Is mijn vis ziek?


Rsjdrssn

Member
Lid geworden
5 juli 2021
Berichten
10
Leeftijd
30
Mijn vis heeft opeens lichte verkleuring op zijn vinnen. Is mijn vis ziek of is hier een andere reden voor?
 
Was de vis eerst helemaal zwart? Kun je wat meer info geven over je aquarium? Afmeting, waterwaardes, filter, aantal vissen?
 
De vis is ca. 2 cm en heeft 2 vriendjes van ca. 4 cm. Het is een 80 liter aquarium. De water waardes heb ik niet, kan ik dat zelf afmeten? Ik ben nieuw met goudvissen en wil graag meer leren. Zelf ben ik er achter gekomen dat de adviezen die ze bij de intratuin geven niet goed zijn. Ze hadden mij eerst een bak van 20 liter verkocht… ook zeiden ze dat ik ze enkel om de dag moet voeren, klopt dit? Ik vind het erg weinig.
 
En hij was eerst helemaal zwart
 
Een maandje nu, er zit ook een zuurstof pompje bij en filter
 
Heb je de vissen er meteen vanaf het begin in gehad? Als je nu niet kunt meten is het beste wat je kunt doen de helft van het water eruit halen en vervangen met schoon water van dezelfde temperatuur, hoogstwaarschijnlijk zwemmen ze in voor hun giftig water rond. Leuk dat je met vissen bent begonnen en goed dat je hier komt informeren, maar helaas hebben ze je niet echt goed geholpen bij de intratuin. Je bak is eigenlijk te klein voor deze vissen en waarschijnlijk kan je filter de belasting niet aan. Er zal hier ws snel meer info volgen, maar het best ga je nu meteen eerst voor nieuw water zorgen.
 
Ik heb vandaag nog 50% van het water verschoond dat doe ik 2 x per week. Is dit voldoende?
 
Ik heb vandaag nog 50% van het water verschoond dat doe ik 2 x per week. Is dit voldoende?

Helaas is dat lastig zeggen zonder meetresultaten maar waarschijnlijk niet. Normaal gesproken is dat ruim voldoende, maar blijkbaar gaat er toch iets niet goed. Heb je het aquarium ingedraaid van te voren, of meteen gevuld met water en vissen erin gedaan? Je zult helaas een keuze moeten gaan maken voor andere vissen, of ander materiaal. Goudvissen of sluierstaarten hebben meer ruimte nodig en een groot, sterk filter...
 
Ik kan niet zo goed zien op het filmpje wat het nou is.

Over huisvesting is al gesproken, maar ik zie ook dat je vissen erg mager zijn.

Ik heb het al vaker gehoord, dat winkels zeggen "om de dag voeren", echt complete onzin. De enige reden zou kunnen zijn dat je anders snel een slechte waterkwaliteit krijgt, maar dat ligt meer aan de filtratie en de huisvesting dan het voeren.
Jonge vissen groeien het meeste in hun eerste jaar (centimeter per maand is mogelijk) en hebben hier veel energie voor nodig. In de praktijk betekent dit meerdere keren per dag voeren.

Het advies dat wij hier geven is een aquarium van minimaal 1 meter en 50 liter per vis.
 

Zie hier. Deze informatie is gebaseerd op internationale info en ervaring van (oud)leden en goudvisliefhebbers in het algemeen.
Ik zal binnenkort maar eens een geüpdate versie maken
 
Bedankt voor de info! Welke filter zou ik het beste kunnen bestellen? Ik zal ook een testkit bestellen voor de waterwaardes, zijn hier nog aanbevelingen voor?
 
Grootste aanbeveling voor een testkit: koop GEEN tests waarbij strips gebruikt worden wnat die wijken meer dan 50% af en heb je dus precies niks aan
 
Bedankt voor de info! Welke filter zou ik het beste kunnen bestellen? Ik zal ook een testkit bestellen voor de waterwaardes, zijn hier nog aanbevelingen voor?

