 2010 zo met de aquaria. Ook scheelt het weer wat stroom.
 
  • Haha
Waarderingen: TLS
Ik hoor ze nooit klagen:ROFLMAO:
Nee ik laat het om 9 uur aangaan tot in de avond 9 uur en zo kom ik met een pauze uit op 10 uur licht en dat vindt ik genoeg en ik ben het gewend want ik doe het al vanaf 2010 zo met de aquaria. Ook scheelt het weer wat stroom.
Ah bon, ik meen hier eens gelezen hebben dat dat not done was. Nu heb ik steeds een periode de lichten branden terwijl er niemand thuis is… (behalve de hond)
 

Bijlagen

  • IMG_4402.jpeg
    IMG_4402.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 73
  • IMG_4403.jpeg
    IMG_4403.jpeg
    739.3 KB · Weergaven: 73
  • IMG_4404.jpeg
    IMG_4404.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 70
  • IMG_4405.jpeg
    IMG_4405.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 72
  • IMG_4406.jpeg
    IMG_4406.jpeg
    1.3 MB · Weergaven: 75
Ah bon, ik meen hier eens gelezen hebben dat dat not done was. Nu heb ik steeds een periode de lichten branden terwijl er niemand thuis is… (behalve de hond)
de meningen verschillen nogal volgens mij. Er zijn mensen die zeggen: het is ook wel eens bewolkt en dan is er weinig licht in het water. Anderen pleiten voor zoveel mogelijk regelmaat..
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Tja ik doe het al 12 jaar en had dat op den duur in 14 bakken en nooit enig nadeel ontdekt. Licht van buitenaf is er ook altijd wel dus dan heb je altijd nog wat licht al is dat erg beperkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
@cemedia, @jessicapilon een druppeltest gaat zeker in het mandje en ik ga ook kijken naar een wat completere voeding. Wat betreft de vissen, deze verkeren volgens mij in goede conditie; ze zijn actief en helder van kleur. Het wattenfilter is redelijk snel vuil, maar dat wordt dan ook frequent schoongemaakt.

@TLS De onderbreking is niet zo zeer voor de vissen of planten, maar meer voor ons zelf; het staat gezellig als je 's ochtends aan tafel zit te eten. En natuurlijk is het ook gezellig om de bak(ken) aan te hebben wanneer je thuis komt. De totale belichtingstijd zit ergens tussen de (op diverse platformen) aangeraden 8 en 10 uur.

Wat ik nu heb gedaan is dat ik vandaag gestart ben met Easy-Life BIO-EXIT Green om de algen tegen te gaan. Omdat het nitraat wat laag was heb ik ook het standaard Nitrax-filter verwijderd. Nu de bak even twee weken rust gunnen en dan eens kijken hoe e.e.a. gaat en natuurlijk ondertussen op zoek naar plantenvoedingen en testers.
 
Je planten, zoals de Althernanthera en Eleocharis vragen veeel licht. Door hun hoge lichtbehoefte vragen ze ook voldoende voedingsstoffen, en dus ook voldoende CO2.
Je hebt ook Anubias, deze plant wil minder licht.
Om een algenarm aquarium te houden moet je planten kiezen die passen bij je verlichting, met de daarbij behorende hoeveelheid voedingsstoffen en de juiste CO2 dosering. Welke kleur heeft je dropchecker? Je schrijft 15-20 bellen per seconde (900-1200 per minuut!! ). Dat is erg veel, of bedoel je 15-20 per minuut? Dat is weer erg weinig op een aquarium van 180 liter.
 
Ik als noob (2jaar in de hobby) heb een ervaring opgedaan als volgende: ik had het zelfde probleem, dik zwaar alg en ellende met planten.
wat ik heb gedaan is investeren in goede verlichting, JMB is een tip. daarna als die lul verhalen van dikke water wissels, deed ik eerst ook nu 1x per 2 weken 10% waterwissel en laat je bak met rust geen schommelende waarden.

Icm met zeer goede verlichting weinig prutsen met water wissels heb ik mijn bak alg vrij gekregen zelfs dat ik geen enkele CO2 toevoeg....
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
@RobertDJ het aantal bellen is idd. een verschrijving 15-20 bellen per 10 seconden moet dat zijn.

