Ik vertrouw het niet.


Toch nog eens een poging wagen .
Ik had bij openingspost het over een stootkuur met de vloeibare carbo. Ik gebruik Co2 in gasvorm maar NIET als stootkuur. Ik zag de eerste dag al dat de vissen er niet goed op reageren. 5 x de maximale dosering. Ik heb toen ook op advies van het forum een drastische ww gedaan

Volgende punt... Situatie die nu is gebeurt.
Ik had de Co2 gas iets verder verhoogd in bellen. De indicator was nog steeds te donker van kleur. De Co2 stond al hoog maar was nu een TGV. Het ging snel te hard! Omdat ik dat zag heb ik de werkdruk wat lager gezet om de hoeveelheid bellen beter in te stellen. En ik heb de ww gedaan. Door de hoeveelheid Co2 gas, bellen gingen de vissen naar boven

De buis heb ik wat dieper door een verlengstukje van de jbl sprayset er tussen te plaatsen.
De vissen zwemmen nu weer beter zoals het moet.... Dieren zijn eerlijk, je ziet aan het gedrag hoe ze zich voelen.

*Edit*
Ik heb nu ook de dropchecker een nacht in jbl powerclean gelegd en daarna grondig gespoeld met water. Nieuwe jbl vloeistof erin gedaan en geplaatst.
 
Laatst bewerkt:
Een stootkuur is dat je kort maar krachtig het toevoegt dus voor 4 of 5 dagen en dan te beginnen met een dosering die 5x de aanbevolen dosering is. De algen krijgen dan dagelijks een flinke stoot carbo op de kop ;).
Het breekt heel snel af dus als je de volgende dag opnieuw doseert is dat van de dag ervoor al weg. Zo heb je geen opstapeling van Carbo en het werkt perfect kan ik uit ervaring zeggen. Maar goed iedereen is vrij om dat al dan niet toepassen natuurlijk.
En wie heeft eigenlijk verzonnen? Het gebruik van Carbo op die manier? Niet de fabrikant volgens mij.

Het kan overigens best zo zijn dat het spul zelf na 24 uur weg is uit je aquarium maar de schade die het doet aan vis en planten is van veel langere duur en soms zelfs blijvend. Vervang het woordje Carbo maar eens met disinfectie spul, want dat is het eigenlijk en bedenk dan nogmaals of je het zo wilt gebruiken. Ik begrijp dat je dit vaker hebt gedaan en het altijd goed is gegaan (voor ze ver je dit kunt beoordelen, de alg zal best weg zijn maar je filter heeft bijvoorbeeld ook op z'n lazer gehad) maar je kunt ook gewoon vaak iets fout doen.
 
Ik heb niets inhoudelijks te melden maar kom hier Friesian ook even een hart onder zijn riem steken. Ik herken je frustratie vanuit mijn eerdere gedoe met alg en het kan je zo frustreren omdat je het goede wilt doen en ook zo'n mooie bak wilt waar je van kan genieten in plaats van alleen maar met bezwaard hart geld tegenaan smijten aan weer andere spullen. Bij mij schoot het ineens de goede kant op toen ik naar nitriet (en in mindere mate fosfaat) ging kijken en me ging concentreren op goede plantenvoeding. Was wel toen ik door de nitriet ellende heen was, waardoor ik ook met meer rust, reinheid en regelmaat (ja, dat onderschrijf ik) kon gaan waterwisselen in plaats van steeds in paniek de helft er weer uit vanwege een 0,1 of 0,2 ppm meting.

Sterkte, jong! Het komt echt goed, geef niet op. Ik zie uit naar blijde berichten en mooie foto's.
 
Het zou goed zijn voor de algemene kennis op dit forum om wat meer te weten over wat 'vloeibara co2' of 'Carbon' eigenlijk is en doet. Lees dit artikel maar eens:
 
Het is een beetje verwarrend want er zijn nu twee topics van Frisian over dit onderwerp.

In het onderstaande topic werd gesuggereerd om eens een reset uit te voeren en dan langzaam opnieuw te beginnen, wellicht eerst gewoon zonder co2 en daar ben ik het wel mee eens. Het is even een project maar zo aan blijven modderen is ook niets.
 
Klopt Daniel en het eerste was ivm algen/slechte plantengroei en nu ivm een onbekend probleem.
 
En wie heeft eigenlijk verzonnen? Het gebruik van Carbo op die manier? Niet de fabrikant volgens mij.

Ik denk dat bepaalde leden dit uit ervaring hebben ondervonden en bijna 10 jaar geleden was dit al een algemeen bekende manier om algen te bestrijden. Op Aquaplantexange werd het destijds al geadviseerd of aanbevolen.
 
Ik denk dat bepaalde leden dit uit ervaring hebben ondervonden en bijna 10 jaar geleden was dit al een algemeen bekende manier om algen te bestrijden. Op Aquaplantexange werd het destijds al geadviseerd of aanbevolen.
Laat het duidelijk zijn dat ik het hier totaal niet mee eens ben en het zelfs gevaarlijk vind. 🤓

Je weet gewoon niet wat de langdurige effecten zijn op de biostabiliteit van het aquarium en de gezondheid van de vissen. Als het voor ons al gevaarlijk is om mee te werken (aanraken / inademen) kan het niet goed zijn voor de vissen om er in rond te zwemmen. De effecten zullen niet direct duidelijk zijn maar als een vis een half jaar later overlijd zal niemand meer terugdenken aan die 'stootkuur' carbo die gedaan is. Het zal z'n tijd wel zijn geweest he?
 
Ja ok maar wat is de langere termijn want na dag 5 is alles heel snel uit het water hoor. Ik weet heel goed dat het een chemisch goedje is maar ja zolang je het met verstand gebruikt valt het denk ik wel mee en ik heb nog nooit nadelen ondervonden op de bewoners.
Maar zoals ik al zei moet iedereen zelf weten of hij het wel of niet wil gebruiken Daniel en ik zou carbo ook niet dagelijks willen gebruiken hoor. Het is meer als je even snel de algen de kop wil indrukken.
De vissen krijgen natuurlijk een hele andere dosering dan wanneer wij het op onze handen of in onze ogen krijgen en dat kun je denk ik niet echt vergelijken. Ik gebruik in de zeewaterbak ook natuurazijn en ook dat kan als je er verantwoord mee omgaat maar ook dan is het net als met carbo dat je heel goed moet opletten wat je doet.
 
Ik heb niets inhoudelijks te melden maar kom hier Friesian ook even een hart onder zijn riem steken. Ik herken je frustratie vanuit mijn eerdere gedoe met alg en het kan je zo frustreren omdat je het goede wilt doen en ook zo'n mooie bak wilt waar je van kan genieten in plaats van alleen maar met bezwaard hart geld tegenaan smijten aan weer andere spullen. Bij mij schoot het ineens de goede kant op toen ik naar nitriet (en in mindere mate fosfaat) ging kijken en me ging concentreren op goede plantenvoeding. Was wel toen ik door de nitriet ellende heen was, waardoor ik ook met meer rust, reinheid en regelmaat (ja, dat onderschrijf ik) kon gaan waterwisselen in plaats van steeds in paniek de helft er weer uit vanwege een 0,1 of 0,2 ppm meting.

Sterkte, jong! Het komt echt goed, geef niet op. Ik zie uit naar blijde berichten en mooie foto's.
kusje.jpg
 
Het zou goed zijn voor de algemene kennis op dit forum om wat meer te weten over wat 'vloeibara co2' of 'Carbon' eigenlijk is en doet. Lees dit artikel maar eens:
Even voorop gesteld, ik ben geen voorstander van regelmatig Carbo gebruik. Maar ik heb het wél gebruikt wanneer ik denk dat dit nuttig is. Maar dit gezegd hebbende, ook hier in dit genoemde artikel wordt een mening verkondigd middels het intrappen van een aantal open deuren. Zo is algemeen bekend, ook hier, dat Carbo geen CO2 is. CO2 is inderdaad, weer een open deur, gas, Carbo is dit niet. Carbo bevat wel koolstof, zoals bij veel aanbieders ook wordt aangegeven. Het gebruik van glutaaraldehyde i.p.v. andere commerciële producten, heeft hij hier een voorkeur voor?, is een keuze die je, al of niet, kan maken. Over die studies bij muizen en ratten: Zo'n vergelijking is moeilijk te maken aangezien wij niets weten over de omstandigheden en concentraties waarmee daar gewerkt wordt. De omstandigheden in onze bakken zullen in elk geval totaal anders zijn. Even terug; ik pleit nogmaals niet voor Carbo maar wanneer er mensen zijn die hier werken met een stootkuur en daar goede ervaringen mee hebben zou ik dit niet zonder meer willen afwijzen. Ook al omdat ik zelf geen ervaring heb met zo'n 5 daagse stootkuur vorm.
 
Och Och daar is ie weer de carbo discussie dit terwijl de Ts aangeeft te veel co2 te hebben toegevoegd
Ts dient zich te realiseren dat de dropcheckker tijd nodig heeft om zich aan te passen soms wel een dag of langer das dus geen goede meet methode mijn inziens
indicatie meer niet en dat met een vertraging
Carbo kan zonder meer gebruikt worden maar met mate en beleid maar das toch met alles zo voor po4 no3 toevoegingen geld het zelfde
 
Ik weet heel goed dat het een chemisch goedje is maar ja zolang je het met verstand gebruikt valt het denk ik wel mee en ik heb nog nooit nadelen ondervonden op de bewoners.
Ik gebruik in de zeewaterbak ook natuurazijn en ook dat kan als je er verantwoord mee omgaat maar ook dan is het net als met carbo dat je heel goed moet opletten wat je doet.
Beste john
Ja jij adviseert !!!!! toch wel vaker die stootkuur, gebaseerd op persoonlijke ervaring en resultaten uit het verleden.

MAAAAR alle fabrikanten die genoemd spul elk onder hun eigen naam brengen schrijven allen in hun bijsluiter NIET overdoseren en wordt absoluut afgeraden.
Sterker nog, men adviseert eerst op halve dosering.
Persoonlijk vind ik dat je rekening moet houden met dat jouw advies best wel eens bij anderen anders kan uitvallen, zeker als je volstrekt tegen het advies van de fabrikant ingaat.

Daarnaast, en dat is mijn mening en ook als zodanig kunnen constateren...
Glutaaraldehyde tast wel degelijk bacteriën aan, het is een reactieve verbinding die gemakkelijk interacties aangaat met eiwitten (crosslinken). Het wordt onder andere gebruikt in biociden, desinfecterende en sterilisatiemiddelen.
Met andere woorden, het tast je biofillm aan en als die al zwak was blijft die ammoniumpiek niet uit, met als gevolg voeding voor algen.... Niet denken het klopt niet want ik meet geen ammonium maar dat is dan nogal wiedes...de ammonium werd al tot voeding verbruikt en zo zet je dan een neergaande kettingreactie in gang.
Ik zelf heb dat spul ook in gebruik gehad, en ik zag de K1 gewoon bijna helder wit worden, de slangen waar ik dit doseerde werden gewoon mooi glad van binnen...geen vettige biofilm meer.

John, je vergelijk met natuurazijn en gebruik Glutaaraldehyde loopt volstrekt mank...gebruik dat niet om te onderbouwen dat je moet opletten met wat je doet.

Frisian
CO2 met schakelklok, voor een klein bakje zou dat nog wel kunnen...je hebt dan snel je gewenste nivo weer bereikt.
Maar bij een ietwat grotere bak is dat bijna doelloos...je wint maar een beetje CO2 terwijl je PH wel zit te fluctueren....en of de planten en dieren dat leuk vinden ??
 
Ik heb niets inhoudelijks te melden maar kom hier Friesian ook even een hart onder zijn riem steken. Ik herken je frustratie vanuit mijn eerdere gedoe met alg en het kan je zo frustreren omdat je het goede wilt doen en ook zo'n mooie bak wilt waar je van kan genieten in plaats van alleen maar met bezwaard hart geld tegenaan smijten aan weer andere spullen. Bij mij schoot het ineens de goede kant op toen ik naar nitriet (en in mindere mate fosfaat) ging kijken en me ging concentreren op goede plantenvoeding. Was wel toen ik door de nitriet ellende heen was, waardoor ik ook met meer rust, reinheid en regelmaat (ja, dat onderschrijf ik) kon gaan waterwisselen in plaats van steeds in paniek de helft er weer uit vanwege een 0,1 of 0,2 ppm meting.

Sterkte, jong! Het komt echt goed, geef niet op. Ik zie uit naar blijde berichten en mooie foto's.
Bedankt @Marije74 !! Dat kan ik wel gebruiken.4

Even een update. Wat ik nu al zie is dat het oppervlak beter zuiver is zonder dat de skimmer aan staat. De Co2 staat nu zachtjes te werken. 3 ml Profito gedoseerd.
 
Ik zelf heb dat spul ook in gebruik gehad, en ik zag de K1 gewoon bijna helder wit worden, de slangen waar ik dit doseerde werden gewoon mooi glad van binnen...geen vettige biofilm meer.
Het is ook niet de bedoeling om dat via slangen toe te voegen de gewenste hoeveelheid lees de aanbevolen hoeveelheid met maatbeker in de waterkolom brengen
De genoemde biofilm wordt dan niet aangetast althans ik heb dit nog niet zien gebeuren.
zelfs bij dagelijks gebruik niet.
 
Het is ook niet de bedoeling om dat via slangen toe te voegen de gewenste hoeveelheid lees de aanbevolen hoeveelheid met maatbeker in de waterkolom brengen
De genoemde biofilm wordt dan niet aangetast althans ik heb dit nog niet zien gebeuren.
zelfs bij dagelijks gebruik niet.
Ik koos liever voor mijn methode omdat die effectiever is mbt verdunnen uiteindelijk in het aquarium om niet lokaal een hoge concentratie te krijgen waar die maatbeker wordt verdeeld.
Anyway, ik zag hierdoor wel wat het effect van Glutaaraldehyde is, en dat is niet mals...de slang werd in het injectiepunt in de loop der tijd brandschoon...niet zo gek als je weet wat het spul doet.
 
Bedankt @Marije74 !! Dat kan ik wel gebruiken.4

Even een update. Wat ik nu al zie is dat het oppervlak beter zuiver is zonder dat de skimmer aan staat. De Co2 staat nu zachtjes te werken. 3 ml Profito gedoseerd.
Skimmer ......je bedoeld dan toch niet een skimmer zoals in het zeewater wordt gebruikt
 
Ik was de discussie een beetje zat maar voor het goed in de hobby kom ik toch nog even terug. Ik probeerde het gevaar van het spul aan te duiden en dat wordt vervolgens gebagatelliseerd door "weten wat je doet" en een vergelijking met natuurazijn. Als je het verschil niet weet tussen een biocide en natuurazijn dan kun je ook niet spreken van weten wat je doet. Sorry John. Dit is nog geen appels met peren vergelijken maar beton met een Acadia boom. Blij dat Jan ook nog zijn ervaring deelt wellicht komen we dan toch nog ergens.
 
Beste john
Ja jij adviseert !!!!! toch wel vaker die stootkuur, gebaseerd op persoonlijke ervaring en resultaten uit het verleden.

MAAAAR alle fabrikanten die genoemd spul elk onder hun eigen naam brengen schrijven allen in hun bijsluiter NIET overdoseren en wordt absoluut afgeraden.
Sterker nog, men adviseert eerst op halve dosering.
Persoonlijk vind ik dat je rekening moet houden met dat jouw advies best wel eens bij anderen anders kan uitvallen, zeker als je volstrekt tegen het advies van de fabrikant ingaat.

Daarnaast, en dat is mijn mening en ook als zodanig kunnen constateren...
Glutaaraldehyde tast wel degelijk bacteriën aan, het is een reactieve verbinding die gemakkelijk interacties aangaat met eiwitten (crosslinken). Het wordt onder andere gebruikt in biociden, desinfecterende en sterilisatiemiddelen.
Met andere woorden, het tast je biofillm aan en als die al zwak was blijft die ammoniumpiek niet uit, met als gevolg voeding voor algen.... Niet denken het klopt niet want ik meet geen ammonium maar dat is dan nogal wiedes...de ammonium werd al tot voeding verbruikt en zo zet je dan een neergaande kettingreactie in gang.
Ik zelf heb dat spul ook in gebruik gehad, en ik zag de K1 gewoon bijna helder wit worden, de slangen waar ik dit doseerde werden gewoon mooi glad van binnen...geen vettige biofilm meer.

John, je vergelijk met natuurazijn en gebruik Glutaaraldehyde loopt volstrekt mank...gebruik dat niet om te onderbouwen dat je moet opletten met wat je doet.

Frisian
CO2 met schakelklok, voor een klein bakje zou dat nog wel kunnen...je hebt dan snel je gewenste nivo weer bereikt.
Maar bij een ietwat grotere bak is dat bijna doelloos...je wint maar een beetje CO2 terwijl je PH wel zit te fluctueren....en of de planten en dieren dat leuk vinden ??
Het is niet zo dat je pH fluctureert door het gebruik van Carbo. Het wordt eigenlijk helemaal niet opgepakt door metingen! Als slangen schoon werden, geen biofilm meer, dan was er duidelijk sprake van sterke overdosering. In situaties met een veel te hoge dosering kan er van alles mis gaan, dat geloof ik direct. Maar dat gebeurd ook met andere zaken wanneer er te hoog gedoseerd word. Ook hier vermeld ik even weer dat ik geen voorstander ben van Carbo. Ik zal het gebruiken, alleen in hoognodige situaties en dan nog in zeer beperkte mate. Maar ik meen wel dat we onze beoordelingen op een eerlijke manier moeten delen.
 
Jan zegt dat CO2 met schakelklok voor PH fluctuaties zorgt (en dat is zeker zo!), Carbo is hier helemaal buiten beschouwing gelaten.
 
Ben wel benieuwd wat de ts nu gaat doen eigenlijk! Want we gaan van carbo naar co2 naar stootkuur naar low maintenance terug naar carbo en toch nog ff over de stootkuur... :!Friesian, ben je al wat wijzer en weet je wat je volgende stap is? Groetjes!
 
Ik was de discussie een beetje zat maar voor het goed in de hobby kom ik toch nog even terug. Ik probeerde het gevaar van het spul aan te duiden en dat wordt vervolgens gebagatelliseerd door "weten wat je doet" en een vergelijking met natuurazijn. Als je het verschil niet weet tussen een biocide en natuurazijn dan kun je ook niet spreken van weten wat je doet. Sorry John. Dit is nog geen appels met peren vergelijken maar beton met een Acadia boom. Blij dat Jan ook nog zijn ervaring deelt wellicht komen we dan toch nog ergens.
Ik wilde alleen aangeven dat je met alles eigenlijk je gezond verstand moet gebruiken Richard en niet dat beide hetzelfde effect hebben natuurlijk. Jij bent fel tegen carbo merk ik en dat is je goed recht maar ik ken vele mensen die zonder problemen een stootkuur hebben toegepast. Goed nu maar weer onze aandacht op Andre zijn probleem verleggen ;)
Carbo kan zonder meer gebruikt worden maar met mate en beleid maar das toch met alles zo voor po4 no3 toevoegingen geld het zelfde

Dit is ook wat ik zelf al eerder aangaf en een aantal dagen overdoseren kan naar mijn mening ook geen kwaad en velen zijn dat met mij eens maar goed hierover lopen de meningen uiteen en dat mag.

Ervaringen en meningen verschillen nu eenmaal. Er zijn ook mensen echt tegen gebruik van bv alg Exit maar goed ook dat is een zelfde soort discussie.
 
Als slangen schoon werden, geen biofilm meer, dan was er duidelijk sprake van sterke overdosering. I
Precies ben, daar ter plekke doseerde ik en zal de concentratie op moment van doseren beslist hoog zijn...en ik zag wat er dan gebeurde.
Ik doseerde 8 ml op een flow van 2500 liter...verdeeld over 1 uur, verderop in de slang was het dus aardig verdund...maar je zag in de loop der tijd wel de slang steeds verder schoon worden.
Dat spul is toch wel iets anders dan "vloeibare CO2"
 
Skimmer ......je bedoeld dan toch niet een skimmer zoals in het zeewater wordt gebruikt
Nee, ik doel op deze skimmer. Die staat uit en het wateroppervlak is nu voor het eerst kraakhelder en de skimmer staat uit.

 
Ik probeerde het gevaar van het spul aan te duiden en dat wordt vervolgens gebagatelliseerd door "weten wat je doet" en een vergelijking met natuurazijn. Als je het verschil niet weet tussen een biocide en natuurazijn dan kun je ook niet spreken van weten wat je doet..
Je weet toch dat azijn verboden is om als biocide te gebruiken .
 
Als laatste wil ik toch nog even opmerken dat ik de nu ontstane discussie op zich wel geinig vindt want ja die was er ook al in 2011 zoals in het volgende topic is te lezen. Als beginner heb ik me daar ooit gemeld met een algenprobleem en daar kregen we dezelfde discussie maar goed ook met leden die er baat bij hebben en de kanttekening maken dat je het met beleid moet doen. Iedereen moet zelf bepalen wat hem wel of niet goed lijkt denk ik.

 
CO2 met schakelklok, voor een klein bakje zou dat nog wel kunnen...je hebt dan snel je gewenste nivo weer bereikt.
Maar bij een ietwat grotere bak is dat bijna doelloos...je wint maar een beetje CO2 terwijl je PH wel zit te fluctueren....en of de planten en dieren dat leuk vinden ??
Is er een verschil tussen kleine bakken en grote als de proportie van de co2 installatie aangepast is?
Schommeling in co2 is een zeer natuurlijk proces en denk zelfs voordelig in sommige toepassingen
 
Is er een verschil tussen kleine bakken en grote als de proportie van de co2 installatie aangepast is?
Schommeling in co2 is een zeer natuurlijk proces en denk zelfs voordelig in sommige toepassingen
Geen idee wanneer het voordelig is dat schommelen. Mijn vissen vinden het in ieder geval niet fijn
Daarnaast is er een relatie tussen ph en de vorming van ammonia en ammonium.
Ik geloof eerder in stabiliteit dan een beetje CO2 sparen.
 
Als laatste wil ik toch nog even opmerken dat ik de nu ontstane discussie op zich wel geinig vindt want ja die was er ook al in 2011 zoals in het volgende topic is te lezen. Als beginner heb ik me daar ooit gemeld met een algenprobleem en daar kregen we dezelfde discussie maar goed ook met leden die er baat bij hebben en de kanttekening maken dat je het met beleid moet doen. Iedereen moet zelf bepalen wat hem wel of niet goed lijkt denk ik.
Mijn opa rookte 2 pakjes sigaretten per dag, nooit verkouden geweest....iedereen moet zelf bepalen wat goed en niet goed voor hem is, maar als je niet verkouden wilt worden......
 
Mijn opa rookte 2 pakjes sigaretten per dag, nooit verkouden geweest....iedereen moet zelf bepalen wat goed en niet goed voor hem is, maar als je niet verkouden wilt worden......
Daar heb je absoluut een punt maar goed zoals ik dacht Daniel al opmerkte is er niet veel bekend over het gebruik op den lange duur. Met een stootkuur heb ik nog nooit nadelen ondervonden maar goed geen bak is gelijk en iedereen moet zelf bepalen wat hij al dan niet wil gebruiken.
Ik ben er ook heel voorzichtig mee en gebruik het verder dan ook niet maar goed je hoort heel veel verhalen. De een zegt bij garnalen is het niet aan te raden terwijl ik dacht Cornelius het wel gebruikt bij de garnalen en geen nadelen ondervindt dus ja zeg het maar. Wat is wijsheid kun je je dan afvragen ;)
 
CO2 schommelingen komen in de natuur ook voor. Maar dat zijn geen extremiteiten zoals die in onze bakken wél voor kunnen komen door een geringere omgeving, toevoegingen, waterverversingen en/of slechte waterdistributies. Iedereen heeft zo z'n eigen idee om daar mee om te gaan. Niks mis mee, dacht ik zo.

Overigens geldt dit ook voor verschil van meningen. Wij hebben allemaal zo onze ervaringen en baseren onze opvolgende werkwijze daarop met al of geen succes. Graag zoeken we dan ook een bevestiging voor die manier van werken. Zo heb ik zelf de ervaring dat bij een te snel stromende omgeving baardalg zich veel sneller laat zien op planten dan daar waar de waterdistributie veel rustiger tot stand komt. Kijk maar eens naar de water invoer vanuit je filters juist op die plekken maar ook daar waar de aanzuiging plaats vindt laat baardalg zich graag zien. Maar ook dit is een mening...
 
Laatst bewerkt:
Ik kom mijn naam tegen, dus ook maar een duit in het zakje;

Flourisch Exel, Easy Carbo en andere vergelijkbaren producten zijn opgeloste koolstof verbindingen waar planten goed gebruik van kunnen
maken in hun ontwikkeling en groei. Maar ze zijn niet op de markt gebracht om alg te bestrijden. Het is een soms welkom neveneffect van het produkt zelf.
Waar mensen mee de mist ingaan is dat ze te (ge)makkelijk overdoseren. Ook als de fabrikant duidelijk vermeld dat je in geen geval mag overdoseren!

Maar ja, mensen lezen ergens dat ze een stootkuur moeten worden geven van 5x de aanbevolen hoeveelheid om van hun algenprobleem af te komen. Wat uiteindelijk nog meer schade gaat opleveren.
Het probleem met de algen word waarschijnlijk wel opgelost maar de planten gaan ook schade oplopen.
Maar belangrijker nog: ook je vissen of andere bewoners gaan direct/indirect schade ondervinden van die stootkuur. Overdosering met een bron van glutaaraldehyde is gewoon in elk scenerio slecht!
Dus; je moet gewoon niet meer gebruiken dan de maximale geadviseerde dosering in je spuitje/ kwastje.
 

Terug
Bovenaan