Voordat je dingen begint te kopen is het waarschijnlijk goed om jezelf af te vragen wat je precies wil gaan doen. Wil je met je huidige aquarium verder, dan zijn er best wel mogelijkheden met wat je nu hebt, maar dan met kleinere vissen. Wil je verder met sluierstaarten, dan zul je uiteindelijk echt naar een groter aquarium moeten. Ik wil je niet afschrikken maar vissen zijn, ondanks hun reputatie, niet de goedkoopste hobby die je kunt hebben. Wil je echt verder met je huidige vissen, dan kun je het nieuwe aquarium nog wel heel even uitstellen, maar een nieuw filter is wel van belang. Het liefst heb je een filter dat een aantal keer per uur je water kan filteren, dus dat hangt een beetje af van hoe groot je je uiteindelijke aquarium wilt gaan hebben, maar je kunt beter iets te veel filtercapaciteit hebben, dan te weinig. Gangbare modellen zijn er van JBL, Eheim, Oase, Fluval (hier kun je er veel vinden https://www.aquastorexl.nl/aquarium/filtersystemen/) Je komt dan wel uit op een externe filter voor onder je aquarium.

Het vervelende van een nieuw aquarium en nieuw filter, is dat deze de eerste weken ongeschikt en in feite giftig zijn voor je vissen, totdat je een goede bacteriecultuur hebt opgebouwd. Tot die tijd zul je heel veel water moeten verwisselen helaas, en het water voortdurend moeten controleren, met iets als https://www.aquastorexl.nl/jbl-proaquatest-combi-set-plus-fe.html
Vervelend dat je op deze manier bij Intratuin bent voorgelicht...
 
Ik wil natuurlijk geen afstand nemen van mijn visjes. Ik zal de aanbevolen test set bestellen en een goede filter. Ook zal ik gaan rondzoeken of ik wellicht in de buurt een groter 2e hands aquarium kan vinden. Ik wil natuurlijk gezonde blije vissen. Bedankt voor alle tips
 
Ik wil natuurlijk geen afstand nemen van mijn visjes. Ik zal de aanbevolen test set bestellen en een goede filter. Ook zal ik gaan rondzoeken of ik wellicht in de buurt een groter 2e hands aquarium kan vinden. Ik wil natuurlijk gezonde blije vissen. Bedankt voor alle tips

Wat fijn dat je voor deze weg kiest, uiteindelijk zullen ze bij jou vast een goed thuis krijgen zo te horen. Als je wil mag je je keuzes (qua testset, filter, aquarium etc.) hier delen, dan kunnen we met je meekijken. Wat de komende weken van belang is om je vissen in leven te houden, is nieuw filter aansluiten en dan dagelijks het water testen, en wanneer je merkt dat de waardes te hoog zijn, meteen verversen. Na een aantal weken zul je zien dat je waardes stabiel worden en dan is je aquarium ingedraaid. In de tussentijd is het verstandig om je (hier en elders) een beetje in te lezen in de wereld van de sluierstaarten, ze zijn heel leuk maar je hobby wordt nog leuker wanneer je goed weet wat je doet, en je daardoor minder tegen problemen aanloopt :)
 
Ik wil natuurlijk geen afstand nemen van mijn visjes. Ik zal de aanbevolen test set bestellen en een goede filter. Ook zal ik gaan rondzoeken of ik wellicht in de buurt een groter 2e hands aquarium kan vinden. Ik wil natuurlijk gezonde blije vissen. Bedankt voor alle tips
Goed bezig! Om 3 sluierstaarten permanent goed te kunnen huisvesten heb je dus een aquarium van minimaal 150 liter nodig.
Een goed aquarium wat ook vaak tweedehands wordt aangeboden is een Juwel Rio 180. Deze kan je op marktplaats vinden voor rond de 100 euro, inclusief onderkast, standaard binnenfilter en lichtkap.
Dit kan net met 3 volwassen vissen. Groter is altijd beter natuurlijk maar ook gelijk een stuk duurder.

