Hulp nodig: co2 vragen


Even een vraagje Denise uit interesse. Welke plantenvoeding gebruik je? Bijvoorbeeld All-in-one van plantedbox of Profito... En bij een tekort vul je aan wat nodig is las ik.
HS Aqua FloraCarbo Shrimp
 
Openbare excuses voor mijn reactie, kwam ineens niet goed in mijn vel door een stukje PTSS (flashback). Ik heb een uiting gedaan die geheel los van jou staat en geheel ongepast is geweest, het spijt me.

Omdat ik autisme heb in de klassieke vorm tot savant gedrag met muziek heb ik moeite met taal en zie geen emotie in woorden, voor mij komt het dan niet over dat ik daadwerkelijk spijt heb van mijn woorden en moet dan muziek gebruiken om emotie te koppelen zodat ik kan aangeven dat ik voel wat ik schrijf en het geen lege woorden zijn.

 
Laatst bewerkt:
Openbare excuses voor mijn reactie, kwam ineens niet goed in mijn vel door een stukje PTSS (flashback). Ik heb een uiting gedaan die geheel los van jou staat en geheel ongepast is geweest, het spijt me.

Omdat ik autisme heb in de klassieke vorm tot savant gedrag met muziek heb ik moeite met taal en zie geen emotie in woorden, voor mij komt het dan niet over dat ik daadwerkelijk spijt heb van mijn woorden en moet dan muziek gebruiken om emotie te koppelen zodat ik kan aangeven dat ik voel wat ik schrijf en het geen lege woorden zijn.


Hey dat geeft niet hoor, netjes dat je sorry zegt.
Ik ben geheel niet onbekend met PTSS & autisme.
Nu ik dat weet kan ik er rekening mee houden. :)
Bedankt voor je eerlijkheid en excuses. En nog een fijne avond gewenst.
 
Hoi mensen,
even een update hier :).

Mijn bak draaid al een tijdje,
de waardes heb ik nu precies zoals ik wens.
En toch.. Doen sommige plantjes het nog niet goed.
Voornamelijk de drijfplantjes gaan nog achteruit.
Dit telt ook trouwens ook voor mijn guppybak waar ze ook in zitten, die draait op kraanwater).
Zou het dan toch aan de plant liggen?
Ik ga ervanuit dat het wel een paar weken kan duren voordat je verbetering gaat zien, maar ik denk wel dat ik bepaalde plantjes dan toch wel ga vervangen...

De beetje alg waar ik last van had, zijn ondertussen ook zo goed als verdwenen.

Ondanks dat sommige plantjes dus niet zo goed functioneren, zou mijn bak dan nu eindelijk klaar zijn voor garnaaltjes?
(Mijn bak draait nu zeker al 7 weken).
 
Na 7 weken zou hij prima ingedraaid moeten zijn en drijvers is soms een lastig verhaal. Bij de een doen ze het goed en bij de ander wordt het niks met vergelijkbare waterwaarden.
Misschien een andere drijver proberen.
 
Na 7 weken zou hij prima ingedraaid moeten zijn en drijvers is soms een lastig verhaal. Bij de een doen ze het goed en bij de ander wordt het niks met vergelijkbare waterwaarden.
Misschien een andere drijver proberen.
Ja soms snap ik er niks meer van haha.
Ik denk dat ik dan inderdaad ga zoeken naar een ander plantsoort en kijken hoe t dan gaat.

Dank je :)
 
Ik heb bij de garnalen (en slakjes 🙈) hoornblad als drijfplant. Misschien is dat een idee voor jou. Ook drijfbamboe lijkt me een optie.
 
Ok bedankt voor de tips! :)
Ik ga zoeken of ik ze ergens online kan bestellen.
 
Trouwens, ik denk dat het om "watersla" gaat, wat betreft de drijfplant die het slecht doet.
Ik dacht dat ik had begrepen dat dat een redelijk makkelijke plant was?
Maar missschien heb ik dat dan fout gelezen.
Het gaat ook heel geleidelijk,.. gele/witte blaadjes die afsterven.

Vind het jammer,. is een mooie plant om te zien drijven zo.
 
Voel even aan je lamp omdat je een gesloten bak hebt, is de lamp warm kan het zijn dat je drijvers verbranden.
 
