Hulp bij zieke ranchu


Romi

Well-known member
Lid geworden
10 mei 2020
Berichten
75
Leeftijd
24
Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe sluierstaart in mijn aquarium, een ranchu. De laatste tijd jagen de andere twee achter haar aan, ik dacht dat dit normaal paringsgedrag was. Nadat de andere twee haar achterna hadden gejaagd, bleef ze vaak een tijdje in een hoekje zitten, dus ik dacht dat ze gewoon wat moe was.
Hoe dan ook, nu zie ik opeens vinrot (?) en ik denk waterzucht (haar schubben staan open zoals een dennenappel, wel maar aan 1 kant van haar lichaam). Ik vraag me nu vooral af wat ik moet doen? Moet ik haar in quarantaine zetten, of heel de bak behandelen? Als ik moet behandelen, wat moet ik dan precies geven? Ik ben een paar maanden terug (nog voor deze aquarium heb opgezet) ook een vis verloren aan vinrot, die reageerde toen niet op de medicatie die ik gaf en ik ben heel bang dat het weer hetzelfde probleem zal zijn.

Dit is mijn set-up:
215L aquarium met drie sluierstaarten (en twee kleine appelslakken)
Een tetra ex 800 plus buitenfilter en een grote sponsfilter
De aquarium draait al enkele maanden zonder probleem
Ik ververs iedere week 50% van het water

Ik ga zo de waterwaarden meten en een foto maken van de set-up en de vis (als ze mee wil werken, ze zit vaak wat lusteloos in een hoekje)
 
Laatst bewerkt:
Ammonium en nitriet zijn allebei niet detecteerbaar in het water, nitraat is 25mg/L (het kraantjeswater bij ons bevat ook nitraat)
(Sorry voor de schijn in de foto's, de lichtinval had er geen zin in)
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-04-21 at 18.29.28 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-21 at 18.29.28 (1).jpeg
    60.7 KB · Weergaven: 139
  • WhatsApp Image 2021-04-21 at 18.29.28.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-21 at 18.29.28.jpeg
    34.7 KB · Weergaven: 132
  • WhatsApp Image 2021-04-21 at 18.29.29.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-21 at 18.29.29.jpeg
    47.5 KB · Weergaven: 136
Lastig zaak.

Ben je in de mogelijkheid om een afstrijkje te laten maken? Slijmhuid onder microscoop?

Door het vele paai gedrag kan vis door uitputting zijn weerstand zwak zijn.

Ik zou denken aan huidparasieten of bacterieel of beide. Parasieten kunnen ook de oorzaak zijn van voor het oog vinrot. De uit gezette schubben ook maar dit kan ook iets met de organen te maken hebben. Vochthuishouding in de vis.

Voor parasieten zou zout kunnen hebben maar is tricky ivm de organen. Als ze last heeft van nieren gaat dit averechts werken.

Waarmee heb je de vorige vinrot behandeld en wat heb je in je huis apotheek?

Eet ze nog en heb je quarantaine mogelijkheid?

De rest doet wat ze moeten doen? Zwermmen, eten, grondelen?
 
Lastig zaak.

Ben je in de mogelijkheid om een afstrijkje te laten maken? Slijmhuid onder microscoop?

Door het vele paai gedrag kan vis door uitputting zijn weerstand zwak zijn.

Ik zou denken aan huidparasieten of bacterieel of beide. Parasieten kunnen ook de oorzaak zijn van voor het oog vinrot. De uit gezette schubben ook maar dit kan ook iets met de organen te maken hebben. Vochthuishouding in de vis.

Voor parasieten zou zout kunnen hebben maar is tricky ivm de organen. Als ze last heeft van nieren gaat dit averechts werken.

Waarmee heb je de vorige vinrot behandeld en wat heb je in je huis apotheek?

Eet ze nog en heb je quarantaine mogelijkheid?

De rest doet wat ze moeten doen? Zwermmen, eten, grondelen?
Nee, een afstrijkje gaat me niet lukken, heb het materiaal niet en zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen.
De vinrot vorige keer had ik behandeld met sera baktopur, dat heb ik dus in m'n huisapotheek, verder nog Ektol fluid tegen vinrot (maar dat zijn ook gwn antibiotica, denk niet dat dat meer zou doen dan sera baktopur) en zout zonder jodium.
Ik heb ze nu apart gezet, aangezien ik op het internet ook las dat het zou kunnen dat ze gestrest is door het achterna jagen en ze daardoor verzwakt is. Ze zit nu in een plastic bak van 50L, is het enige wat ik op dit moment had, heb de spons filter van de aquarium erin gedaan voor filtratie, maar is dit een goed idee? Ik heb niet zoveel verstand van quarantaine.
De rest doet het inderdaad goed, lijken nergens problemen van te hebben. Ik ga seffens wel even een grote waterwissel doen denk ik, just in case.
 
