Hulp nodig: co2 vragen


Op zich niks mis met 10 mg maar goed ook de po4 en de andere voeding moet op peil zijn.
Dat moet ik inderdaad nog testen,. Er zou daar dan wel wat mis zijn als mijn planten het niet goed doen natuurlijk.
Ik rij maar gauw naar de winkel nu het nog kan.
 
Ik had voor nu een co2+ flesje gehaald, in de haast had ik geen tijd om verder te kijken en dacht dat dit de oplossing was.
 
Verdorie.. helft van mijn bericht kwijt. Nog een poging dan maar.

Ik heb alle test doorstaan van de colombo koffer, dit zijn de waardes nu:

ph: 6,5 / 7
kh: 2
gh: 3
No2: 0
No3: 10
nh3: 0
po4: 0

Aha! Fosfaat! po4 hoort toch sowieso 0,5 mg te zijn? (correct me als ik fout zit).
Is dit dus de reden dat de planten het slecht doen?
En kan ik dan gewoon po4+ supplement toevoegen zonder dat t schadelijk is voor evt. toekomstige garnalen?
Ik had in alle haast co2+ gekocht, ik weet niet of dat nu nog nodig is.
Ook Gh+ gekocht.
Ik wil nog een waterwissel doen van 20% met osmose, en dan de gh+ uitproberen.

Misschien even een paar dagen aanzien voor ik dan weer test...
 
Co2+ is denk ik carbo en dat is geen echte co2. Je kan de po4 het beste op 1,0 brengen als de no3 10 is zodat je een verhouding 10:1 hebt en dat kan geen kwaad voor je garnalen.
 
Co2+ is denk ik carbo en dat is geen echte co2. Je kan de po4 het beste op 1,0 brengen als de no3 10 is zodat je een verhouding 10:1 hebt en dat kan geen kwaad voor je garnalen.
aii dat was me dan een kosten voor niks. 😅😂
Ik heb po4+ besteld,. HS Aqua merk dacht ik. Dus ik ga wat proberen over een paar dagen. dank je :)
 
Carbo kan wel zinvol zijn in low tech bakjes hoor maar bij bakken met wat meer licht helpt het vaak weinig.
 
Verdorie.. helft van mijn bericht kwijt. Nog een poging dan maar.

Ik heb alle test doorstaan van de colombo koffer, dit zijn de waardes nu:

ph: 6,5 / 7
kh: 2
gh: 3
No2: 0
No3: 10
nh3: 0
po4: 0

Aha! Fosfaat! po4 hoort toch sowieso 0,5 mg te zijn? (correct me als ik fout zit).
Is dit dus de reden dat de planten het slecht doen?
En kan ik dan gewoon po4+ supplement toevoegen zonder dat t schadelijk is voor evt. toekomstige garnalen?
Ik had in alle haast co2+ gekocht, ik weet niet of dat nu nog nodig is.
Ook Gh+ gekocht.
Ik wil nog een waterwissel doen van 20% met osmose, en dan de gh+ uitproberen.

Misschien even een paar dagen aanzien voor ik dan weer test...
Mijn PO4 is al ruim een jaar 0,4-0,6 dus 0,5 zou voldoende moeten zijn.
Mijn NO3 schommelt rond de 10.

GH+ kan je ook zelf doen met poeders, zelfde geld voor alle andere waardes.
Scheelt een hoop in de kosten
 
Mijn PO4 is al ruim een jaar 0,4-0,6 dus 0,5 zou voldoende moeten zijn.
Mijn NO3 schommelt rond de 10.

GH+ kan je ook zelf doen met poeders, zelfde geld voor alle andere waardes.
Scheelt een hoop in de kosten
welke poeders bedoel je dan?
Ik heb de gh+ van Colombo al gekocht, volgens mij kun je daar best lang mee.
Hopelijk krijg ik dan alles stabiel met de fosfaatverhoging.
Oh en kh moet iets dalen nog.
 
MgSO4 en CaSO4 voor je GH en KH2PO4 voor je fosfaat.
Maar fosfaat gaat vanzelf omhoog zodra er leven in de bak zit
 
welke poeders bedoel je dan?
Ik heb de gh+ van Colombo al gekocht, volgens mij kun je daar best lang mee.
Hopelijk krijg ik dan alles stabiel met de fosfaatverhoging.
Oh en kh moet iets dalen nog.