Tussentijdse lessen:
Als je een beetje op het internet neust en ook verkopers spreekt dan is nitraat en nitriet killing voor je aquarium. Vanuit een vissen oogpunt is zijn deze stoffen dan ook niet goed voor ze, de plantjes hebben dit dan weer nodig om te groeien. Gelukkig produceren de vissen ammoniac dat door de bacteriën in het filter wordt omgezet in nitriet (tussenproduct)) en nitraat. Dat laatste bevordert de groei van je planten. Een nitraat/nitriet filter, zoals Juwel die meelevert, is leuk voor een bak zonder beplanting, maar mogelijk "killing" voor je bak met planten.

Wijze les #1 is de filters in een emmer met aquariumwater schoon te maken en niet onder de kraan schoon te spoelen. Misschien moet ik ook eens kijken naar andere vormen van filtering ipv. met sponzen.
Wijze les #2 is druppeltesters en geen teststrips.
Wijze les #3 is ook te kijken naar de ingrediënten van je plantenvoeding, dat er op de verpakking "volledig" of "compleet" staat wil niet zeggen dat dat ook echt zo is.
Wijze les #4 is bij de aanschaf van planten ook te kijken naar de lichtbehoefte.
 
De AIO of complete voeding bevat in de regel ook nitraat en fosfaat. Ik denk dat je de sponzen prima onder de kraan kan uitspoelen hoor.
 
  • Wow
Waarderingen: TLS
 
De AIO of complete voeding bevat in de regel ook nitraat en fosfaat. Ik denk dat je de sponzen prima onder de kraan kan uitspoelen hoor.
maar dat is wel dé AIO voeding, van aquariumbemesting.nl op Profito e.d. worden ook dergelijke kreten gezet, maar die zijn niet écht compleet.
 
Hier melden ze zelfs op de eigen site dat het GEEN nitraat en fosfaat bevat.

 
1691740122634.png


Extra complete, alle voedingsstoffen in één product, etc. Geen nitraat en fosfaat, het staat er wel, maar als je niet weet dat je planten het nodig hebben.. dan denk je dat het een plus punt is.
 
Ik heb het ff extra gecontroleerd. Het staat niet duidelijk op de fles Profito maar als je op de achterzijde de gebruiksaanwijzing openklapt dan zie je het staan. Nitraat-- en fosfaatvrij.
 
De beloofde foto’s. De bak is overigens gewoon recht 😀
Bekijk bijlage 364101
Je hebt hoe dan ook baard alg in je bak. Gezien de planten die ik opmerk moet je eerst je lichtsterkte aanpassen aan je plantenkeuze. Of wanneer je verlichting al aan een maximaal mogelijke lichtsterkte is gebracht moet je mogelijk je plantenkeus aanpassen. Daarna pas je de CO2 hoeveelheid, en dus je pH niveau, aan je gegeven lichtsterkte. Let op: Er is een belangrijk verschil tussen lichtduur en lichtsterkte! Zelf had ik mijn verlichting aan van 8:30 uur tot 23:00 uur zonder pauzes. Het licht brandde op volle sterkte van 10:00 uur tot 18:00 uur. Waarmee ik wil aangeven dat een pauze niet zo nodig is wanneer je kan werken met dim mogelijkheden. De natuur kent ook geen lichtpauzes.
 
@RobertDJ het aantal bellen is idd. een verschrijving 15-20 bellen per 10 seconden moet dat zijn.

Tussentijdse lessen:
Als je een beetje op het internet neust en ook verkopers spreekt dan is nitraat en nitriet killing voor je aquarium. Vanuit een vissen oogpunt is zijn deze stoffen dan ook niet goed voor ze, de plantjes hebben dit dan weer nodig om te groeien. Gelukkig produceren de vissen ammoniac dat door de bacteriën in het filter wordt omgezet in nitriet (tussenproduct)) en nitraat. Dat laatste bevordert de groei van je planten. Een nitraat/nitriet filter, zoals Juwel die meelevert, is leuk voor een bak zonder beplanting, maar mogelijk "killing" voor je bak met planten.

