Is mijn vis ziek?


Dat verkleuren kan zo zijn ja.

Dat filter is op de langere termijn minder geschikt. Als je dat filter combineert met een bestaand binnenfilter kan het nog wel even. Makkelijkste is natuurlijk om gelijk een toereikend filter te kopen

Makkelijkst maar ook zeker het goedkoopst...hier gaat echt wel op, goedkoop is uiteindelijk duurkoop. Als ik meteen mijn huidige set had gekocht in plaats van te proberen te besparen op bepaalde aankopen,
had me dat uiteindelijk honderden euro's bespaard 🙈.
 
Zou deze filter geschik zijn ? Ook al alvast voor een groter aquarium. https://www.aquastorexl.nl/jbl-cristalprofi-e902-greenline.html
Ik heb dit filter momenteel draaien aan een rio 180. Daar draait ie samen met het externe binnenfilter (met een eccoflow 600 dacht ik). In de bak woont één bejaarde blinde goudvis (17 cm) en twee sluiers op leeftijd, samen met drie kleine oblongi's en een boel posthoornslakjes.
Reden dat ik voor de JBL e902 gekozen heb en niet de e1502 (die heb ik wel in m'n andere bak), was onder andere dat ie in de onderkast past van de rio 180 (ik heb het oudere model met kleinere deurtjes). De 1502 past niet in die onderkast.

Het voordeel van zo'n e902, is dat je er ook op den duur twee kunt plaatsen. En als je er twee hebt, dan verdeel je de filtercapaciteit over twee bacteriekolonies. Mocht er ooit iets mis gaan in filter 1, dan heb je filter 2 nog in werking, en zit je niet ineens met niks. Ook kan je om en om het onderhoud doen, waardoor minder kans op een nitrietpiek. @michelle1 wees me hier op, credits aan haar, en ik vond dat ze hiermee goede argumenten had om twee externe filters te overwegen, in plaats van één sterker filter.

Ik zou in het geval van de aanschaf van een JBL (en voogle) ook zeker even bij hornbach kijken. Die zijn wat vriendelijker geprijsd.
 

Terug
Bovenaan