 
Ah op die manier.. dank je, daar kan ik evt voor later wel wat mee. :)
 
MgSO4 en CaSO4 voor je GH en KH2PO4 voor je fosfaat.
Maar fosfaat gaat vanzelf omhoog zodra er leven in de bak zit
enige leven er nu in zijn slakken,. maar ik kan geen andere reden bedenken waarom mijn planten dan slecht gaan behalve fosfaat tekort.
Of ik moet nog iets vergeten zijn
 
enige leven er nu in zijn slakken,. maar ik kan geen andere reden bedenken waarom mijn planten dan slecht gaan behalve fosfaat tekort.
Of ik moet nog iets vergeten zijn
Je licht.
Niet iedere lamp is even geschikt voor aquarium planten en niet alle planten reageren hetzelfde.
Ook niet alle planten hebben evenveel licht nodig om te overleven, sommige soorten hebben genoeg aan een waxinelichtje en andere hebben een complete zon nodig om te overleven
 
Voeding en licht zijn erg belangrijk inderdaad en daarin moet de balans goed zijn en afgestemd op je planten.
 
Carbo is denk ik in de meeste gevallen ook zonde van het geld op een enkele low tech bak na.
 
voor je timer.

je kan de timer testen door er een stekken in te doen en dan te draaien aan de schijf
als je een schakelmoment passerd voel je een klikje en gaat het apparaat aan of uit.

soms zit er aan de zijkant een knop zorg dat die op 1 of op het klokje staat
 
Je licht.
Niet iedere lamp is even geschikt voor aquarium planten en niet alle planten reageren hetzelfde.
Ook niet alle planten hebben evenveel licht nodig om te overleven, sommige soorten hebben genoeg aan een waxinelichtje en andere hebben een complete zon nodig om te overleven
Ik zou misschien kunnen kijken voor andere lichtbalk. Maar of dat verschil gaat maken. Ik heb daar helemaal geen verstand van. 😂
 
Voor je zomaar geld uitgeeft kun je beter hier laten weten om wat voor bak het gaat en om welke verlichting en zover mogelijk de specificaties van de lamp.
 
Ik zou misschien kunnen kijken voor andere lichtbalk. Maar of dat verschil gaat maken. Ik heb daar helemaal geen verstand van. 😂
Nee maar gelukkig helpt de zoekfunctie hier op het forum daar goed bij..
Word maandelijks wel een paar topics geopend met vragen erover..
Net als plantenvoeding, filters en CO2.
Maar denk dat corne je al goed heeft voorzien van de juiste informatie, anders is er een hoop te lezen op zijn website
 
Voor je zomaar geld uitgeeft kun je beter hier laten weten om wat voor bak het gaat en om welke verlichting en zover mogelijk de specificaties van de lamp.
Dat weet ik helaas niet. 😅
 
Nee maar gelukkig helpt de zoekfunctie hier op het forum daar goed bij..
Word maandelijks wel een paar topics geopend met vragen erover..
Net als plantenvoeding, filters en CO2.
Maar denk dat corne je al goed heeft voorzien van de juiste informatie, anders is er een hoop te lezen op zijn website
Ik moet mijn weg nog vinden in hoe alles goed werkt in een forum. Meestal plaats ik ook iets als ik geen antwoord kon vinden voor mijn vraag. Maar misschien zoek ik verkeerd. 😂
 
Wil je goedkope en betrouwbare co2 systeem dan raad ik dit van AliExpress aan. Ik gebruik het al half jaar en het werkt super. Kost me €4 per maand om co2 thuis te maken voor 350 liter. Icm een timer natuurlijk.
IMG_20211207_144724.jpg
IMG_20211207_144800.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20211207_144750.jpg
    IMG_20211207_144750.jpg
    449.3 KB · Weergaven: 73
Het ligt aan de prijs wat je betaald om gewone co2 te laten vullen maar ik betaal 8,94 voor 2 kilo en doe er 2,5 mnd mee dus dat is net iets goedkoper nog en je hebt er geen werk verder van.
 
Zelf heb ik spullen en planten overgekocht maar doe nog niet echt aan meten of waterwissels, ik kijk gewoon goed naar mijn drie soorten en heb globaal opgezocht op internet wat het ongeveer nodig is. Ik probeer basic te denken en het mijzelf makkelijk te maken en dat werkt goed tot nu toe. Mijn planten zijn beter geworden en mijn vissen/garnalen ook.

