Hulp bij zieke ranchu


Terugzetten lijkt me het slimst idd, via ziet er prima uit.
Zwarte vlekjes wijzen op herstel (na verwonding of ammoniaverbranding).
Tip voor jaaggedrag: je kan de vis terugzetten terwijl je eten geeft aan de rest. Dan focussen ze zich daar op
Ik had ze eten gegeven, maar is maar een korte afleiding natuurlijk :')
Nu zitten ze haar weer achterna te zwemmen, kan dat echt geen kwaad?
 
Een filmpje met het gedrag is wat makkelijker mee kijken.

De foto s zijn erg onduidelijk maar ik zie ook geen hevige vin rot. Als het wat rustiger is en je de delen close up op foto kan krijgen van wat jij denk als zijnde vinrot ook handig. Je heb ook gewoon allerlei vormen van staarten. Ikzelf heb een ranchu met een soort van golvende staart eindens.

Het met elkaar zwemmen is gewoon gedrag. Ze zijn altijd erg nieuwschierig, als eentje even gaat wroeten op een plekje zijn de andere er als de kippen bij bij want stel je nu voor dat er wat te eten is................. Een beukje om degene even weg te krijgen en zelf kijken als er nog een brokje is, is asociaal maar ook vrij normaal sluier gedrag.

Als ze echt op haar inbeuken en opdrijven naar planten of hoeken is het paaien. Dan happen ze bij de kont en beuken van onderaf in de buik. Tenminste dat is de bedoeling maar de beuk kan vrij vaak verkeerd ingecalculeerd worden. Zijn niet allemaal even snugger wat zwemmen betreft. De ene is snuggerder dan de ander.

Ik zou de ranchu nu in het aquarium laten en laten herstellen/rusten. Als het moet dan de groffe beuker er maar even een dagje uit. Die heeft meer te verzetten dan de ranchu.

Als de ranchu weer top fit is zal ze gewoon tegen het beuken moeten kunnen. Niet dagen lang suf worden gebeukt maar het is wel een vrouwtje en zal ze op die manier toch eieren moeten vrij geven als ze zover is.
 
Een filmpje met het gedrag is wat makkelijker mee kijken.

De foto s zijn erg onduidelijk maar ik zie ook geen hevige vin rot. Als het wat rustiger is en je de delen close up op foto kan krijgen van wat jij denk als zijnde vinrot ook handig. Je heb ook gewoon allerlei vormen van staarten. Ikzelf heb een ranchu met een soort van golvende staart eindens.

Het met elkaar zwemmen is gewoon gedrag. Ze zijn altijd erg nieuwschierig, als eentje even gaat wroeten op een plekje zijn de andere er als de kippen bij bij want stel je nu voor dat er wat te eten is................. Een beukje om degene even weg te krijgen en zelf kijken als er nog een brokje is, is asociaal maar ook vrij normaal sluier gedrag.

Als ze echt op haar inbeuken en opdrijven naar planten of hoeken is het paaien. Dan happen ze bij de kont en beuken van onderaf in de buik. Tenminste dat is de bedoeling maar de beuk kan vrij vaak verkeerd ingecalculeerd worden. Zijn niet allemaal even snugger wat zwemmen betreft. De ene is snuggerder dan de ander.

Ik zou de ranchu nu in het aquarium laten en laten herstellen/rusten. Als het moet dan de groffe beuker er maar even een dagje uit. Die heeft meer te verzetten dan de ranchu.

Als de ranchu weer top fit is zal ze gewoon tegen het beuken moeten kunnen. Niet dagen lang suf worden gebeukt maar het is wel een vrouwtje en zal ze op die manier toch eieren moeten vrij geven als ze zover is.
Ik zal kijken of het lukt om een filmpje te maken straks, nu heeft ze zich verstopt achter een steen en daar zit ze nu al een tijdje te liggen :/
 
Voordat ik trouwens zag dat ze ziek was, zat ze zich ook de hele tijd te verstoppen. Is het normaal dat ze soms echt uren op hetzelfde plekje blijft?
 