Ik zou sowieso het aantal waterwissels opvoeren. Sluierstaarten vervuilen nogal, en ik heb zelf gemerkt dat een waterwissel van 60% iedere 3 dagen prima werkt om de waterwaarden gezond te houden. In mijn eigen 200 l bak zwemmen 3 Sluierstaarten en 1 Ancistrus rond, en ik heb 2 Fluval U4 binnenfilters en een overhead-sump draaien.

Daarnaast voeg ik zelf preventief Voogle ( mijn eigen versie daarvan dan) toe, en geef maandelijks een vitaminenkuurtje met cacao.

Als je 2 mannen en 1 vrouw hebt zitten heeft die laatste het waarschijnlijk wel moeilijk. Sluierstaarten hebben niet echt vaak dominantiegedrag, maar een Ranchu is wat zwemmen betreft misschien toch wat minder snel dan een gewone Sluierstaart. Stress kan de weerstand verlagen, waardoor de vis vatbaarder wordt voor infecties. Ook als de vis tegen de decoratie of de wand is aangedrukt kan dit beschadigingen bij de schubben opleveren. Een ander lid van dit forum heeft ook wel eens een poosje een vijverplant-mand in de bak gehangen waarin het uitgeputte vrouwtje wat tot rust kon komen.
 
Ik zou sowieso het aantal waterwissels opvoeren. Sluierstaarten vervuilen nogal, en ik heb zelf gemerkt dat een waterwissel van 60% iedere 3 dagen prima werkt om de waterwaarden gezond te houden. In mijn eigen 200 l bak zwemmen 3 Sluierstaarten en 1 Ancistrus rond, en ik heb 2 Fluval U4 binnenfilters en een overhead-sump draaien.

Daarnaast voeg ik zelf preventief Voogle ( mijn eigen versie daarvan dan) toe, en geef maandelijks een vitaminenkuurtje met cacao.

Als je 2 mannen en 1 vrouw hebt zitten heeft die laatste het waarschijnlijk wel moeilijk. Sluierstaarten hebben niet echt vaak dominantiegedrag, maar een Ranchu is wat zwemmen betreft misschien toch wat minder snel dan een gewone Sluierstaart. Stress kan de weerstand verlagen, waardoor de vis vatbaarder wordt voor infecties. Ook als de vis tegen de decoratie of de wand is aangedrukt kan dit beschadigingen bij de schubben opleveren. Een ander lid van dit forum heeft ook wel eens een poosje een vijverplant-mand in de bak gehangen waarin het uitgeputte vrouwtje wat tot rust kon komen.
Als 1 vrouwtje het moeilijk heeft met twee mannen, is het dan beter een nieuw huisje voor haar te zoeken als ze er terug bovenop komt?

Waarom zou ik eigenlijk meer waterverversingen moeten doen? (Ik bedoel, als het nodig is, doe ik het, maar ik ververs nu om de week en test dan ook mijn water, ik heb nog nooit detecteerbaar ammonium of nitriet gehad en ik dacht net dat waterverversingen er waren om die laag te houden? Dit is trouwens niet aanvallend bedoeld, is iets dat ik me oprecht afvraag haha)
 
Ik kan niet zo vinden wat er aan ingedrienten zit in medicatie wat je in huis heb. Ik neem aan de bactopur vloeibaar? Kan er dus niets zinnigs over zeggen.

Prima dat je haar even apart heb gezet. Als water maar wel telkens dezelfde temperatuur is. Ik heb 2 bakken omdat dit fijner werkt. Ik maak bak 1 klaar en hevel vis met de hand over. Dan kan bak 2 schoon gespoten worden, drogen en volgende dag of zelfde avond weer klaar maken. Hangt af van grote van vis af. Is ook minder stress voor vis. Filter maakt verder niet uit zolang je maar een goede golfslag water oppervlak heb. Zuurstof.

Zonder afstrijkje is het gokken zoals je begrijp.

Je zou zout als optie kunnen doen maar als organen aan getast zijn dan is einde oefening. Maar als organen toch al aangetast zijn is het vaak toch einde oefening. Zout helpt tegen parasieten en helpt genezen.

Een fijn parasieten middeltje is sera med prof protazol. Dit is een heel kort kuurtje en kun je naar gelang/gedrag inzetten. Parasieten merk je vaak dat vis schuurt met lichaam over de bodem, vinnen die ze laten trillen, veel aanmaak slijmhuid/witachtige vlekken op lichaam. Vinnen kunnen rafelen en gapen, kieuw dicht houden, Kieuwen laten flubberen, voor uitlaat hangen.