Trouwens, ik denk dat het om "watersla" gaat, wat betreft de drijfplant die het slecht doet.
Ik dacht dat ik had begrepen dat dat een redelijk makkelijke plant was?
Maar missschien heb ik dat dan fout gelezen.
Het gaat ook heel geleidelijk,.. gele/witte blaadjes die afsterven.

Vind het jammer,. is een mooie plant om te zien drijven zo.

Een te snel bewegend oppervlak al dan niet in combinatie met veel licht ??

Daar houden ze dus echt niet van
 
Voel even aan je lamp omdat je een gesloten bak hebt, is de lamp warm kan het zijn dat je drijvers verbranden.
Ja mijn lamp geeft wel warmte af,. maar de ene zegt weer dat ze daar tegen moeten kunnen... Soms weet ik het ook niet meer haha.
 
Een te snel bewegend oppervlak al dan niet in combinatie met veel licht ??

Daar houden ze dus echt niet van
Door de stroming worden ze in de hoekje gedreven en daar ligt het voornamelijk wel stil.
maar misschien is het inderdaad combinatie licht & stroming.

Ik heb al nieuwe plantjes besteld dus ik ga ze toch vervangen. Vind het jammer want ze zijn mooi, maar ze doen het in beide bakken gewoon niet goed.
 
k heb al nieuwe plantjes besteld dus ik ga ze toch vervangen. Vind het jammer want ze zijn mooi, maar ze doen het in beide bakken gewoon niet goed.

Bewaar je plantje's anders nog even in een emmer of bakje op een redelijk warme plek met een beetje zonlicht. Plantje's even schoonmaken en oude rot en etc er afknippen en een drupje voeding erbij doen, wie weet groet er nog iets weer terug en kun je het later weer gebruiken, het is mij ook gelukt met een beetje aanklooien door oud water te gebruiken en ook een drupje carbo. Misschien heb je nog een luchtpompje of mini pompje om er een beetje stroming in te houden...

Wie niet waagt wie niet wint en je hebt weinig te verliezen. 👍
 
Bewaar je plantje's anders nog even in een emmer of bakje op een redelijk warme plek met een beetje zonlicht. Plantje's even schoonmaken en oude rot en etc er afknippen en een drupje voeding erbij doen, wie weet groet er nog iets weer terug en kun je het later weer gebruiken, het is mij ook gelukt met een beetje aanklooien door oud water te gebruiken en ook een drupje carbo. Misschien heb je nog een luchtpompje of mini pompje om er een beetje stroming in te houden...

Wie niet waagt wie niet wint en je hebt weinig te verliezen. 👍
Ik heb ze er nog in, en inderdaad een kappersafspraakje mee gehad haha. Ja dan zien ze er ineenkeer weer goed uit. 😂
ik hou ze goed in de gaten,. misschien heb ik erook teveel in, kan ook.

Ander goed nieuws: Vandaag heb ik mijn garnaaltjes opgehaald.
En toch zit de angst er zo in dat het nog fout gaat.. Best spannend voor een beginner. 😅
 

Bijlagen

  • 96F663A5-17BC-4F1D-A9FD-5C837B847F12.jpeg
    96F663A5-17BC-4F1D-A9FD-5C837B847F12.jpeg
    427.6 KB · Weergaven: 85
Ik heb ze er nog in, en inderdaad een kappersafspraakje mee gehad haha. Ja dan zien ze er ineenkeer weer goed uit. 😂
ik hou ze goed in de gaten,. misschien heb ik erook teveel in, kan ook.

Ander goed nieuws: Vandaag heb ik mijn garnaaltjes opgehaald.
En toch zit de angst er zo in dat het nog fout gaat.. Best spannend voor een beginner. 😅
Joh Denise, volgens mij is angst niet nodig. Je hebt je goed laten informeren, goed onderzoek gedaan.
Alles goed in laten draaien, de tijd genomen.

Je hebt volgens mij bij b*l.com een Rambolientje bestelt en ontvangen waar @michelle1 ooit reclame voor heeft gemaakt en dat is een zeer moeilijk verkrijgbaar collectors item maar best wel handig om in huis te hebben.
 
Openbare excuses voor mijn reactie, kwam ineens niet goed in mijn vel door een stukje PTSS (flashback). Ik heb een uiting gedaan die geheel los van jou staat en geheel ongepast is geweest, het spijt me.