Met een goede filtratie moet je denken aan een groot buitenfilter. Ik kan je aanraden om een zo groot mogelijke te nemen (meer dan 1000 liter per uur).
https://www.marktplaats.nl/a/dieren...1501-extern-buitenfilter.html?previousPage=lr ik heb er zo een al 7 jaar draaien, is erg stil en ben er erg tevreden over. En stel je hebt een aquarium overgenomen waar al zo'n vast binnenfilter in zit dan zou je die mee kunnen laten draaien, voor extra filtering.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het heel knap hoe je reageert op de adviezen die je hier krijgt. Ik ben ongeveer op dezelfde manier jaren geleden zo in aanraking gekomen met sluierstaarten en kreeg op het forum hier te horen dat mijn vissen meer ruimte nodig hadden.
Om je eens te laten zien hoe de vissen kunnen groeien als ze ruim genoeg worden gehouden hierbij wat foto’s van een vis die vanaf jonge leeftijd in een ruim aquarium is gehouden:
Zo aangekocht:
D7510BE1-CF81-4AA0-8AC1-4D9F925ED4C5.jpeg

In vergelijking met de andere vissen:
E10FD79B-4EF6-485F-A7CD-CE89BD8D2C19.jpeg

na een paar maanden:
8904E4A5-3F6F-46BB-8A8A-A2D86BE0F3CD.jpeg

En na ongeveer 1,5 jaar:
C0F8DFFC-87DE-431D-B87E-093C1F06EB14.jpeg

Vandaar dat de vissen een ruime bak moeten hebben. Maar ook omdat ze heel veel afvalstoffen produceren.
Ik ben er toen (met een 240 liter aquarium) toch uiteindelijk mee gestopt omdat de vele waterwissels mij tegen gingen staan. Ook gingen mijn vissen onverwacht snel achter elkaar dood en de reden heb ik nooit kunnen achterhalen. Maar het waren wel prachtige vissen waar ik heel veel plezier van heb gehad. Het is alleen zo dat sluierstaarten, anders dan wordt gedacht, best wel moeilijk goed te houden zijn. Maar met de juiste instelling en energie zijn ze echt fantastisch!
Heel veel plezier ermee ik voel aan alles dat jij er echt voor wilt gaan en dan komt het zeker goed.
 
Wat leuk om te zien dat je nog op het forum zit! En ja heel netjes gedaan destijds met je vissen, topverzorging 👌🏻
 
Ik vind het heel knap hoe je reageert op de adviezen die je hier krijgt. Ik ben ongeveer op dezelfde manier jaren geleden zo in aanraking gekomen met sluierstaarten en kreeg op het forum hier te horen dat mijn vissen meer ruimte nodig hadden.
Om je eens te laten zien hoe de vissen kunnen groeien als ze ruim genoeg worden gehouden hierbij wat foto’s van een vis die vanaf jonge leeftijd in een ruim aquarium is gehouden:
Zo aangekocht:
Bekijk bijlage 327873
In vergelijking met de andere vissen:
Bekijk bijlage 327874
na een paar maanden:
Bekijk bijlage 327875
En na ongeveer 1,5 jaar:
Bekijk bijlage 327876
Vandaar dat de vissen een ruime bak moeten hebben. Maar ook omdat ze heel veel afvalstoffen produceren.
Ik ben er toen (met een 240 liter aquarium) toch uiteindelijk mee gestopt omdat de vele waterwissels mij tegen gingen staan. Ook gingen mijn vissen onverwacht snel achter elkaar dood en de reden heb ik nooit kunnen achterhalen. Maar het waren wel prachtige vissen waar ik heel veel plezier van heb gehad. Het is alleen zo dat sluierstaarten, anders dan wordt gedacht, best wel moeilijk goed te houden zijn. Maar met de juiste instelling en energie zijn ze echt fantastisch!
Heel veel plezier ermee ik voel aan alles dat jij er echt voor wilt gaan en dan komt het zeker goed.