Je kunt ook even af wachten en kijken hoe het gaat op 2x daags een verse bak water.

Ze moet wel snel opknappen. Grondelen, zwemmen en vooral eten. Vitamine toevoeging eten is ook een aanrader om weerstand op te bouwen.

Een doosje bactopur direct in huis hebben altijd een aanrader. Goed info op forum lezen als je gebruik.

Het is een vrouwtje en zal altijd van doen hebben met jagende mannetjes en dit moet eigenlijk geen probleem geven. Heeft ze eieren af gezet? De mannetje blijven jagen tot dat er eieren zijn. Een optie is als het te lang duurt even de een handje te helpen. Eieren eruit dan weer rustig maar je kan wel eens de pech hebben dat het meermaals per week gebeurd. Als vrouwtje eieren niet kwijt kan word ze ook ziek en gaat dood. Als je vrouwtje heb moet je juist goed beukende mannetjes hebben :DD

Water verversen doe je niet alleen in het kader van goede water waardes maar ook tegen ziekte verwekkers en bacterie druk. Teveel verversen bestaat niet. Bij onraad altijd veel verversen. Plantjes uit waaieren, over je bodem waaieren en daar afhevelen. Baby gespuis vestigd zich vaak op bodem, ramen, planten etc. Met het waaieren zorg je dat veel los komt te zweven en hevel je richting riool.

Succes en ik hoop dat je mooie ranchu snel opknapt.
 
Hoi Romy,

Een waterwissel is niet alleen voor de nitriet laag te houden, maar je verwijdert ook groeihormonen wat de ontwikkeling afremt, maar voegt ook weer mineralen toe. Een normale waterwissel is ca 70% per 3-4 dagen. Dat lijkt veel , maar het kost bijna niks (80ct per 1000 liter) . Sluiers geven veel meer amoniak af door hun uitwerselen en kieuwen als andere visjes.

Realiseer je ook dat een Ranchu het beste in een Ranchu only bak gehouden kan worden met soortgelijken om broodroof te voorkomen en stress. Van stress worden vissen snel ziek, echter Ranchus zijn als hemelkijkers en Pear scale een zwak ras dus ook ziekte gevoeliger. De levensverwachting is dan ook lager als een Ryukin of Oranda welke beide to de sterkste en grootsten soorten horen. Een telescoop is qua afmeting een middenmootje echter gaat hun zicht achteruit als ze op leeftijd raken (lens groeit te bol) waar ook broodroof op de loer licht en ondervoeding...

Mocht je Ranchu weer herstellen zou het niet verkeerd zijn om in je visbestand een aanpassing te overwegen. Het is geen verplichting hoor maar de kans is dat dit later echt problemen gaat geven.

mvg, Erik
 
Ik kan niet zo vinden wat er aan ingedrienten zit in medicatie wat je in huis heb. Ik neem aan de bactopur vloeibaar? Kan er dus niets zinnigs over zeggen.

Prima dat je haar even apart heb gezet. Als water maar wel telkens dezelfde temperatuur is. Ik heb 2 bakken omdat dit fijner werkt. Ik maak bak 1 klaar en hevel vis met de hand over. Dan kan bak 2 schoon gespoten worden, drogen en volgende dag of zelfde avond weer klaar maken. Hangt af van grote van vis af. Is ook minder stress voor vis. Filter maakt verder niet uit zolang je maar een goede golfslag water oppervlak heb. Zuurstof.

Zonder afstrijkje is het gokken zoals je begrijp.

Je zou zout als optie kunnen doen maar als organen aan getast zijn dan is einde oefening. Maar als organen toch al aangetast zijn is het vaak toch einde oefening. Zout helpt tegen parasieten en helpt genezen.

Een fijn parasieten middeltje is sera med prof protazol. Dit is een heel kort kuurtje en kun je naar gelang/gedrag inzetten. Parasieten merk je vaak dat vis schuurt met lichaam over de bodem, vinnen die ze laten trillen, veel aanmaak slijmhuid/witachtige vlekken op lichaam. Vinnen kunnen rafelen en gapen, kieuw dicht houden, Kieuwen laten flubberen, voor uitlaat hangen.

Je kunt ook even af wachten en kijken hoe het gaat op 2x daags een verse bak water.

Ze moet wel snel opknappen. Grondelen, zwemmen en vooral eten. Vitamine toevoeging eten is ook een aanrader om weerstand op te bouwen.

Een doosje bactopur direct in huis hebben altijd een aanrader. Goed info op forum lezen als je gebruik.

Het is een vrouwtje en zal altijd van doen hebben met jagende mannetjes en dit moet eigenlijk geen probleem geven. Heeft ze eieren af gezet? De mannetje blijven jagen tot dat er eieren zijn. Een optie is als het te lang duurt even de een handje te helpen. Eieren eruit dan weer rustig maar je kan wel eens de pech hebben dat het meermaals per week gebeurd. Als vrouwtje eieren niet kwijt kan word ze ook ziek en gaat dood. Als je vrouwtje heb moet je juist goed beukende mannetjes hebben :DD

Water verversen doe je niet alleen in het kader van goede water waardes maar ook tegen ziekte verwekkers en bacterie druk. Teveel verversen bestaat niet. Bij onraad altijd veel verversen. Plantjes uit waaieren, over je bodem waaieren en daar afhevelen. Baby gespuis vestigd zich vaak op bodem, ramen, planten etc. Met het waaieren zorg je dat veel los komt te zweven en hevel je richting riool.

Succes en ik hoop dat je mooie ranchu snel opknapt.
Baktopur heb ik in tabletten.

Dus als ik het zo hoor, kan ik dan best zout en/of med prof protazol gebruiken? En dat zout, is dat dan wat zout aan de bak toevoegen, of gewoon een kort zoutbadje geven (ik heb gelezen dat beiden kunnen dienen als behandeling?) Ik ga sws zoveel mogelijk water vervangen, met twee bakken werken is ook wel een slim idee! Ze lijkt het trouwens al iets beter te doen sinds ze apart zit, zwemt wat meer rond en lijkt iets meer op haar gemak te zijn.

Ze heeft volgens mij nog geen eieren afgezet (ik heb toch iig niets gezien). Moet ik haar dan nu helpen met die eitjes afzetten, aangezien ze zo ziek is?

Zo'n vitaminekuur, is dat dan met cacao (zoals hierboven vermeld?), waar kun je dat dan krijgen?

Oh zo, dan zal ik mijn waterverversingen maar eens opdrijven haha :')

Ik hoop ook dat ze opknapt, ze is nog geen jaar oud, zou echt heel jammer zijn als ze nu al het loodje legt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Romy,

Een waterwissel is niet alleen voor de nitriet laag te houden, maar je verwijdert ook groeihormonen wat de ontwikkeling afremt, maar voegt ook weer mineralen toe. Een normale waterwissel is ca 70% per 3-4 dagen. Dat lijkt veel , maar het kost bijna niks (80ct per 1000 liter) . Sluiers geven veel meer amoniak af door hun uitwerselen en kieuwen als andere visjes.

Realiseer je ook dat een Ranchu het beste in een Ranchu only bak gehouden kan worden met soortgelijken om broodroof te voorkomen en stress. Van stress worden vissen snel ziek, echter Ranchus zijn als hemelkijkers en Pear scale een zwak ras dus ook ziekte gevoeliger. De levensverwachting is dan ook lager als een Ryukin of Oranda welke beide to de sterkste en grootsten soorten horen. Een telescoop is qua afmeting een middenmootje echter gaat hun zicht achteruit als ze op leeftijd raken (lens groeit te bol) waar ook broodroof op de loer licht en ondervoeding...

Mocht je Ranchu weer herstellen zou het niet verkeerd zijn om in je visbestand een aanpassing te overwegen. Het is geen verplichting hoor maar de kans is dat dit later echt problemen gaat geven.

mvg, Erik
En ik maar denken dat je alle soorten fancy goldfish bij elkaar kunt zetten :')
Ik ga denk ik misschien nog een keer proberen als de ranchu opknapt, maar als het echt problemen blijft geven, moet ik natuurlijk kiezen wat het beste is voor de vissen.
 
Baktopur heb ik in tabletten.

Dus als ik het zo hoor, kan ik dan best zout en/of med prof protazol gebruiken? En dat zout, is dat dan wat zout aan de bak toevoegen, of gewoon een kort zoutbadje geven (ik heb gelezen dat beiden kunnen dienen als behandeling?) Ik ga sws zoveel mogelijk water vervangen, met twee bakken werken is ook wel een slim idee! Ze lijkt het trouwens al iets beter te doen sinds ze apart zit, zwemt wat meer rond en lijkt iets meer op haar gemak te zijn.

Ze heeft volgens mij nog geen eieren afgezet (ik heb toch iig niets gezien). Moet ik haar dan nu helpen met die eitjes afzetten, aangezien ze zo ziek is?

Zo'n vitaminekuur, is dat dan met cacao (zoals hierboven vermeld?), waar kun je dat dan krijgen?

Oh zo, dan zal ik mijn waterverversingen maar eens opdrijven haha :')

Ik hoop ook dat ze opknapt, ze is nog geen jaar oud, zou echt heel jammer zijn als ze nu al het loodje legt.

Als de vis verzwakt is ze bevattelijk voor van alles. Protazol is een parasieten middel. Je heb verschillende ziekte verwekkers. Globaal op te delen in parasieten, wormen extern en intern, schimmels en bacterieen. Voor alles gebruik je een ander middel. Alle medicatie heeft weer invloed op de vis en verzwakt hem ook weer wat dus een behandeling wormen als ze geen wormen heeft is zinloos en zal hij alleen maar wat zwakker worden. Je helpt met de medicatie het geen wat de vis heeft van hem af te halen zodat hij weer kan aansterken.

Zout gebruik ik zakken salina zonder jodium. Je kunt badjes doen maar ook continu iets in zijn verblijf. De badjes zijn wat intenser en stressvoller.

Vitamine drupjes kun je ook kopen bij LFS je heb veel verschillende daar in. Esha optima, jbl heeft ook er zal veel meer zijn maar weet ik niet zo uit me hoofd Easy life voogle is ook een goed middel dit doe je in water. Cacao heb ik geen verstand van dat is van @Giebeltje



Meestal als mannetjes achter het vrouwtje aan jagen is het een teken dat ze eitjes heeft. Je kunt de vis even rustig met je duim van kopkant naar staart ligt aandrukken op buik naar beneden wrijven. Als ze eitjes heeft zie je na een paar keer drukken ze eruit komen. Als je de vis een paar keer met 2 handen vast houd en los laat als ze gaat spetteren en weer pak blijft ze op een gegeven moment op haar zij liggen en kun je met een hand vis ondersteunen en andere hand de duim over de buik wrijven. Midden buik en stukje er naast. Niet tegen schubben richting in. Probeer maar een paar keer rustig komt er niets dan niet. Niet een half uur doen hoor zeg 5 keer moet genoeg zijn. Je moet wel iets druk geven met je duim.

Ik heb verschillende sluiers soorten en mijn Ranchu is de sterkste in het aquarium, de ryukin de zwakste/instabielste. Dus is verschillend. De ene vis is de ander niet. Maar vrouwtjes zullen altijd met paai gedrag te maken krijgen. Als het te gek word kun je niet anders dan apart zetten of helpen met de eieren zo voorkom je uitputting en ebschadigingen. Het beste is natuurlijk dat de mannetjes de eieren eruit beuken.

Succes en ik hoop dat ze inmiddels al wat opkanpt.
 
Als de vis verzwakt is ze bevattelijk voor van alles. Protazol is een parasieten middel. Je heb verschillende ziekte verwekkers. Globaal op te delen in parasieten, wormen extern en intern, schimmels en bacterieen. Voor alles gebruik je een ander middel. Alle medicatie heeft weer invloed op de vis en verzwakt hem ook weer wat dus een behandeling wormen als ze geen wormen heeft is zinloos en zal hij alleen maar wat zwakker worden. Je helpt met de medicatie het geen wat de vis heeft van hem af te halen zodat hij weer kan aansterken.

Zout gebruik ik zakken salina zonder jodium. Je kunt badjes doen maar ook continu iets in zijn verblijf. De badjes zijn wat intenser en stressvoller.

Vitamine drupjes kun je ook kopen bij LFS je heb veel verschillende daar in. Esha optima, jbl heeft ook er zal veel meer zijn maar weet ik niet zo uit me hoofd Easy life voogle is ook een goed middel dit doe je in water. Cacao heb ik geen verstand van dat is van @Giebeltje



Meestal als mannetjes achter het vrouwtje aan jagen is het een teken dat ze eitjes heeft. Je kunt de vis even rustig met je duim van kopkant naar staart ligt aandrukken op buik naar beneden wrijven. Als ze eitjes heeft zie je na een paar keer drukken ze eruit komen. Als je de vis een paar keer met 2 handen vast houd en los laat als ze gaat spetteren en weer pak blijft ze op een gegeven moment op haar zij liggen en kun je met een hand vis ondersteunen en andere hand de duim over de buik wrijven. Midden buik en stukje er naast. Niet tegen schubben richting in. Probeer maar een paar keer rustig komt er niets dan niet. Niet een half uur doen hoor zeg 5 keer moet genoeg zijn. Je moet wel iets druk geven met je duim.

Ik heb verschillende sluiers soorten en mijn Ranchu is de sterkste in het aquarium, de ryukin de zwakste/instabielste. Dus is verschillend. De ene vis is de ander niet. Maar vrouwtjes zullen altijd met paai gedrag te maken krijgen. Als het te gek word kun je niet anders dan apart zetten of helpen met de eieren zo voorkom je uitputting en ebschadigingen. Het beste is natuurlijk dat de mannetjes de eieren eruit beuken.

Succes en ik hoop dat ze inmiddels al wat opkanpt.
Hoeveel zout voeg je dan best toe aan de bak?

Ik ga straks proberen de eitjes af te zetten, ik hoop dat het lukt.
 
Baktopur heb ik in tabletten.

Dus als ik het zo hoor, kan ik dan best zout en/of med prof protazol gebruiken? En dat zout, is dat dan wat zout aan de bak toevoegen, of gewoon een kort zoutbadje geven (ik heb gelezen dat beiden kunnen dienen als behandeling?) Ik ga sws zoveel mogelijk water vervangen, met twee bakken werken is ook wel een slim idee! Ze lijkt het trouwens al iets beter te doen sinds ze apart zit, zwemt wat meer rond en lijkt iets meer op haar gemak te zijn.

Ze heeft volgens mij nog geen eieren afgezet (ik heb toch iig niets gezien). Moet ik haar dan nu helpen met die eitjes afzetten, aangezien ze zo ziek is?

Zo'n vitaminekuur, is dat dan met cacao (zoals hierboven vermeld?), waar kun je dat dan krijgen?

Oh zo, dan zal ik mijn waterverversingen maar eens opdrijven haha :')

Ik hoop ook dat ze opknapt, ze is nog geen jaar oud, zou echt heel jammer zijn als ze nu al het loodje legt.
Ik had ook nog nooit van het gebruik van cacao bij zieke goudvissen gehoord, totdat ik Dino van de Fancy Goldfish Store sprak. Toen ben ik gaan zoeken, en ontdekte dat ze dit in Japan al heel lang toepassen. Ik gebruik nu preventief maandelijks cacao en Kingyo vitaminedruppels die ik online koop bij de Fancy Goldfish Store. Hieronder het recept:
Ik had ook nog nooit van het gebruik van cacao bij zieke goudvissen gehoord, totdat ik Dino van de Fancy Goldfish Store sprak. Toen ben ik gaan zoeken, en ontdekte dat ze dit in Japan al heel lang toepassen. Ik gebruik nu preventief maandelijks cacao en Kingyo vitaminedruppels die ik online koop bij de Fancy Goldfish Store. Hieronder het recept:

 
Laatst bewerkt:
Zoutbadjes, schoon water. Dan ben van mening dat ie er wel weer bovenop moet kunnen komen. Ik heb dit vaker meegemaakt, idd door het paaigedrag schuren geïrriteerd geraakt en ontstoken.
Maar als preventie zou je ook kunnen grijpen naar bepaalde antibacteriële middelen zoals verteld
 
En ik maar denken dat je alle soorten fancy goldfish bij elkaar kunt zetten :')
Ik ga denk ik misschien nog een keer proberen als de ranchu opknapt, maar als het echt problemen blijft geven, moet ik natuurlijk kiezen wat het beste is voor de vissen.
Kan wel, maar verschilt per individu natuurlijk of het bij elkaar past. Ik heb hier bijvoorbeeld al 5 jaar een butterfly telescoop in de vijver zitten. Die staat best z'n mannetje tussen 60 cm grote windes.
Zolang ze genoeg eten vinden en belangrijker nog, dat ze geen extra stress ondervinden tijdens paaien, dan kan het. In dit geval heeft je ranchu natuurlijk veel te verduren gehad tijdens het paaien. Even nagaan of het dan inderdaad verstandig is om zo'n wilde mannelijke vis erbij te hebben
 
Update: Ik heb geprobeerd de vis te helpen bij het afzetten van de eitjes, maar is niet gelukt :/ (Ik weet niet waarom niet, ik heb denk ik wel genoeg druk gezet, maar heb het ook nog nooit gedaan, dus is moeilijk om zeker te zeggen)
 
Dan zou ik het verder niet proberen ook, beschadig je alleen maar de slijmlaag mee. Misschien zijn er helemaal geen eitjes meer?
 
Dan zou ik het verder niet proberen ook, beschadig je alleen maar de slijmlaag mee. Misschien zijn er helemaal geen eitjes meer?
Is er nog een andere manier waarop je kunt zien of er eitjes zijn of niet? (Buiten dat de mannetjes erachteraan zitten)
 
Ik zou eerst even aan de gang gaan met het verse water en haar even bij laten komen even kijken wat er gebeurd medicatie kan altijd nog hier gaat het er soms ook heftig aan toe als het te erg word doe ik de mannen altijd even appart dat gaat hier prima
 
Is er nog een andere manier waarop je kunt zien of er eitjes zijn of niet? (Buiten dat de mannetjes erachteraan zitten)

Nee dat kun je niet zien. Een ervaren geoefend oog soms wel. Als er niets is is er niets daarom niet te vaak proberen. Als ze eieren heeft is soms alleen al een vingerdruk genoeg dan zie je ze eruit spatten.

Jonge mannetjes oefenen ook op elkaar dus zeer betrouwbaar ervan uit gaan als ze jagen op eieren is dit ook niet.

Trouwens vergeten te melden je hou wel ten aller tijde de vis onder water.

Maar laat hem nu maar lekker rusten, schoon watertje en goed eten dan hopelijk toffelt ze weer op.
 
Update: We zijn nu een paar dagen verder. De naar buiten staande schubben lijken iets beter te zijn geworden, de vis zwemt en eet goed. Maar de vinrot is volgens mij erger geworden, zou ik dan toch sera baktopur proberen, of beter iets anders?
(Ik doe nu 1x per dag een volledige waterwissel)
 
Zou de bactopur direct erbij doen nu hij toch in quarantaine bak zit. Goed beluchten en geen lamp erop. Je zult elke dag weer een volledige waterverversing moeten geven en de bactopur opnieuw doseren. Goed beluchten!!!!
 
Nog een update: De schubben zijn heel erg verbeterd en zo goed als genezen. Ik zit enkel nog met de vinrot, ben nu 4 dagen aan het behandelen met sera baktopur en zie nog steeds geen verschil (niet slechter, maar dus ook niet beter). Is het normaal dat er na 4d nog geen verbetering te zien is?
 
Is antibiotica kuur en zul je moeten af maken. Beter wat langer dan korter!!

Dat het stil staat is een goed teken. Wat verwacht je te zien als verbetering?

Het is niet zo dat de stukken vinnen en staart er met een paar dagen weer aanzit hoor. Vis moet genezen en weer weerstand opbouwen. Dat duurt wel wat weekjes. De beschadigde delen zullen nooit meer zoals voorheen worden.

Fijn om te lezen dat ze toch opknapt (y)

Als je bij LFS ben kun je even een flesje vitamine drupjes mee pakken. Op voer en even laten intrekken. Kan de rest ook eten is prima voor hun weerstand.
 
Is antibiotica kuur en zul je moeten af maken. Beter wat langer dan korter!!

Dat het stil staat is een goed teken. Wat verwacht je te zien als verbetering?

Het is niet zo dat de stukken vinnen en staart er met een paar dagen weer aanzit hoor. Vis moet genezen en weer weerstand opbouwen. Dat duurt wel wat weekjes. De beschadigde delen zullen nooit meer zoals voorheen worden.

Fijn om te lezen dat ze toch opknapt (y)

Als je bij LFS ben kun je even een flesje vitamine drupjes mee pakken. Op voer en even laten intrekken. Kan de rest ook eten is prima voor hun weerstand.
Oh, ik dacht dat dat wel stilletjes weer aan zou groeien (nu niet meteen helemaal in één keer natuurlijk, maar gewoon dat je ziet dat er nieuwe stukjes komen). Maar ik moet de antibiotica dus niet doorgeven dan, ook al is ze aan het eind van de kuur nog niet helemaal terug de oude?

(In België hebben we volgens mij geen LFS, maar ik zal eens kijken of ze dat in onze dierenwinkel of het tuin-vijver centrum ook hebben)
 
Heb je een foto van die vinrot?
Is wat moeilijk, want de bak waarin ze nu zit is plastic en dat is iets minder duidelijk dan gewoon door het glas van de aquarium een foto maken
 
Hangt af van de mate van beschadigingen. Het dunnere en scheuren wil wel aan groeien maar dat gaat echt niet in een paar dagen. Vin stralen, die dikkere lijnen meestal niet. Genezing kost ook energie van de vis en hangt helemaal af wat de vis te verzetten heeft op dit gebied. Genezen en weer aansterken kost tijd net als bij jou.

Gewoon 7 a 8 dagen aanhouden en als het heel ernstig was/is zou ik voor 10 dagen gaan. Het wil terug komen als je niet lang genoeg behandel. Stel je heb nog 5 ziekte bacties in de vis, na een maand vermeerdering zijn het er weer veel en komen de symptomen weer terug. Niet met een paar dagen maar een aantal weken verder.
 
Oké, hier ben ik weer :')
Ik zit nu aan de 7e dag sera baktopur, maar ik heb weer wat opgemerkt, een deel van de origineel aangetaste schubben lijken nu precies zwarte vlekjes te krijgen, net zoals een deel van de staart die aangetast is met vinrot. (Ik heb geprobeerd foto's te maken, maar ze zit in een plastic bak dus is niet heel duidelijk). Ik merk precies ook dat ze wat minder eet. Ik geef normaal 's ochtends en 's avonds eten, maar heb gemerkt dat ze 's ochtends bijna alles wel opeet, maar 's avonds eet ze weinig tot niet. (Ik vind het super vreemd, je zou toch denken dat ze dan 's ochtends ook minder of niet zou eten.) Ik merk ook dat ze eerst minder en nu precies geen stoelgang meer maakt... Begin me toch wel wat zorgen te maken, ik dacht hiervoor dat het de goede kant op ging :/
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-04-30 at 15.17.45.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-30 at 15.17.45.jpeg
    15.7 KB · Weergaven: 101
  • WhatsApp Image 2021-04-30 at 15.18.21.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-30 at 15.18.21.jpeg
    20.5 KB · Weergaven: 93
  • WhatsApp Image 2021-04-30 at 15.19.34.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-30 at 15.19.34.jpeg
    19.7 KB · Weergaven: 131
Zet maar over in het aquarium. Kans dat het ammonia burn is. 7 dagen bactopur moet genoeg zijn. Heb je elke dag schone bak gegeven?

Kan ook gewoon verkleuring zijn. Ze veranderen in hun leven van kleur. Deze optie ligt meer voor de hand. Kijk of ze het morgen weer beter doet in aquarium. Ze zal wat tijd nodig hebben om bij te komen.
 
Ik ben zelf meer iemand van de preventie, om mee te starten. Misschien dat het nu inderdaad genoeg is met de Bactopur, aangezien je verder geen effect meer ziet. Ik zou deze vis nu vooral in vers water gaan zetten, bij de andere vissen in de bak. Vinrot is nl. niet besmettelijk, maar moet wel herstellen. M.i. gaat dat het beste in een goed gefilterd aquarium. Blijven de klachten aanhouden, dan kun je haar nog 3 dagen in een cacaobad laten zwemmen als ze niet eet, of anders cacaopellets proberen ( wel goed beluchten!). Cacao is een krachtig antioxidant.
 
Zet maar over in het aquarium. Kans dat het ammonia burn is. 7 dagen bactopur moet genoeg zijn. Heb je elke dag schone bak gegeven?

Kan ook gewoon verkleuring zijn. Ze veranderen in hun leven van kleur. Deze optie ligt meer voor de hand. Kijk of ze het morgen weer beter doet in aquarium. Ze zal wat tijd nodig hebben om bij te komen.
Ik heb iedere dag al het water ververst, zou me verbazen als het idd ammonia burn is.

Kan dat kwaad haar terug te zetten bij die andere vissen die nogal hevig zijn? (Ik heb gemerkt dat de witte steeds op nieuwe vissen jaagt, dat deed ie toen ik de telescoop haalde en ook toen ik de ranchu er voor het eerst bijzette, ben bang dat hij dat nu weer zal doen)
 
Het "jagen" is bij Sluierstaarten paaigedrag. Zorg dat er geen scherpe decoratie in je bak aanwezig is, en laat er een flinke bos waterpest in drijven. Dan kunnen de vissen die achternagezeten worden wat achter kruipen als het nodig is. En als ze dan de plantjes ingebeukt worden om eitjes af te zetten raken ze minder gauw beschadigd.
 
Terugzetten lijkt me het slimst idd, via ziet er prima uit.
Zwarte vlekjes wijzen op herstel (na verwonding of ammoniaverbranding).
Tip voor jaaggedrag: je kan de vis terugzetten terwijl je eten geeft aan de rest. Dan focussen ze zich daar op
 
Het "jagen" is bij Sluierstaarten paaigedrag. Zorg dat er geen scherpe decoratie in je bak aanwezig is, en laat er een flinke bos waterpest in drijven. Dan kunnen de vissen die achternagezeten worden wat achter kruipen als het nodig is. En als ze dan de plantjes ingebeukt worden om eitjes af te zetten raken ze minder gauw beschadigd.
Ja, maar de witte doet het 'paaigedrag' ook gwn op nieuwe vissen. De telescoop is volgens mij ook een mannetje, maar daar zat ie ook een paar dagen achter te jagen toen hij net in de aquarium zat.
Ik ga ze terugzetten, normaal gezien zit er sws niets scherp in de aquarium en er staat al een bos waterpest.
 

Terug
Bovenaan