IJzer verdwijnt


Waarschijnlijk en naar mijn mening redelijk zeker is er onvoldoende verlichting. De planten laten dit ook zien. Ook aangezien dit met één balk in het midden gebeurd. Leds stralen niet "rond" zoals dit met bijvoorbeeld een TL balk het geval is maar gericht door een lensje. Hopelijk laat Ts z'n lichtbalk wel voluit branden. Ik denk dan ook dat eerst, de verlichting dus, op orde gebracht moet worden. Het heeft weinig zin op allerlei voedselideeën in te plannen omdat die toch weer anders zullen zijn bij een passende verlichtingssterkte.
 
Veel bakken hebben slechts 1 led en de Aquatlantis Splendid 120cm werkt ook met 1 balk van 52W op 240 liter. Deze geeft zo n 30 lumen per liter.
 
Eens zo een energiemeter tussen stoppen en wattage na zien , indien je max aan wattage meet . Als je theoretische output van 23000 lumen hebt mag er wat verval op je verlichting zitten;)
 
Veel bakken hebben slechts 1 led en de Aquatlantis Splendid 120cm werkt ook met 1 balk van 52W op 240 liter. Deze geeft zo n 30 lumen per liter.
We hebben het hier over matrix modules heb ik begrepen. Die Ts al schuin over z'n bak heeft gelegd. Dat zal z'n redenen hebben. Maar mijn blik is eigenlijk vooral gericht op de planten conditie. Waarin te zien is dat er ook een lichtsterkte tekort is. Let daarbij op kale stelen en afstervende bladeren. Daarbij speelt de voeding een belangrijke rol maar dat is m.i. alleen te bepalen wanneer de verlichting op orde is. Bovendien lijkt het erop dat dat Ts wel bezig is geweest met de voeding en het bepalen van de waterwaarden. Dus is mijn conclusie dat er begonnen moet worden om de bak stabiel in de juiste verhouding te krijgen en dat begint bij het licht waarvan ook Ts het vermoeden heeft dat het onvoldoende is.
 
Eens zo een energiemeter tussen stoppen en wattage na zien , indien je max aan wattage meet . Als je theoretische output van 23000 lumen hebt mag er wat verval op je verlichting zitten;)
Misschien moet Ts nog even vertellen welke modules hij precies heeft, want dat heb ik nog niet gelezen. Naam van de module en wattage per stuk. Verschillende kleuren geven ook nog weer verschillende waardes. Inmiddels heb ik gelezen dat de resultaten nogal kunnen verschillen.
 
Mijn verlichting verbruikt 120watt in totaal volgens mijn energiemeter.
Ik heb 10 keer neutral white van 6000k, 2 keer ultra white van 8000K en 2 keer color die voor de helft uit neutral white bestaat.
Totaal aantal modules bedraagt daarmee 14 stuks van elk 10 watt in theorie. Omdat er ook wat rood en blauw tinten in zitten die ik niet altijd aan wil, is het maximum iets minder dan 140watt (en klaarblijkelijk dus 120watt). Opbrengst per module is 1800 lumen in theorie (behalve voor de color, die is lager met 1200 lumen per module).

Is er ook een eenvoudige methode om te meten hoeveel lumen de verlichting produceert?

Overigens: de reden dat de verlichting iets schuin staat is omdat het licht dan beter in de bak komt voor de hoge planten langs.
 
Hmm, volgens de gegevens van de TS krijgt bakje alles wat eigenlijk nodig is voor een goeie plantengroei (NPK , Co2 , dubbele dosis sporenelementen en een degelijke verlichting ) maar toch blijft de plantengroei kwakkelen.
Dan kun je erbij neerleggen of oplossingen proberen te vinden , zelf ben ik dan voorstander om de minst invasieve en goedkope eerst te proberen.
Anderen zullen misschien bv eerder aanhalen dat verlichting (duur) of co2 ( belastend) onvoldoende is.
2 of 3 grote waterwissels om het huidige water te verdunnen (resetten) en zo uitsluiten dat misschien de hoge Kalium waarde de oorzaak is kost misschien een kuub aan water en wat tijd.
Ik kan me er helemaal in vinden om dit soort relatief eenvoudige zaken te testen (al is het maar om deze oorzaken uit te sluiten).

Ik wacht de overige reacties nog even af en anders ga ik dit proberen.
 
Het ,bio,filter slokt je voeding op.
Kun je dat toelichten? Ik weet dat een bio-filter een klein beetje nitraat verbruikt, maar ook ijzer en sporenelementen??
 
