IJzer verdwijnt


Cennie

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2018
Berichten
58
Leeftijd
33
Goedenavond mede-hobbyisten,

Ik heb een plantenbak van 400 liter met een bioloogfilter van 200 liter.

Ik meet de volgende waarden (zijn vrij stabiel over een lange (enkele maanden) tijd):
CO2 - 25mg
PO4 - 1,5mg
NO3 - 30 mg
FE - 0,1 mg
MG - 8 mg

Ik voeg per week het volgende toe:
PO4 - 1,5mg
NO3 - 17 mg
FE - 2 mg
MG - 5 mg
K - 29 mg
Microvoedingsstoffen - de dubbele aanbevolen dossering (het hierin begrepen deel ijzer zit al in bovenstaande ijzertoevoeging verwerkt)

De dosering vindt automatisch op dagelijkse basis plaats. Ik zorg er hierbij voor dat de verschillende stoffen niet tegelijkertijd worden toegevoegd (verschil van minimaal een paar uur).
Ik ververs wekelijks 100 liter.

Uit de waterwaarden leid ik af dat mijn ijzer te laag is, maar dat de overige waarden prima zijn. De planten vertonen echter ernstige gebreksverschijnselen (zie foto's). De groei is ook zeer traag (ik heb dit jaar nog maar twee keer hoeven snoeien).

Ik heb daarom twee vragen:
Hoe kan het dat mijn ijzer zo snel verdwijnt? het kan toch niet dat mijn bak 2 mg per week verbruikt??
Kan de slechte groei van de planten en de gebreksverschijnselen, voor zover jullie nu kunnen beoordelen, logischerwijze ook door iets anders dan het ijzertekort worden veroorzaakt?

Alvast heel erg bedankt voor jullie feedback!


IMG20230725190749.jpg
IMG20230725190742.jpg
IMG20230725190806.jpg


IMG20230725190822.jpg
IMG20230725190835.jpg
 
Hoe kan het dat mijn ijzer zo snel verdwijnt? het kan toch niet dat mijn bak 2 mg per week verbruikt??
Mijn 1e ingeving is dat de Fe zich bind aan andere voedingsstoffen in het water, en dan m.n. fosfaat omdat je micro's en macro's wellicht te snel achter elkaar doseert?
En als b.v Fe een reactie aangaat met PO4 zijn ze beide erg moeilijk op te nemen door de plant.
 
Ik vermoed net als Corne dat het zich bindt aan de fosfaat en in de regel is ijzer gechelateerd en volgens mij is het ook daarvan afhankelijk hoe makkelijk het met fosfaat bindt.
 
Voeg je voeding toe bij de wortels? Veel waterplanten nemen voeding op uit de het water, maar ook met de wortels uit de bodem. Je kan oplosbare capsules gebruiken, maar de meeste leden hier stoppen kleibolletjes-lateriet tussen de wortels. Op deze manier voorzie je de planten ook van onderandere extra Fe.
 
Allen dank voor jullie snelle reacties!
@Cornelius en @jessicapilon Ik voeg iedere nacht om 2 uur de macro’s toe en tussen 1 en 4 uur in de middag voeg ik het ijzer en de microvoedingsstoffen toe (mg en k doe ik laat op de avond). Zou deze tussentijd te kort zijn volgens jullie?

@RobertDJ ik voeg ieder half jaar behoorlijk wat kleibolletjes toe (standaard mix) bij de planten die hier van houden, waaronder de echinodorissoorten. Tevens voeg ik ieder half jaar enkele capsules met voedingsstoffen toe, maar gezien de oplosbaarheid van dergelijke stoffen weet ik niet wat ik hier van moet denken.
 
Ik zal je zeggen dat ik al 10 jaar met de EI alles tegelijk toevoeg en dat heeft hier geen nadelige gevolgen. Het ijzer zal gechelateerd zijn en dus een tijdje beschermd.
 
Zomaar een gedachte, niet gestaafd door enige kennis, maar wie weet:
Is het niet handiger om voedingsstoffen toe te voegen net voor of als je planten aan het groeien zijn? Dus net voordat het licht aangaat, of tijdens eerste paar uren? Bacteriën eten ook ijzer, als het eerst allemaal in het filter verdwijnt en daar wordt opgegeten voordat je planten er überhaupt aan denken om er iets mee te doen, schiet het niet echt op.

En als je te weinig ijzer meet, misschien ijzer wat verhogen en eens kijken wat er gebeurt?
 
Zomaar een gedachte, niet gestaafd door enige kennis, maar wie weet:
Is het niet handiger om voedingsstoffen toe te voegen net voor of als je planten aan het groeien zijn? Dus net voordat het licht aangaat, of tijdens eerste paar uren? Bacteriën eten ook ijzer, als het eerst allemaal in het filter verdwijnt en daar wordt opgegeten voordat je planten er überhaupt aan denken om er iets mee te doen, schiet het niet echt op.

En als je te weinig ijzer meet, misschien ijzer wat verhogen en eens kijken wat er gebeurt?
Dit is de reden dat ik het ijzer en de microvoedingsstoffen toevoeg tussen 1 en 4 uur in de middag. Dit zijn de uren waarop de lampen maximaal aan staan en de planten deze dus het meest opnemen.
De macro stoffen voeg ik ‘s nachts toe omdat deze langer in het water blijven en dus ook later opgenomen kunnen worden door de planten.

Ijzer nog verder verhogen vind ik spannend omdat ik al veel meer toevoeg dan geadviseerd wordt. Of is deze zorg onterecht?
 
Watt voor verlichting gebruik je?
Heb je gegevens over je waterhardheid gh/kh en heb je eventueel een waterontharder.
 
De kh is 10. Ik gebruik normaal kraanwater (ik ververs dagelijks 15 liter).
Watt voor verlichting gebruik je?
Heb je gegevens over je waterhardheid gh/kh en heb je eventueel een waterontharder.

Qua verlichting heb ik een daytime matrix balk met 14 modules (meeste Neutral white van 6000K). In theorie moet dit 23.000 lumen opleveren op het hoogtepunt. Gevoelsmatig is de opbrengst echter vele malen lager, omdat ik eerder verschijnselen van lichttekort zie dan het omgekeerde. Rode planten doen het bijna niet bij mij en kleuren enkel vlak bij de lampen mooi. Een hoge lichtopbrengst zou daarnaast leiden tot een hoge plantengroei (en dus een hoog verbruik), maar dit zie ik ook niet terug.

Mijn lampen gaan aan vanaf 12:00 en uit rond 21:30 (vanaf 19:00 al fors gedimd). De lampen staan maximaal tussen 13:00 en 16:00.
 
Ik zie veel gaten ook in de planten en kan dat niet door vissen zijn gedaan? Gebruik je een dropchecker voor de co2 en heb je daar ook een foto van?
 
Ik zie veel gaten ook in de planten en kan dat niet door vissen zijn gedaan? Gebruik je een dropchecker voor de co2 en heb je daar ook een foto van?
Die gaten zouden in theorie door vissen gedaan kunnen zijn, maar verklaart dat ook het gelig worden en de slechte plantengroei van bijvoorbeeld die zielige sprietjes Belgisch groen?

Voor co2 gebruik ik idd een dropchecker. Hier zou ik vanavond een foto van kunnen maken, maar deze staat stabiel op lichtgeel/groen.
 
Ken je deze site
Vaak bezocht (en gekocht) maar blijf de tabel erg lastig in toepassing vinden. Het is natuurlijk ook vaak een combinatie van tekorten.

Gezien de gezonder ogende nieuwe bladeren van de echinodoris bleheri heb ik echter wel de indruk dat het tekort zich bevindt bij de mobiele voedingsstoffen.
 
Ik voeg per week het volgende toe:
PO4 - 1,5mg
NO3 - 17 mg
FE - 2 mg
MG - 5 mg
K - 29 mg
Microvoedingsstoffen - de dubbele aanbevolen dossering (het hierin begrepen deel ijzer zit al in bovenstaande ijzertoevoeging verwerkt)
Vermoed dat die wekelijkse po4 en no3 toevoeging via kaliumfosfaat en kaliumnitraat gaat , voeg je dan nog eens extra 29mg/l K kalium indien ja in welke vorm.
Hoeveel en welke filtermassa gebruik je in je bioloog?
Waarom voeg je extra Mg toe ?

Staat hier denk ik Rinzo;)
ai , zal mijn ouderdom zijn zeker ;)
 
IJzer tekort? Dat denk ik niet gezien het feit dat je 0,1 als waarde overhoudt zoals je meting zegt. Zelf denk ik toch ook aan fosfaat en wellicht ook sulfaat voeding die de planten vragen. Maar om toch wat beter te kunnen adviseren moet er m.i. een compleet beeld zijn. Zo kan je pas iets zeggen over voeding, omdat dit een afgeleide is, wanneer je wat weet over de lichtduur en vooral ook de lichtsterkte.
 
Vermoed dat die wekelijkse po4 en no3 toevoeging via kaliumfosfaat en kaliumnitraat gaat , voeg je dan nog eens extra 29mg/l K kalium indien ja in welke vorm.
Hoeveel en welke filtermassa gebruik je in je bioloog?
Waarom voeg je extra Mg toe ?


ai , zal mijn ouderdom zijn zeker ;)
P04 en No3 gaat idd samen met kalium. Daarnaast voeg ik afzonderlijk kaliumsulfaat toe.