Omdat ik autisme heb in de klassieke vorm tot savant gedrag met muziek heb ik moeite met taal en zie geen emotie in woorden, voor mij komt het dan niet over dat ik daadwerkelijk spijt heb van mijn woorden en moet dan muziek gebruiken om emotie te koppelen zodat ik kan aangeven dat ik voel wat ik schrijf en het geen lege woorden zijn.


Waaruit blijkt dat muziek kan binden, altijd en overal... (y)(y)(y)
 
veel plezier met de garnaaltjes en zoals al is gezegd kun je nieuwe planten bij garnalen het beste enige dagen in een emmer water zetten.
 
Joh Denise, volgens mij is angst niet nodig. Je hebt je goed laten informeren, goed onderzoek gedaan.
Alles goed in laten draaien, de tijd genomen.

Je hebt volgens mij bij b*l.com een Rambolientje bestelt en ontvangen waar @michelle1 ooit reclame voor heeft gemaakt en dat is een zeer moeilijk verkrijgbaar collectors item maar best wel handig om in huis te hebben.
Wat is een rambolientje? 😂
Nee ik heb niks via bol.com besteld iniedergeval. Nou ben ik benieuwd 😂
 
veel plezier met de garnaaltjes en zoals al is gezegd kun je nieuwe planten bij garnalen het beste enige dagen in een emmer water zetten.
Ja goed om te weten, ik zou er rekening mee houden :).
 
Voordat je met van alles en nog wat bezig gaat. Je bak draait NOG MAAR NET 5 weken. GEDULD is het toverwoord. Begin eerst met eenvoudige simpele (goedkope) planten en dan het liefst echte waterplanten. Daarna is het een kwestie wachten en het aquarium laten rijpen. Ben je een aantal maanden verder, dan kan je wel eens gaan kijken naar CO2 en andere zaken.
 
Voordat je met van alles en nog wat bezig gaat. Je bak draait NOG MAAR NET 5 weken. GEDULD is het toverwoord. Begin eerst met eenvoudige simpele (goedkope) planten en dan het liefst echte waterplanten. Daarna is het een kwestie wachten en het aquarium laten rijpen. Ben je een aantal maanden verder, dan kan je wel eens gaan kijken naar CO2 en andere zaken.
Mijn bak draait officieel al 8/9 weken, alleen de eerste 3 weken op puur kraanwater. Dus ik reken dan weer de indraaitijd opnieuw haha.
De plantjes heb ik gehaald bij de aquarium speciaalzaak, behalve de drijfplantjes.
(Maar misschien heb ik dus gewoon pech bij een slechtere plantenkweek).
Opzich is het niet dramatisch erg, maar het kan wel beter.
Ik heb al nieuwe (niet veel eisende) plantjes besteld om wat lege plekjes op te vullen of dus vervangen.
(Ook voor mijn guppenbak).

Voor de rest ben ik wel tevreden met mijn waardes, toch streef ik naar perfectie en leer ik hier en daar nog wat bij. :)

Mijn garnaaltjes doen het tot nu toe ook nog goed.
 

Bijlagen

  • FD63FD09-DF9D-4B11-84BC-5C40A7A4E3BE.jpeg
    FD63FD09-DF9D-4B11-84BC-5C40A7A4E3BE.jpeg
    391 KB · Weergaven: 87
oh ooh..
Ik was met een kweker aan het praat en toen zei hij:
Volgens mij is dat een maansteen wat je erin hebt..
Nou daar had ik helemaal niet bij stilgestaan.
Bij de azijntest kwamen geen bubbels of bruizing tevoorschijn, maar als ik mijn oor dichtbij hield, hoorde ik wel een bruisend geluid.
Toch voor de zekerheid de steen verwijderd en naar de winkel gesjeest op zoektocht naar een "dragonstone".
Misschien is hier mijn probleem met de kh ook meteen mee opgelost.

Dus tada, mijn nieuwe indeling.
 

Bijlagen

  • 1D2372AA-5918-458B-ABD5-969B181147BF.jpeg
    1D2372AA-5918-458B-ABD5-969B181147BF.jpeg
    301.9 KB · Weergaven: 80
Bekijk bijlage 336005

Ik ga je proberen te helpen (doe mijn best).
Oh leuk een schema! 😄👏

Aantal: Crystal reds (PRL) 21
Bodem: Scaper soil Dennerle 4L
Osmose: momenteel 90%, (overstap naar 100%)
waterwissel 10% per week.

