Ik vertrouw het niet.


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,955
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Ik heb ontzettend veel algen op de achterwand en ben bezig, begonnen met een stootkuur van carbo vanmorgen. Nu zag ik en zie ik verschillende vissen bovenin. Een corydoras en verschillende sumatraan. Vanmiddag was het nog meer te zien bij de sumatraan maar het merendeel zwemt vrolijk rond al weer langere tijd. Ik vertrouw het niet dus even wat foto's gemaakt. Ik ben benieuwd naar jullie gedachte, maar ik vertrouw het niet.
 

Bijlagen

  • 20201110_192246.jpg
    20201110_192246.jpg
    141.1 KB · Weergaven: 143
  • 20201110_192237.jpg
    20201110_192237.jpg
    108.6 KB · Weergaven: 137
  • 20201110_192014.jpg
    20201110_192014.jpg
    182.9 KB · Weergaven: 142
  • 20201110_192032.jpg
    20201110_192032.jpg
    107.5 KB · Weergaven: 151
Zeker Corydorassen zullen normaal niet bovenin je bak zwemmen. Ze kunnen wel boven komen voor een hap lucht maar vertoeven het liefst op de bodem. Je carbo toevoegingen worden niet meegenomen in eventuele metingen of je dropchecker. Je hebt dus mogelijk teveel carbo ingebracht. Dat is te herstellen door waterverversingen.
 
Bedankt Ben, je bevestigd mijn wantrouwen. Ik ga direct aan de slag om fors te verversen. Ik denk dat fors het beste is(?)!
 
Ik weet niet meer wat te doen. Dropchecker blijft groen. Verhoog ik de Co2 zet de gaatjes wat meer naar beneden gaan de vissen naar het oppervlak. Zometeen even een waterwissel. Maar het is niet leuk meer wat ik ook probeer ik krijg het niet in orde. Het moet toch anders kunnen.. Het leuke is er zo van weg..
 
Het enige dat ik nog kan verzinnen is proberen andere plantenvoeding, nieuwe, verse.
 
Inderdaad balen Andre maar het ligt denk ik niet aan de plantenvoeding. Heeft verversen nog geholpen?
 
De vissen gingen omhoog vanwege de easycarbo toch? Niet de co2?

Je kunt ook nog het licht verlagen zodat de vraag naar co2 daalt
 
Nee, vanwege de Co2. Easycarbo gebruik ik op dit moment al langer niet. Op de foto zie je heel duidelijk de belletjes co2. Minder dan 8 uur licht lijkt me niet geweldig voor planten.
 
En de CO ² eens een poosje uit laten na het verversen?
Kijken of het dan wel goed gaat?
Is misschien het proberen waard.
Dat zou dan kunnen betekenen dat er iets niet goed is met óf het doseernechanisme, óf de indicator.

(Ik gok, aangezien ik zelf geen CO² gebruik en dus eigenlijk niet eens weet of daar wat mee mis kan zijn)
 
Werk je met een ph controller of heb je alleen een drop check.

Een drop heeft namelijk een paar uur nodig om te verkleuren. Dus je zit altijd met een vertraging waar je rekening mee moet houden.

Als je een controller gebruikt kun je je co2 wat verder open zetten omdat hij op tijd /sneller weer afslaat. Maar als je je c02 te ver open staat kun je daarmee ook weer gebieden in je bak krijgen (onder je invoeren) met te veel co 2. Voordeel is dan wel dat je je co2 invoer wat verlagen, dan duurt het wel wat langer tot je water op het gewenste ph niveau zit maar heeft het ook meer tijd om te vermengen in je bak.
 
Ah ok. Dus als jij het hebt over carbo bedoel je gasvormig CO2. Dat had ik even niet door.
Hoe oud is je dropchecker? Men raadt aan om na elke waterverversing ook de vloeistof van de dropchecker te vervangen.

Hoe kwam je uberhaupt op het idee van een 'stootkuur' ? normaal gesproken verhoog je de CO2 geleidelijk zodat planten en vissen kunnen wennen.
Waarom 'stoten'? Je alg gaat daar niet opeens dood van ofzo. Wel als je easycarbo (herbicide) gebruikt overigens, maar dat is dus niet het geval.