Het magnesium voeg ik toe omdat ik wilde uitsluiten dat het tekort hier mee te maken kon hebben. Uit je vraag begrijp ik dat dit in principe niet nodig is?

Qua bioloog maak ik gebruik van een panty als voorfilter (reinig ik tweemaal per week), vervolgens een vak met filtermatten, een vak met 5l k1 Micro en tot slot een vak met eheim substrat en mech (in totaal circa 3l).
 
IJzer tekort? Dat denk ik niet gezien het feit dat je 0,1 als waarde overhoudt zoals je meting zegt. Zelf denk ik toch ook aan fosfaat en wellicht ook sulfaat voeding die de planten vragen. Maar om toch wat beter te kunnen adviseren moet er m.i. een compleet beeld zijn. Zo kan je pas iets zeggen over voeding, omdat dit een afgeleide is, wanneer je wat weet over de lichtduur en vooral ook de lichtsterkte.
Welke informatie zou je nog willen weten Benvo (naast onderstaande) en het vermeld dat mijn fosfaatwaarde circa 1,5mg/l bedraagt?
Qua verlichting heb ik een daytime matrix balk met 14 modules (meeste Neutral white van 6000K). In theorie moet dit 23.000 lumen opleveren op het hoogtepunt. Gevoelsmatig is de opbrengst echter vele malen lager, omdat ik eerder verschijnselen van lichttekort zie dan het omgekeerde. Rode planten doen het bijna niet bij mij en kleuren enkel vlak bij de lampen mooi. Een hoge lichtopbrengst zou daarnaast leiden tot een hoge plantengroei (en dus een hoog verbruik), maar dit zie ik ook niet terug.

Mijn lampen gaan aan vanaf 12:00 en uit rond 21:30 (vanaf 19:00 al fors gedimd). De lampen staan maximaal tussen 13:00 en 16:00.
 
Welke informatie zou je nog willen weten Benvo (naast onderstaande) en het vermeld dat mijn fosfaatwaarde circa 1,5mg/l bedraagt?
Daarbij denk ik aan je gegeven lumen per liter waarde. Dus niet wat je zou kunnen geven, wat overigens wel van belang zou kunnen zijn, maar de huidige lichtsterkte die je zo rond de 8 uur, wat een goede lichtduur zou zijn, aanbiedt. Wanneer dit precies duidelijk wordt kunnen we vandaar uit je voedingsvraag, waaronder dus CO2, ongeveer kunnen bezien. Je lichtsterkte waarde zou zeer waarschijnlijk al omhoog moeten, ik denk zo'n zo rond de 50 lumen per liter gezien je plantenkeuze waarbij je dus al op een 20.000 lumen voor je bak zou zitten. Deze lichtsterkte zal dan dus ook iets betekenen voor je plantenvoeding die dan ook aanpassing omhoog behoeft. Je hebt een matrix balk, en dat hoeft niet nu, waarbij je de keuze zou kunnen maken om ook hier aanpassingen in te voeren waarbij je aan een Kelvin waarde van zo rond de 5000 komt. Deze wit licht spectrum waarde komt zo ongeveer overeen met middaglicht en wordt bij plantenbakken vaak als een goed gemiddelde gezien.
 
Laatst bewerkt:
Daarbij denk ik aan je gegeven lumen per liter waarde. Dus niet wat je zou kunnen geven, wat overigens wel van belang zou kunnen zijn, maar de huidige lichtsterkte die je zo rond de 8 uur, wat een goede lichtduur zou zijn, aanbiedt. Wanneer dit precies duidelijk wordt kunnen we vandaar uit je voedingsvraag, waaronder dus CO2, ongeveer kunnen beredeneren.
Het aantal lumen volgens de specificatie van de fabrikant is circa 22000 gedurende 8 uur per dag. Dit is ongeveer 55 lumen per liter. Dit is veel hoger dan nodig normaliter, maar ik heb sterk de indruk dat de lampen niet het aantal lumen afgeeft wat de fabrikant belooft.
 
Het aantal lumen volgens de specificatie van de fabrikant is circa 22000 gedurende 8 uur per dag. Dit is ongeveer 55 lumen per liter. Dit is veel hoger dan nodig normaliter, maar ik heb sterk de indruk dat de lampen niet het aantal lumen afgeeft wat de fabrikant belooft.
Uiteraard kan ik dat niet beoordelen maar het valt mij op dat je planten kale stelen hebben en dat de planten voorin ook tekenen van licht tekort vertonen. Zijn je modules verdeeld boven je bak of is er sprake van een zekere "spot" werking dus zijn er plekken waar veel licht is en zijn er schaduw plaatsen?
 
Uiteraard kan ik dat niet beoordelen maar het valt mij op dat je planten kale stelen hebben en dat de planten voorin ook tekenen van licht tekort vertonen. Zijn je modules verdeeld boven je bak of is er sprake van een zekere "spot" werking dus zijn er plekken waar veel licht is en zijn er schaduw plaatsen?
In de lengte zijn de modules evenredig verdeeld over 1 balk. Mijn bak is 50cm breed en de balk ligt aan de voorkant van de bak ligt schuin naar achteren gericht. Hierdoor is het licht zo evenredig mogelijk over de bak verdeeld.
 
P04 en No3 gaat idd samen met kalium. Daarnaast voeg ik afzonderlijk kaliumsulfaat toe.

Het magnesium voeg ik toe omdat ik wilde uitsluiten dat het tekort hier mee te maken kon hebben. Uit je vraag begrijp ik dat dit in principe niet nodig is?

Qua bioloog maak ik gebruik van een panty als voorfilter (reinig ik tweemaal per week), vervolgens een vak met filtermatten, een vak met 5l k1 Micro en tot slot een vak met eheim substrat en mech (in totaal circa 3l).
Ik zou( tijdelijk) stoppen met de extra aan kaliumsulfaat en magnesium en enkele weken 50% waterwissels doen.
Je hoeveelheid sporenelementen aanhouden.
Bioloog en plantenbak kan maar oppassen dat de filter niet teveel plantenvoeding snoept , zelf ben ik van mening dat een filters in plantenbakken enkel dienen om grof zweefvuil te vangen wat sponzen volstaan meestal.
Eventueel eens meten of je verlichting wel het aangegeven wattage verbruikt.
 
Ik zou( tijdelijk) stoppen met de extra aan kaliumsulfaat en magnesium en enkele weken 50% waterwissels doen.
Je hoeveelheid sporenelementen aanhouden.
Bioloog en plantenbak kan maar oppassen dat de filter niet teveel plantenvoeding snoept , zelf ben ik van mening dat een filters in plantenbakken enkel dienen om grof zweefvuil te vangen wat sponzen volstaan meestal.
Eventueel eens meten of je verlichting wel het aangegeven wattage verbruikt.
Kun je wellicht toelichten wat de gedachte is achter het tijdelijk stoppen met Kalium en magnesium?

Meten van de verlichting is een goede tip
 
Interessant artikel, maar in hoeverre is dit marketing? Het hele verhaal is namelijk opgehangen aan een artikel waar ik nog niet eerder van heb gehoord…
Tja, men is inderdaad verdacht enthousiast over een product. Maar de onderbouwing lijkt wel te kloppen. Ik heb zelf destijds ook vol interesse gelezen over de werking van chelaten. Er zijn meer producten die ze gebruiken. Verschillende soorten chelaten houden de metalen onder verschillende omstandigheden beter vast. Ik gebruik zelf aqua rebell en zij gebruiken ook meerdere typen. Uit mijn hoofd 3. Ook al die andere metalen herken ik wel. Ik verwacht dat meerdere producten dit zo doen.

Misschien is er nog wel verschil tussen producten die zijn bedoeld voor dagelijkse toediening en producten gemaakt om wekelijks toe te dienen. Die laatste moeten de metalen langer kunnen vasthouden.
 
Kun je wellicht toelichten wat de gedachte is achter het tijdelijk stoppen met Kalium en magnesium?
Via je wekelijkse toediening van je
kaliumnitraat en kaliumfosfaat is er voldoende kalium in je aquarium .
Ook in je hard kraanwater zal er wel wat magnesium aanwezig zijn.
Een woord die vroeger wel eens meer gebruik werd in de aquariumhobby "antagonisme" zou weleens van toepassing bij je kunnen zijn.
 
Een woord die vroeger wel eens meer gebruik werd in de aquariumhobby "antagonisme" zou weleens van toepassing bij je kunnen zijn.
Wordt ook als een mythe soms neergezet en op basis van de voorbeelden uit de link met veel fosfaat zou je dat ook bijna geloven.:

 
Wordt ook als een mythe soms neergezet en op basis van de voorbeelden uit de link met veel fosfaat zou je dat ook bijna geloven.:

Hmm, volgens de gegevens van de TS krijgt bakje alles wat eigenlijk nodig is voor een goeie plantengroei (NPK , Co2 , dubbele dosis sporenelementen en een degelijke verlichting ) maar toch blijft de plantengroei kwakkelen.
Dan kun je erbij neerleggen of oplossingen proberen te vinden , zelf ben ik dan voorstander om de minst invasieve en goedkope eerst te proberen.
Anderen zullen misschien bv eerder aanhalen dat verlichting (duur) of co2 ( belastend) onvoldoende is.
2 of 3 grote waterwissels om het huidige water te verdunnen (resetten) en zo uitsluiten dat misschien de hoge Kalium waarde de oorzaak is kost misschien een kuub aan water en wat tijd.
 

Terug
Bovenaan