Wow, is die grijs/blauwe uiteindelijk helemaal wit geworden? Toverbal! 😁
Het water wisselen is inderdaad wel een klusje ja, goed om daar vanaf het begin bewust van te zijn maar ook een zo handig mogelijk systeem voor te creëren,
hoe makkelijker het gaat, hoe minder het tegen gaat staan. Ik vind t eigenlijk altijd wel leuk om 1 keer per week even met de handen de bak in te gaan 😁
 
Bovenstaande kan ik helemaal onderschrijven. Sluierstaarten zijn behoorlijk intensief in het onderhoud, maar je krijgt er ook ontzettend veel voor terug. Ik heb zelf een 200 l bak van 1 meter breed met 3 Sluerstaarten en een Ancistrus, en doe iedere 3 dagen een waterwissel van 60 %. Daarnaast zuig ik, zeker nu de dames wat groter zijn geworden, iedere dag de losse poepjes weg. Gelukkig zijn de vissen slim en speels, en laten ze zich tegenwoordig zelfs graag aanhalen. Ik heb gemerkt dat ze onderling contact houden dor met de lijven langs elkaar heen te strijken, en dat doen ze ook met mijn handen als ik in de bak moet zijn. Mijn bak is een oudje, een bak die ik ooit met waterschildpadden in huis heb gehaald, maar hij gaat echt al jaren mee. Op marktplaats kun je vaker van dit soort toevalstreffers tegenkomen, je vissen zullen er blij mee zijn. Tot slot nog een handig informatielinkje:

 
Bovenstaande kan ik helemaal onderschrijven. Sluierstaarten zijn behoorlijk intensief in het onderhoud, maar je krijgt er ook ontzettend veel voor terug. Ik heb zelf een 200 l bak van 1 meter breed met 3 Sluerstaarten en een Ancistrus, en doe iedere 3 dagen een waterwissel van 60 %. Daarnaast zuig ik, zeker nu de dames wat groter zijn geworden, iedere dag de losse poepjes weg. Gelukkig zijn de vissen slim en speels, en laten ze zich tegenwoordig zelfs graag aanhalen. Ik heb gemerkt dat ze onderling contact houden dor met de lijven langs elkaar heen te strijken, en dat doen ze ook met mijn handen als ik in de bak moet zijn. Mijn bak is een oudje, een bak die ik ooit met waterschildpadden in huis heb gehaald, maar hij gaat echt al jaren mee. Op marktplaats kun je vaker van dit soort toevalstreffers tegenkomen, je vissen zullen er blij mee zijn. Tot slot nog een handig informatielinkje:


hihi ja, die van ons zijn inmiddels ook knap brutaal geworden, komen altijd een beetje langs onze armen heen schuren of zachtjes pikken 😁
Ook het samen op een rijtje liggen slapen/dommelen/uitrusten wat ze doen s'nachts is adorable 🥰
 
Hier laten ze zelfs verschil zien in de muziek die ze mooi vinden. Ze houden duidelijk niet zo van hoge, schelle geluiden, maar van een warme mellow gitaarsound worden ze helemaal "chill".

Oh wat grappig, nooit op gelet! Moet je de muziek daar heel hard voor aan hebben staan? Wij kijken wel tv/film, soms op wat hoger volume maar nooit het idee gehad dat ze daarop reageren. Ik heb laatst eens een gopro in het aquarium gezet voor de grap, en toen ik de beelden daarna terugkeek verbaasde het me hoe hard de filters in het aquarium klinken, veel harder dan daarbuiten.
 
Vissen kunnen prima horen, heb ik begrepen uit het boekje van Jonathan Balcombe " What a Fish Knows", " Het geheime lLeven van Vissen"), en ze kunnen ook Infrarood zien als wij zitten te zappen. Water geleidt geluidstrillingen bijzonder goed, ga maar eens onder water zwemmen in open water, dan hoor je de motoren van schepen die nog heel ver weg zijn. Mijn vissen schrikken als er iets op de voer valt of als er iemand in zijn handen klapt.
 
Vissen kunnen prima horen, heb ik begrepen uit het boekje van Jonathan Balcombe " What a Fish Knows", " Het geheime lLeven van Vissen"), en ze kunnen ook Infrarood zien als wij zitten te zappen. Water geleidt geluidstrillingen bijzonder goed, ga maar eens onder water zwemmen in open water, dan hoor je de motoren van schepen die nog heel ver weg zijn. Mijn vissen schrikken als er iets op de voer valt of als er iemand in zijn handen klapt.

Ja als hier de deur dichtwaait of iets dergelijks dan veren ze opeens allemaal op. En als s'ochtends de deur voor het eerst opengaat dan schieten ze allemaal naar die kant van het aquarium om te groeten (en omdat ze weten dat er eten komt hehe😂).
 
Nou zit de TopicStarter misschien wel met zijn oren te klapperen :p. Ik hoop dat hij/zij nu niet gillend wegloopt maar door ons enthousiasme wordt aangestoken en dat we binnenkort een mooie update tegemoet kunnen zien...
 
Nou zit de TopicStarter misschien wel met zijn oren te klapperen :p. Ik hoop dat hij/zij nu niet gillend wegloopt maar door ons enthousiasme wordt aangestoken en dat we binnenkort een mooie update tegemoet kunnen zien...

Hebben het topic wel een beetje gekaapt geloof ik inderdaad ja, maar kan ongetwijfeld alleen maar positief effect hebben op TS 🙏🤣
 
Zou deze filter geschik zijn ? Ook al alvast voor een groter aquarium. https://www.aquastorexl.nl/jbl-cristalprofi-e902-greenline.html

zou het kunnen dat mijn vis van kleur aan het veranderen is? Zijn buik is ook stuk lichter geworden

hebben jullie foto’s van hoe jullie goldfish aquarium uitziet? Ben er erg benieuwd naar
Persoonlijk, als je het budget ervoor hebt, zou ik een maatje groter gaan...deze is voor 90-300 liter maar eigenlijk moet je dat zo ongeveer halveren, en dan wordt het best wel krap. Ik zou dan voor de 1502 gaan, of de fluval fx4, die is momenteel scherp geprijst bij hornbach, heb je meteen lekker wat stroming in je bak
 
Zou deze filter geschik zijn ? Ook al alvast voor een groter aquarium. https://www.aquastorexl.nl/jbl-cristalprofi-e902-greenline.html

zou het kunnen dat mijn vis van kleur aan het veranderen is? Zijn buik is ook stuk lichter geworden

hebben jullie foto’s van hoe jullie goldfish aquarium uitziet? Ben er erg benieuwd naar
Het zou trouwens heel goed kunnen hoor dat je vis van kleur verandert, dan doen ze nog wel eens. Voor mijn aquarium zie link onder mijn posts 😊
 
Zou deze filter geschik zijn ? Ook al alvast voor een groter aquarium. https://www.aquastorexl.nl/jbl-cristalprofi-e902-greenline.html

zou het kunnen dat mijn vis van kleur aan het veranderen is? Zijn buik is ook stuk lichter geworden

hebben jullie foto’s van hoe jullie goldfish aquarium uitziet? Ben er erg benieuwd naar
Dat verkleuren kan zo zijn ja.

Dat filter is op de langere termijn minder geschikt. Als je dat filter combineert met een bestaand binnenfilter kan het nog wel even. Makkelijkste is natuurlijk om gelijk een toereikend filter te kopen

Mijn Juwel Rio 300 destijds:
DSC_04281.jpg
 

Terug
Bovenaan