Ik voeg CO2 toe via een goedkoop 10 euro setje die een dikke maand mee kan (vulbusje is 5 euro), vervolgens was ik bezig en mijn water terugvoer kwam wat anders met minder luchtbellen en zag ineens aan de vissen dat ze lucht gingen happen. Simpel gegeven was dus ineens een teveel aan CO2 en heb een luchtsteen aangezet en de uitvoer even ander gedraaid zodat deze weer wat meer lucht in het aquarium bracht. Zonder meten en domweg kijken naar het gedrag van mijn vissen kon ik dus toch een soort van "meting" doen.

Ik zou proberen om met zo min mogelijk middelen aan de slag te gaan, je hebt geen extreem duur plantenbestand die extreme vereisten nodig zijn en wellicht ben je dan beter af met wat simpele plantenvoeding, luchtsteentje en een beetje geduld om goed te observeren en alles de tijd te geven om zich te ontwikkelen. Verder kan het ook gewoon zo zijn dat je een keer zwakke planten hebt gekocht of dat je sub/emmerse planten door elkaar hebt gekocht waardoor de emmerse eerst deels afsterft om vervolgens later weer terug te komen eenmaal aangepast naar de omgeving toe. Als dat zo is dan doe je nu van alles wat feitelijk helemaal niet nodig is, ik zou het dan ook gewoon wat tijd geven allemaal en niet te snel in paniek raken en er maar spullen op los te kopen om er in te smijten.

Persoonlijke gedachte op basis van zeer geringe ervaring.
 
Zelf heb ik spullen en planten overgekocht maar doe nog niet echt aan meten of waterwissels, ik kijk gewoon goed naar mijn drie soorten en heb globaal opgezocht op internet wat het ongeveer nodig is. Ik probeer basic te denken en het mijzelf makkelijk te maken en dat werkt goed tot nu toe. Mijn planten zijn beter geworden en mijn vissen/garnalen ook.

Ik voeg CO2 toe via een goedkoop 10 euro setje die een dikke maand mee kan (vulbusje is 5 euro), vervolgens was ik bezig en mijn water terugvoer kwam wat anders met minder luchtbellen en zag ineens aan de vissen dat ze lucht gingen happen. Simpel gegeven was dus ineens een teveel aan CO2 en heb een luchtsteen aangezet en de uitvoer even ander gedraaid zodat deze weer wat meer lucht in het aquarium bracht. Zonder meten en domweg kijken naar het gedrag van mijn vissen kon ik dus toch een soort van "meting" doen.

Ik zou proberen om met zo min mogelijk middelen aan de slag te gaan, je hebt geen extreem duur plantenbestand die extreme vereisten nodig zijn en wellicht ben je dan beter af met wat simpele plantenvoeding, luchtsteentje en een beetje geduld om goed te observeren en alles de tijd te geven om zich te ontwikkelen. Verder kan het ook gewoon zo zijn dat je een keer zwakke planten hebt gekocht of dat je sub/emmerse planten door elkaar hebt gekocht waardoor de emmerse eerst deels afsterft om vervolgens later weer terug te komen eenmaal aangepast naar de omgeving toe. Als dat zo is dan doe je nu van alles wat feitelijk helemaal niet nodig is, ik zou het dan ook gewoon wat tijd geven allemaal en niet te snel in paniek raken en er maar spullen op los te kopen om er in te smijten.

Persoonlijke gedachte op basis van zeer geringe ervaring.
Bedankt voor je bericht.
Is die goedkope co2 setje niet zoiets wat ik ook over plaatste? ik zat daar wel na te kijken, maar nu ik mn waardes heb gemeten is mijn co2 in bak wel "acceptabel".
Ik ben er dus nog steeds niet achter waar t probleem ligt.
Mijn bak draait ook al 5 weken nu, dus het is niet van de ene dag op de ander haha.
Zelfs mijn drijfplantjes (waarvan ik heb begrepen dat die absoluut weinig eisen), gaan niet lekker.
Luchtsteentje heb ik dan niet erin nee.

Ik heb er nu gh+ in gedaan en de waardes nog niet gecheckt.
Ik laat het nog even zo "draaien".
Ik denk dat ik dan ook mijn focus hou op de waardes van de bak te krijgen zoals ik het wil, en dan zie ik maar weer verder.
 
Als je nog geen vissen hebt of garnalen zou ik persoonlijk gewoon helemaal opnieuw beginnen, alles er uit en lekker schoonmaken. Plantje's voorzichtig schoonmaken en goed inspecteren of er geen touw omheen zit of iets (smoort de wortels en remt groei). Alg verwijderen met een zachte verfkwast en etc, en aangetaste planten het blad of verrotte wortels van verwijderen. Als er eenmaal rot in de wortels zit moet je dit gewoon verwijderen omdat het anders door blijft gaan, daar kun je geen middel tegen kopen en moet je 'amputeren'.

Ik zou helemaal stoppen met osmose, middelen om alles op pijl te houden en etc. Je brengt in die paar weken zo extreem veel veranderingen aan dat je niet meer weet waar welk probleem vandaan komt op den duur. Soms is het dan beter om de keuze te maken om echt even niets meer te doen en back to basic te gaan en de keuze voor lief nemen dat een paar planten sterven.

Alle middelen die je koopt en het gebruik van testen is vele malen duurder dan een paar nieuwe planten die lekker simpel zijn om mee te beginnen. Wellicht is er iemand op het forum die wat restplanten heeft die je mag overnemen voor een gering bedrag of tegen verzendkosten. Probeer ook zo te denken dat hoe meer planten je hebt, des te makkelijker het is in het begin omdat je dan geen micro metingen nodig bent. Als je maar een paar planten hebt is een tablet van ijzer of teveel CO2 al snel gebeurt. Heb je veel goedkope simpele planten dan heb je meer ruimte om te oefenen met voedingsstoffen, neem een zooi waterpest (niet i.c.m. garnalen) zodat voeding snel opgenomen kan worden en je een goede wortelende basisplant hebt. Je kunt met die plant heel goed zien of de boel wel of niet goed groeit en krijgt een beter inzicht in wat je doet. Blijft hij even snel groeien, komt er "slijm" op, verkleurd de plant door meer of minder lichturen en etc.

Ik denk dat je nu met ondoenlijke Micromanagement bezig bent op een paar plantje's en veel te snel veel te veel veranderingen aanbrengt, probeer het globale plaatje te zien en niet specifieke elementen (zeg ik als autist).


Ik wens je heel veel succes en ben zeer benieuwd naar de vorderingen en hoop dat je een leuke garnalen bak hebt straks.
 
Het ligt aan de prijs wat je betaald om gewone co2 te laten vullen maar ik betaal 8,94 voor 2 kilo en doe er 2,5 mnd mee dus dat is net iets goedkoper nog en je hebt er geen werk verder van.
ik had geen idee dat het zoveel koste. Dacht veel meer. Maar ik zou niet eens weten waar ik heen kan en wat me kost om daar te komen. Maar inderdaad 9 euro per maand is geen geld. I koop de citroen zuur en baking powder bij ah en amazon.
 
Als je nog geen vissen hebt of garnalen zou ik persoonlijk gewoon helemaal opnieuw beginnen, alles er uit en lekker schoonmaken. Plantje's voorzichtig schoonmaken en goed inspecteren of er geen touw omheen zit of iets (smoort de wortels en remt groei). Alg verwijderen met een zachte verfkwast en etc, en aangetaste planten het blad of verrotte wortels van verwijderen. Als er eenmaal rot in de wortels zit moet je dit gewoon verwijderen omdat het anders door blijft gaan, daar kun je geen middel tegen kopen en moet je 'amputeren'.

Ik zou helemaal stoppen met osmose, middelen om alles op pijl te houden en etc. Je brengt in die paar weken zo extreem veel veranderingen aan dat je niet meer weet waar welk probleem vandaan komt op den duur. Soms is het dan beter om de keuze te maken om echt even niets meer te doen en back to basic te gaan en de keuze voor lief nemen dat een paar planten sterven.