Licht: 14:00 tot 23:00 (timer)
Bakmerk: diversa

middelen:
ph+ Colombo (bij waterwissel).
co2 plus tetra (wordt niet meer gebruikt).
aquasafe tetra (wordt niet gebruikt).
HS aqua FloraCarbo Shrimp
(tot nu toe gebruikt bij waterwissel & reiniging spons voor boost bij planten.)
HS aqua Balance po4 + (wordt niet meer gebruikt, algen zijn weg.)

Voeding garnaal: Zitten nu op eikblad & catappa (maat weet ik niet, gekregen van de kweker). Hebben nog maar 1 korrel gehad aangezien ze nog net nieuw zijn. (2x per week is de norm).

Coming soon:
mini oxydator
 

Bijlagen

  • 60C7198E-04F7-4E58-9AF2-902B954394CD.jpeg
    60C7198E-04F7-4E58-9AF2-902B954394CD.jpeg
    164.4 KB · Weergaven: 70
Oh & plantsoorten zover ik het weet:

levermos (3 bosjes aan stenen).
2 javabollen.
1 java kokosnoot.
wat javabosjes op spiderwood.
vallisneria (kleine stek), deed het eerst slecht, nu langzaamaan iets beter).
drijfplant: watersla (nog steeds problemen mee, ook in guppenbak.)

Wat ik niet weet:

De andere plant (grote die aan hout vastgebonden zit, weet ik de naam niet van,. doet het iets beter, bloemknop is wel vandaag vergaan.)
Kleine bodemplantje vooraan (doet het zeer goed).
En nog 2 plantjes waar ik de naam van ben vergeten: 1tje zit nog een klein stekje bij de sponsfilter, heb ik flink moeten snoeien helaas,..
de andere zit rechts vooraan bij het glas(Gaat nu iets beter mee, heeft slechte start gehad).

Foto's (+ watersla) zodat iemand t misschien wel herkend.
 

Bijlagen

  • 72547567-4E54-487F-AF4A-7973325BA271.jpeg
    72547567-4E54-487F-AF4A-7973325BA271.jpeg
    173.3 KB · Weergaven: 66
  • 0A9F51DC-6E19-4700-9361-E4775D0C112E.jpeg
    0A9F51DC-6E19-4700-9361-E4775D0C112E.jpeg
    101.3 KB · Weergaven: 66
  • 6E1D45B9-0B35-434D-B120-ED40463AEA22.jpeg
    6E1D45B9-0B35-434D-B120-ED40463AEA22.jpeg
    199.8 KB · Weergaven: 69
  • 928D3432-A131-4BC8-812C-0C3436F6EB41.jpeg
    928D3432-A131-4BC8-812C-0C3436F6EB41.jpeg
    239 KB · Weergaven: 73
Ik kon hem niet lang genoeg makkelijk vasthouden, maar als ik hem er tegenaan zou plakken en de kap dicht heb zou de temperatuur nog veel hoger oplopen. Ik heb maar een extreem klein vermogen aan led verlichting en denk dat jij veel meer hebt.... Gemiddeld drijfplantje stopt echt bij 28 graden maar ik denk dat dit bij jou veel hoger ligt. Pak een thermometer en druk hem tegen de lamp aan en wacht geduldig ene paar minuten, dan weet je ook hoe warm het echt is (onze handen kunnen moeilijk warmte inschatten). Je kunt ook kijken naar de binnenkant van de deksel hoe de verlichting geplaatst is, je ziet bij mij dat de kap en verlichting zo geplaatst is dat achterin er minder verlichting is door het reflectie scherm. Ik zou zeggen maak een zooi foto's van je verlichting waar je maar kunt (zijkanten, stekker, trafo of weet ik het) en wellicht weet iemand dan wat je exact hebt. Anders zijn er wel apps voor ene paar euro die je "licht" kunnen meten (geeft een beetje een indicatie).

IMG_3133.JPG


IMG_3132.jpg


Wat is je bakmaat, 60 of 80 liter maakt best wel veel verschil... Meet lengte / breedte en tot hoogte water. Meet ook even hoogte water tot de lamp. Als je weet hoeveel liter je hebt, en hoeveel planten dan is het makkelijker om je voeding daarop aan te passen. Op dit moment is het onduidelijk hoeveel liter je hebt en dat maakt advies geven ook erg lastig.

HS aqua Balance po4 + (wordt niet meer gebruikt, algen zijn weg.)
co2 plus tetra (wordt niet meer gebruikt).

