JBL CristalProfi e902 installatie


A

aqua1992

Guest
Goedenavond allemaal,

Ik heb vandaag geprobeerd om dit externe filter te installeren maar het is mij niet gelukt.

Ik heb de sponzen gespoeld, vervolgens bovenaan dat ding met de 2 'kraantjes' aangesloten, dat was gewoon een kwestie van het erin schuiven. Daarna op de 2 kraantjes de slangen aangesloten. Ten slotte aan het andere uiteinde van de slangen de delen aangesloten die aan weerszijden van het aquarium moeten kopen: dus de input en de output.

Ik heb dit filmpje op Youtube bekeken omdat ik het nog wat lastig vond met de handleiding, die alleen uit plaatjes bestaat:

Was nog een heel karwei want ik heb al een draaiend aquarium en kan er dus niet zelf achter om iets aan te sluiten.

Het is voor mij de 1e keer dat ik buitenfilter gebruik maar volgens mij heb ik het zo toch goed gedaan?

Vervolgens zou je dan driemaal op de startknop moeten kunnen drukken voor de watertoevoer. Als dat goed zit kan het filter op het stroom worden aangesloten.

Ik kan echter de startknop niet indrukken. Dus nu heb ik geen idee wat ik moet doen :help:
 
Zitten de slangen aan de goede uitgang?
De hendel van de kop waar de slangen aan zit weer naar beneden gedaan?
zijn de hendels van de in en uitgang ook weer naar beneden?
Stel misschien domme vragen maar je weet maar nooit of je wat bent vergeten
Geeft de startknop helemaal niet mee, bij mij doet deze het juist erg goed.
Als er geen beweging in zit kun je aan de uitstroom slang zuigen dan hoor je vanzelf het water er in stromen
 
Startknoppen.. ik heb er een hekel aan, werken bij mij nooit.
Zitten of vast of ik pomp me een ongans.

Als je even flink aan de uitstroom zuigt begint het water vanzelf te lopen... even wachten tot het filter en de slangen vol water staan en dan de stekker erin.
 
Anders je pomp gelijk onder de kraan vullen. aansluiten. starten en wat naar achter kantelen. dat de rotor water pakt.
dan rustig terug zetten.
voetje op de knop zetten, helpt ook.
 
Bedankt voor de reacties!

Ik zal vanavond even een foto maken van wat ik gedaan heb haha. Domme vragen stellen is goed hoor..ik ben totaal onhandig met zulke dingen :p
Ben wel blij dat ik niet de enige ben die ermee zit te stoeien hahaha.

De knop geeft niet mee. Kan er wel aan draaien maar er gebeurt niets.
 
Ik had eraan gedraaid omdat ik wilde kijken of het ding vast zat. Maar zoals gezegd kan ik hem niet indrukken dus ik weet dat het draaien geen functie heeft ;-)

De pomp is helemaal nieuw dus er zou niets mee moeten zijn zou je zeggen.

Zo heb ik de kraantjes erop gezet. De slangen moeten er dan aan vast worden gemaakt en dan stop je de uitstroom aan 1 kant en de introom aan de andere kant toch? Het middelste uitsteeksel, tussen de kraantjes, hoort uiteraard ook naar beneden te staan:

2hdxjqr.jpg
 
Zet hem eens op de grond, dan voetje erop. en gewicht erop.

Kalk kan niet, stroomt geen water door.een nieuwe pomp.
 
Denk dat je wat te voorzichtig bent met de knop fors indrukken is hier het devies
voet gaat ook mits je niet op te grote voet leeft :6:D:D
 
Doe ik ook, hoor. als hij bij de Eheim wat moeilijk gaat. Nadeel is dan, dat hij niet omhoog wil.
Dan pak ik een andere kop. eh , welke, 1,of 2 of 3. en zet die er op/
Heb genoeg reserve onderdelen.

Dan weer tijd om hem open te maken, of onderop vaseline in de schuifruimte.
Par keer indrukken, en klaar.
 
Nee, maar dat merk hij gelijk ,he.
Filmpje voor hem.


Is deze hetzelfde?

Klein rotortje.
 
Ik had eraan gedraaid omdat ik wilde kijken of het ding vast zat. Maar zoals gezegd kan ik hem niet indrukken dus ik weet dat het draaien geen functie heeft ;-)

De pomp is helemaal nieuw dus er zou niets mee moeten zijn zou je zeggen.

Zo heb ik de kraantjes erop gezet. De slangen moeten er dan aan vast worden gemaakt en dan stop je de uitstroom aan 1 kant en de introom aan de andere kant toch? Het middelste uitsteeksel, tussen de kraantjes, hoort uiteraard ook naar beneden te staan:

Bekijk bijlage 257734

die 2 hendels links en rechts waar de slangen aan zitten staan die op "open" net als op de foto?
Als het de eerste keer is dat je de pomp gebruikt kaan het wat lastiger zijn om het op gang te krijgen. als je de slangen goed aangesloten hebt, en de rest ook, dan kan je proberen aan de uitgaande slang die naar de pomp loopt te zuigen en dan aansluiten op je pomp. Dat kan wel wat water geven, maar dan krijg je zeker water erin.
succes.
 
Bedankt voor de tips. Jullie hadden gelijk over die knop haha. Ik was er te lief voor :p

Maar ik krijg de waterstroom niet echt op gang.

Ik heb de slangen gewoon achter mijn aquarium zitten dus de pom staat in de kast..links zit dan de instroom en rechts de uitstroom. Heb het uiteinde van de uitstroom eraf gehaald om even aan die slang te zuigen zodat de waterstroom op gang zou komen. Er komt wel wat maar dat is maar een heel klein beetje. Ik merk wel dat er water in de pomp stroomt want die wordt zwaarder.

De slangen kunnen toch gewoon van achter het aquarium lopen of moet het op een bepaalde manier zodat het water naar behoren stroomt?
 
Bedankt voor de tips. Jullie hadden gelijk over die knop haha. Ik was er te lief voor :p

Maar ik krijg de waterstroom niet echt op gang.

Ik heb de slangen gewoon achter mijn aquarium zitten dus de pom staat in de kast..links zit dan de instroom en rechts de uitstroom. Heb het uiteinde van de uitstroom eraf gehaald om even aan die slang te zuigen zodat de waterstroom op gang zou komen. Er komt wel wat maar dat is maar een heel klein beetje. Ik merk wel dat er water in de pomp stroomt want die wordt zwaarder.

De slangen kunnen toch gewoon van achter het aquarium lopen of moet het op een bepaalde manier zodat het water naar behoren stroomt?

Als je aan de slang zuigt en er komt nagenoeg geen water uit, dan zit daar het probleem volgens mij, is de slang niet verstopt of iets anders ?
Als ik aan de slang zuig dan loopt het water eruit al een malle. Kijk ook eens of de korf niet verstopt zit.
De slangen mogen gewoon achter je aquarium lopen. en zolang je pomp lager staat dan je aquarium moet het goed komen.
 
Waar komt er een beetje uit, uit de uitstroom of de instroom? Als de pomp vol aan het lopen is moet je even wachten tot hij vol is en hem dan aanzetten, anders krijg je vooral lucht uit je uitstroom. Ik heb de 902 ook (of eigenlijk een 901 met de upgradekit, dat is hetzelfde) en bij mij was het aansluiten, hendels helemaal open, knop een keer indrukken, pomp loopt vol, stekker er in. Vervolgens kwam hij op gang, maar het duurt wel even voor hij helemaal op sterkte is en de lucht er uit is.
 
Heb hier ook de E902 en herken de problemen.
Startknop inderdaad met harde liefde behandelen en dan komt die wel los.
Ook hier in eerste instantie geen werking, uiteindelijk de slangen vol laten lopen met water en toen opnieuw aangezet.

Duurde even maar kwam toen op gang. Er zit ook nog veel lucht in de sponzen wat er nog uit moet komen. Tijdens het aanzetten eventueel ook paar keer de startknop gebruiken.
 
@Henton ; Ik heb de slang van de uitstroom (die bij mij rechts zit) aangezogen. Dus ff de uitstroom eraf gehaald, slang boven een emmer gehouden en proberen te laten lopen. Toen merkte ik dat via de andere kant er wel water de pomp in stroomde. Maar er kwam geen water uit de slang van de uitstroom. Heb vervolgens de pomp in een bak gezet en voorzichtig open gemaakt..die zat vol water.
De slangen zijn niet verstopt of zo..en heb ook geprobeerd om er zo weinig mogelijk 'knikjes' in te laten zitten. Doordat ik nog mijn binnenfilter erin heb kan ik alles nog niet optimaal ophangen. Moet het buitenfilter eerst een maand laten draaien voor de bacteriecultuur. Mijn bak draait al een aantal jaar en ik wilde nu graag overstappen op een buitenfilter.

@Lecturer in Recent Runes en @JdeV ; jullie hebben dus vergelijkbare problemen gehad. Als ik aan de slang van de uitstroom zuig komt er amper water uitgelopen terwijl er via de andere slang wel water in de pomp komt want die zat dus helemaal vol met water. Zag het ook meteen aan het waterniveau van m'n bak.
Jullie denken dus dat ik de pomp gewoon even moet laten lopen?
 
Werkt de kop wel. Dat de rotor draait? of een luchtlek in de aanvoer gedeelte.

Hendels naar voren? open?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, problemen is een groot woord. Ieder filter zal na het opstarten even wat pruttelen omdat er lucht in het materiaal en de slangen zit, daar is niet zoveel raars aan. Mijn Eheim 'stottert' ook altijd eventjes. Maar bij mij was het een kwestie van plaatsen, knop indrukken en stekker er in nadat de pot zich had gevuld. Ik ben nog nooit op het idee gekomen om aan de uitstroom te zuigen in de hoop dat daar water uitkomt. Dan moet je volgens mij namelijk heeeel lang zuigen.
 
Ik blijf erbij, als je aan de slang zuigt en er komt bijna geen water uit dan is er iets met je slang of korf, kijk deze maar eens goed na, of desnoods een andere slang proberen.
Zelfs als je de in en uitstroom verkeerd aangesloten hebt dan zou de pomp gewoon moeten werken, alleen komt het water dan uit je korf ipv uit de tuit.
als er niet genoeg water in je pomp komt en je zet je pomp aan dan kot het ook niet goed.
 
Nou, problemen is een groot woord. Ieder filter zal na het opstarten even wat pruttelen omdat er lucht in het materiaal en de slangen zit, daar is niet zoveel raars aan. Mijn Eheim 'stottert' ook altijd eventjes. Maar bij mij was het een kwestie van plaatsen, knop indrukken en stekker er in nadat de pot zich had gevuld. Ik ben nog nooit op het idee gekomen om aan de uitstroom te zuigen in de hoop dat daar water uitkomt. Dan moet je volgens mij namelijk heeeel lang zuigen.


Nee. gewoon even kort zuigen dat het water de pomp in loopt.
Dan gaat hij gewoon draaien. Is ook stukje ervaring, en meer gedaan hebben.
Zelfde als aftappen.
 
Maar het filter van TS loopt wel vol, er komt alleen weinig water uit de uitstroom als hij daaraan zuigt. Op zich niet raar, want als ik aan mijn uitstroomslang zuig dan kan ik me ongns zuigen voordat er een beetje water uitkomt. De pot vult zich namelijk en daarna moet ik het water door de pomp en bij een meter slang omhoog zuigen. Schiet niet echt op, kan ik je vertellen.

Wat mij nog echter steeds niet helemaal duidelijk is, is wat er gebeurt als de pot vol met water is en de pomp aangezet wordt. Komt er dan ook langdurig nauwelijks water uit? Hij zou dan namelijk binnen een minuut toch goed moeten lopen en daarna af en toe nog wat lucht uitblazen als dat er nog in zit. Dat moet echter met een kwartiertje ook wel over zijn.

Edit: Ik bedoel qua zuigen dus precies wat @Bertus ook zegt.
 
Als de pomp nieuw is en de pompknop het nu al niet doet dan zou ik er morgen mee naar de leverancier gaan. Bij een nieuwe pomp behoort
de knop het gewoon te doen.
Bovendien je hebt aan de uitvoer gezogen, de pomp zit vol water dan doe je de stekker in het stopcontact en m.i. hoort een nieuwe pomp
dan zonder problemen te werken.
Doet hij dat niet dan naar de leverancier en vragen om een ander.
 
Het probleem zit denk ik in het niet goed terug komen van de prime knop. Als deze knop niet goed omhoog komt gaat het water niet stromen. Bij mij zat deze knop ook behoorlijk vast en ik heb hem na het indrukken met een waterpomptang (what’s in a name:D) omhoog getrokken. Dit enkele malen herhaald zodat de prime knop weer gangbaar was.

Daarna liep het water weer prima door. Alle andere tips zijn reeds gegeven en uitgevoerd, dus als dit niet werkt.....een nieuwe halen onder garantie.

Succes!
 
Ik had eraan gedraaid omdat ik wilde kijken of het ding vast zat. Maar zoals gezegd kan ik hem niet indrukken dus ik weet dat het draaien geen functie heeft ;-)

De pomp is helemaal nieuw dus er zou niets mee moeten zijn zou je zeggen.

Zo heb ik de kraantjes erop gezet. De slangen moeten er dan aan vast worden gemaakt en dan stop je de uitstroom aan 1 kant en de introom aan de andere kant toch? Het middelste uitsteeksel, tussen de kraantjes, hoort uiteraard ook naar beneden te staan:

Bekijk bijlage 257734


Staan alle kraantjes open?
 
Maar het filter van TS loopt wel vol, er komt alleen weinig water uit de uitstroom als hij daaraan zuigt. Op zich niet raar, want als ik aan mijn uitstroomslang zuig dan kan ik me ongns zuigen voordat er een beetje water uitkomt. De pot vult zich namelijk en daarna moet ik het water door de pomp en bij een meter slang omhoog zuigen. Schiet niet echt op, kan ik je vertellen.

Wat mij nog echter steeds niet helemaal duidelijk is, is wat er gebeurt als de pot vol met water is en de pomp aangezet wordt. Komt er dan ook langdurig nauwelijks water uit? Hij zou dan namelijk binnen een minuut toch goed moeten lopen en daarna af en toe nog wat lucht uitblazen als dat er nog in zit. Dat moet echter met een kwartiertje ook wel over zijn.

Edit: Ik bedoel qua zuigen dus precies wat @Bertus ook zegt.

Ik bedoel ook niet dat hij het water door de pomp moet zuigen, dat gaat idd niet gemakkelijk, maar alleen de slang van de uitstroom.
 
Bedankt voor de tips. Jullie hadden gelijk over die knop haha. Ik was er te lief voor :p

Maar ik krijg de waterstroom niet echt op gang.

Ik heb de slangen gewoon achter mijn aquarium zitten dus de pom staat in de kast..links zit dan de instroom en rechts de uitstroom. Heb het uiteinde van de uitstroom eraf gehaald om even aan die slang te zuigen zodat de waterstroom op gang zou komen. Er komt wel wat maar dat is maar een heel klein beetje. Ik merk wel dat er water in de pomp stroomt want die wordt zwaarder.

De slangen kunnen toch gewoon van achter het aquarium lopen of moet het op een bepaalde manier zodat het water naar behoren stroomt?

Heb je de slangen niet verwisseld?
 
Als ik aan de slang van de uitstroom zuig (die bij mij rechts zit dus) loopt de pomp wel vol water. Maar vervolgens stroomt er maar een heel klein beetje water uit de slang van de uitstroom. Terwijl als ik het filmpje van @Bertus bekijk, die stroom heel sterk is.
Ik heb aan de linkerkant gewoon de slang met de instroom (dus die zwarte buis met roosters) en rechts de slang met de uitstroom..de uitstroom steekt dan wat boven het water uit omdat daaruit het water moet stromen, lijk mij? Ik heb gekozen voor die gewone uitstroom, niet die met de gaatjes.

Ik heb de pomp nog niet proberen te laten lopen omdat ik bang was dat hij stuk zou gaan omdat er amper water uit de slang van de uitstroom kant komt.

De kraantjes staan open. Ik zal zo eens een foto maken met de slangen eraan en hoe ik hem heb staan als ik hem wil laten draaien.

Zal ook een foto van de binnenkant maken. Maar ik heb daar niets aan gedaan behalve de sponzen gespoeld voor gebruik.
 
even tijdens het vullen van de bak de vulslang op de inlaat zetten net zo lang het water uit de uitstroom loopt
loopt het goed door dan vulslang er af en pomp aan zetten klaar met inlaat bedoel ik deze
Schermafdruk op 2018-09-10 19-19-24.png
 
k heb de pomp nog niet proberen te laten lopen omdat ik bang was dat hij stuk zou gaan omdat er amper water uit de slang van de uitstroom kant komt.




Die moet je wel aanzetten. he. hoor je of hij draait.
 

Terug
Bovenaan