Als je het CO2 tekort weet te voorkomen, dan zal in het beste geval over enkele weken/maanden een verschil zichtbaar gaan worden. Je zult zelf de algen moeten verwijderen als je eerder resultaat wilt.
Met het juiste CO2 gehalte voorkom je alleen dat er nieuwe algen bij komen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien niet leuk om te lezen, maar kap lekker met die co2 en lees alles wat je kan vinden over de low maintenance aquarium. Wat je doet, werkt niet. Al een tijd niet. En het enige dat ik lees is plantenvoeding aanpassen (jaaaa!) of meer co2 (noooo).
Ik denk dat co2 een fantastisch middel is om lastige planten te laten bloeien. Maar je hebt makkelijke planten en het is echt te doen zonder co2. Ik heb dezelfde bak en geen co2 en ik heb geen algen. Het is echt te doen maar je moet wel willen leren over plantenverzorging. Pak die tips aan en ga je verdiepen in de low maintenance bak. Groene algen of geen assimilatie? Meer fosfaten. Baardalgen? Circulatie en meer nitraat. Bruinalg? Te veel organisch afval. Enz enz enz. En heel belangrijk; drijfplanten. You can do it! Verdiep je en richt je op je planten, maak je je vissies ook erg gelukkig mee; een gezonde bloeiende bak die in evenwicht is.
Good luck!!

ps; Ben absoluut niet tegen co2, ik zie regelmatig perfecte bakken voorbij komen dankzij co2! Maar t luistert erg nauw en ervaring/kennis/begrip is nodig om de perfecte balans te creeeren. Iets wat al ff niet lukt bij friesian (sorry :()
 
Baardalgen? Circulatie en meer nitraat

Volgens mij heeft baardalg niets met nitraat van doen maar meer met de co2 in een bak of de circulatie maar dat even terzijnde.

 
En verwacht geen veranderingen de volgende dag. En aquarium is een mamoettanker het duurt even voor je resultaat ziet van het geen je aanpast. Bij iedere aanpassing moet weer een nieuw evenwicht gevonden worden.

Sinds is niets veranderen (behalve genoeg verversen) de beste strategie.
 
Dat lees ik vaker John. Maar ik betwijfel dat. Bij slechte circulatie, te weinig nitraat of te vaak grote waterwissels, kweken mijn bakken baardalg. Wanneer ik deze dingen aanpas, smelt het weg als sneeuw voor de zon. Dus baardalg enkel te verdrijven door je co2 niveau te verhogen, is niet waar (bij mij). Bij mensen die co2 gebruiken misschien maar bij mijn low maintenance bakken niet. Dus zeg t maar :LOL:
 
Dat lees ik vaker John. Maar ik betwijfel dat. Bij slechte circulatie, te weinig nitraat of te vaak grote waterwissels, kweken mijn bakken baardalg. Wanneer ik deze dingen aanpas, smelt het weg als sneeuw voor de zon. Dus baardalg enkel te verdrijven door je co2 niveau te verhogen, is niet waar (bij mij). Bij mensen die co2 gebruiken misschien maar bij mijn low maintenance bakken niet. Dus zeg t maar :LOL:
Slechte circulatie verbeteren = meer CO2. In een low maintenance bak. Dus ongemerkt is CO2 gebrek dan wel degelijk de oorzaak. Ook in low maintenance bak hebben de planten CO2 nodig. Zonder CO2 geen plantengroei.
 
Even een verduidelijking brengen. Ik heb nogal veel algen op de achterwand, echt veel. Ik heb al eens geprobeerd na het afhevelen met een kwast wat easycarbo aan te brengen, is al weer langer geleden.

Laatst heb ik een stootkuur geprobeerd maar zag het daarna fout gaan, vissen aan oppervlakte.

Ik heb de Co2 inline diffuser van JBL, Co2 werkt op een schakelklok. Ik wil de PH beter sturen met CO2.

De buis is nu lager in de bak om minder Co2 te verliezen.
 

Bijlagen

  • 20201115_102713.jpg
    20201115_102713.jpg
    262.4 KB · Weergaven: 90
Zeker, trinakria! Het is een symptoom dat aangeeft dat de balans (plaatselijk) verstoord is. Dus als je het enkel in co2 wilt zoeken, akkoord. Maar de oplossing is niet alleen de fles opschroeven. Want ook met een laag co2 niveau, kunnen makkelijke planten groeien dankzij hun aanpassend vermogen. Mits de distributie enz goed is.
maar goed, ik kan hier nog uren over kletsen hihi. Wat ik wil zeggen; verdiep je in planten, hun verzorging en de symptomen die ze je verschaffen. En ga zo tweaken.

en kwak die achterwand eruit of bevestig er bijv mos op. Dan kan het de concurrentie aan met de algen.
 
Met een 'stootkuur' CO2 is ook het enige dat ik zou verwachten: dode vissen en vissen aan de oppervlakte, en algen die gewoon doorgroeien.