Bacterien hebben ook bepaalde stoffen nodig maar ja dat staat denk ik in geen verhouding tot wat wij in de bak hebben als voeding voor de planten.
 
De kh is 10. Ik gebruik normaal kraanwater (ik ververs dagelijks 15 liter).


Qua verlichting heb ik een daytime matrix balk met 14 modules (meeste Neutral white van 6000K). In theorie moet dit 23.000 lumen opleveren op het hoogtepunt. Gevoelsmatig is de opbrengst echter vele malen lager, omdat ik eerder verschijnselen van lichttekort zie dan het omgekeerde. Rode planten doen het bijna niet bij mij en kleuren enkel vlak bij de lampen mooi. Een hoge lichtopbrengst zou daarnaast leiden tot een hoge plantengroei (en dus een hoog verbruik), maar dit zie ik ook niet terug.

Mijn lampen gaan aan vanaf 12:00 en uit rond 21:30 (vanaf 19:00 al fors gedimd). De lampen staan maximaal tussen 13:00 en 16:00.
Uiteraard kan ik dat niet beoordelen maar het valt mij op dat je planten kale stelen hebben en dat de planten voorin ook tekenen van licht tekort vertonen. Zijn je modules verdeeld boven je bak of is er sprake van een zekere "spot" werking dus zijn er plekken waar veel licht is en zijn er schaduw plaatsen?
Ben heeft zeker een punt.
Je hebt dan wel voldoende modules met een zeker ruim voldoende totaal lumen.
Maar jou verlichtings schema lijkt mij behoorlijk te kort te schieten.
Tropen dagen kun je niet vergelijken met de Nederlandse kwakkelzomers.

Fors gedimde verlichtings periodes zijn er voor ons als kijker. Zodat wij nog ’gezellig’ naar de vissen kunnen kijken, zonder huiskamer als solarium.
Maar deze periode voegt niets toe aan de plantengroei.
Je zegt zelf maximaal licht van 13 tot 16 uur. Dat zijn maar 3 uurtjes
Mijn max periode is van 11 tot 21:45 uur.
Vanaf 10:15 tot 22:30 is totale duur verlichting. Voor 11 uur is een zonsopkomst.
En na 21:45 een schemer / zonsondergang.

Ik denk overigens niet, dat je jou totaal op 100% moet zetten gedurende dag. Dat heb ik wel.
Want ik heb 9 modules op 500 liter.

6x Neutral white en 3x sunlike fresh + rood en blauw.

Misschien dat @benvo hier ook nog wat aanvullends op kan zeggen.

Voor wat betreft voeding zit je netjes. Alleen zou ik zelf wat meer gaan verversen, als ik jou was.


7BDAC6E7-EE46-4EC8-9A52-AB8A4F86C895.jpeg
5467EBCD-CD32-4FB6-A65C-4E888B64155D.jpeg
 
Mijn verlichting verbruikt 120watt in totaal volgens mijn energiemeter.
Ik heb 10 keer neutral white van 6000k, 2 keer ultra white van 8000K en 2 keer color die voor de helft uit neutral white bestaat.
Totaal aantal modules bedraagt daarmee 14 stuks van elk 10 watt in theorie. Omdat er ook wat rood en blauw tinten in zitten die ik niet altijd aan wil, is het maximum iets minder dan 140watt (en klaarblijkelijk dus 120watt). Opbrengst per module is 1800 lumen in theorie (behalve voor de color, die is lager met 1200 lumen per module).

Is er ook een eenvoudige methode om te meten hoeveel lumen de verlichting produceert?

Overigens: de reden dat de verlichting iets schuin staat is omdat het licht dan beter in de bak komt voor de hoge planten langs.
Je hebt in ieder geval Kelvin waardes die m.i. veel te hoog zijn voor een zoetwaterbak. 8000 en nog een paar van 6000. Je zit dan al op een gemiddelde van zo'n 7000 kelvin waarbij de color die dan nog een beetje rood leveren het liefst uit staat? Planten houden juist het meest van het rood in het witspectrum die ze dus niet echt veel krijgen. Mijn voorkeur is altijd Kelvin waardes die zo rond de 5000 liggen.

Lumen en lux wordt door ons mensen gebruikt als eenheid en maatvoering voor de hoeveelheid licht. Dit zijn echter gegevens die alleen waarneembaar zijn met het menselijk oog. PAR-meters meten echter niet voor licht dat belangrijk is voor mensen, maar juist voor planten en bloemen. Maar Daytime geeft per module ook par waardes op. PAR wordt gemeten in micromol/m²s. Lumen waardes geven ze tot 180 watt op? Je lichtduur zou ik dan toch minimaal op 8 uur houden. De lichtsterkte zoou daarbij best op zo'n 45 lumen per liter of hoger mogen staan. Van daaruit kunnen we verder redeneren.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik ook gaan voor 4000-5000 lumen maar ik weet van oud lid en gids HVA dat die hele mooie wedstrijdbakken had met 7000K erboven dus het zal ook met 7000K prima moeten kunnen denk ik.
 
Dank voor alle nuttige tips! Ik ga mijn verlichting direct langer (9 uur) op maximaal zetten.
Qua lichtkleur heeft Daytime op haar site vermeld waar de pieken in lichtkleur zitten. Deze zitten in haar modules voornamelijk in de spectra die voor planten nuttig zijn. Dus hoewel de lichtkleur relatief hoog is voor planten, is de feitelijke lichtopbrengst (Par zoals Benvo al aangeeft) voor planten relatief hoog. Dit is ook een van de redenen dat ik voor dit systeem heb gekozen.

Afgezien van de verlichting: in mijn bak zie ik dat nieuwe bladeren frisser zijn dan iets oudere bladeren. Kan dit ook zijn veroorzaakt door lichttekort??
 
1690717293120.png


Dit heb ik er nu van gemaakt. Overigens voor de duidelijkheid: het is niet dat ik eerder mijn licht sterk had gedimd buiten de drie uur maximale kracht. Per saldo zat ik circa 7 uur op minimaal die 40 lumen per liter.
 
Waarom om 12 uur alles uit??

Veel variaties in lichtsterkte zijn een bron van algen. Die reageren sneller dan planten.
Veel blauw licht is ook een trigger voor algen.
Ik zou eerder de rode leds wat meer laten branden. Hoeft niet op vol vermogen.
 
Misschien sla ik de plank mis maar algen profiteren wel meer dan planten van blauw licht maar het is zover ik weet geen oorzaak voor het ontstaan van algen.
Nou ik heb ervaren met juwel multilux dat vooral draad alg werd opgewekt door het veeel te hoge kelvin.ik heb de led eruit gesloopt en vervangen voor,jawel de oude 480 tl. daarna nu reeds 3 jaar geen alg meeer. terug naar het onderwerp. ik zit te denken als ik de planten zie aan een verstopte bodem. ik ga ts niet puchen de bak te slopen,maazs probeer eens eeen kleiner deel van de bodem te vervangen.zou best eens kunnen dat de plantengroei verbeert.( we weten dat ik lijd aan parkinson dus sorry voor beroerd schrift )
 
Waarom om 12 uur alles uit??

Veel variaties in lichtsterkte zijn een bron van algen. Die reageren sneller dan planten.
Veel blauw licht is ook een trigger voor algen.
Ik zou eerder de rode leds wat meer laten branden. Hoeft niet op vol vermogen.
12:00 alles uit is een foutje (ik zat gisteren al raar naar mijn bak te kijken).

Het blauwe en rode licht is meer voor ons als mensen dan voor de planten. Per kleur gaat het om maximaal 150 lumen in totaal. Ik kan me niet voorstellen dat dit veel effect op de planten kan hebben???
 
ik zit te denken als ik de planten zie aan een verstopte bodem.
Op basis waarvan denk je dat? Ik heb er namelijk alleen grind in zitten (wat speciaal voor corydoras is en dus vrij duur in aanschaf. Vervang dit niet graag:p).
 
Corys zouden erjuist voor moeten kunnen zorgen dat de bodem niet dichtslibt.
Rood en blauwlicht is heb ik geleerd juist voor de planten, het oogt ook leuker voor ons😀
Ik kan geen artikelen meer vinden die onderschrijven dat een biologischfilter onder de bak dient voor hoge belasting optenemen en zodoende ook je plantenvoeding benut, een plantenbak is op zich een filter
16907947299451733918216.jpg60cm 8watt witledlicht sponsfilter 6watt slechts voeren en het draait en hier16907949633475977202.jpgen16907950305811855861053.jpgook met weinig169079506529540986496.jpgof met meer 16907951445891733995392.jpglicht😀
 
Dank voor alle nuttige tips! Ik ga mijn verlichting direct langer (9 uur) op maximaal zetten.
Qua lichtkleur heeft Daytime op haar site vermeld waar de pieken in lichtkleur zitten. Deze zitten in haar modules voornamelijk in de spectra die voor planten nuttig zijn. Dus hoewel de lichtkleur relatief hoog is voor planten, is de feitelijke lichtopbrengst (Par zoals Benvo al aangeeft) voor planten relatief hoog. Dit is ook een van de redenen dat ik voor dit systeem heb gekozen.