Alle middelen die je koopt en het gebruik van testen is vele malen duurder dan een paar nieuwe planten die lekker simpel zijn om mee te beginnen. Wellicht is er iemand op het forum die wat restplanten heeft die je mag overnemen voor een gering bedrag of tegen verzendkosten. Probeer ook zo te denken dat hoe meer planten je hebt, des te makkelijker het is in het begin omdat je dan geen micro metingen nodig bent. Als je maar een paar planten hebt is een tablet van ijzer of teveel CO2 al snel gebeurt. Heb je veel goedkope simpele planten dan heb je meer ruimte om te oefenen met voedingsstoffen, neem een zooi waterpest (niet i.c.m. garnalen) zodat voeding snel opgenomen kan worden en je een goede wortelende basisplant hebt. Je kunt met die plant heel goed zien of de boel wel of niet goed groeit en krijgt een beter inzicht in wat je doet. Blijft hij even snel groeien, komt er "slijm" op, verkleurd de plant door meer of minder lichturen en etc.

Ik denk dat je nu met ondoenlijke Micromanagement bezig bent op een paar plantje's en veel te snel veel te veel veranderingen aanbrengt, probeer het globale plaatje te zien en niet specifieke elementen (zeg ik als autist).


Ik wens je heel veel succes en ben zeer benieuwd naar de vorderingen en hoop dat je een leuke garnalen bak hebt straks.
Oh wacht even, welke veranderingen heb ik precies gemaakt dan?
En volgens mij heb ik eigenlijk nog niet veel gedaan en de bak zoveel mogelijk laten acclamatiseren.
De bak draait nu ong. 5 weken,. en behalve de waterwissel van 3 weken geleden, is er niet aangezeten.
gh+ toevoeging lijkt me dan ook toch niet vallen onder "veel gedaan"? Of ik moet het verkeerd snappen? Zeg het me dan aub haha.
(Ik heb 3 dagen geleden gh+ toegevoegd en moet nog een watertest doen.)

De GH moet iets omhoog, en de KH iets omlaag. Voor de rest waren de waardes wel goed. Niet slecht voor een eerste gokje lijkt me.

Er zit nog niks in inderdaad, dus ik heb alle tijd om me te verdiepen en de bak goed draaiend te krijgen.

Ik zou me wel verdiepen in makkelijke plantjes,. (misschien heb ik ook teveel voor zo'n kleine bak?). Geen idee, ik heb foto's geplaatst, maar ik heb nog niet iets gehoord van iemand of t fout is haha.
Maar ik dacht dat ik wel makkelijke plantjes erin had, op 1 uitzondering na dan.

Ik wil nou niet meteen gaan zeggen; ik begin weer helemaal opnieuw. Vooral omdat ik juist nog zo weinig heb gedaan en nog alle kanten op kan.

Echt veel alg heb ik ook niet last van. Maar dat hoort ook wel bij een opstart begreep ik?
 
/me uit.

Ik speel niet met mensen die slim genoeg zijn en weten wat ze doen, dat is tijdverspilling voor mij.

Ik zou me wel verdiepen in makkelijke plantjes,. (misschien heb ik ook teveel voor zo'n kleine bak?). Geen idee, ik heb foto's geplaatst, maar ik heb nog niet iets gehoord van iemand of t fout is haha.
 
/me uit.

Ik speel niet met mensen die slim genoeg zijn en weten wat ze doen, dat is tijdverspilling voor mij.
???
Ok, bedankt voor je "zinvolle" reactie dan.
Reageer dan gewoon niet op een topic waar men iets probeerd te leren.
Volgens mij staat de forum vol met zulke vragen,.. lekker rustig
 
Even een vraagje Denise uit interesse. Welke plantenvoeding gebruik je? Bijvoorbeeld All-in-one van plantedbox of Profito... En bij een tekort vul je aan wat nodig is las ik.
 
Even een vraagje Denise uit interesse. Welke plantenvoeding gebruik als je? Bijvoorbeeld All-in-one van plantedbox of Profito...
Als het goed is krijg ik dat vandaag binnen,. om een of andere reden duurde dat langer dan verwacht. Ik weet alleen niet meer welke dat is. Kom ik later op terug...
Ik zou ook niet weten of het een correcte keuze is.
Volgens mij is het een "shrimp related" iets.

profito had ik ook eens mijn handen, maar toen las ik er negatieve dingen over en dus niet gekocht.
Tja,. ik heb er nog geen kaas van gegeten en er zijn zoveel keuzes.
 

Terug
Bovenaan