Haal je niet iets door elkaar? Easycarbo kan namelijk wél gebruikt worden als stootkuur omdat het een herbicide (onkruid-doder) is. Maar ook daarmee moet je uitkijken. Het is en blijft gif.
 
Zoals hier al genoemd kan een goede waterwissel geen kwaad.

Je algen onstaan door het wisselende aanbod aan voedingsstoffen en eventueel een overschot hiervan.

Iedereen met deze hobby heeft wel een bak gehad die ons helemaal gek heeft gemaakt. Hierdoor zijn er al veel van ons met de hobby gestopt.

Als ik een advies mag geven, start even overnieuw.

-stop de co2
-50% waterwissel
-2x per week 20% water wissel aanhouden voor 2 week
-maak ruiten, stenen en hout alg vrij
-knip alle vuile bladeren weg van de planten
-doseer dagelijks je dosis voeding voor 2 week (wekelijkse dosis delen door 7)

Zo geef je de bak een nieuwe start, na 4 weken zie je echt verschil.
Als je Co2 wil toevoegen begin dan met een lage dosis en hang je dropchecker op verschillende plekken om te kijken of je overal de juiste Co2 waarde hebt.

Bovenstaande stappen heb ik al vaak moeten toepassen op de momenten dat mijn bakken totaal in onbalans waren, soms gebeurt dat gewoon.

In dit geval is minder even beter.
En dagelijks voeding voor planten doseren ipv wekelijks is in dit stadium erg belangrijk.

Succes!
 
Overdoseren van easy carbo daar ben ik nooit grote fan van geweest , het is een goed en veilig product volgens mijn als je je aan de standaard dosering houd.
Ook ik heb nog stootkuren uitgevoerd en bij 2,5 dagdosis zag ik dat zowel vissen als garnalen zich anders gingen gaan gedragen.
Easy carbo heb ik meerdere jaren op halve dosis gebruikt in samenwerking met een constant hoge co2 waarde zonder merkbare negatieve gevolgen.
Na een dag en je grote waterwissel zou die easycarbo voor groot deel uit je aquarium verdwenen zijn.
Voor co2 vertrouw ik ook op continu test maar of die voor iedere bak geel/groen dient te worden betwijfel ik.
Ik zou co2 afstellen naar net groen worden
Eventueel vanaf dit punt kan je nog verhogen maar dit doe je dan over een langere periode om de 2 dagen 10% aan meer bellen te geven en goed vissen kijken of ze eventueel versneld gaan ademhalen.
Zie je versnelde ademhaling 20 a 30 % aan co2 terugschroeven
Let ook dat een bijna lege co2 fles een co2 dump kan geven

Om zuurstof tekort om een of andere reden uit te sluiten vind ik dat een oxidator een goede investering is
 
Dat lees ik vaker John. Maar ik betwijfel dat. Bij slechte circulatie, te weinig nitraat of te vaak grote waterwissels, kweken mijn bakken baardalg. Wanneer ik deze dingen aanpas, smelt het weg als sneeuw voor de zon. Dus baardalg enkel te verdrijven door je co2 niveau te verhogen, is niet waar (bij mij). Bij mensen die co2 gebruiken misschien maar bij mijn low maintenance bakken niet. Dus zeg t maar :LOL:
Wij hebben behoorlijk wat, echte, low-tech bakken gehad. Baardalg kwam daar op zich niet zo vaak in voor wat niets van doen had met nitraat, wel met belichting en waterververs frequentie!
 
De beste remedie voor de problemen voor Ts. Begin bij je verlichting aan te passen aan de vraag van je planten. En het tweede deel zou zijn; wacht de reacties van je planten eens af. Wanneer ik lees wat je allemaal doet en/of gedaan hebt. Mijn bak zou op z'n kop staan en dezelfde problemen vertonen die jij hebt wanneer er hier op dezelfde manier gewerkt zou worden. Planten hebben tijd nodig om zich aan te passen aan een gewijzigde situatie. Je moet daarbij niet denken aan dagen maar meer aan weken, soms maanden! Bij de opvoeding van kinderen kende men vroeger de kreet van de drie R's. Reinheid, Rust en Regelmaat. Je kan dit ook toepassen op je aquarium. Heb geduld!!!
 
en kwak die achterwand eruit of bevestig er bijv mos op. Dan kan het de concurrentie aan met de algen.
Nu mos op de achterwand is gedoemd om te mislukken later kan dat eventueel wel.
Voor mijn is javavaren de eerste keuze met 2 of 3 halve sateprikker op de wand spelden en groeit er na een tijdje vanzelfs tegenaan
Mijn vorig bakje had ik zo een achterwand die tot 20 dik begroeid was, ik plaatste zelfs kleine scheutje van andere planten tussen die ik sneller wou laten opgroeien
 
Dat die continutesten zo traag reageren vind ik wel een groot bezwaar het kan dus uren te hoog of te laag zijn voor je iets merkt nu is te laag niet zo erg maar te hoog ivm je vissen wel. Ik zou als je met co2 wil werken toch voor een controller gaan al is die duur, en die continu test alleen gebruiken om op verschillende plaatsen te kijken ter controle.
 
Dat die continutesten zo traag reageren vind ik wel een groot bezwaar het kan dus uren te hoog of te laag zijn voor je iets merkt nu is te laag niet zo erg maar te hoog ivm je vissen wel. Ik zou als je met co2 wil werken toch voor een controller gaan al is die duur, en die continu test alleen gebruiken om op verschillende plaatsen te kijken ter controle.
Nou je kunt dus prima je vissen als indicator gebruiken. Is zeer betrouwbaar. En verder gewoon niet te veel knoeien en streven naar stabiliteit.
Ik zou niet te veel waarde hechten aan die continutesten. Die geven alleen maar een indruk.

Controller is altijd wel een goed idee. Niet heilig (er kunnen nog steeds dingen mis gaan) maar de kans is ook groot dat je er problemen meer voorkomt die je zonder controller zou hebben.
 
Dat die continutesten zo traag reageren vind ik wel een groot bezwaar het kan dus uren te hoog of te laag zijn voor je iets merkt nu is te laag niet zo erg maar te hoog ivm je vissen wel. Ik zou als je met co2 wil werken toch voor een controller gaan al is die duur, en die continu test alleen gebruiken om op verschillende plaatsen te kijken ter controle.
het is niet omdat je met controller werkt dat het ineens veel veiliger word, je ph sonde kan verkeerd waarde aangeven op je doet eens een waterwissel met met kraanwater uit ander waterwinning gebied met ander hardheid
 
Na een dag en je grote waterwissel zou die easycarbo voor groot deel uit je aquarium verdwenen zijn.

Zover ik mij herinner uit een ander topic breekt dat al na 12-24 uur af en daarom moet je ook dagelijks doseren. Met garnalen zou ik zeker niet meer doseren dan de aanbevolen dosis.
 
Ik heb ontzettend veel algen op de achterwand en ben bezig, begonnen met een stootkuur van carbo vanmorgen. Nu zag ik en zie ik verschillende vissen bovenin. Een corydoras en verschillende sumatraan. Vanmiddag was het nog meer te zien bij de sumatraan maar het merendeel zwemt vrolijk rond al weer langere tijd. Ik vertrouw het niet dus even wat foto's gemaakt. Ik ben benieuwd naar jullie gedachte, maar ik vertrouw het niet.
Nee, vanwege de Co2. Easycarbo gebruik ik op dit moment al langer niet. Op de foto zie je heel duidelijk de belletjes co2. Minder dan 8 uur licht lijkt me niet geweldig voor planten.
Er zit ook wat verwarring in dit topic, zoals @trinakria al opmerkte, waaruit de stootkuur nu bestond. Een stootkuur, als je die al wilt gebruiken doe je met Carbo, niet met CO2! Dat laatste kan helemaal niet en is gevaarlijk voor je levende have. Wat dan wel weer overeenkomt met wat Ts. opmerkte in z'n aanvangspost. Dus nog even voor een juist begrip; er is een aanzienlijk verschil tussen Carbo en CO2. Dus misschien kan hier wat duidelijkheid gegeven worden?
 
Een 'stootkuur' is ook zo'n zelf verzonnen begrip en mijn nekharen gaan altijd overeind staan als ik het lees. Wat is precies een stootkuur? Dat het met Carbo gebeurt is hopelijk duidelijk (en niet met Co2) maar hoe veel dan? Hoe lang dan? Ik spuit zelf met een doseer spuit wel eens wat op een plukje baardalg en dat werkt prima maar een overdoses van bijvoorbeeld 5x de opgegeven hoeveelheid geven daar begin ik echt niet aan. Kun je net zo goed een scheut jenever in je bak gooien ;)
 
Een stootkuur is dat je kort maar krachtig het toevoegt dus voor 4 of 5 dagen en dan te beginnen met een dosering die 5x de aanbevolen dosering is. De algen krijgen dan dagelijks een flinke stoot carbo op de kop ;).
Het breekt heel snel af dus als je de volgende dag opnieuw doseert is dat van de dag ervoor al weg. Zo heb je geen opstapeling van Carbo en het werkt perfect kan ik uit ervaring zeggen. Maar goed iedereen is vrij om dat al dan niet toepassen natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan