Hulp gevraagd


R

Ruben76

Guest
Hallo,

Ik loop tegen een probleem aan waar ik hulp bij nodig heb.

Eerst een overzicht van de situatie.

Ph 6.8
Kh 7
No3 10/20
Po4 1/2
No2 0

Ik heb een 400 liter bruto aquarium.
Hierin zitten 10 maanvissen van 8 maanden oud. Van de 10 stuks ga ik er 6 selecteren die overblijven, wanneer ze anderhalf jaar oud zijn. Hiernaast zit nog wat klein spul.

Ik voer 2 keer per dag diepvries voer. 8 blokjes per dag. Dit is binnen notime op, er blijft niets over. Ik laat het voer ontdooien in koud water en spoel het goed uit.

Daarnaast voer in 2 keer per dag Granulaat.

Ik ben ook bezig met planten. Ik heb een co2 instalatie en hanteer de "ei" methode. Ook voeg ik basis plantenvoeding toe.

Ik ververs nu 1 keer per week 50%.

Licht via juwel Led, staat13 uur aan. 7 uur lang 90% en de rest 50%

Ik heb last van bruine aanslag ( bruinalg ) op planten en ruiten. Ik wil hier heel graag vanaf. Ik vermoed dat ik of te veel voer diepvries voer toevoeg of dat de vissen te belastend zijn en dat de aanslag hier van komt.

Misschien moet ik 2 keer per week waterversen? Maar hoe doe ik dit dan met de plantenvoeding die ik toevoer?

Wie wil ermee denken, alvast bedankt
 
Ook belangrijk, heb 2 externe filters die aardig wat water pompen. Werk met 2 lily pipes
 
1) Je voert inderdaad te veel.
2) Elke week 30% verversen is meer dan genoeg en elke maand de helft verversen.
3) plantenvoeding dien je maar toe te dienen na de waterwissels dus niet ervoor en anders sla je een keer over kan absoluut geen kwaad,ik heb dat ook al gedaan.
 
Wat voor filters zitten erop? Vaak zie je bruinalg als de bak te belast is en je dus onvoldoende bacterien hebt. Met de EI kun je rustig 2x 50% verversen zolang je maar telkens de normale dosis toevoegt. Met de EI kun je theoretisch niet meer voeding in de bak krijgen dan 2x de gedoseerde hoeveelheid.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor filters zitten erop? Vaak zie je bruinalg als de bak te belast is en je dus onvoldoende bacterien hebt. Met de EI kun je rustig 2x 50% verversen en dat 2x zolang je maar telkens de normale dosis toevoegt. Met de EI kun je theoretisch niet meer voeding in de bak krijgen dan 2x de gedoseerde hoeveelheid.
Sorry John dit is niet duidelijk.
Wekelijks 50% hoort bij ei en dat is ok.
 
Wat ik bedoel Dirk is dat je de EI handeling ook best 2x per week kan uitvoeren ipv 1x. Dan reset je de bak 2x maar de hoeveelheid kan nooit boven 2x de dosering uitkomen op deze manier.
Enige nadeel is dat je wat fluctuaties kan krijgen in je ph maar goed als meer verversen nodig is dan heb je weinig keus denk ik.
 
Omdat ik maanvissen heb lees ik dat ik veel moet verversen dus ik neem aan dat 1 keer per week 50% verversen toch het minimale is?

Nu voeg ik uiteraard de plantenvoeding toe na de waterwissel.

Ik heb een eheim pro4 600 en een Tetra ex 1200 buiterfilters. Omdat ik niet tevreden was met de Eheim heb ik de Tetra erbij gekocht. Ik kwam er toen achter dat de Tetra veel sterker was dan de Eheim. De Eheim heb ik terug gestuurd en een nieuwe ontvangen.

Het Filter materiaal van de oude Eheim heb ik over gezet in de nieuwe Eheim, deze draait nu 2 weken. De nieuwe Tertra draait nu 3 weken.

De Bruinalg is al langer aanwezig dan boven geschreven stuk.
 
Wat ik bedoel Dirk is dat je de EI handeling ook best 2x per week kan uitvoeren ipv 1x. Dan reset je de bak 2x maar de hoeveelheid kan nooit boven 2x de dosering uitkomen op deze manier.
Enige nadeel is dat je wat fluctuaties kan krijgen in je ph maar goed als meer verversen nodig is dan heb je weinig keus denk ik.


Moet ik dan de helf van de doseringen toevoegen?

Nitraat is altijd wel aanwezig maar Fosfaat moet ik regelmatig bijvoegen. De basis plantenvoeding in tweeen delen dan?
 
Ja kijk een filter is ook nog niet goed ingedraaid en dat zal ook ongetwijfeld een rol kunnen spelen bij een grote belasting. De Eheim heeft een max van 1250 liter maar ja dat is niet netto en daar zul je rond de 700 van overhouden en dat is niet veel op een redelijk belaste bak. Dus het wordt hopelijk al beter als de nieuwe filter goed is ingedraaid.
 
Ja kijk een filter is ook nog niet goed ingedraaid en dat zal ook ongetwijfeld een rol kunnen spelen bij een grote belasting. De Eheim heeft een max van 1250 liter maar ja dat is niet netto en daar zul je rond de 700 van overhouden en dat is niet veel op een redelijk belaste bak. Dus het wordt hopelijk al beter als de nieuwe filter goed is ingedraaid.

Wat raad je mij aan wat betreft de pomp onderhoud? Niets aan doen of de witte filterwatten ondertussen uitspoelen?

Zouden de pompen de oorzaak zijn, het voeren of de vissen of de combinatie?
 
De maanvissen moeten ook aardig wat eten. Minder voeren wil ik wel maar hoe zit het dan met voldoende eten?
 
De maanvissen moeten ook aardig wat eten. Minder voeren wil ik wel maar hoe zit het dan met voldoende eten?
Als je vissen meer voert dan nodig stoppen ze niet met eten. Vaak wordt het dan alleen maar slechter verteert.
En 8 blokjes pls granualaat is best veel.

Wat voor diepvries geef je?
 
Misschien heb ik er overheen gekeken maar hoe lang draait je bak?
 
8 blokjes + granulaat per dag lijkt mij inderdaad ook erg veel. Maar ik ben geen kenner in opkweken van manen.
 
Geen idee hoeveel granulaat je geeft maar ik zou zo denken dat vier blokjes plus granulaat per dag wel voldoende moet zijn.

Ook zit er veel verschil in de voedings waarden van granulaat.
Zelf gebruik ik o.a. Dr. Bassleer.
https://www.bassleer.com

Zijn 4 blokjes diepvriesvoer plus wat granulaat voldoende zijn voor 10 maanvissen?

Zoja dan ga ik hier zeker een verandering in aan brengen. Ik dacht dat ze meer moesten eten vandaar de hoeveelheid
 
Zijn 4 blokjes diepvriesvoer plus wat granulaat voldoende zijn voor 10 maanvissen?

Zoja dan ga ik hier zeker een verandering in aan brengen. Ik dacht dat ze meer moesten eten vandaar de hoeveelheid
Jos Hut als erkende maanvissen kweker kan deze vraag voor jou perfect beantwoorden.
 
Okay, een heel verhaal. Ik heb het verzoek gekregen om er eens naar te kijken. Mijn ervaring op aquarium gebied is niet alleen het kweken van maanvissen maar ook het houden van een Hollandse plantenbak gedurende een periode van meer dan 30jaar. Een kast vol bekers is daar een mooie herinnering aan alsmede 18 Bondsdiploma ‘s van de NBAT.

Mijn eerste verzoek: kan je een duidelijk foto van je aquarium plaatsen zodat ik kan zien welke planten je gebruikt?

Hobbygroet Jos Hut
 
Bedankt Yos,

Ik heb nu nog de wat makkelijke planten. Wanneer ik de bruinalg onder controle heb wil ik andere. Mooie planten kopen.

1518879392458728404006.jpg
 
Zonder foto kan ik weinig beoordelen. Het wordt dan een beetje een blinde gok.
Wat ik hier in ieder geval zie is de worsteling om de planten erg mooi te krijgen, en tegelijk een groep maanvissen op te kweken. En dan de combinatie met de ei- methode..... Je moet dan wel heel erg goed zijn om dit te kunnen.

Kijk je bij de Hollandse plantenbakken die op topniveau in ons land meedraaien met keuringen dan valt vaak op dat er kleine visjes inzitten en zeker geen groepen grotere vissen die veelvuldig gevoerd moeten worden.