Wijze les #1 is de filters in een emmer met aquariumwater schoon te maken en niet onder de kraan schoon te spoelen. Misschien moet ik ook eens kijken naar andere vormen van filtering ipv. met sponzen.
Wijze les #2 is druppeltesters en geen teststrips.
Wijze les #3 is ook te kijken naar de ingrediënten van je plantenvoeding, dat er op de verpakking "volledig" of "compleet" staat wil niet zeggen dat dat ook echt zo is.
Wijze les #4 is bij de aanschaf van planten ook te kijken naar de lichtbehoefte.
Nitriet is dodelijk voor je dieren in je bak, Maar nitraat mag er gerust inzitten! Dus dat is niet noodzakelijk "killing" voor je aquarium.
 
Bij mij was ik heel snel van de algen af toen ik een zakje (met een afgemeten hoeveelheid) zeoliet in het filter legde (Juwel vision 180).
De volgende dag was het al nagenoeg weg.
Hoewel ik wel denk dat het niet goed voor de planten was, je haalt ook weer voeding van de planten weg. Maar als kickstart oplossing misschien best ok.
Wel goed uitspoelen! Er blijft stof afkomen.
 
Ik hoor ze nooit klagen:ROFLMAO:
Nee ik laat het om 9 uur aangaan tot in de avond 9 uur en zo kom ik met een pauze uit op 10 uur licht en dat vindt ik genoeg en ik ben het gewend want ik doe het al vanaf 2010 zo met de aquaria. Ook scheelt het weer wat stroom.
Tja ik doe het al 12 jaar en had dat op den duur in 14 bakken en nooit enig nadeel ontdekt. Licht van buitenaf is er ook altijd wel dus dan heb je altijd nog wat licht al is dat erg beperkt.
Jij gebruikt pauzeringen om langer te kunnen genieten van je bak. Maar er zijn eigenlijk andere redenen voor pauzes. Pauzes worden en werden wel eens toegepast om CO2 tekorten te voorkomen. In het geval dat je eigenlijk een iets te hoge lichtsterkte geeft. Een pauze geeft dan een mogelijkheid om je CO2 level weer wat op te krikken. Maar daar horen dan wel enkele regels bij. Zoals; het mag niet echt donker zijn, de assimilatie mag niet echt stoppen. En er moet ook een juiste verhouding belichting en "herstelperiode" voor de her-opbouw van je CO2. Een te korte pauze heeft weinig zin en zal denk ik eigenlijk meer schade toebrengen. Er moeten ook geen overige voedingstekorten zijn om te planten geen schade toe te brengen door deze pauzes. Hiermee wordt ook weer duidelijk dat er een belangrijk verschil is tussen lichtduur en lichtsterkte.
 
Je kan natuurlijk ook de hoeveelheid licht beperken/finetunen met drijfplanten.
Kan je wel het licht aan (je wilt er tenslotte van genieten) en toch de algengroei iets remmen? Dacht ik dat het zo werkte.
 
Jij gebruikt pauzeringen om langer te kunnen genieten van je bak. Maar er zijn eigenlijk andere redenen voor pauzes. Pauzes worden en werden wel eens toegepast om CO2 tekorten te voorkomen. In het geval dat je eigenlijk een iets te hoge lichtsterkte geeft. Een pauze geeft dan een mogelijkheid om je CO2 level weer wat op te krikken. Maar daar horen dan wel enkele regels bij. Zoals; het mag niet echt donker zijn, de assimilatie mag niet echt stoppen. En er moet ook een juiste verhouding belichting en "herstelperiode" voor de her-opbouw van je CO2. Een te korte pauze heeft weinig zin en zal denk ik eigenlijk meer schade toebrengen. Er moeten ook geen overige voedingstekorten zijn om te planten geen schade toe te brengen door deze pauzes. Hiermee wordt ook weer duidelijk dat er een belangrijk verschil is tussen lichtduur en lichtsterkte.

Zonder dit topic te willen kapen: ik laat de lampen van mijn Juwel 180 (laten die er in zaten, te fel en dus afgedekt met bakpapier) branden gedurende 8u. Ik heb nog weinig alg maar wel wat draadalt na een week wat ik eenvoudig kan verwijderen. Ik voeg geen CO2 toe. Dus als ik de lichtduur onderbreek zou dat mijn draadalt verder kunnen onderdrukken aangezien draadalt ten gevolge van een CO2 tekort is ?
 
Zonder dit topic te willen kapen: ik laat de lampen van mijn Juwel 180 (laten die er in zaten, te fel en dus afgedekt met bakpapier) branden gedurende 8u. Ik heb nog weinig alg maar wel wat draadalt na een week wat ik eenvoudig kan verwijderen. Ik voeg geen CO2 toe. Dus als ik de lichtduur onderbreek zou dat mijn draadalt verder kunnen onderdrukken aangezien draadalt ten gevolge van een CO2 tekort is ?
Dat is dus een mogelijkheid. Je geeft dan dus een ietwat te hoge lichtsterkte. Maar er moet dan op zich ook al een redelijk CO2 niveau zijn die ook een voldoende tijdspanne krijgt om weer op te bouwen naar dat level. En onthoud dan wel de regels die daar verder bij horen! Zie mijn bovenstaande post. Op zich kan je en moet je natuurlijk allereerst een lichtsterkte voeren passend bij je plantenkeuze. (Of de plantenkeus aanpassen aan je verlichting.)
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus een mogelijkheid. Je geeft dan dus een ietwat te hoge lichtsterkte. Maar er moet dan op zich ook al een redelijk CO2 niveau zijn die ook een voldoende tijdspanne krijgt om weer op te bouwen naar dat level. En onthoud dan wel de regels die daar verder bij horen! Zie mijn bovenstaande post. Op zich kan je en moet je natuurlijk allereerst een lichtsterkte voeren passend bij je plantenkeuze. (Of de plantenkeus aanpassen aan je verlichting.)
Wat ik me afvraag is of je met een goede gasuitwisseling wel onder het natuurlijk gehalte uit kan komen want met een goede gasuitwisseling moet dat toch op peil blijven lijkt mij?
In dat geval zal een pauze weinig effect hebben omdat het dan ook weer niet boven dat natuurlijke nivo uitkomt. Of mis ik iets?
 
Wat ik me afvraag is of je met een goede gasuitwisseling wel onder het natuurlijk gehalte uit kan komen want met een goede gasuitwisseling moet dat toch op peil blijven lijkt mij?
In dat geval zal een pauze weinig effect hebben omdat het dan ook weer niet boven dat natuurlijke nivo uitkomt. Of mis ik iets?
Bij een (te) hoge lichtsterkte neemt de plantengroei toe en wordt er meer CO2 "vastgezet". Dat kan een CO2 tekort opleveren met de gevolgen die we wel kennen. Door zo'n pauze kan de bak weer CO2 terugwinnen met de bovenlucht bijvoorbeeld maar ook door hetgeen de vissen uitademen en de reactie van de planten. Door minder licht neemt de assimilatie af en wordt er minder voedsel opgenomen door de plant. Overigens is dit niet iets wat ik nu even bedacht heb, want zoals je weet, zo slim ben ik niet. Het is iets wat om meerdere plaatsen wel beschreven is en eigenlijk al langer bekend is.
 
Bij een (te) hoge lichtsterkte neemt de plantengroei toe en wordt er meer CO2 "vastgezet". Dat kan een CO2 tekort opleveren met de gevolgen die we wel kennen. Door zo'n pauze kan de bak weer CO2 terugwinnen met de bovenlucht bijvoorbeeld maar ook door hetgeen de vissen uitademen en de reactie van de planten. Door minder licht neemt de assimilatie af en wordt er minder voedsel opgenomen door de plant. Overigens is dit niet iets wat ik nu even bedacht heb, want zoals je weet, zo slim ben ik niet. Het is iets wat om meerdere plaatsen wel beschreven is en eigenlijk al langer bekend is.
Om deze reden wordt inderdaad bij de Walstad methode ook een pauze geadviseerd
 

Terug
Bovenaan