Ik weet niet of de video zo werkt, anders eens op een andere manier proberen :')
Ik heb trouwens wel het gevoel dat de vinrot weer erger is geworden, hiervoor leken de randen iets meer afgerond ofzo, nu zijn ze weer iets meer rafelig.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-05-01 at 09.46.23 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-01 at 09.46.23 (1).jpeg
    39.7 KB · Weergaven: 97
  • WhatsApp Image 2021-05-01 at 09.46.23.jpeg
    WhatsApp Image 2021-05-01 at 09.46.23.jpeg
    45.4 KB · Weergaven: 96
  • WhatsApp Video 2021-05-01 at 09.46.24.mp4
    2.7 MB
Tja dat is moeilijk Romi :juggle:

Dat is duidelijk paai gedrag en kan de Ranchu nu eigenlijk niet hebben. Die moet even rust en genezen en geen stress hebben. Als het even is of ze word zo de hele dag belaagd dat is teveel voor haar denk ik.

Als het duidelijk teveel voor haar word dan beter toch apart zetten of de drukte makers of de Ranchu tot ze weer top fit is. Een ander vrouwtje erbij zou misschien ook een optie wezen zodat de mannetjes wellicht daar ook aandacht aan gaan besteden maar geheel zeker is dit niet en dan moet je ook maar net weten wat een vrouwtje is bij aan schaf.

Elke dag een bak water veschonen voor de ranch is ook zo wat.

Wellicht iets creatiefs in je aquarium bedenken. Hor of stuk plastic ertussen zodat je 2 gedeeltes aquarium heb? Dat het water wel door alles stroomt ivm je filters?

Misschien zijn er nog wat meer creatievelingen die iets kunnen bedenken?
 
@Erikdebrabander gebruikte een tijdje terug een ruime vijvermand (zo een waar je waterplanten in zet) die hij aan een kant vast had gezet om een van zijn vrouwtjes-Ryukins wat rust te geven. Jij hebt blijkbaar twee mannen en een vrouw, zo te zien. Of met iemand een vis ruilen, die een man wil en een vrouwtje over heeft...
 
Ik zal kijken of ik er iets tussen kan zetten om ze te scheiden, daar was ik zelf ook al over na aan het denken.
Een ziek visje ruilen lijkt me ook niet helemaal ideaal :')
 
Ik ga ze, totdat ik een oplossing heb, even terug apart zetten, de vinrot is echt een stuk erger geworden, nu zijn er ook nog andere vinnen aangetast. Ga kijken of ik misschien ergens een ruime vijvermand kan vinden
 
Trouwens, hoe lang moet ik ongeveer wachten voor ik terug zou kunnen proberen ze bij de andere vissen te zetten? (Of ja, zijn er tekenen die aangeven dat ze weer sterk genoeg is om het aan te kunnen)
 
Trouwens, hoe lang moet ik ongeveer wachten voor ik terug zou kunnen proberen ze bij de andere vissen te zetten? (Of ja, zijn er tekenen die aangeven dat ze weer sterk genoeg is om het aan te kunnen)

Heel naar dat de vinrot nog niet stil staat. Dat is geen goed teken.

Wanneer sterk genoeg. Dat is een beetje verschillend per vis karakter en hoe snel de vis geneest. Dit kan met een paar dagen maar ook weken duren. Die vinrot moet op zijn minst stil staan en dan aansterken met goed voer. Hij moet zijn oude gedrag tonen zoals voor dat hij ziek werd. Grondelen, zwemmen en als een speer op het eten af duiken.

Hij mag in ieder geval niet lamlendig op de bodem hangen dat is echt foute boel voor een sluier. Een tukje of even nietsen op zijn tijd prima maar als je hij je ziet moet hij enthousiast reageren. Niet voor jou hoor maar voor zijn persoonlijke voer machine ;))

Ik heb er meerder en zijn allemaal verschillend. In medicatie blijft de een gewoon rond zwemmen en de ware drama queens gaan met alle vinnen plat op de bodem liggen. Dus een echt standaard antwoord is hier ook niet op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Romi
Hai,

Ik vind niet echt iets om de aquarium op te delen, dus de vis zit nog steeds apart, ik ververs nog steeds iedere dag 100% van het water.
Ik heb echter nog een vraagje. Mijn vis eet nu helemaal niets meer en maakt ook geen stoelgang meer. Hiervoor had ze echter witte stoelgang en ik dacht dat dat gewoon kwam door het algemeen ziek zijn, maar ik lees nu dat dat een symptoom van wormen kan zijn. Zou ik daarvoor proberen te behandelen?
 
Dat klinkt niet goed..
Denk dat de vis ook wel erg veel stress ondervindt met die 100 procent waterwissels elke dag, ook al is dat nodig natuurlijk.
Ik zou toch echt naar een afscheiding kijken, het is duidelijk dat z'n weerstand zeer laag is, zeker als de rest van de vissen niks mankeert. Ik zou niet behandelen voor iets wat niet is vastgesteld.
Schoon water, zo min mogelijk stress, dan kunnen vissen vaak zichzelf al een heel eind genezen.
Belangrijkste is nu dat zijn situatie stabiliseert
 
Hai,

Ik vind niet echt iets om de aquarium op te delen, dus de vis zit nog steeds apart, ik ververs nog steeds iedere dag 100% van het water.
Ik heb echter nog een vraagje. Mijn vis eet nu helemaal niets meer en maakt ook geen stoelgang meer. Hiervoor had ze echter witte stoelgang en ik dacht dat dat gewoon kwam door het algemeen ziek zijn, maar ik lees nu dat dat een symptoom van wormen kan zijn. Zou ik daarvoor proberen te behandelen?
Wormen is lastig zo maar te gokken. Je heb verschillende soorten wormen die vragen om verschillende medicatie.

Als hij niet eet maakt hij ook geen gekleurde drollen. De darmen werken nog wel verder dus zo af en toe zie je wel wat maar dat kan inderdaad wit achtig zijn. Dat de vis niet eet is echt een heel slecht teken. Eten is noodzaak om gezond en sterk te worden.
 
Daarom zou ik, op Japanse huis- tuin- en keukenmanier, de cacaomethode toepassen, omdat ze niet eet het cacaobad: neem 1 theelepel pure cacaopoeder ( gewoon uit de supermarkt maar biologisch is natuurlijk nog beter) en los dit op in een klein beetje kokend water. Vul een curverbox met 30 liter water en voeg het cacaopapje eraan toe. Gebruik geen filter en ververs het water niet, maar hang er wel een luchtpompje in. Laat de vis er 2 - 3 dagen in zwemmen. Doordat ze wel ademt, krijgt ze de cacao binnen. Dit is een krachtig antioxidant en het werkt ook laxerend. Ze gebruiken dit in Japan heel vaak met dit soort vissen, bij meerdere problemen.
 
Daarom zou ik, op Japanse huis- tuin- en keukenmanier, de cacaomethode toepassen, omdat ze niet eet het cacaobad: neem 1 theelepel pure cacaopoeder ( gewoon uit de supermarkt maar biologisch is natuurlijk nog beter) en los dit op in een klein beetje kokend water. Vul een curverbox met 30 liter water en voeg het cacaopapje eraan toe. Gebruik geen filter en ververs het water niet, maar hang er wel een luchtpompje in. Laat de vis er 2 - 3 dagen in zwemmen. Doordat ze wel ademt, krijgt ze de cacao binnen. Dit is een krachtig antioxidant en het werkt ook laxerend. Ze gebruiken dit in Japan heel vaak met dit soort vissen, bij meerdere problemen.
Ik had dit al geprobeerd naar aanleiding van jouw post hierover, maar heeft helaas niet geholpen :/
 
Dat is jammer. Ik heb nog even gezocht naar tips over een divider in je bak, en ik heb er hier een topic over gevonden dat ik me herinnerde.Ik hoop dat je er iets aan hebt, en dat je Ranchu gauw weer opknapt.

 
Dat is jammer. Ik heb nog even gezocht naar tips over een divider in je bak, en ik heb er hier een topic over gevonden dat ik me herinnerde.Ik hoop dat je er iets aan hebt, en dat je Ranchu gauw weer opknapt.

Ik heb op dit moment een grote plastic bak gevonden met gaatjes in en die in de aquarium 'gehangen', het is wel maar 40L, maar de stroming van de filter kan er dus wel door. Is wat minder plek om te zwemmen, maar ze is sowieso al redelijk rustig, dus ik denk dat het nog wel oké is?
 
Dat kan wel tijdelijk ja, als dat niet teveel stress geeft. Heb je een foto van hoe ie er nu uit ziet?

Ik neem aan dat die witte sluier het meeste achter de vis aan zat?

Even kijken of je die wilt houden want dit gaat zich natuurlijk vaker voordoen
 
Dat kan wel tijdelijk ja. Heb je een foto van hoe ie er nu uit ziet?
De vis bedoel je?
Is wat moeilijk een foto te maken in die bak, want die is zwart en ik kan enkel langs boven een foto maken. De vis is volgens mij niet echt veranderd, vinrot is volgens mij een beetje verbeterd nadat ik ze weer apart had gezet (het is iig niet erger geworden).
 
Ja de vis, nou dat klinkt hoopvol in ieder geval :engel:
 
Ik heb nog even goed naar de foto's gekeken. Het lijkt me toch geen vinrot , maar beschadigingen door het paaigedrag en happen van de andere vissen. Dit zou dus binnen een week moeten genezen, jammer dat er een hap uit z'n staart is, maar ook dat zou zich moeten kunnen herstellen.
Het feit dat dat rode op de flank weg is (toch?) is al een goed teken.
 
Ik heb nog even goed naar de foto's gekeken. Het lijkt me toch geen vinrot , maar beschadigingen door het paaigedrag en happen van de andere vissen. Dit zou dus binnen een week moeten genezen, jammer dat er een hap uit z'n staart is, maar ook dat zou zich moeten kunnen herstellen.
Het feit dat dat rode op de flank weg is (toch?) is al een goed teken.
Hoe zie je eigenlijk het verschil met vinrot?
Dat rood op de schubben is idd heel snel weggetrokken, daardoor was ik ook hoopvol, maar nu gaat het dus weer wat minder aangezien ze niet eet
 
Ik herken het type beschadiging van wat ik zelf heb meegemaakt bij m'n vissen, ik vind vinrot er anders uit zien,lastig uit te leggen.. En aangezien de vis het al had na de eerste keer lastiggevallen te zijn..

Geef het de tijd, ik heb ook wel eens een vrouwtjes vis gehad die een aantal dagen niet at na flink gehavend te zijn.
 
Probeer iets wat ze heel lekker vind te geven. Mijne doen een moord voor artemia blokje.

Hoop dat ze gauw optoffeld. Zo ellendig om zo iets aan te moeten zien.
 
Probeer iets wat ze heel lekker vind te geven. Mijne doen een moord voor artemia blokje.

Hoop dat ze gauw optoffeld. Zo ellendig om zo iets aan te moeten zien.
Die van mij eten wel graag erwtjes, had ik gisteren ook geprobeerd voor haar maar ze negeerde het eten compleet :/ Komkommer eten ze ook wel graag, maar dat laat ze helaas ook gewoon liggen :/
 
Hey, even een update: de vinnen zijn langzaam aan weer mooi aan het genezen en sinds een paar dagen is de vis eindelijk weer goed aan het eten! Ik wil iedereen hier even bedanken om me vooruit te helpen :)
Nog een klein vraagje: als ik de vis terug opnieuw zou introduceren, gaan de andere er waarschijnlijk weer achterna jagen. Hoelang 'mag' dat duren? (maw: hoelang voordat ik ze beter terug kan scheiden/hoelang voordat ze uitgeput zou raken?)
Ik denk dat ik ze wel nog even apart ga houden zodat ze even goed op kracht kan komen en weer wat gewicht kan winnen c:
 
Fijn om te lezen dat je Ranchu weer opknapt (y)

Als het geen moeite is om haar nog even apart te houden is het inderdaad fijner om haar eerst weer top fit te krijgen. Meerdere malen per dag wat eten geven zodat ze weer aansterkt.

Hoelang "dat" kan/mag is niet in dagen/uren te zeggen. De ene vis is fitter dan de ander. Als ze uitgeput op de bodem ligt is het eigenlijk al te lang.

Jagen de andere 2 niet op elkaar? Soms doen jonge sluiers dit ook.
 
Fijn om te lezen dat je Ranchu weer opknapt (y)

Als het geen moeite is om haar nog even apart te houden is het inderdaad fijner om haar eerst weer top fit te krijgen. Meerdere malen per dag wat eten geven zodat ze weer aansterkt.

Hoelang "dat" kan/mag is niet in dagen/uren te zeggen. De ene vis is fitter dan de ander. Als ze uitgeput op de bodem ligt is het eigenlijk al te lang.

Jagen de andere 2 niet op elkaar? Soms doen jonge sluiers dit ook.
Ze jagen soms wel eens op elkaar ja, maar ze gaan veel heviger/langer achter de ranchu aan als die er ook bij zit.
 
Misschien gaan overwegen om een fantail vrouwtje erbij te halen zodat het jagen verdeeld word. Een fantail is een wat sterker soort en kan wat meer aan en misschien dat ze dan de ranchu wat ontzien.

Vervelende situatie
 
Misschien gaan overwegen om een fantail vrouwtje erbij te halen zodat het jagen verdeeld word. Een fantail is een wat sterker soort en kan wat meer aan en misschien dat ze dan de ranchu wat ontzien.

Vervelende situatie
Ik weet niet echt goed hoe je het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje ziet :/ En is 4 vissen op 215L niet wat te veel?
Anders toch proberen een nieuw onderkomen te zoeken voor haar.
 
Ik weet niet echt goed hoe je het verschil tussen een mannetje en een vrouwtje ziet :/ En is 4 vissen op 215L niet wat te veel?
Anders toch proberen een nieuw onderkomen te zoeken voor haar.
Zoals je zie mannetje jagen en happen achter andere visjes aan en hebben paai pukkels. Bij een jonkie word het moeilijk om te zien.

215 liter met 4 sluiers moet in theorie kunnen maar alles hangt samen met je filtering en je hoeveelheid verversingen.

Misschien dat @Olympus nog een zeker weten vrouwtje heeft en je haar mag lenen om te kijken of dit plan werkt zo niet dan terug of kan hij je ranchu opvangen. Het zal niet hard lopen voor een ranchu met staart en vinnen beschadigingen. Ik heb ook geen optie voor haar. Ik heb hier ook 3 mannetjes. Die zullen haar ook te leuk vinden :rolleyes:
 
Zoals je zie mannetje jagen en happen achter andere visjes aan en hebben paai pukkels. Bij een jonkie word het moeilijk om te zien.

215 liter met 4 sluiers moet in theorie kunnen maar alles hangt samen met je filtering en je hoeveelheid verversingen.

Misschien dat @Olympus nog een zeker weten vrouwtje heeft en je haar mag lenen om te kijken of dit plan werkt zo niet dan terug of kan hij je ranchu opvangen. Het zal niet hard lopen voor een ranchu met staart en vinnen beschadigingen. Ik heb ook geen optie voor haar. Ik heb hier ook 3 mannetjes. Die zullen haar ook te leuk vinden :rolleyes:
Ja, ik vrees er ook voor dat ik geen plekje voor haar zal vinden (sowieso zijn mensen die hun goudvissen op de juiste manier houden al zeldzaam)
 
Hey, ik ben ondertussen al wat aan het uitkijken naar een nieuw onderkomen voor het visje. Er is iemand met een vijver die haar wil overnemen, maar ik vraag me dus af of zo'n ranchu in een vijver kan en zo ja: waar moet je dan rekening mee houden (zodat ik even de juiste vragen kan stellen om te weten of het een goed onderkomen is)?
 
Ze hoeft toch niet perse in een vijver? Aquarium kan prima. Zij is niet zozeer het probleem in het aquarium maar de wilde brasjes die haar lastig vallen Op forum is apart gedeelte waar je vissen kunt aanbieden.
 

Terug
Bovenaan