In dit geval zou ik niet teveel aandacht aan de planten besteden( en de bemesting daarvan) en de accenten leggen op het goed opkweken van de maanvissen. Minimaal 50% water verversen per week en de komende tijd alleen paasei en die andere ei methode even vergeten.

Hobbygroet Jos Hut
 
Zonder foto kan ik weinig beoordelen. Het wordt dan een beetje een blinde gok.
Wat ik hier in ieder geval zie is de worsteling om de planten erg mooi te krijgen, en tegelijk een groep maanvissen op te kweken. En dan de combinatie met de ei- methode..... Je moet dan wel heel erg goed zijn om dit te kunnen.

Kijk je bij de Hollandse plantenbakken die op topniveau in ons land meedraaien met keuringen dan valt vaak op dat er kleine visjes inzitten en zeker geen groepen grotere vissen die veelvuldig gevoerd moeten worden.

In dit geval zou ik niet teveel aandacht aan de planten besteden( en de bemesting daarvan) en de accenten leggen op het goed opkweken van de maanvissen. Minimaal 50% water verversen per week en de komende tijd alleen paasei en die andere ei methode even vergeten.

Hobbygroet Jos Hut


Ik begrijp hieruit dat ik weinig aan mijn probleem kan doen.

Jos, zou 2 keer per week 50% verversen nog een optie zijn? Uit de kraan komt ph 7.5, door co2 gaat hij omlaag naar 6.8.

Ik voer nu per dag 8 diepvries blokjes witte en rode muggenlarf en Artemia. Alles is in notime op. Daarnaast nog 2 keer Granulaat. Voer ik teveel en oncompleet?

Heb je de foto gezien net?
 
Twee keer per week 50 % verversen is prima. Je voert dan afvalstoffen af. Heb je moeilijke planten waardoor je gebruik maakt van CO2? Of een andere reden?

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik gebruik co2 omdat mijn planten zichtbaar een co2 tekort hadden. En met het oog op andere planten binnenkort. Goede keuze geweest want de planten groeien goed. Heb alleen bruinalg in mindere maten.

Ik zorg ervoor dat er niet teveel co2 wordt toegevoegd omdat de manen hier niet tegen kunnen. De vissen doen en groeien goed.

Alleen vraag ik mij af of het vele voeren wat ik doe niet teveel is. 8 diepvries blokjes plus granulaat geef ik de vissen. Is dit teveel denk jij?
 
Ik zal 2 keer per week 50% van mijn water gaan verwisselen en zien hoe het dan gaat
 
ik heb de foto van je aquarium gezien. Belgisch groen, crypto’s En Echinodorussen zijn moerasplanten. Die halen hun voeding voor een groot deel uit de bodem. Een bolletje klei bij de wortels is goed voor ze. Je Vallisneria is een goede zuurstofleverancier en echte waterplant. Jouw planten willen prima groeien zonder CO2 zolang je ze maar goed belicht.

Je tien maanvissen zijn al flink groot. Die lusten iedere dag flink wat eten, ik denk niet dat je teveel voert.

Flink waterverversen helpt om afvalstoffen af te voeren en je vissen worden minder snel ziek. Denk aan gatenziekte, dat zal je niet gauw krijgen.

Hobbygroet Jos Hut
 
ik heb de foto van je aquarium gezien. Belgisch groen, crypto’s En Echinodorussen zijn moerasplanten. Die halen hun voeding voor een groot deel uit de bodem. Een bolletje klei bij de wortels is goed voor ze. Je Vallisneria is een goede zuurstofleverancier en echte waterplant. Jouw planten willen prima groeien zonder CO2 zolang je ze maar goed belicht.

Je tien maanvissen zijn al flink groot. Die lusten iedere daag flink wat eten.

Ze hebben allen kleibollen reeds bij de wortels. Op enkele na
 
Ik zie dat ik niet teveel voed. Bedankt Jos en anderen.

Ik ga 2 keer per week mijn water doen. Weet iemand of ik de basis plantenbemesting wat ik normaal 1 keer per week toevoeg kan delen in 2?

Of 2 keer per week de volle dosis?
 

Terug
Bovenaan