Afgezien van de verlichting: in mijn bak zie ik dat nieuwe bladeren frisser zijn dan iets oudere bladeren. Kan dit ook zijn veroorzaakt door lichttekort??
Planten proberen te overleven ondanks tekorten en blijven dan verjongen. Maar zonder verbeteringen zullen ook deze bladeren afsterven.
 
Waarom om 12 uur alles uit??

Veel variaties in lichtsterkte zijn een bron van algen. Die reageren sneller dan planten.
Veel blauw licht is ook een trigger voor algen.
Ik zou eerder de rode leds wat meer laten branden. Hoeft niet op vol vermogen.
Dat zou ik ook doen waarbij ik het blauw licht eerder zou dimmen als er gedimd moet worden. Color licht heeft TS maar weinig waarbij en het is ook niet lichtsterk maar wel nodig voor planten. Ik dus zou denken laat het rode licht ZONDER te dimmen aan.
 
12:00 alles uit is een foutje (ik zat gisteren al raar naar mijn bak te kijken).

Het blauwe en rode licht is meer voor ons als mensen dan voor de planten. Per kleur gaat het om maximaal 150 lumen in totaal. Ik kan me niet voorstellen dat dit veel effect op de planten kan hebben???
Nee, dat is onjuist. Het blauwe wat minder en rode licht het sterkst is juist belangrijk voor planten. Ook het rood in het witspectrum, bij dus waardes onder de 5000 kelvin voornamelijk aanwezig, is belangrijk! Kleurwaardes komen ook niet in Lumen naar voren maar in Kelvinwaardes.
 
En lumen is juist een maat voor sterkte van licht zoals door mensen ervaren. Mensen zijn minder gevoelig voor rood en blauw, en zodoende geven deze kleuren lage lumen scores. Dat betekent dus dat het licht vermogen in deze gebieden hoger is dan je zou denken.

Voor planten is het juist andersom. Groen lusten zij niet zo graag. Vandaar dat ze er groen uitzien. Rood en blauw nemen ze op en groen geven ze grotendeels terug.
 
Nee, dat is onjuist. Het blauwe wat minder en rode licht het sterkst is juist belangrijk voor planten. Ook het rood in het witspectrum, bij dus waardes onder de 5000 kelvin voornamelijk aanwezig, is belangrijk! Kleurwaardes komen ook niet in Lumen naar voren maar in Kelvinwaardes.
Ik begrijp dat Kelvin en Lumen iets totaal anders is, maar ik probeerde aan te geven dat mijn colorlampen 'slechts' 150 lumen produceren, wat minder is dan 1% van het totaalvermogen. De impact hiervan op het totaal leek mij heel gering. Desondanks probeer ik mijn eigenwijsheid te beperken en ga ik de rode lampen zeker op vol vermogen zetten de gehele dag:)

Overigens ter informatie: de modules hebben de volgende kleurspectra:
1690819818756.png
 
Ik begrijp dat Kelvin en Lumen iets totaal anders is, maar ik probeerde aan te geven dat mijn colorlampen 'slechts' 150 lumen produceren, wat minder is dan 1% van het totaalvermogen. De impact hiervan op het totaal leek mij heel gering. Desondanks probeer ik mijn eigenwijsheid te beperken en ga ik de rode lampen zeker op vol vermogen zetten de gehele dag:)

Overigens ter informatie: de modules hebben de volgende kleurspectra:
Bekijk bijlage 363547
Ja en dat zegt @benvo nu juist.

Rood licht geeft nagenoeg geen lumen. Omdat lumen meer ‘kijklicht’ is. Dat wij als mensen waarnemen.
Maar dat betekend dus niet dat het energetisch minder licht geeft.
Planten zijn juist weer heel gevoelig voor rood licht.

Ik denk dat rood licht meer invloed heeft op de PAR waarde dan op de lumen waarde. Maar ook dat weet @benvo misschien beter.
 
Ja en dat zegt @benvo nu juist.
Point taken:)

Overigens qua PAR geldt het volgende volgende de specificaties (beide modules zijn 10 watt):
Neutral White: PAR (Photosynthetic active radiation): 4,50 µmol/s/Watt
Ultra bleu red White : PAR (photosynthetic active radiation): 4.26 μmol/s/watt
 

Terug
Bovenaan