Wat heb je eerst gebruikt en hoe lang? Zijn de algen weggegaan door de PO4 of door de CO2? Door vloeibare carbo (naam voor het gemak) kun je algen namelijk ook bestrijden; normale dosering en 7 dagen is vaak voldoende en bij hardnekkige alg kun je eens rechtstreeks op de plant spuiten.

Hoevaak en hoe maak je de spons schoon?

Van belang is het aantal liter lucht wat je gebruikt i.v.m. je stroming van het water. Een spons, bodem en 60/80 liter bak zijn niet echt een goede combinatie. Er is weinig water circulatie en de zuurstof van je filter blaast ook nog eens veel CO2 uit het water (maar voor nu maakt het even niet uit omdat je de carbo flesje wel weer kunt gebruiken later).


Edit: Ik zie dat je ook een pompje gebruikt, hoeveel liter is deze per uur?
 
Laatst bewerkt:
Even alle gegevens erbij plakken, werkt voor iedereen makkelijker (nu ga ik zoeken naar wat er exact in zit):

Dennerle Scapers Soil Zwarte Bodem 1-4mm 4L​

  • Voedingssubstraat voor een krachtige plantengroei
  • Met alle essentiële mineralen en sporenelementen
  • Met vruchtbare vulkaanaarde
  • Met biofilterfunctie voor gezond, helder water
  • Schept actief zacht, licht zuur water (ca. pH 6-6,5, KH 0-2 °d)
  • Dubbel gebrand – langdurig waterstabiel
  • Ideaal in combinatie met C02-bemesting
  • Met waardevolle huminezuren en fulvozuren
  • Ideaal voor alle planten, vissen en garnalen die zacht, licht zuur water vereisen
  • Geschikt voor bodemfilters (garnalenkweek)
  • Speciale voedingsstofformule – niet algen bevorderend
 
Ik ga sowieso de watersla verwijderen hoor, dit ook omdat ik inderdaad geloof dat de lamp behoorlijk warm wordt, en ze hebben best wat stroming.
Ze doen het ook niet goed in de guppenbak (merk superfish 40l), en die lamp is na mijn idee zelfs minder warm.
Ik heb ja ook al nieuwe plantjes besteld (waterpest) en wil niet meer met deze verder knoeien zeg maar haha.

Ik zou morgen foto's maken van de lamp zover ik kan.
Ik heb de bak wel gekocht als 80L, ik twijfelde er zelf over.
(25cm diep, L60cm, H35 cm ong.)
de voorkant is gebogen glas, lastig te meten.

Ik heb absoluut niet last gehad van veel alg hoor, integendeel.
Dit was ook bij de opstartfase en leek me wel heel normaal.
Ik denk dat de slakken ook hun werk hebben gedaan qua verwijderen.

Ik heb de middelen absoluut niet veel of vaak gebruikt, ik heb ze zo'n beetje tegelijk gekocht en was aan het uittesten of er verandering kwam in waardes en of t probleem echt aan co2 tekort komt.
De waterwaardes zijn namelijk nu prima (en dat was het eigenlijk al), zover ik weet zijn de verandering die nog kunnen komen begrijpelijk.
(denkend aan de maansteen qua kh verhoging,. kh zit momenteel op 2/3).

Ik heb een dubbele bob sponsfilter, en ik maak die om en om schoon. 1x per 2 weken ongeveer.
1tje is nog recent gedaan voor de kerstdagen.
(Eruit halen en paar keer uitknijpen in emmer met beetje aquariumwater.)
 
Wat ik dan niet begrijp, ik hoor zoveel kwekers praten dat ze helemaal geen plantenvoeding gebruiken. Puur osmose met gh+.

Waarom is het daar wel mogelijk?
 
55 liter en een 10 watt led zal het ongeveer zijn. We halen steen, bodem en etc. weg en er blijft een max netto 50 liter over. Is het filter ook 2e hands? Want dan mag je er wel 50% vermogen van af halen en je bak ziet er niet echt schoon uit op die foto omdat het vuil op de pomp zelf ligt (weinig beweging in het water). BOB is voor 170 liter ongeveer en doet dus max 4x per uur zijn doorstroming in optimale functie, dit is laag ivm de bodem en als die 2e hands is dan blijft er weinig capaciteit over.

Doordat je korrel 1-4mm is blijft vuil ook makkelijker liggen.

Planten kweken zonder voeding kan niet.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan